اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

جنون آتش افروزی | 5 روش درمان جنون آتش افروزی

جنون آتش افروزی یا آتش افروزی بیمارگون اختلالی روانی است. در این اختلال فرد به صورت عمدی، هدف مند و مکرر به برپا کردن آتش گرایش دارد. این افراد معمولا قبل از آتش افروزی احساس تنش، شیفتگی، کنجکاوی و علاقه به آتش را از خود بروز می‌دهند. و هنگامی که آتش برپا می‌کنند، سرشار از لذت و احساس خوب می‌شوند.

جنون آتش افروزی با ایجاد حریق متفاوت است. و تفاوت این دو در آن است که ایجاد حریق به معنای انتقام گیری، نفع مالی و دلایل دیگر با برنامه ریزی است. افراد مبتلا به این اختلال همزمان اختلالات دیگری مانند شخصیت ضد اجتماعی، مصرف مواد و قمار بازی بیمار گون را تجربه می‌کنند. درمان این افراد باید توسط متخصص و روانشناس انجام شود. برای کمک از مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

جنون آتش افروزی چیست؟

جنون آتش افروزی چیست؟

افراد مبتلا به جنون آتش افروزی علاقه زیادی به برپا کردن حریق و حتی وسایل آتش ‌زا دارند. این اختلال با ایجاد حریق متفاوت است. در ایجاد حریق فرد با برنامه ریزی و به قصد انتقام این کار را انجام می‌دهد. جنون آتش‌ افروزی در مردان بیشتر از زن ها است که نسبت ابتلا مرد به زن تقریبا 8 به 1 است.

اغلب افرادی که به این جرم دستگیر می‌شوند، سنی کمتر از 18 سال دارند. حتی بروز جنون آتش افروزی در افرادی با اختلال ADHD و کم توان ذهنی خفیف این اختلال شایع تر است. معمولا این جنون با اختلالات دیگری مانند اختلال شخصیت، قمار بازی بیمار گون، اختلالات خلقی و سوء مصرف مواد همراه است. در این مقاله راجع به علائم، علل و درمان توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی کلیک کنید.

علائم جنون آتش افروزی

بر اساس DSM، افراد مبتلا به جنون ‌آتش افروزی از خود نشانه هایی بروز می‌دهند که این نشانه ها تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. در این بخش مقاله راجع به علائم جنون آتش افروزی صحبت کرده ایم.

🔸 رضایت و تسکین هنگام آتش افروزی

🔸کنجکاوی و شیفتگی در رابطه با آتش و مجذوبیت نسبت به آتش

🔸 انگیختگی و تنش عاطفی قبل از آتش افروزی

🔸بیش از یک بار و به طور هدفمند آتش افروزی انجام می‌دهند

🔸 از روی عمد این کار را انجام می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج با شخصیت مرزی کلیک کنید.

علل جنون آتش افروزی

جنون آتش افروزی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. افراد مبتلا با یکی از عواملی که در این بخش مقاله اشاره شده است به جنون‌ آتش افروزی مبتلا شده اند.

✨ عوامل زیستی

یکی از عوامل جنون آتش افروزی، عوامل زیستی است. برخی از افراد به دلیل درگیری سرتونرژیک یا آدرنالین به این اختلال مبتلا می‌شوند. در برخی موارد کاهش قابل ملاحظه ای از سروتونین نیز گزارش شده است.

✨ عوامل روانی- اجتماعی

از دیگر عوامل بروز جنون آتش افروزی، عوامل روانی- اجتماعی است. طبق نظر روانشناسان، جنون‌ آتش افروزی میل غیر عادی برای قدرت و حیثیت اجتماعی است. طبق نظر فروید این جنون نمادی از تمایلات جنسی است. این رفتار راهی برای تخلیه خشم از ناکامی های مربوط به احساس حقارت جنسی، اجتماعی یا جسمانی است. در برخی از مطالعات نیز گفته شده که پدر این افراد هنگام آتش افروزی در خانه حضور نداشته است. که حضور پدر نشان از نجات کودک از زندگی دشوار است.

درمان جنون آتش افروزی چگونه است؟

درمان جنون آتش افروزی

جنون آتش افروزی از کودکی شروع می‌شود. این اختلال به صورت دوره ای رخ می‌دهد و تناوب حملات آن بالا و پایین می‌شود. برای درمان بهتر است که از همان دوره کودکی آغاز کنید تا بهبودی بیشتر باشد. و در بزرگسالان امکان بهبودی کمتر است. برای درمان مناسب لازم است که از روان درمانی و دارو درمانی به صورت ترکیبی کمک بگیرند. در این مقاله روش های درمان جنون‌ آتش افروزی را توضیح داده ایم.

🟢 روان درمانی

درمان جنون آتش افروزی به روش روان درمانی یکی از موثر ترین شیوه ها برای درمان است. در این درمان کاربردی از روش درمان شناختی رفتاری کمک می‌گیرند تا افکار و احساسات فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

🟠 خانواده درمانی

یکی از روش های درمانی برای جنون آتش افروزی، خانواده درمانی است. این روش درمانی نیز بسیار اثر بخش است و به خانواده آموزش می‌دهد تا رفتار را به بیمار یاد دهند و محیط امنی برای او در نظر بگیرند تا از شدت این اختلال جلوگیری شود.

🟡 دارو درمانی

دارو درمان از دیگر روش های درمانی برای جنون آتش افروزی است. در این روش دارو ها را برای کاهش نشانه ها در نظر می‌گیرند. تا به امروز داروی خاصی برای درمان جنون آتش افروزی به وجود نیامده است. اما پزشکان برای کاهش نشانه ها از داروهایی مانند لیتیوم، ضد آندروژن، بازدارنده باز جذب سروتونین SSRI ها برای درمان کمک می‌گیرند.

🟣 درمان ترکیبی

روش درمان ترکیبی بهترین نوع برای درمان جنون آتش افروزی است. منظور از درمان ترکیبی دارو درمانی همراه با روان درمانی است. در این روش روانشناس و روانپزشک با کمک یکدیگر به فرد راهنمایی می‌دهند. در برخی از موارد نیز فرد به مدت 2 الی 3 ماه دارو مصرف می‌کند و سپس برای تثبیت حال خوب خود از روانشناس کمک می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

⚪ تکنیک های کنترل استرس و خشم

برای درمان جنون آتش افروزی باید با تکنیک های کنترل خشم و استرس آشنا شوید. به دلیل اینکه این اختلال بسیار خطر آفرین است، باید درمان جدی گرفته شود. علاوه بر کارهایی که در بخش های قبلی گفته شد، فرد باید روش های مدیریت خشم، کنترل استرس و راه کنترل اضطراب را آموزش ببیند. تا در صورتی که قبل از این جنون به تنش مبتلا شد، خود را کنترل کند.

کلام آخر

جنون آتش افروزی یک اختلال خطر آفرین است که درمان آن باید جدی گرفته شود. زندانی کردن افراد مبتلا کار درستی نیست و بدتر خشم آنها را افزایش می‌دهد. بنابراین روان درمانی را جدی بگیرید و برای کمک به عزیزان از روانشناس و متخصصین در این حوزه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره