اختلالات روانیاختلالات شخصیت

ازدواج با شخصیت مرزی | زندگی با شخصیت مرزی چگونه خواهد بود؟

ازدواج با شخصیت مرزی اتفاقی است که ممکن است در زندگی هرکدام از ما پیش بیاید. ثبات عاطفی و رفتاری مهم‌ترین چیزی است که همه ما از طرف مقابلمان انتظار داریم. اما متأسفانه باید بگوییم که در ازدواج با شخصیت مرزی این انتظار شما برآورده نخواهد شد. بیماران مرزی مشکلات روحی جدی را تجربه می‌کنند که روی رفتار آنها تأثیر گذاشته و بسیاری از مواقع زندگی را برای شما سخت خواهد کرد. به همین خاطر متخصصین معمولاً توصیه می‌کنند که از ازدواج با این بیماران خودداری کنید. اما اگر شما به هر دلیلی با یک بیمار مرزی ازدواج کرده‌اید می‌بایست راه‌های مدیریت زندگی‌تان را یاد بگیرید. بهترین روش برای رسیدن به این هدف این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. ما نیز در این مطلب راجع به ارتباط با این بیماران بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اختلال شخصیت مرزی

به‌طورکلی اختلالات شخصیت دسته‌ای از بیماری‌های روانی هستند که از اوایل نوجوانی و جوانی شروع می‌شوند. افراد درگیر با این بیماری‌ها ویژگی‌های خاصی در شخصیت خود دارند که با عموم اعضای جامعه هماهنگ نیست. شخصیت مرزی نیز یکی از انواع اختلالات شخصیت است. مهم‌ترین ویژگی این بیماران بی‌ثباتی است که در هیجان و رفتار خود دارند. در واقع آنها یک روز با موضوعی کاملاً موافق و فردا کاملاً مخالف هستند. حساسیت بیش از حد نسبت به طردشدن، تفکر سیاه‌وسفید، رفتارهای اغواگرایانه برای جلب توجه دیگران و همین‌طور آسیب‌زدن به خود از جمله ویژگی‌های دیگر این بیماران است. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت مرزی کلیک کنید.

ازدواج با شخصیت مرزی

شاید فردی که به او علاقه‌مند شده‌اید در ابتدا به نظر بسیار جذاب می‌آمده است. اما واقعیت این است که زندگی در کنار شخصیت‌های مرزی انتخاب خوبی نیست. ارتباط با این افراد در بلندمدت شما را فرسوده کرده و آسیب‌های روحی بسیاری را برایتان به همراه خواهد داشت. از جمله مشکلاتی که در زندگی با یک شخصیت مرزی با آنها روبه‌رو می‌شوید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی‌ثباتی در روابط

ما از یک بزرگسال انتظار داریم که در رفتار و احساسات خود ثبات داشته باشد. در غیر این صورت شناخت طرف مقابل و پیش‌بینی رفتار او غیرممکن خواهد شد. اما باید بگوییم که ثبات، بزرگ‌ترین مشکل بیماران درگیر با شخصیت مرزی است. این افراد یک روز به‌شدت عاشق شما هستند و فردا کاملاً برعکس این احساس را نشان می‌دهند. ممکن است امروز راجع به مسائل مختلف زندگی‌تان مثل مدیریت اقتصادی یک دیدگاه مشخص داشته باشند و روز دیگر احساس کنند که اشتباه کرده‌اند. طبیعتاً زندگی‌کردن در چنین شرایطی برای همه ما سخت خواهد بود. این وضعیت باعث می‌شود زندگی شما برنامه و نظم مشخصی نداشته باشد. و احتمالاً به همین خاطر فشار روحی بسیاری را تجربه خواهید کرد.

ازدواج با شخصیت مرزی | تصمیمات ناگهانی

یک ویژگی دیگر بیماران مرزی این است که بسیاری از مواقع بر اساس تصمیم‌های ناگهانی عمل می‌کنند. در واقع این بیماران قدرت نه گفتن به خواسته‌هایشان را ندارند. و بسیاری از مواقع فقط بر اساس همان چیزی رفتار می‌کنند که در لحظه دلشان خواسته است. حتماً می‌دانید که تصمیم‌گیری‌های ناپخته و رفتارهای غیرمنطقی می‌تواند تا حد زیادی به زندگی ما آسیب بزند.

بالابودن احتمال خیانت

یکی دیگر از پیامدهای ازدواج با شخصیت مرزی بالارفتن احتمال خیانت است. اگر به زندگی عاطفی این بیماران دقت کنید روابط متعدد یکی از برجسته‌ترین نکاتی است که به چشمتان خواهد آمد. برای شخصیت مرزی بسیار مهم است که از جانب همه پذیرفته شود. و همین مسئله می‌تواند خطر خیانت را در زندگی شما بالا ببرد.

ازدواج با شخصیت مرزی | ایجاد احساس گناه و تقصیر

هیچ‌کدام از بیماران مبتلا به اختلال شخصیت نمی‌پذیرند که دچار مشکل هستند. آنها همیشه دیگران را مسئول مشکلات می‌دانند. به همین خاطر شما در زندگی مشترک با شخصیت مرزی هرگز نمی‌توانید از آنها انتظار داشته باشید که مسئولیت کارهایشان را قبول کنند.

آسیب‌زدن به خود

آسیب‌زدن به خود از جمله ویژگی‌هایی است که در بعضی از بیماران مرزی دیده می‌شود. طبیعتاً زندگی‌کردن با فردی که دچار این مشکل است مسائل بسیاری را به همراه خواهد داشت. برای مثال این موضوع می‌تواند روی روحیه فرزندان شما تأثیر بسیار بدی داشته باشد.

ازدواج با شخصیت مرزی | فرایند سخت جدایی

شخصیت‌های مرزی به‌شدت از اینکه آنها را طرد یا ترک کنید می‌ترسند. وقتی این بیماران احساس کنند که از نظر شما دوست‌داشتنی نیستند برای جلب‌توجهتان دست به هر رفتاری می‌زنند. این رفتارها دامنه وسیعی دارد. از اصرار برای نگه‌داشتن شما گرفته تا ایجاد احساس گناه و عذاب وجدان در شما و یا حتی دست زدن به رفتارهای خودزنی یا خودکشی، هر چیزی را می‌توان از شخصیت مرزی انتظار داشت. این شرایط باعث می‌شود که شما هرگز نتوانید موضع‌گیری جدی در مقابل آنها داشته باشید.

ازدواج با شخصیت مرزی و اهمیت مشاوره

اختلال شخصیت مرزی یک بیماری روان‌شناختی است. پس بهترین راه برای مواجه‌شدن با آن نیز کمک‌گرفتن از متخصصین روان‌شناسی است. از جمله اقداماتی که یک روان‌شناس برای کمک به شما انجام خواهد داد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شناسایی بیمار

اینکه آیا یک نفر واقعاً دچار اختلال شخصیت مرزی است یا خیر موضوعی است که تشخیص آن صرفاً برعهده متخصصان روان‌شناسی است. پس اگر نشانه‌های این مشکل را در طرف مقابل می‌بینید با یک متخصص مشورت کنید. مشاورین با استفاده از روش‌هایی مثل مصاحبه و پرسش‌نامه نظر قطعی راجع به وجود این بیماری و همین‌طور شدت آن به شما خواهند داد. پس بهتر است مشاوره‌های پیش از ازدواج را در برنامه‌های خود قرار بدهید. این مشاوره‌ها به‌خوبی شخصیت طرف مقابل را بررسی کرده و به شما کمک می‌کنند تا قبل از اینکه ازدواج کنید با ویژگی‌های طرف مقابل آشنا شوید.

کمک به حل مشکلات

اگر به هر دلیل با بیمار دارای شخصیت مرزی ازدواج کرده‌اید احتمالاً مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنید. در چنین شرایطی مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا شناخت خود را از این بیماران بالا ببرید و راه‌هایی را برای مدیریت زندگی یاد بگیرید تا بتوانید زندگی آرام‌تری داشته باشید.

کمک به حفظ سلامت روان

زندگی در کنار بیماران شخصیت آسان نیست. مشکلات روحی و رفتارهای عجیب این بیماران احتمالاً باعث شده تا شما هم سلامت روان خودتان را از دست بدهید. در این موقعیت می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور راه‌هایی را برای حفظ سلامت خودتان آموزش ببینید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

آیا ازدواج با شخصیت مرزی حتماً به طلاق ختم می‌شود؟

خیر؛ شخصیت مرزی نیز مانند هر بیماری دیگر در افراد مختلف شدت و علائم متفاوتی دارد. کسانی که درجه‌های خفیفی از این بیماری را دارند معمولاً می‌توانند زندگی طبیعی خود را داشته باشند. بااین‌حال درصورتی‌که این بیماران به فکر درمان خود نباشند احتمال موفقیت در زندگی با آنها پایین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره