اختلالات جنسیاختلالات روانی

مازوخیسم جنسی چیست | 2 نوع مازوخیسم

مازوخیسم به طور کلی به معنای آسیب به خود و آزارخواهی است. این بیماری نوعی اختلال جنسی – روانی است. در این اختلال رضایت جنسی شخص با درد جسمانی شدید و تحقیر به وجود می‌آید. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند؛ از اینکه تحت تاثیر درد قرار بگیرند؛ لذت می‌برند. شاید در اطراف خود، کسانی را ببینید که روی بدنشان پر از جای زخم و جراحت است؛ این افراد بدون اینکه رفتارشان علت مشخصی داشته باشد، تمایل به آزار خود دارند. اختلال مازوخیسم روی عملکرد جنسی فرد نیز تاثیر داشته و او را وارد انواع مختلفی از لذت جنسی می‌کند. این بیماری قابل درمان است که باید به واسطه روانشناس مورد ارزیابی قرار بگیرد. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مازوخیسم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید. 

مازوخیسم چیست؟

مازوخیسم چیست؟

در آزارخواهی یا به طور دقیق تر آزارخواهی جنسی افراد از دردی که احساس می‌کنند؛ برانگیختگی جنسی را تجربه خواهند کرد. این گونه افراد علاقه به کتک خوردن، تحقیرشدن و درد کشیدن توسط خود یا شریک جنسی دارند. مازوخیسم از انواع پارافیلیا محسوب می‌شود و یک اختلال جنسی است. بروز  آزارگری یا آزارطلبی جنسی را در افراد همجنسگرا و غیر همجنسگرا نیز شاهد هستیم. طبیعی است که مازوخیسم با اختلالات روان همزمان باشد که به طور مفصل به توصیف آنها خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انحرافات جنسی کلیک کنید. 

انواع مازوخیسم

به طور کلی ۲ نوع مازوخیسم وجود دارد. مازوخیسم روانی و مازوخیسم فیزیولوژیکی. در این بخش مقاله راجع به انواع مازوخیسم صحبت کرده ایم. 

📌 مازوخیسم روانی 

اولین نوع مازوخیسم، مازوخیسم روانی است. در این نوع افراد به دنبال تحقیر شدن هستند و هرچه بیشتر کوچک شوند، لذت بیشتری را تجربه خواهند کرد. تا زمانی که به این افراد توهین نشود و شخصیتشان خورد نشود؛ آرامش و لذت را کسب نمی‌کنند. این افراد در رابطه جنسی خود را در اختیار شریک جنسی قرار می‌دهند. رابطه این افراد به شیوه عادی نیست و شکل ارباب و برده به خود می‌گیرد. شنیدن الفاظ رکیک، بد رفتاری و آزار کلامی مورد علاقه این افراد است. 

📌 مازوخیسم فیزیولوژیکی

دومین نوع مازوخیسم، مازوخیسم فیزیولوژیکی است. در این نوع اختلال فرد خود را مورد آزار قرار می‌دهد تا به آرامش برسد. سوختگی، پاره شدن پوست، کندن مو و … برای این افراد لذت بخش است. این نوع مازوخیسم، خطرناک ترین نوع است. 

علل شکل گیری مازوخیسم جنسی

به طور قطعی می‌توان گفت که افراد مبتلا به مازوخیسم، غیر از لذت جنسی آزارخواهی فرد حتی قبل از دوره بلوغ نیز به انجام این رفتار به دلایل مختلفی می‌پرداخته است. به عنوان مثال برای جلب توجه دیگران و دریافت حس ترحم از سمت آنها، شاهد رفتارهای خود تخریب گری در والدین یا دوستان خود بوده‌است. بعد از تجربه یک خودکشی ناموفق متوجه علاقه خود به این گونه رفتارها می‌شود و آن ها را به طور مکرر تکرار می‌کند. یکی دیگر از دلایل، فرار از فشار روانی یا استرسی است که این افراد در زندگی خود تحمل می‌کنند.

شمار زیادی از افراد نوجوان مبتلا به اختلال گزارش می‌کنند که از نگاه به خون خودشان یا حس درد بعد از جراحت احساس خوبی دارند و به عواقب آن فکر نمی‌کنند. معمولا احساس گناه بعد از این رفتارها گزارش شده است اما این حس هم نمی‌تواند آن ها را از انجام دوباره رفتار باز دارد. واکنش اطرافیان در ادامه این روند بسیار تاثیرگذار خواهد بود. برخلاف تمام انواع پارافیلیا آمار مازوخیسم در بین خانوم ها بیشتر است. البته که بیشتر آنها در گذشته قربانی آزار جنسی بوده اند.

اختلالات روان همراه با مازوخیسم جنسی

کسانی که به بیماری مازوخیسم مبتلا هستند؛ از عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند. معمولا از سنین کودکی به آنها حس ناکافی بودن و نالایقی داده شده است. آمارها بیانگر اختلال اضطراب و نداشتن کنترل خشم در افراد مبتلا به مازوخیسم  می‌باشد. بیماری های روان تنی در آنها بسیار شایع است. بیماری روان تنی به معنای اختلالی است که جسم را درگیر می‌کند ولی کاملا منشا روانی دارد.

کسانی که به مازوخیسم مبتلا هستند؛ وسواس هایی مثل موکندن دارند و معمولا در حال کندن پوست لب یا پوست کنار ناخن های خود هستند. از اینکه دیگران به آن ها ناسزا بگویند و آنها را تحقیر کنند؛ نه تنها ناراحت نمی‌شوند بلکه لذت را تجربه می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کتک زدن همسر کلیک کنید. 

پیداکردن شریک جنسی با اختلال مازوخیسم

طبیعی است که افراد آزارخواه، درپیدا کردن شریک جنسی برای خود با مشکلاتی روبرو هستند. افراد عادی از آسیب زدن و توهین به دیگران احساس خوبی نمی‌کنندِ حال آنکه این رفتار را به اتاق خواب بیاورند. در این میان شاهد اشخاصی هستیم که برعکس افراد آزارخواه، به آ‌زارگری جنسی می‌پردازند. بدین معنا که از آسیب زدن و زورگویی لذت می‌برند. این دسته از افراد به اختلال سادیسم مبتلا هستند. در مقاله ای به طور جداگانه به توضیح این اختلال پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سادیسم کلیک کنید.

به هر حال بهتر است افراد مازوخیسم بعد از درمان وارد رابطه عاطفی و جنسی شوند اما اگر درمان را انتخاب نکردند؛ باید در مورد این فانتزی با شریک خود صحبت کنند.

مازوخیسم در رابطه جنسی

مازوخیسم در رابطه جنسی

رفتار هایی که در رابطه جنسی افراد مازوخیسم بروز می‌کند به دلیل خشونت عوارض جسمانی زیاد به همراه دارد. رابطه جنسی یا خود ارضایی ناملایم، استفاده از ابزار های جنسی، کتک زدن و سوزاندن از فعالیت های مورد علاقه یک فرد مازوخیسم است و فقط از همین طریق ارگاسم را تجربه می‌کند. گاهی این ارتباط تبدیل به رابطه ارباب و بندگی می‌شود و در طول روز نیز فرد آزار خواه ملزم به اطاعت بی قید و شرط نسبت به شریک خود است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحقیر شدن در رابطه کلیک کنید. 

درمان خودآزاری جنسی

معمولا در زمینه جنسی با دو نوع اختلال روبرو هستیم که عبارتند از: کژکاری جنسی و انحرف جنسی. کژکاری های جنسی مثل زود انزالی، واژینیسموس، بی میلی جنسی و از این قبیل است که قابل درمان نیز هستند. اما انحرافات جنسی مانند پارافیلیا درمان دشوار تر و طولانی تری دارند و فقط می‌توان آنها را کنترل کرد. اما در مورد مازوخیسم درمان دارویی همراه با روان درمانی برای از بین بردن توهمات خود جرحی و یا کنترل اضطراب موثر واقع شده است. شرطی سازی اجتنابی و آموزش مهارت های خود ابرازی و جرئت مندی از دیگر روش های درمانی مازوخیسم هستند. درمان این افراد به کمک مشاور، سکس تراپیست و روانپزشک امکان پذیر است. 

سخن پایانی

اختلال مازوخیسم فقط در حد یک فانتزی نیست و بعد از مدتی زندگی اجتماعی و شغلی فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. تا حدی که در محیط کاری و دوستانه نیز از اطرافیان انتظار تحقیر شدن و مورد آزار قرار گرفتن را دارد. تا پایان عمر به خود آسیب می‌زند و با گذشت زمان دیگر حتی احساس لذت هم نمی‌کند. این امر نشان دهنده الزام به درمان این افراد است چرا که زندگی بقیه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مازوخیسم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

مازوخیسم چیست؟

به تمایل فرد به آسیب زدن به خود و تحقیر شدن توسط دیگران مازوخیسم می‌گویند که بر زندگی جنسی نیز تاثیرگذار است.

ایا مازوخیسم درمان قطعی دارد؟

درمان پذیری آنها کاملا بستگی به اراده فرد دارد و تا زمانی که خود او از این وضعیت شکایتی نداشته باشد؛ نمی‌توان او را مجبور به درمان کرد.

مازوخسیت احساسی چیست؟

گاهی افراد کم رو یا ترسو افکار مازوخیستی خود را پنهان و یا آن را انکار می‌کنند؛ به صورت پنهانی و فقط با فکر به آ؛زار طلبی به ارضای این حس می‌پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره