اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک ریتالین

ترک ریتالین به روش‌های مختلفی امکان پذیر است. با اینکه ریتالین یکی از داروهای درمانی برای اختلال کمبود توجه و بیش فعالی است؛ اما می‌تواند اعتیاد ایجاد کرده و منجر به وابستگی گردد. برای ترک روش‌های مختلفی وجود دارد که افراد باید با توجه به شرایط خود آنها را انتخاب کنند. متیل فنیدات یا همان ریتالین، میزان دوپامین را در مغز افزایش داده و عملکرد سلول‌های مغزی را بالا می‌برد. از طرفی این دارو برای افراد مبتلا به این اختلال منجر به بالارفتن میزان تمرکز نیز می‌گردد. اما بهتر است افراد تحت نظر متخصص این دارو را مصرف کرده و در صورت مشاهده علائم اعتیاد، برای درمان آن اقدام کنند. ‌برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک ریتالین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ترک ریتالین

تقریبا می‌توان گفت، ریتالین و کوکائین در بدن به صورت مشابه عمل می‌کنند. هر دو این مواد به گیرنده های دوپامین در مغز متصل شده و به سرعت میزان دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می‌دهند. برخی از افرادی که تحت درمان هستند به ورت خودسرانه دوز مصرفی خود را افرایش داده و به آن وابستگی پیدا می‌کنند.

از طرفی برخی از دانشجویان برای تمرکز بهتر در شب امتحان از این دارو استفاده می‌کنند که بعد از مدتی به آن عادت کرده و در شرایط دیگر نیز آن را مصرف می‌کنند. به هر حال ترک ریتالین در هر صورت باید به صورت اصولی انجام گیرد. در غیر اسن صورت پیامدهای زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. برای اطلاع از راه های ترک اعتیاد به مواد محرک کلیک کنید.

نشانه های ترک ریتالین

نشانه های ترک ریتالین

با شروع فرایند ترک ریتالین و قطع مصرف آن، نشانه هایی در افراد بروز می‌کند  که دیگران را متوجه این موضوع می‌کند. این شرایط نشان دهنده سم زدایی و خارج شدن مواد اعتیاد آور ریتالین از بدن است. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

احساس از دست کنترل

لذت نبردن از چیزهایی که زمانی لذت بخش بودند

اختلال در خواب و اشتها

تعریق

لرزش بدن

کمبود انرژی و بی حالی

انزوا و گوشه گیری

اختلال در تمرکز

بروز افکار خودکشی و افسردگی

تحریک پذیری و حساسیت

البته بروز این نشانه ها و همچنین شدت آنها به مسائل مختلفی بستگی دارد. مدت زمانی که فرد ریتالین مصرف کرده است و دوز مصرفی آن در این مورد موثر است.

پیامدهای ترک ریتالین

طبیعی است که مصرف بی رویه و طولانی مدت ریتالین، مشکلاتی را برای بدن ایجاد می‌کند. در واقع اعتیاد به طور کلی به هر ماده ای باعث ایجاد پیامدهای جسمانی و روانی می‌گردد. برخی از این عوارض برای مدت زمان طولانی باقی مانده و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و برخی دیگر نیز بعد از مدت کوتاهی رفع می‌شوند. برای مثال عوارض جانبی ترک ریتالین نوسانات خلقی، مشکلاتی در خواب، استرس و اضطراب و میل شدید برای مصرف مجدد است. این علائم تقریبا تا ده هفته بعد از ترک کامل ادامه داشته و به مرور کمتر می‌شود.

مدت زمان ترک ریتاین

نمی‌توان برای مدت زمان ترک ریتالین، زمان دقیقی را مشخص کرد. در واقع این دوران و به طور کلی مسائلی که فرد تجربه می‌کند؛ به عوامل زیادی وابسته است. میزان فعالیت بدنی افراد، سن آنها، سلامت جسمانی و روانی، سوخت ساز و وزن بدن فرد، هیدراته بودن بدن و… همگی در این مورد دخیل هستند. هر چه فرد در این دوران از روش های سالم تر و بهتری استفاده کند؛ این مدت زمان کوتاه تر خواهد شد. از طرفی ریتالین بیشتر وابستگی روانی برای افراد ایجاد می‌کند و دوران سم زدایی آن خیلی طول نخواهد کشید. استفاده از روش های روانشناختی در این دوران بسیار حائز اهمیت است. برای آشنایی بیشتر با داروهای اعتیادآور کلیک کنید.

پیشگیری از مصرف مجدد ریتالین

برخی تصور می‌کنند که با به پایان رسیدن دوران ترک، این فرایند به پایان رسیده و دیگر فرد به سراغ مصرف مجدد نمی‌رود. اما این موضوع کاملا اشتباه بوده و اگر فرد با اراده و انگیزه خود ترک نکرده باشد و همچنین بلافاصله بعد از ترک دیگر مسائلی را رعایت نکند؛ احتمال بروز مجدد اعتیاد او وجود دارد. طبیعی است که افراد بعد از مدتی به صورت مجدد برای مصرف، وسوسه شوند. اما بهتر است اطرافیان فضای امن و آرامی را برای آنها فراهم کرده و از این موضوع تا حد امکان پیشگیری کنند.

اهمیت سم زدایی ریتالین از بدن

عده ای به دلیل اینکه ریتالین یک ماده مخدر نبوده و حتی خاصیت درمانی دارد؛ تصور می‌کنند که ترک ریتالین نیازی به سم زدایی نداشته و فرد علائم جسمانی زیادی تجربه نمی‌کند. البته علائم جسمانی ترک این ماده نسبت به سایر مواد مخدر کمتر است. اما به طور کلی بهتر است فرد در این دوران اقدامات لازم را انجام دهد. هنوز هیچ دارویی برای ترک ریتالین، معرفی نشده است. اما معمولا متخصصین از داروهای اعصاب و روان برای آرامش بیشتر افراد در دوران ترک کمک می‌گیرند.

روش های ترک ریتالین

روش های ترک ریتالین

برای ترک ریتالین همانطور که گفته شد؛ روش های متفاوتی وجود دارد که افراد باید با توجه به شرایط خود آنها را انتخاب کنند. این ماده به دلیل اینکه تاثیر مستقیم بر مغز دارد؛ ترک آن کمی دشوار است. اما با استفاده از ترکیبی از روش های فردی، روانی و دارویی، می‌توان این دوران را راحت تر پشت سر گذاشت.

1️⃣روش های فردی

در این روش فرد باید در ابتدا از اعتیاد خود مطلع شود و آن را بپذیرد. افرادی که داروها اعتیاد پیدا می‌کنند معمولا نسبت به اعتیاد خود مقاوت کرده و آن را نمی‌پذیرند. بعد از این موضوع بهتر است یا کلینیک های ترک اعتیاد مراجعه و یا فرایند ترک را در خانه آغاز کند. در هر دو صورت فرد باید تحت نظر یک پزشک و روانشناس باشد. حمایت های خانواده نیز در این دوران بسیار موثر هستند.

2️⃣روش های شناختی رفتاری

یکی از روش هایی که در دوران ترک ریتالین، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ روش شناختی رفتاری است که باید با کمک روانشناس انجام گیرد. در این روش در ابتدا بر ذهنیت افراد در مورد اعتیاد کار شده و در قدم بعدی آنها را به سمت اقدامات عملی، مثل تغییر رفتار سوق می‌دهند. البته به طور کلی روش های روانشناختی در دوران ترک بسیار موثر هستند. یکی دیگر از روش هایی که بسیار در این مورد مفید واقع می‌شود؛ گروه درمانی است که در آن فرد با افراد دیگری که در شرایط او هستند؛ معاشرت کرده و آشنا می‌شود.

3️⃣دارودرمانی

همچنین طبیعی است که افراد باید در این دوران از داروهایی نیز برای کاهش درد و همچنین کنترل مسائل روانی نیز استفاده کنند. تجویز دارو کاملا به عهده پزشک متخصص است؛ چرا که احتمال بروز اعتیاد دیگری نیز وجود دارد. افراد معمولا در این دوران از داروهای آرامبخش و مسکن استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

اعتیاد به هر ماده ای همه جنبه های زندگی فرد و حتی اطرافیان او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از همین رو ترک ریتالین و یا مواد دیگر ضروری است. افراد باید در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و همچنین با اراده و انگیزه برای ترک اقدام کنند. در غیر این صورت این فرایند بسیار سخت و یا غیرممکن خواهد بود. اعتیاد به ریتالین در مواردی پیشرونده است و می‌تواند فرد را دچار مشکلات بیشتری کند؛ به همین دلیل ترک آن به صورت تخصصی با کمک روانشناس و پزشک، ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک ریتالین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره