اختلالات روانیاضطراب و استرس

حمله پانیک | نشانه ها، علل و تشخیص حملات پانیک

حمله پانیک یا وحشت زدگی به معنای حمله شدید و حاد از حس ترس و اضطراب خبر می‌دهد. احتمالا با حضور در اجتماع با این اختلال رو به رو شده باشید. با دیدن حمله شاید بترسد و استرس بر شما غلبه کند. حملات وحشت زدگی نوعی اختلال با اضطراب بسیار شدید و هراس است. در تشدید این اختلال مواد غذایی و داروها نیز نقش اساسی دارند. در ادامه مقاله در رابطه با نشانه ها، علائم، تشخیص و مواد غذایی مضر توضیح دادیم. برای دریافت خدمات مشاوره استرس کلیک کنید.

نشانه های حمله پانیک

حملات پانیک شامل دو بخش است: حمله جسمی و حمله روانشناختی. گاهی افراد حداقل 4 مورد از نشانه های زیر را در حملات پانیک تجربه می‌کنند. نشانه های حملات جسمانی به شرح زیر هستند.

  • تعریق شدید
  • احساس خفگی
  • درد قفسه سینه
  • خواب رفتگی عضلات
  • تنفس شدید
  • لرزش بدن
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • افزایش ضربان قلب
  • سوزن سوزن شدن بدن
  • احساس گرما

نشانه های روانشناختی عبارتند از:

  • غیر واقعی تلقی کردن خود
  • ناتوانی در کنترل، ترس از دیوانگی و فرار از موقعیت
  • احساس مرگ و انجام فعالیت های خارج از کنترل
  • مایل به خودکشی

همچنین به درد گردن و سر درد نیز می‌توان اشاره کرد.

علل حمله پانیک

علل حملات پانیک مشخص نیست. اما عوامل زیستی، ژنتیکی و اجتماعی نیز نقش دارند.

عوامل زیستی: یکی از دلایل بروز این اختلال ژنتیک است. برای مثال حملات پانیک در دوقلوهای یک تخمکی بیشتر از دوقلوهای تک تخمکی است.

عوامل زیستی: مواد شیمیایی در مغز یکی از علل زیستی این اختلال است.

عواما اجتماعی: تکانه های اضطراب در طول زندگی ما با تجربه های اضطراب آور و شدیدترشدن باعث بروز حملات پانیک می‌شوند. آزار جنسی، استرس شدید و اضطراب در محیط های اجتماعی نمونه های علل اجتماعی هستند.

حملات پانیک در مکان ها و موقعیت‌های متفاوتی رخ می‌دهد. عموما در مکان های پراضطراب و پرتنش اتفاق می‌افتد. وجود اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی عامل دیگر این حملات می‌باشند.

استرس طولانی مدت، بیماری تنفسی و قلبی، تیروئید، استفاده از الکل و مواد، نیکوتین، کافئین و برخی داروهای عوارض دار علل دیگری از این حملات هستند.

حملات پانیک در خواب نیز رخ می‌دهد. و فرد با حس ترس و وحشت‌زدگی بیدار می‌شود.

عوامل تشدید کننده حملات پانیک

اگر افرادی که در معرض حملات پانیک هستند شاید با برخی نشانه ها و عوامل حملات آنها بیشتر شود. عوامل تشدید کننده حاوی استرس و اضطراب شدیدی هستند.

عواملی که باعث تشدید حملات پانیک می‌شوند به دو دسته عوامل اجتماعی و عوامل خوراکی تقسیم می‌شوند.

عوامل اجتماعی عبارتند از: طلاق، مهاجرت، ازدواج و شکست عشقی

عوامل خوراکی عبارتند از: مصرف داروها با عوارض جسمانی، مصرف قهوه و کافئین و ورزش کردن

اقدامات پیشگیرانه حمله پانیک

کسانی که حملات زیادی تجربه کرده اند اغلب می‌دانند که در چه مکان هایی حملات رخ می‌دهد. در آن موقعیت ها با حمله مقابله می‌کنند. اما چند راهکار برای پیشگیری توضیح داده ایم.

1.تنفس خود را کنترل کنید. تمرین تنفس دم و بازدم عمیق را انجام دهید.

2.به درمانگر مراجعه کنید. تشخیص حملات پانیک بر عهده درمانگر است.

3.زمانی که احساس حمله کردید، با اطرافیان یا کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید.

4.با مجوز درمانگر خود یک رشته ورزشی انتخاب کنید. ورزش مزاج شما را تغییر می‌دهد. باعث کاهش اضطراب می‌شود.

5.تغییر سبک زندگی باعث کاهش اضطراب شما می‌شود. سبک زندگی خود را سالم کنید و از موقعیت ها و وعده های غذایی ضطراب آور دوری کنید.

6.از حملات پانیک جلوگیری نکنید. زمانی که در مکان‌های اضطراب‌آور مانند مرکز خرید دچار حملات پانیک می‌شوید، از آن مکان ها دوری نکنید. اجازه دهید که حمله پانیک رخ دهد و پس از تمام شدن به زندگی روزمره خود بازگردید.

سیر بیماری

این اختلال معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی رخ می‌دهد. اما در برخی نمونه ها از کودکی، میانسالی یا اوایل نوجوانی نیز مشاهده شده است.

بیماری های همزمان با وحشت زدگی

افرادی که حملات پانیک دارند اغلب اختلالات دیگری نیز تجربه می‌کنند. در معرض خطر ابتلا به وسواس، اضطراب، اختلالات خلقی و پرخوری و مصرف مواد هستند. برای آشنایی با سایر انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

تشخیص حملات پانیک

شروع حملات پانیک ناگهانی است به تدریج اتفاق می‌افتد.

حدود 5 تا 20 دقیقه زمان می‌برد اما در 10 دقیقه به اوج خود می‌رسد.

شاید چندین بار در یک روز و گاهی هفته ای یک بار رخ دهد.

حملات بعد از 30 دقیقه به طور کل ناپدید می‌شوند.

نخستین حمله پانیک خود به خودی است. اما گاهی نیز حملات پانیک در طی فعالیت‌های ورزشی، فعالیت جنسی یا آسیب های هیجانی نیز رخ می‌دهد.

افرادی که دچار سایر اختلالات روانی مثل استرس پس از سانحه، اضطراب اجتماعی، اختلال وسواس فکری-عملی هستند، احتمال زیاد حملات پانیک را نیز تجربه می‌کنند.

غذاهای مضر برای حملات پانیک

غذاها و نوشیدنی هایی وجود دارند که موجب افزایش اضطراب در فرد می‌شوند. کافئین، الکل، قهوه و داروهای اضطراب آور برای کسی که دچار این اختلال است مضر می‌باشد.

کلام آخر

با مطالعه مقاله اطلاعات کافی از نشانه ها و علائم بدست آورده اید. تشخیص حملات پانیک و درمان آن بر عهده روانشناس و درمانگر است. هرگز خود‌درمانی و دگر‌درمانی نکنید. مرکز مشاوره آواژه از خدمات حضوری و تلفنی برخوردار است. شما عزیزان برای ارتباط با متخصصین با تجربه آواژه با شماره تلفن های درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حملات پانیک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره