اختلالات روانیاختلالات شخصیت

برخورد با شخصیت اجتنابی

برخورد با شخصیت اجتنابی چطور باید باشد؟ آیا تاکنون کسی در اطرافتان بوده که گاهی خوش‌برخورد باشد و گاهی سعی کند از شما دور شود؟ یا پیش آمده خودتان حس کنید ترسی در درون‌تان نگذارد با دیگران ارتباط برقرار کنید؟ یعنی برخلاف میل‌تان و به اجبار نیرویی درونی از بقیه دوری کنید؟ اگر اینطور است، به شما کمک می‌کنیم چطور با این حالت‌ها روبرو شوید. اگر نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی را بدانید موفق به برقراری رابطه‌ای فعال با آنان می‌شوید و حتی در درمان آن‌ها نیز کمک کرده‌اید. اکثر مردم اطلاعی از این اختلال ندارند. در نتیجه در رفتار با دوری گزین اشتباه می‌کنند و ناخواسته موجب شدیدتر شدن اختلال و گوشه گیرتر شدن او می‌شوند. برخورد با شخصیت اجتنابی نیاز به آشنایی با این اختلال دارد.

قبل از برخورد با شخصیت اجتنابی او را بشناسید

علائم‌اختلال شخصیت‌اجتنابی در اواخر کودکی و اوایل نوجوانی شروع می‌شود و سپس بر تمام جنبه‌های شغلی، اجتماعی و… فرد تاثیر می‌گذارد. او از انتقاد شدن و قضاوت منفی راجب خود می‌ترسد. این ترس به حدیست که تنها ماندن و عدم ارتباط با دیگران را ترجیح می‌دهد. شخصیت اجتنابی معمولا دوستان صمیمی ندارد یا روابط بسیارکمی دارد.

این افراد فقط وقتی وارد رابطه با کسی می‌شوند که حس کنند واقعا نزد او پذیرفته شده‌اند. حتی از ترس مسخره شدن، با او هم با احتیاط رفتار می‌کند. فرد دوری گزین از عیب‌هایش عصبانی است. عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند، به همین دلیل منزوی و از شرکت در جمع فراری هستند. البته دلشان می‌خواهد در جمع باشند اما می‌ترسند طرد یا تحقیر شوند. مشکل اصلی شخصیت اجتنابی، دوراهی ورود به جمع‌ یا تنهایی است. برای کمک به این افراد لازم است رفتار با دوری گزین را بدانیم.

برای آشنایی بیشتر با نشانه های اختلال شخصیت اجتنابی کلیک کنید.

توصیه‌هایی برای کنارآمدن با شخصیت اجتنابی در برقراری ارتباط

شاید زندگی‌کردن با شخصیت اجتنابی سخت باشد. اختلال شخصیت اجتنابی زندگی رومزه زوجین را دچار مشکلاتی خواهد کرد. حتی آثار منفی آن بر زندگی زناشویی شما هم تأثیرگذار است. از سویی درمان این اختلال هم کار آسانی نیست، زیرا ریشه اختلال شخصیت اجتنابی مشکل عزت‌نفس و اعتماد به نفس است. شاید درمان این افراد گاهی سال‌ها طول بکشد. چرا که درمان آن کم کم و با روش‌های درمانی مداوم و منظم، انجام می‌شود تا علائم اختلال از زندگی فرد کم شده یا از بین برود.

بنابراین به شما توصیه می‌کنیم این قسمت از مقاله را با دقت بخوانید تا با چگونگی برخورد با شخصیت اجتنابی و رفتار با دوری گزین آشنا شوید و بتوانید در بهبود او نقشی موثر داشته باشید.

برای آشنایی با روش های درمان شخصیت اجتنابی کلیک کنید.

برخورد با شخصیت اجتنابی

حتما بیشتر شما بدون شناخت و علاقه وارد رابطه با یک فرد جدید نمی‌شوید. غالبا صبر می‌کنید تا یک رابطه صمیمی واقعی و فرصت مناسب ایجاد گردد. ولی برای شخصیت دوری گزین می‌شود گفت این فرصت مناسب تقریبا هیچ وقت فرا نمی‌­رسد و این موضوع موجب ناراحتی اعضای خانواده او می شود.

این مسأله به ویژه وقتی مهم است که قصد دارید با یک شخصیت اجتنابی ازدواج کنید. برای ایجاد رابطه با آنها ابتدا باید روش درست برخورد با شخصیت اجتنابی را بدانید. در این قسمت چند نکته در مورد نحوه برخورد با شخصیت دوری گزین آورده ایم.

1- روی نقاط ضعف آن‌ها تمرکز نکنید

این را بدانید که هیچ یک از رفتارهای ترس و اضطراب و فرار از جمع در شخصیت‌های اجتنابی، از روی علاقه و با میل آنها صورت نمی‌گیرد. بنابراین شما نباید از این نقطه ضعف ها و رفتارهای‌شان انتقاد کنید، زیرا انتقاد باعث آسیب بیشتر به فرد شده و علائم را شدیدتر خواهد کرد. کم حرفی و خجالتی بودن در جمع از ویژگی های شخصیت اجتنابی است. ولی شما نباید جملاتی مانند «پسر یا برادر من بسیار محجوب و آرامه تا بحال با هیچ دختری حرف نزده» را بگویید. این حرف او را از اجتماع بیشتر دور می کند.

2- با تایید هر رفتار مثبت به او پاداش دهید

هرجا رفتار مثبت و پیشرفتی در شخصیت اجتنابی دیدید، فورا او را تایید کنید. این کار به او انگیزه بیشتری خواهد داد تا رفتار مثبتش را تکرار کند. تایید رفتار مثبتش همراه با جایزه و پاداش بهتر اثر می‌کند و به او قدرت بیشتری برای پیشرفت می‌دهد. اما باید مواظب باشید که رفتار تاییدی شما صادقانه و محترمانه باشد و شخصیت اجتنابی حس نکند به او ترحم می‌کنید.

3- آن‌ها را مجبور به انجام رفتاری نکنید

در رفتار با شخصیت‌های اجتنابی به علائم متفاوتشان توجه کنید. از این بین ترس، اضطراب، افسردگی و میل به تنهایی، عصبانیت و مشکل در کنترل خشم و … را می توان نام برد. می بینید که آنها با مشکلات احساسی و ادراکی زیادی دست و پنجه نرم میکنند. از این رو سعی کنید هیچوقت آن‌ها را به انجام رفتاری که از آن دوری میکند، مجبور نکنید. زیرا این کار باعث ناراحتی و خجالت بیشتر آن‌ها خواهد شد.

4- با شخصیت اجتنابی اتمام حجت کنید

با شخصیت اجتنابی در مورد رابطه تان و تأثیرات رفتارهای او بر احساسات‌تان حرف بزنید. او ممکن است شما را نادیده بگیرد و به حرف هایتان توجه نکند. سعی کنید اول او را به انجام روان درمانی قانع کنید. از آنجایی که شخصیت‌اجتنابی ترس و استرس از اجتماع دارد و برایش سخت است از وضعیت موجودش بیرون بیاید. شاید قبول نکند درمان شود. در این مرحله می‌توانید به او بگویید که اگر اقدام به درمان نکند و سعی در بهبود رفتارهایش نکند، مجبور به ترک رابطه خواهید بود.

5- هیچوقت تایید کردن آن‌ها را قطع نکنید

شخصیت اجتنابی به دلیل این که خود را بی کفایت می‌داند و اعتماد به تنفس پایین دارد، نیاز دارند که از سوی دیگران صادقانه تأیید شوند. آن‌ها می‌ترسند نزد دیگران شرمنده شوند، از این رو شما باید در رفتارهایتان دقت کنید که باور کند در تاییدتان صادق هستید. غیر مستقیم از نقاط مثبتشان تعریف کنید.

5- آن‌ها را تشویق کنید که شغلی داشته باشند

شخصیت اجتنابی چون اعتماد به نفس پایینی دارد، تمایلی به انجام مشاغلی که مستلزم ارتباط زیاد با دیگران است را ندارند. با آنها صحبت کنید و مشوق باشید که سعی کنند در چنین شغل پر ارتباطی مشغول شوند. با این کار کم کم به جمع عادت کرده و دایره روابطشان بهبود خواهد یافت. علاوه بر این احساس مفید بودن در آن‌ها ایجاد شده و انگیزه فعالیت و اعتماد به نفس‌شان بیشتر می‌شود.

در طولانی مدت با شخصیت اجتنابی چطور رفتار کنیم ؟

راهکارهایی که در بالا راجب رفتار با شخصیت اجتنابی گفتیم کوتاه مدت هستند. ولی از آنجا که اختلال شخصیتی نسبتا پایدار است، بنابراین بدون مداخله یک روان درمانگر و متخصص نمی‌توان بهبود قطعی و تغییر قابل قبولی در رفتار او مشاهده کرد. زیرا درمان و اصلاح الگوهای رفتاری و فکری اختلال شخصیت اجتنابی کاری بسیار تخصصی و طولانی است.

همان طور که می‌دانیم شخصیت هر آدمی از لحظه تولد او و شاید قبل از آن شروع به شکل گیری می‌کند. پس اگر مشکلات و عللی که اختلال شخصیتی را موجب شده‌اند، از همان ابتدا و در زمان مناسب رسیدگی شوند شاید به اختلال تبدیل نشوند. مسلما اگر در رفتار با شخصیت اجتنابی دقت کنیم و به درمان وی بی توجه نباشیم، روند درمان او راحت تر خواهد بود.

کلام آخر

یکی از ویژگی های اختلال شخصیت‌اجتنابی میل به دوری از جمع و تنهایی است. بنابراین او به حضور شما در کنارش نیاز دارد تا برای شکست این اختلال به او دلگرمی و انگیزه بدهید. ولی دقت کنید در برخورد با دوری گزین نباید به گونه ای رفتار کنید که حس کند سرپرست یا والد او هستید. شما فقط باید از لحاظ عاطفی از او حمایت کنید. در پایان، بهبود و درمان او به تلاش و پشتکار و اراده خودش بستگی دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره