اختلالات روانیمشکلات خواب

حرف زدن در خواب | 8 نکته برای کاهش حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب نوعی اختلال است. افراد مبتلا به این اختلال در حین خواب به صورت نامنسجم صحبت می‌کنند و یا حتی فریاد نیز می‌زنند. این رفتار در کودکان و بزرگسالان رفتار رایجی است که اغلب باعث خجالت آنها می‌شود. دلایلی مانند ژنتیک، استرس، کم خوابی و … در بروز این اختلال وجود دارد. اما جای نگرانی نیست، زیرا روش های مختلفی در کنترل و جلوگیری از این عمل وجود دارد که با کمک روانشناس می‌توانید از آن ها برای کاهش این مساله استفاده کنید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

حرف زدن در خواب چیست؟

حرف زدن در خواب چیست؟

تا به حال برای شما پیش نیامده که بعد از بیدار شدن اطرافیان از صحبت کردن شما در خواب سخن بگویند؟ عده زیادی از افراد هنگام خواب به شیوه های مختلفی صحبت می‌کنند. برخی واضح و شفاف، برخی فریاد می‌زنند و عده ای نیز گنگ صحبت می‌کنند. تقریبا برای همه ما این اتفاق رخ داده است که در خواب سخن بگوییم. و معمولا این رفتار در زمان هایی که تب بالایی داریم رخ داده است. اما حرف زدن در خواب در برخی از افراد دائمی است و فرد مبتلا دارای اختلال (Somniloquy) می‌باشد. 

حرف زدن در خواب یا خواب گویی یک رفتار غیر طبیعی یا خواب پریشی است. اما هرگز به عنوان مشکل پزشکی در نظر گرفته نمی‌شود. این اختلال خطرناک نیست اما گاهی می‌تواند نشانه ای از بیماری های اعصاب باشد. در این مقاله نشانه ها و علائم حرف زدن در خواب را به همراه درمان توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کابوس شبانه کلیک کنید.

نشانه های حرف ‌زدن در خواب

تشخیص حرف زدن در خواب توسط خود فرد امکان پذیر نیست. مگر اینکه فرد گوشی خود را ضبط کند تا متوجه رفتارهایش شود. اما اگر هنگام خواب کسی در اطراف شما هست، به راحتی می‌توان رفتارهای شما را در نظر بگیرد. و در اغلب موارد این اطرافیان هستند که حرف زدن در خواب دیگران را گزارش می‌کنند. برخی از افرادی که چنین رفتارهایی دارند در کنار آن دندان قروچه، راه رفتن در خواب و کابوس های شبانه را تجربه می‌کنند. 

علل حرف ‌زدن در خواب

حرف زدن در خواب نیز مانند تمامی اختلالات به دلایل مختلفی بروز می‌کند. که اصلی ترین دلیل آن، ژنتیک است. اگر به شما گزارش شده که در خواب صحبت می‌کنید، بهتر است که ژن خود را بررسی کنید و علل ریشه ای را پیدا کنید تا در درمان سرعت بهبودی افزایش یابد. اما عوامل مختلف دیگری در بروز این اختلال دخیل هستند که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

🔻 استرس پس از سانحه

🔻فشار عصبی

🔻 کم خوابی  

🔻تب

🔻 سرما خوردگی 

🔻افسردگی

🔻 پریشانی روانی

🔻خستگی روزانه 

🔻 استعمال دخانیات

🔻سوء مصرف مواد مخدر

🔻 مصرف مشروبات الکلی

🔻ترومای روحی

چه زمانی برای حرف زدن در خواب باید به دکتر مراجعه کرد؟

حرف زدن در خواب هیچ خطری با خود به همراه ندارد. اما اگر این رفتار به شیوه دائمی باشد و باعث ایجاد مزاحمت، خستگی و عدم تمرکز برای دیگران شود؛ باید تحت درمان قرار گرفت. در صورت نیاز حتما در ابتدا از روانشناس کمک بگیرید تا با راهنمایی های او روند بهبودی را سرعت ببخشید. 

برای آشنایی با سایر اختلالات خواب کلیک کنید.

چجوری از حرف زدن در خواب پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از حرف زدن در خواب، بهتر است که بهداشت خواب را رعایت کنید. تا به امروز روش قطعی برای درمان حرف زدن در خواب وجود نداشته است. اما اگر بهداشت خواب را رعایت کنید و ریتم شبانه روزی مناسبی داشته باشید؛ کمتر با نشانه های این اختلال روبرو خواهید شد. 

روش های کنترل حرف‌زدن ‌در خواب

روش های کنترل حرف‌زدن ‌در خواب

در حال حاضر درمانی برای رفع کامل حرف زدن در خواب وجود ندارد. اما با کمک روان درمانی و دارو درمانی می‌توانید نشانه های خود را کاهش دهید. روان درمانگر با کمک روش های مناسب علت این رفتار شما، به شما کمک می‌کند تا برای درمان جدی تر اقدام کنید. اما دارودرمانی به کاهش استرس و اضطراب شما کمک می‌کند و باعث می‌شود که علائم را کمرنگ تر تجربه کنید. و اغلب از کلونازپام برای کنترل استفاده می‌کنند. اما روش هایی نیز برای کنترل حرف زدن در خواب وجود دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

🔹 از نوشیدن الکل اجتناب کنید. 

🔹از خوردن غذاهای سنگین و چرب قبل از ساعت خواب دوری کنید.

🔹 یک برنامه خواب منظم تنظیم کنید. 

🔹فعالیت های بدنی و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. 

🔹 ارتفاع بالشت را تنظیم کنید. 

🔹فضای مناسبی برای خواب خود تنظیم کنید. 

🔹 در طول روز در معرض نور باشید و فعالیت های بدنی انجام دهید. 

🔹قبل از خواب نور اتاق را کم کنید و در فضای آرام بخوابید. 

کلام آخر

اگر شما نیز مبتلا به اختلال حرف زدن در خواب هستید، بهتر است که برای درمان از روانشناس کمک بگیرید. به دلیل اینکه حرف زدن در خواب باعث اختلال در خواب و آرامش اطرافیان می‌شود؛ پیشنهاد می‌کنیم که روند درمان را جدی بگیرید. درمانگر با بررسی علل، راهکار مناسبی را ارائه می‌دهند تا به بهبودی برسید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا همه افراد در خواب صحبت می‌کنند؟

خیر، تنها حدود 6 درصد از بزرگسالان در خواب حرف می‌زنند اما در سنین زیر 10 سال این اختلال شایع تر است. 

علت حرف زدن در خواب با چشم باز نشانه چیست؟

برخی از افراد به صورت ژنتیکی با چشم نیمه باز می‌خوابند. و دلیل حرف زدن در خواب نیز به عواملی مانند ژنتیک، اضطراب، استرس و … مرتبط است. چشمان نیمه باز نیز می‌تواند همراه با این موضوع رخ دهد. 

برای اینکه تو خواب حرف نزنم چیکار کنم؟

از بهترین کارهایی که باید برای رفع و یا کاهش حرف زدن در خواب انجام دهید؛ بهداشت خواب است. بهتر است که خواب خود را تنظیم کنید و ریتم شبانه روزی با برنامه ریزی داشته باشید تا این نشانه ها کمتر مشاهده شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره