انگیزه و موفقیتروانشناسی فردی

سبک زندگی | راه های تغییر سبک زندگی

سبک زندگی راه و روشی است که افراد برای زندگی خود پیش گرفته و از آن استفاده می‌کنند. البته این موضوع بسیار به نظرات و عقاید افراد وابسته است و شاید فردی دیگر با نظرات متفاوت نتواند چنین سبک‌زندگی را درک کند. اما به هر حال سبک‌زندگی انواع مختلفی داشته و افراد باید راهی مشخص برای زندگی خود داشته باشند. در سالهای اخیر اهمیت این موضوع در زندگی افراد بیشتر شده است. به شکلی که متخصصین برخی از بیماری ها برگرفته از سبک‌زندگی افراد می‌دانند. این موضوع بر سلامت جسمانی و روانی افراد تاثیر داشته و باید اطلاعات کافی را در این مورد کسب کرد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سلامت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سبک زندگی

از طرفی سبک‌زندگی ما از عوامل مختلفی تاثیر می‌گیرد. در واقع همیشه این ما نیستیم که به طور کامل سبک‌زندگی خود را تعیین می‌کنیم. بلکه موضوعات زیادی بر آن تاثیر داشته و آن را حتی تغییر می‌دهند. به طور کلی این کیفیت ثابتی نبوده و در طول زمان و به دلایل مختلفی دچار تغییرات می‌شود. هم محیط و هم ویژگی های شخصیتی افراد در این مورد موثر هستند.

همچنین اگر حتی خود از این موضوع مطلع نباشیم و یا اسم خاصی بر راه و روش زندگی مان نگذاریم؛ بازهم همه ما سبک‌زندگی مخصوصی داشته و راه و روشی را برای زندگی خود پیش گرفته ایم. اینکه بهترین سبک زندگی کدام است و یا اهمیت این موضوع در زندگی مان چیست را در این مقاله بررسی می‌کنیم. برای جلوگیری از ناامیدی از زندگی کلیک کنید.

انواع سبک زندگی

سبک زندگی

یکی از روانشناسان پیشگام در این حوزه آفرد آدلر بود که برای اولین بار اصطلاح سبک‌زندگی را به کار برد. بعدها افراد بیشتری در این مورد به تحقیق و پژوهش پرداختند؛ طوری که امروزه حتی افراد عام هم به این موضوع علاقه مند شده و به دنبال راهی برای شناخت آن هستند. اما به طور کلی این مورد تعریف دقیقی ندارد. از آنجایی که این موضوع از طرز تفکر و عقاید افراد نشات می‌گیرد؛ پس می‌توان گفت تعداد انسانها سبک زندگی های مختلف داریم. اما به طور کلی برخی آن را به دو دسته سالم و ناسالم تقسیم بندی می‌کنند.

سالم و ناسالم

فراموش نکنید که صفات سالم و ناسالم کاملا نسبی بوده و هیچکس نمی‌تواند مرز مشخصی میان آنها قائل شود. برای مثال افراد شاید در زندگی خود عادات و رفتارهای پرخطر زیادی داشته باشند؛ اما در برخی از جنبه ها نیز بسیار محتاطانه عمل کرده و کارهای مفید هم انجام می‌دهند.

پس نمی‌توان به طور قطع گفت که کدام سبک زندگی سالم و یا کدام ناسالم است.برخی از مواردی که نشان دهنده سبک‌زندگی سالم یا ناسالم هستند؛ کیفیت خواب، موادغذایی که فرد مصرف می‌کند؛ ویژگی های اخلاقی او و ارتباطاش با دیگران، فعالیت بدنی داشتن و… است. برای اطلاع از راه های ترک عادت های بد کلیک کنید.

اهمیت داشتن سبک زندگی مشخص

اینکه افراد بالاخره روش مشخصی در زندگی خود داشته و باری به هر جهت نباشند؛ بسیار مهم است. در واقع سبک زندگی تعیین کننده روتین ها و عادات ما در طول روز است که بدون آنها احتمالا دچار احساس پوچی و ناکارآمدی می‌کنیم. به طور کلی بر اساس تحقیقات انجام شده؛ افرادی که در زندگی روتین های مشخصی دارند و برخی از کارها را به طور مرتب در زندگی خود انجام می‌دهند؛ از سلامت روانی بالاتری برخوردار بوده و نظم ذهنی بیشتری دارند. پس بهتر است افراد در زندگی خود اصولی داشته و به آنها پایبند بمانند.

چگونگی شکل گیری سبک زندگی ما

آلفرد آدلر و دیگر همکارانش به این نتیجه رسیدند که برخی از موضوعات در بین سبک زندگی همه افراد مشترک بوده و در واقع از آنها تاثیر می‌گیرند. وضع اقتصادی افراد، وضعیت ظاهری و جسمانی آنها، نوع نگرش آنها به زندگی و جنسیت فرد، همگی موضوعاتی هستند که در روش زندگی افراد تاثیر دارند. این موضوع تا حدی اکتسابی بوده و بخشی از آن نیز ناخودآگاه است. در واقع ما بدون اینکه خودمان متوجه باشیم برخی از موارد را در زندگی خود وارد می‌کنیم.

ویژگی های سبک زندگی

همچنین سبک‌زندگی دارای ویژگی ها و جنبه های مختلفی است. برای مثال الگوهای رفتاری یکی از ویژگی های این کیفیت است. از طرفی سبک‌زندگی موضوعی کاملا منحصر بفرد بوده و بستگی به فرد دارد. این موضوع می‌تواند راهی برای رسیدن به اهداف و برخورد با چالش های زندگی باشد. سبک‌زندگی تغییر پذیر بوده و زمان موضوعات دیگر بر آن تاثیرگذار هستند. در برخی از شرایط با توجه به سبک زندگی افراد می‌توان رفتارهای او را پیش بینی کرد.

راه های تغییر سبک زندگی

از طرفی راه هایی برای تغییر سبک زندگی هم وجود دارد. با اینکه به طور کلی تغییر عادات های رفتاری و حتی اخلاقی، اصلا کارهای ساده ای نیستند و حتی گاهی غیرقابل تغییر می‌شوند؛ اما به هر حال می‌توان با راهکارهایی کمی کیفیت آنها را بالا برد.

برنامه ریزی کردن

برنامه ریزی کردن، یکی از ویژگی های یک سبک زندگی سالم است. در واقع افراد باید حتما در روش زندگی کردن، از برنامه ریزی نیز استفاده کرده و مطابق با آن پیش روند. اینکار باعث می‌شود تا با صرف وقت و انرژی کمتر، افراد نتایج بهتری گرفته و همچنین آرامش و ثبات بیشتری را در زندگی تجربه کنند.

تغذیه مناسب

یکی از اصطلاحاتی که بسیار رایج، این است که محتویات یخچال و یا سبد خرید افراد نشان دهنده سبک زندگی آنهاست. اینکه آنها تا چه حد از مواد خوراکی طبیعی و ارگانیک استفاده می‌کنند و یا حتی اینکه به چه میزان برای تغذیه خود هزینه و زمان و صرف می‌کنند؛ همگی در این مورد بسیار موثر هستند. افراد باید با ورزش و تغذیه به سلامت جسمانی خود اهمیت داده و این موضوع را جدی بگیرند.

جهان بینی

یکی دیگر از عواملی که بسیار بر سبک‌زندگی افراد موثر است و همچنین بارها به ان اشاره شد؛ جهان بینی و نحوه تفکر و نگرش است. در واقع ما زندگی و حتی برنامه های خود را طبق ایده هایی که از اطرافمان داریم تنظیم می‌کنیم. برای مثال بدبینی باعث می‌شود که ما همیشه محتاطانه و وسواس گونه عمل کرده و از دیگران فاصله بگیریم. پس سبک زندگی خود را جوری پیش می‌بریم کمتر با دیگران مراوده داشته باشیم.

یادگیری مهارت های مختلف

با یادگیری مهارت های مختلف و همچنین تقویت استعدادها و توانایی هایمان می‌توانیم؛ سبک زندگی خود را تا حد زیادی تغییر دهیم. این موضوع باعث می‌شود که ارتباط بهتری با دیگران گرفته و همچنین نسبت به خودمان نیز احساس بهتری داشته باشیم.

بهترین سبک زندگی کدام است؟

بهترین سبک زندگی

اما سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید؛ این است که بهترین سبک زندگی کدام است! اما به طور قطعی نمی‌توان به سوال پاسخ داد. چرا که در تعیین سبک‌زندگی افراد باید شرایط خود را در نظر گرفته همچنین افراطی عمل نکنند. بهتر است به علایق و نیازهای خود توجه کرده؛ از طرفی عادات سالم نیز داشته باشند. به طور کلی به همه جنبه های زندگی اهمیت داده و بخش های دیگر را از یاد نبرند.

سخن پایانی

از آنجایی که سبک زندگی خود از بخش های مختلفی تشکیل شده و موضوعات متفاوتی نیز بر آن موثر هستند؛ برای تغییر و یا حتی اصلاح آن نیز باید موارد مختلفی را در نظر داشت. کسب اطلاعاتی در این زمینه می‌تواند به افراد بسیار کمک کرده و آنها را از افراط و تفریط از این موضوع بازدارد. همچنین کمک گرفتن از روانشناس نیز در این مورد بسیار تاثیرگذار است. افراد می‌توانند به دقت شرایط زندگی خود را بررسی کرده و با کمک درمانگر شیوه زندگی خود را تغییر دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سلامت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره