اختلالات روانیمشکلات خواب

انواع قرص خواب آور | قوی ترین قرص های خواب

قرص خواب به شکل قابل توجهی بیشتر از گذشته مصرف می‌شود. این دارو ها شاید در کوتاه مدت مشکلات‌خواب را بر طرف کند اما استفاده از آن در طولانی مدت با عوارض جانبی شدید روبرو است. تقریبا حدود 50 درصد از بزرگسالان با مشکلات خواب مواجهه هستند و 30 درصد افراد بی‌خوابی مزمن دارند.

حتی گروهی از نوجوانان نیز به بی‌خوابی مبتلا هستند و از قرص خواب برای رفع بی‌ خوابی ها استفاده می‌کنند. برای استفاده از دارو حتما باید از پزشک راهنمایی بگیرید. برای مصرف تمام داروهای بی خوابی باید نیم ساعت تا 2 ساعت قبل از خواب‌ این قرص ها را مصرف کنید. و بعد از مصرف نیز از رانندگی و فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارد اجتناب کنید. برای کمک به خود جهت رفع بی خوابی حتما از روانشناس کمک بگیرید همین حالا برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب و راه های درمان مشکلات مرتبط می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

قرص خواب چیست؟

قرص خواب چیست؟

قرص خواب یا خواب آور ها گروهی از داروها می‌باشند که برای بهبود و افزایش کیفیت خوابمورد استفاده قرار می‌گیرند. بیش از نیمی از افراد در جامعه با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. اما مصرف این داروها تنها برای اختلالات کوتاه مدت است. زمانی که به صورت پی در پی مصرف شود، عوارض شدیدی را به همراه خواهد داشت.

قرص خواب انواع مختلفی دارد که بسته به تشخیص پزشک در دوز های مختلف برای بیمار تجویز می‌شود. دیازپام، لورازپام، قرص فلورازپام، ملاتونین، اگزازپام و … داروهایی برای رفع مشکلات خواب هستند. برای استفاده از این دارو ها از مصرف خودسرانه پرهیز کنید. البته که در این مقاله راجع به انواع قرص‌ خواب، عوارض و … صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع قرص خواب آور

قرص‌های خواب انواع مختلفی دارد که با تشخیص پزشک به بیمار تجویز می‌شود. در این بخش مقاله برای آشنایی شما عزیزان، انواع قرص‌ خواب را توضیح داده ایم.

🟡  داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی در دسته قرص‌های خواب قرار دارند. داروهایی مانند ترازودون برای درمان بی خوابی و اضطراب تجویز می‌شود.

🟢 بنزودیازپین ها

یکی از پر مصرف ترین قرص خواب ها، بنزودیازپین است. داروهایی مانند آلپرازولام، کلونازپام، لورازپام، دیازپام و کلرودیازپوکساید در دسته بنزودیازپین ها قرار دارند. این دسته دارویی معمولا برای درمان ضد اضطرابی هستند اما اثر خواب آور نیز دارند. از این مدل قرص ‌خواب برای مشکلاتی مانند راه رفتن در خواب و یا وحشت شبانه استفاده می‌کنند.

🔴 دوکسپین

قرص خواب دوکسپین برای افرادی است که مشکل در خواب ماندن دارند. این دارو با مسدود کردن گیرنده های هسیتامینی به تداوم خواب کمک می‌کند. این دارو را استفاده نکنید، مگر اینکه قصد خواب 8 ساعته داشته باشید.

🟣 سوورکسانت

سوورکسانت از دیگر قرص خواب است که هورمون مخصوص خواب و بیداری را مسدود می‌کند. برای درمان افراد مبتلا به بی خوابی به دلیل ناتوانی در خواب رفتن یا در خواب ماندن استفاده می‌شود. اما در روز بعد باعث خواب آلودگی می‌شود.

🟠 زولپلون

از دیگر قرص خواب ها، زولپلون است. این دارو جدید ترین مدل قرص ‌خواب است. که نیمه عمر کمتری نسبت به بقیه دارد. و زمانی که آن را مصرف می‌کنید در روز بعد احساس خواب آلودگی و خستگی نخواهید داشت. اما اگر تمایل به بیدار شدن در شب را دارید؛ از مصرف این دارو اجتناب کنید.

🔵 زولپیدم

زولپیدم قرص خوابی است که با نام تجاری امبین شناخته می‌شود. این دارو بر سیستم اعصاب مرکزی اثر می‌گذارد و سال 1992 به تائید رسید. برخی از بیماران شاید دچار بی خوابی باشند و ساعت خواب کمتری داشته باشند. این دارو مختص این افراد است که زندگی آنها را نرمال کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص زولپیدم کلیک کنید.

🟤 ملاتونین

قرص خواب ملاتونین به چرخه خواب و بیداری شما کمک می‌کند. بدن ما به طور طبیعی ملاتونین ترشح می‌کند اما این قرص به صورت آزمایشگاهی ساخته می‌شود. و می‌توان بدون نسخه پزشک از آن استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص ملاتونین کلیک کنید.

عوارض قرص خواب

مصرف قرص خواب نیز مانند تمامی داروهای دیگر عوارض مخصوص به خود را به همراه دارد. افرادی که به بیماری هایی مانند آسم و انسداد مزمن ریوی مبتلا هستند، بیشتر تحت تاثیر این عوارض قرار خواهند گرفت. در این بخش مقاله به عوارض قرص‌ خواب آور اشاره کرده ایم.

🔻 ضعف

🔻رویاهای غیر معمول

🔻 لرزش غیر قابل کنترل برخی از اعضای بدن

🔻معده درد

🔻 اختلال در تمرکز و حافظه

🔻سوزش معده

🔻 اختلال در عملکرد های روزانه

🔻سر درد

🔻 نفخ

🔻خشکی دهان و گلو

🔻 خواب آلودگی در طول روز

🔻سرگیجه

🔻 اسهال

🔻مشکل در حفظ تعادل

🔻 یبوست

🔻کاهش یا افزایش اشتها

🔻 احساس سوزن سوزن شدن پاها، دست ها و بازوها

علائم حساسیت به قرص خواب

مصرف قرص خواب در برخی از افراد واکنش های آلرژیک دارد. این حساسیت ها از مواد ترکیبی و رنگی داخل قرص ایجاد می‌شود. که در ادامه علائم حساسیت به قرص خواب را توضیح داده ایم.

🔸 استفراغ

🔸تورم پلک

🔸 تورم لب ها

🔸تورم صورت

🔸 تورم زبان

🔸تورم گلو

🔸 تنگی نفس

🔸بثورات جلدی

🔸 حالت تهوع

🔸گرفتگی صدا

🔸 خارش

🔸نا منظم شدن ضربان قلب

🔸 ورم و کهیر

🔸احساس خفگی

🔸 مشکل در بلع و تنفس

🔸درد قفسه سینه

🔸 تاری دید و مشکلات مربوط به بینایی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص داپوکسین کلیک کنید.

کاربرد قرص خواب

کاربرد قرص خواب

قرص خواب کاربرد رایجی دارد و برای درمان اختلالات خواب استفاده می‌شود. در این بخش مهم ترین کاربرد قرص خواب را توضیح داده ایم.

🔹 بهبود کیفیت خواب

🔹افزایش مدت خواب

🔹 کاهش زمان انتظار برای به خواب رفتن

🔹کاهش تعداد بیدار شدن در طول زمان خواب

کلام آخر

قرص خواب برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اینکه این دارو تا چه مدت و با تشخیص چه فردی مصرف شود مهم است. زیرا داروی خواب آور اگر بدون بررسی پزشک مصرف شود عوارض مزمنی به دنبال دارد. برای درمان اختلالات خواب در کنار دارو درمانی از روان درمانی نیز کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب و راه های درمان مشکلات مرتبط می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره