روانشناسی فردیمشاوره تحصیلی

فرار از درس خواندن | علت و راه های جلوگیری

فرار از درس خواندن یکی از دلایل اصلی برای افت تحصیلی و مشکلات دانش آموزان است. البته این موضوع بسته به سنین و شرایط مختلف، متفاوت است و باید موضوعات مختلفی را در نظر گرفت. اما به طور کلی منجر به نتایج بدی شده و زندگی تحصیلی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مورد باید ترکیبی از عوامل محیطی و شخصیتی را در نظر گرفت. چرا که برخی از والدین به طور کامل فرزند خود را مقصر می‌دانند با اینکه خود هیچ فضای آرامی برای فرزند مهیا نکرده‌اند. از این رو باید در ابتدا علت این موضوع را شناسایی کرد و در قدم بعدی با کمک یک مشاور به فرزند کمک نمود. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرار از درس خواندن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

فرار از درس خواندن

برخی تصور می‌کنند که تنها دلیل فرار از درس خواندن، بی علاقگی است. اما در این مورد عوامل محیطی دانش آموز نیز بسیار موثر هستند. طبیعی است که همه افراد در برهه ای از زمان از درس خواندن خسته شده و دیگر توانی برای تلاش کردن ندارند. اما این به دلیل مدت زمان طولانی و همچنین عدم برنامه ریزی درست متعادل برای درس خواندن است.

برخی از افراد حتی در درس خواندن نیز افراط کرده و به همین دلیل زودتر خستگی را تجربه می‌کنند. همچنین باید به این موضوع نیز توجه کرد که آیا این حالت به تازگی در فرد ایجاد شده و یا از ابتدا دانش آموزی تمایلی به درس خواندن نشان نداده است. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم. برای اطلاع از دلایل درس نخواندن بچه ها کلیک کنید.

علل بروز فرار از درس خواندن چیست؟

علل فرار از درس خواندن

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد؛ برای فرار از درس خواندن دلایل مختلفی وجود دارند. همچنین شناسایی این علل بسیار مهم بوده و بهتر است فرد در این مورد اطلاعاتی داشته باشد. چرا که با توجه به دلیل این موضوع می‌تواند اقدامات را انجام دهد. برخی از این علل، شامل موارد زیر می‌شوند.

💠ناامیدی

یکی از اصلی ترین دلایل تجربه احساس فرار از درس خواندن، ناامیدی است. در واقع وقتی افراد در زمینه تحصیلی برای مدت نسبتا طولانی شکست و یا افت را تجربه می‌کنند؛ دیگر امید خود را از دست داده و تمایلی برای ادامه مسیر ندارند. این موضوع بسیار خطرناک است. چرا که احتمالا فرد را از تلاش بیشتر باز داشته و از درس خواندن به طور کلی منصرف می‌کند.

💠تجربیات تلخ گذشته

دانش آموزانی که در گذشته از درس خواندن و تلاش کردن خود، نتیجه خوبی کسب نکرده اند نیز فرار از درس خواندن را تجربه می‌کنند. آنها تصور می‌کنند که این اتفاق دوباره هم می‌افتد و تلاش های آنان هیچ نتیجه ای به جز سرخوردگی نخواهد داشت. اما فراموش نکنید که هر شکستی مقدمه ای برای پیروزی است. در واقع مسیر پیشرفت و موفقیت همیشه هموار نبوده و پستی و بلندی هایی نیز دارد. به همین دلیل نباید با یک شکست ناامید شد و دست از تلاش برداشت.

💠اعتماد به نفس پایین

یکی دیگر از دلایل فرار از درس خواندن، اعتماد به نفس پایین است. افرادی که به خود باور ندارند؛ درس خواندن خود را بی اهمیت دانسته و احساس ناکافی بودن می‌کنند. افراد در این شرایط به سراغ هدف های بزرگ نکرده و برای آنها تلاش نمی‌کنند چرا که به خودشان اعتماد ندارند.

💠اختلال در تمرکز

از طرفی گاهی دانش آموز خود به درس خواندن علاقه داشته و استمرار دارد. اما به دلیل اختلال در تمرکز و حواسپرتی مداوم است که به فرار از درس خواندن گرایش پیدا می‌کند. این مورد در بین بسیاری از دانش آموزان شایع بوده و معمولا راهکارهای مختلفی برای آن دارند. اما بهتر است در این مورد حتما از متخصص کمک بگیرند.

💠فشارهای روانی

فشارهای روانی نیز فرار از درس خواندن را بین دانش آموزان به وجود می‌آورند. در واقع استرس و اضطراب در افراد منجر به تحلیل انرژی در آنها شده و به همین دلیل دیگر برای درس خواندن انرژی کافی را ندارند. همچنین بسیار تحریک پذیر شده و نمی‌توانند در این شرایط به خوبی تمرکز کنند. به همین دلیل برای درس خواندن نیاز به یک محیط آرام هست.

💠کمبود استراحت

از طرفی دانش آموزانی که بین درس خواندن و استراحت، تعادل را برقرار نمی‌کنند نیز دچار احساس فرار از درس خواندن می‌شوند. حتی نباید در مورد درس خواندن هم افراط کرد و افراد حتما باید زمانی را تفریح و استراحت خود اختصاص دهند. آنها باید به اندازه کافی خوابیده و همچنین خود را برای مدت کوتاهی از درس خواندن دور کنند. تا بتوانند دوباره با قدرت تر درس خواندن را ادامه دهند.

راهکارهایی برای مقابله با فرار از درس خواندن

مقابله با فرار از درس خواندن

خوشبختانه در زمینه فرار از درس خواندن، راه حل هایی نیز وجود دارد. در واقع می‌توان این موضوع را کنترل کرد و یا به طور کلی از بین برد. اگر دانش آموزان نحوه صحیح مطالعه را بیاموزند؛ کمتر چنین حالتی را تجربه می‌کنند. در این قسمت به توضیح این راهکارها می‌پردازیم. برای آشنایی با اصول درس خواندن کلیک کنید.

🔸قانون پنج دقیقه

در برخی از موارد افراد به قدری احساس خستگی و فشار می‌کنند؛ که به هیچ عنوان حاضر نیستند مطالعه را آغاز کنند. از طرفی باید برای امتحان خود و یا تکالیف آماده شوند و وقت کمی نیز در اختیار دارند. در این شرایط معمولا توصیه می‌شود که افراد مطالعه خود را تنها با پنج دقیقه آغاز کنند.  در واقع برای مدت مشخص و کوتاهی خود را ملزم را مطالعه بکنند تا به این شرایط عادت کنند.

🔸داشتن دوستانی هدفمند

در مورد فرار از درس خواندن، اطرافیان نیز بسیار موثر هستند. وقتی دانش آموز با دوستانی معاشرت کند که درس خوان و اهل مطالعه هستند؛ این روحیه نیز در او تقویت می‌شود. در واقع برای اینکار انگیزه پیدا می‌کند. همچنین گاهی در یک حالت رقابتی قرار گرفته که خود را ملزم به درس خواندن می‌کند.

🔸دور کردن عوامل مزاحم

در زمان مطالعه و درس خواندن بهتر است عوامل مزاحم را از خود دور کرده و متمرکز بمانید. برای مثال تلفن همراه و فضای مجازی یکی از مواردی است که امروزه وقت زیادی را از دانش آموزان می‌گیرد. بهتر است در هنگام درس خواندن این عامل را کنترل کنند.

ارتباط نحوه درس خواندن با فرار از درس خواندن

فراموش نکنید که روش درس خواندن افراد در مورد فرار از درس خواندن آنها بسیار موثر است. وقتی دانش آموز نداند که چطور درس بخواند؛ زودتر خسته شده و یا همه تلاش های او به نتایج خوبی منتهی نمی‌شود. به همین دلیل قبل از هر چیز باید روش درست درس خواندن را به آنها آموزش داد. روش های درس خواندن مختلفی وجود دارد که بهتر است افراد با توجه به شرایط خود از آنها استفاده کنند.

سخن پایانی

به طور کلی بهتر است عوامل مزاحم را در مورد درس خواندن شناسایی کرده و به دانش آموز برای پیشگیری از فرار از درس خواندن کمک کنید؛ اما هرگز به او فشار نیاورید. چرا که این مورد خود باعث دلزدگی دانش آموز از درس خواندن می‌شود. در این زمینه همچنین بهتر است از یک روانشناس و مشاوره تحصیلی نیز کمک بگیرید. این افراد به طور تخصصی تر این مشکل را حل خواهند کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرار از درس خواندن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره