اختلالات روانیاضطراب و استرسبیماری های روان تنی

احساس خفگی در گلو | علت تنگی نفس ناگهانی

احساس خفگی زمانی ایجاد می‌شود که افراد به دلایل مختلف، نتوانند به درستی نفس کشیده و یا علائم مختلفی را در این مورد تجربه کنند. به طور کلی دستگاه تنفسی، یکی از اصلی ترین دستگاه های بدن است که به دلایل مختلفی دچار مشکلاتی می‌شود. احساس تنگی نفس و خفگی، گاهی به دلیل مسائل روانی و گاهی تحت تاثیر مشکلات جسمی است. گاه این موضوع نشانه ای از یک بیماری دیگر است. اگر این موضوع با دیگر علائم همراه شود؛ نشانه ای از یک بیماری جسمانی جدی است. اما اگر به تنهایی و به صورت ناگهانی بروز کند؛ افراد باید آن را پیگیری کرده و دلیل اصلی مشکل را شناسایی کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اضطراب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

احساس خفگی

احساس خفگی، وقفه تنفسی  و احساس انقباض در ناحیه قفسه سینه است؛ که  معمولا موقتی بوده و بعد از مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شود. اما گاهی می‌تواند منجر به بیهوشی فرد در اثر کمبود اکسیژن گردد. این موضوع گاهی زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود تا آنها از حضور در مکان های مختلف و یا شرایط پرهیجان دوری کنند. البته افرادی که دلیل بروز این نشانه را می‌دانند؛ همواره برای آن آماده هستند. اما به طور کلی افراد باید حتی در صورت مشاهده این واکنش برای اولین بار، آن را پیگیری کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

علل احساس خفگی

علل احساس خفگی

احساس خفگی، همانطور که گفته شد به دلایل مختلفی بروز می‌کند. در واقع وقتی افراد بیماری های زمینه ای دارند؛ باید انتظار بروز چنین نشانه ای را داشته و همچنین بیشتر از قبل مراقب باشند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

💠حمله پانیک

افرادی که به طور مکرر حملات پانیک را تجربه می‌کنند؛ احساس خفگی را نیز تجربه کرده و مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند. معمولا ابتلا به مشکلات روان، افراد را مستعد بروز احساس تنگی نفس و همچنین حملات پانیک می‌کند. چنین افرادی وقتی در معرض محرک های محیطی مختلفی قرار می‌گیرند؛ دچار نشانه هایی مانند بی قراری، گریه، از دست دادن کنترل، تعریق، لرزش، اشکال در تنفس و… می‌گردند. برای آشنایی بیشتر با حمله پانیک کلیک کنید.

💠ابتلا به مشکلات قلبی و تنفسی

از طرفی ابتلا به بیماری های جسمانی مختلف مثل مشکلات قلبی و تنفسی نیز منجر به بروز احساس خفگی می‌گردد. برای مثال آسم که یک مشکل تنفسی است باعث تنگی نفس و اختلال در تنفس می‌گردد. چنین افرادی بیشتر احتمال دارد که در هنگام خواب هم چنین نشانه هایی را تجربه کنند. به همین دلیل بهتر است برای درمان این بیماری ها اقدام کرده و از بروز نشانه های تنفسی جلوگیری نمایند.

💠فشار روانی

یکی دیگر از دلایل بروز احساس خفگی و کمبود اکسیژن، فشار روانی و استرس های عصبی است. برای مثال برخی از افراد وقتی در دوران پراضطراب و بحرانی زندگی خود قرار دارند؛ نه تنها نشانه های روانی، بلکه علائم جسمانی را نیز تجربه می‌کنند. بسیار احتمال دارد که به طور ناگهانی دچار احساس خفگی شده و از این بابت شوکه شوند.

💠مصرف سیگار

مصرف سیگار و دخانیات به طور مکرر نیز احساس خفگی را تشدید کرده و حتی باعث آن می‌شود. سیگار و قلیون، آسیب های زیادی را به ریه ها وارد کرده و ظرفیت تنفسی را کاهش می‌دهند. برخی از افراد همزمان با مصرف این مواد، ورزش هم کرده و فشار زیادی را به ریه های خود وارد می‌کنند؛ که این می‌تواند منجر به بروز نشانه هایی مانند خفگی گردد.

💠چاقی مفرط

افرادی که اضافه وزن دارند و یا در گروه افراد چاق قرار می‌گیرند نیز با کمی فعالیت، دچار احساس خفگی شده و باید کمی استراحت کنند. البته این حالت در حالتی غیر از فعالیت بدنی، به ندرت رخ می‌دهد. اما به هر حال می‌توان از بروز آن با لاغری جلوگیری کرد.

انواع احساس خفگی

احساس خفگی همچنین به شکل های مختلفی نیز در افراد ظاهر می‌شود. برخی افراد همواره احساس تنگی نفس کرده و باید سریع تر از افراد عادی نفس بکشند. این موضوع گاهی در مقطعی از زمان به یک دلیل خاص بروز می‌کند که به آن احساس خفگی مقطعی گفته می‌شود. نوع دیگر احساس خفگی حاد است که در آن افراد در هنگام بروز تنگی نفس، دچار علائم شدیدی شده و همچنین به طور مرتب نیز آن را تجربه می‌کنند. از طرفی تنگی نفس حاد منجر به ابتلا به بیماری های دیگری نیز می‌شود.

احساس خفگی مقطعی

احساس‌خفگی مزمن

احساس‌خفگی حاد

رابطه احساس خفگی و اضطراب

در هنگامی که خطر قریب الوقوعی در حال نزدیک شدن به شما است؛ شما دچار اضطراب شده و بدن تمام تلاش خود را می‌کند تا اعضای دیگر را برای مواجهه با این عامل در حالت آماده باش نگه دارد. در چنین شرایطی ریه ها نیز نیاز به میزان اکسیژن بیشتری برای فعالیت دارند. به همین دلیل فرد در هنگام مضطرب شدن، احساس تنگی نفس و خفگی می‌کند. رابطه بین اضطراب و احساس خفگی دو طرف است. استرس و فشار عصبی باعث احساس خفگی می‌شوند.

از طرفی برخی از افراد از اینکه به طور ناگهانی در شرایطی که آمادگی آن را ندارند؛ دچار تنگی نفس شوند؛ استرس می‌‌گیرند. برای مثال شخصی که یک سخنرانی مهم دارد؛ از اینکه در حین سخرانی دچار تنگی نفس و کمبود اکسیژن شود؛ می‌هراسد. این موضوع یکدیگر را تشدید کرده و برای مقابله با آنها در ابتدا باید استرس و اضطراب را کنترل کرد.

راهکارهایی برای درمان احساس خفگی

درمان احساس خفگی

برای مواجهه و یا حتی درمان احساس خفگی در شرایط مختلف، راهکارهایی وجود دارد که افراد بهتر است در ابتدا عامل بروز این احساس را شناسایی کرده و در قدم بعدی از این روش های استفاده کنند. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند. ‎‌برای اطلاع از راه های درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

✅آرام سازی عضلانی

سعی کنید در ابتدا عضلات خود را آرام و در حالت انبساط نگه دارید. این موضوع باعث کاهش تنش و فشار بر روی لوله های تنفسی و همچنین قفسه سینه می‌گردد و از بروز احساس خفگی جلوگیری می‌کند.

✅ذهن آگاهی برای کاهش احساس خفگی و تنگی نفس

از افکار و احساساتی که برایتان ناخوشایند است اطلاع یافته و از آنها دوری کنید. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی از بروز تنگی نفس در شرایط مختلف جلوگیری کند. در واقع حمله پانیک به دلیل همین افکار است که به فرد آسیب زیادی وارد می‌کند. همچنین فراموش نکنید که اگر دچار این علائم شدید؛ تنها نیستید و دیگران به شما کمک خواهند کرد.

✅شناسایی محرک های اضطراب

عواملی را که برایتان استرس و اضطراب را به همراه می‌آورند؛ شناسایی کرده و از آنها برای مدتی دوری کنید. برای اینکار می‌توانید از یک متخصص نیز کمک بگیرید. برای از بین بردن آنها برنامه ریزی کرده و همچنین انرژی لازم را به آن اختصاص دهید.

✅تمرین تنفس برای کاهش احساس خفگی

به طور کلی تمرینات تنفسی، نه تنها باعث آرامش بیش تر و تمرکز بهتر می‌گردند؛ بلکه در غلبه بر احساس خفگی نیز موثر واقع می‌شوند. افراد در برخی از مواقع، بدون اینکه خودشان مطلع باشند؛ نفس شان را حبس کرده و همین باعث استرس و اضطراب بیشتر در آنها می‌گردد.

✅پرهیز از خوراکی های محرک

در چنین شرایطی افراد بهتر است از خوردن خوراکی های محرک و آلرژی زا جلوگیری کرده و رژیم غذایی سالمی داشته باشند. برای درمان احساس خفگیف افراد بهتر است از یک متخصص تغذیه نیز کمک بگیرند. همچنین گاهی مصرف دارو نیز در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد.

✅کمک گرفتن از مشاور برای احساس خفگی و تنگی نفس

در نهایت اگر احساس خفگی را به دلیل عوامل روانی تجربه می‌کنید؛ برای کاهش آنها باید از یک روانشناس کمک بگیرید. دلایل و عوامل ایجاد کننده استرس و اضطراب را شناسایی کرده و در قدم بعدی با بررسی آنها به طور دقیق، از راهکارها و تمرینات روانشناختی استفاده کنید.

سخن پایانی

تنگی نفس و احساس خفگی یکی از واکنش های طبیعی بدن در هنگام بحران محسوب می‌شود. به طور کلی افراد به اشکال مختلف نسبت به موقعیت های پرفشار روانی واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل بهتر است در این مورد نگران نشده و در صورت بروز آن از یک پزشک و روانشناس کمک بگیرید. در قدم اول سلامت جسمانی را بررسی کرده و در قدم بعدی از راهکارهای روانشناختی بهره گیرید. همچنین این نشانه را جدی گرفته و آن را درمان کنید؛ چرا که احتمالا باعث آسیب به بخش های دیگر بدن نیز خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس خفگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره