اختلالات روانیاختلالات شخصیت

برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال | با همسر اسکیزوتایپال چطور رفتار کنم؟

برای برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال باید به نکاتی توجه داشته باشید. افراد دارای این اختلال، شخصیتی منزوی و همراه با باورهای شدید به قدرت های ماورایی دارند. در برخی موارد برای عادی جلوه‌دادن خودشان، بر اعتقادشان به جادو و فال تاکید ندارد. حتی گاهی این باورهایشان را انکار می‌کنند. همسر یا اعضای خانواده در برخرود با شخصیت اسکیزوتایپال دچار کلافگی می‌شوند. مخصوصا زمان‌هایی که نیاز به صحبت منطقی وجود دارد. اما شما در کنار تمام این مسائل باید آموزش های لازم جهت برخورد مناسب با شخصیت اسکیزوتایپال را ببیندید. در این شرایط مسلما سلامت‌روانی خود را تضمین خواهید کرد. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال

خیلی از کسانی که با شخصیت‌ اسکیزوتایپال در ارتباط هستند، نمی‌دانند که چطور رفتار کنند. شاید ناخواسته موجب آزار این شخصیت بشوید و در بلند مدت به رابطه تان آسیب برسد. برای جلوگیری از چنین پیامدهایی در ادامه 9 روش برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال را شرح داده‌ایم. برای اشنایی بیشتر با نشانه های اختلال شخصیت اسکیزوتایپال کلیک کنید.

۱. اعتماد شخصیت اسکیزوتایپال را جلب کنید و با آرامش برخورد کنید

کسانی که شخصیت اسکیزوتایپال دارند به سختی به دیگران اعتماد می‌کنند. چرا که افکار پارانوئید دارند، بنابراین نباید اعتقادات خود را به آن‌ها تحمیل کنید و درست و غلط را گوشزد کنید. پس بهتر است با این افراد تکانشی برخورد نکنید.

۲. هنگام صحبت با اسکیزوتایپال با دقت از کلمات استفاده کنید

افراد دارای شخصیت اسکیزوتایپال به تمامی صحبت ها و کلمات با دقت گوش می‌دهند، بنابراین برای صحبت با این افراد با دقت از کلمات استفاده کنید. برای آموزش اشتباهات جزئی زندگی می‌توانید با آن‌ها سوالی برخورد کنید تا در ارتباط مداخله داشته باشند، برای مثال: روی لباس های پشمی نوشته شده که با آب گرم شسته نشود، آیا همیشه نباید با آب گرم بشوریم یا فقط برای بار اول نباید با آب گرم شسته شود.

۳. نسبت به واکنش افراد حساس هستند

این افراد دارای مزاجی حساس هستند و هر رفتار شما را متوجه می شوند که واقعی است یا خیر. اگر در جمعی، کسی از حضور این فرد ناراضی باشد سریع متوجه می شوند. پس با آنها رو راست باشید و صادقانه رفتار کنید.

۴. در رابطه با هدف گذاری در زندگی سخن بگویید

افراد دارای شخصیت اسکیزوتایپال هدف مشخصی در زندگی ندارند و برای کارهایشان برنامه ریزی نمی‌کنند. شما هنگام برخورد با این افراد می‌توانید از هدف خود صحبت کنید، برنامه ریزی روزانه‌تان را شرح دهید و به آن‌ها از فواید و لذت رسیدن به اهدافتان بگویید.

۵. از تعصبات خود دوری کنید و قضاوت نکنید

در برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال بایدبدانید که به دلیل اعتقادات خرافاتی و ظاهر عجیب و غریب از دیگران فاصله زیادی می‌گیرند. پس شما می‌توانید با دقت به صحبت‌های آن‌ها گوش کنید، قضاوتشان نکنید و از هم صحبتی و شنیدن افکار عجیبشان متعجب شوید.

۶. راجع به حضور در اجتماع توضیح دهید

افراد دارای شخصیت اسکیزوتایپال هنگام حضور در اجتماع دچار  اضطراب اجتماعی می‌شوند، حتی گاهی هنگام تصور در اجتماع هم دچار این اضطراب می‎شوند. شما برای برقراری دوستی با آن‌ها توضیح ساده ای از اجتماع، حضور بین مردم و حضور در جمع دوستانه بدهید. برای مثال می‌توانید قبل از حضور او در جمع درباره دیدگاه آن افراد و شخصیت شان برای او تعریف کنید.

۷. در رابطه با امیال و خیال پردازی های خود با این افراد صحبت کنید

با توجه به توضیحی که در بندهای قبلی راجع به خیال پردازی‌ها و افکار عجیب و غریب شخصیت های اسکیزوتایپال گفتیم، شما با صحبت راجع به افکار، خیال پردازی ها و رویاهایی که در ذهن دارید می‌توانید با این افراد صحبت کنید و شباهت هایی بین خودتان پیدا کنید.

۸. به اعتقادات، تخیلات ، افکار و خرافات شخصیت اسکیزوتایپال به صورت داستان گوش دهید

شخصیت‌های اسکیزوتایپال افکارشان متفاوت با بقیه افراد معمولی است و شاید تعریف افکارشان برای شما تعجب برانگیز باشد. جالب است بدانید که بسیاری از نویسندگان و فیلم سازان مشهور رگه‌هایی از شخصیت اسکیزوتایپال دارند. بنابراین شاید برای شما شنیدن افکار این افراد جالب و مانند یک فیلم باشد.

۹. دنیای ساده انسانی را برایشان شرح دهید

هنگام صحبت و برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال پیچیدگی های موجود در ذهنشان را بصورت ساده‌ای باز کنید. از آنها بخوایید به صورت واضح از احساساتشان صحبت کنند، و در مورد تخیلات، رویاها و افکارشان آزادانه صحبت کنید. شنیدن باورهای عجیب با صدای بلند از دهان خودشان به آن‌ها در فهم غیر منطقی‌بودن افکارشان کمک می‌کند.

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوتایپال با اسکیزوفرنی

_ شدت اختلال اسکیزوفرنی از اختلال اسکیزوتایپال بیشتر است.

_ در اختلال اسکیزوفرنی فرد دچار توهم و هذیان است، اما در شخصیت اسکیزوتایپال این توهمات بر عملکرد او تاثیر منفی ندارند.

_ در اختلال اسکیزوفرنی با فرد راجع به غلط بودن افکارش نمی‌شود صحبت کرد. اما در برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال فرد را می‌توان به بینش نسبی رساند.

نتیجه گیری

در طول زندگی شاید با افراد زیادی که دچار اختلال شخصیت اسکیزوتایپال هستند، روبرو شوید و به فکر فرو بروید. ارتباط با این افراد می‌تواند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد. ارتباط شما با یک روانشناس خطرات احتمالی که با این افراد دارید را کاهش می‌دهد. بنابراین حتما در کنار نکاتی که در بالا گفتیم، برای درمان و بهبودی آن‌ها اقدام کنید. برای‌این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره روانشناسی آواژه استفاده نمایید. برای آشنایی با انواع روشهای درمان شخصیت اسکیزوتایپال کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با اختلال شخصیت اسکیزوتایپال می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره