اختلالات روانیاضطراب و استرس

قرص زولپیدم

قرص زولپیدم با نام تجاری آمبین و در شکل‌های دارویی قرص‌های معمولی و زیرزبانی، اسپری دهانی موجود است. زولپیدم در رده درمانی خواب‌آورها قرار می‌گیرد و در درمان کوتاه مدت بی‌خوابی به کار می‌رود. راه‌های درمانی بسیاری برای افرادی که با اختلالات‌خواب دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود دارد. به کار گرفتن روش‌ها غیر دارویی مانند کمک گرفتن از یک مشاور در درمان بی‌خوابی اولویت دارد. در صورت عدم تاثیر روش‌ها غیر دارویی می‌توان به استفاده از داروهای‌خواب‌آور مانند قرص زولپیدم روی آورد. برای کسب این درمان‌ها روی مشاوره استرس کلیک کنید.

قرص زولپیدم

قرص زولپیدم یا Zolpidem یکی از پرمصرف‌ترین داروهای آرامبخشی است در دوزهای مختلف به افراد دچار اختلالات مربوط به خواب و اضطراب داده می‌شود. دفع این دارو اغلب از طریق ادرار است.

مشکلات خواب انواع مختلفی دارند، مثلا برخی افراد چندین بار طی خواب بیدار می‌شوند، در حالی که مشکل برخی دیگر زمان شروع به خواب است.

زولپیدم می‌تواند مدت زمانی که فرد به رختخواب می‌رود تا زمانی که به خواب می‌رود را به چند دقیقه کاهش دهد. هم‌چنین مصرف دوزهای بالاتر از این دارو کمک می‌‌کند که فرد زمان طولانی‌تری را بخوابد.

مصرف زولپیدم در طولانی مدت و یا در دوزهای بالا عوارض زیادی برای فرد دارد. برای رفع مشکلات اضطرابی و خواب بهترین گزینه استفاده از روش های غیر دارویی است. شما با مراجعه به متخصص روانشناسی می‌توانید بدون استفاده از دارو مشکل تان را رفع نمایید.

قرص زولپیدم برای چیست

همان‌طور که اشاره شد از زولپیدم برای درمان‌بی‌خوابی در کوتاه مدت استفاده می‌شود. مدت زمان درمانی استفاده از زولپیدم کوتاه بوده و حداکثر ۲ تا ۶ هفته کاربرد دارد. البته توصیه می‌شود ابتدا از روش‌های غیر دارویی اختلالات خواب مانند کمک گرفتن از مشاور بهره ببرید و در صورت موثر نبودن این روش‌ها همزمان به استفاده از داروهای خواب‌آور مشغول شوید.

زمان شروع اثر قرص زولپیدم حدودا نیم ساعت پس از مصرف است پس قرص زولپیدم یک دارو سریع‌الاثر است. بهتر است این دارو را هنگامی که برای خوابیدن مهیا شده‌اید استفاده نمایید.

افراد مبتلا به افسردگی نمی‌توانند از زولپیدم استفاده کنند. زیرا قرص زولپیدم علائم دلسردی و افسردگی را شدیدتر می‌کند و ممکن است موجب پدید آمدن افکار خودکشی و آسیب زدن به خود در فرد مصرف‌کننده شود.

در مواردی برای آرام کردن بیمار قبل از عمل جراحی نیز از قرص زولپیدم استفاده می‌شود.

زولپیدم 5 و 10

دوز دارو توسط پزشک تجویز می‌شود. معمولا برای افراد بالغ دوز ۱۰ میلی‌گرمی در درمان‌ها کوتاه مدت بی‌خوابی تجویز می‌شود. بیماران مسن، افراد ناتوان و کسانی که مشکلات کبدی دارند نیاز به دوز پایین و کنترل‌شده قرص زولپیدم دارند، از این رو برای آنان دوز ۵ میلی‌گرمی تجویز می‌کنند.

مکانیسم عمل دارو

گیرنده‌های امگا یکی از واحدهای تشکیل‌دهنده گیرنده‌های گابا هستند. محل قرارگیری گیرنده امگا یک در مغز است. تمایل اتصال قرص زولپیدم به گیرنده‌های امگا موجود در مغز بالاست. پس از اتصال زولپیدم به این گیرنده‌ها، اثر خواب‌آوری خود را نشان می‌دهد.

عوارض قرص زولپیدم

سیستم‌های مختلفی از بدن ممکن است تحت تاثیر مصرف زولپیدم قرار بگیرند. در اینجا به برخی از عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص زولپیدم اشاره می‌کنیم.

  • سردرد و سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • تهوع و استفراغ
  • ایجاد حالت سرخوشی
  • هذیان
  • توهم اغلب از نوع بینایی
  • دوبینی
  • هایپرترمی یا افزایش دما بدن
  • تپش قلب
  • افزایش فشارخون
  • احساس خشم و پرخاشگری
  • درد قفسه‌سینه
  • خشکی دهان
  • علائم شبه آنفولانزا مانند گلودرد و تب

تداخلات دارویی

استفاده همزمان داروها تضعیف‌کننده اعصاب مرکزی و الکل با قرص زولپیدم منجر به تشدید اثرات تضعیف‌کنندگی سیستم عصبی مرکزی می‌شود. در ادامه برخی از گروه‌هایی که ممکن است با زولپیدم تداخل داشته باشند، معرفی شده است:

ضد قارچ‌ها: فلوکونازول، کتوکونازول، ایتراکونازول

بنزودیازپین‌ها: آلپرازولام، لورازپام، دیازپام

ضد زخم معده: سایمیتیدین

ضد افسردگی: ایمی‌پرامین

آنتی‌سایکوز: کلرپرومازین

ضد سل: ریفامپین

ضد ویروس: ریتوناویر

نشانه های مسمومیت با زولپیدم

مصرف بیش از حد هر ماده‌ای از جمله قرص زولپیدم موجب مسمومیت دارویی یا اصطلاحا اوردوز می‌شود. اوردوز به ویژه زمانی که دوز مصرفی دارو زیاد باشد یا مقدار زیادی دارو در فواصل زمانی کوتاهی مصرف شود یا حتی در موارد تداخلات دارویی نیز رخ می‌دهد.

اگر علائم و نشانه‌های زیر را مشاهده کردید به مسمومیت شک کرده و فرد مسموم را به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برسانید.

کاهش ضربان قلب

گیج شدن بیش از حد

از دست رفتن هوشیاری و آگاهی

حالت کما

اختلالات تنفسی

به وجود آمدن افکار آشوب در ذهن فرد

علی‌رغم اینکه زولپیدم از دسته بنزودیازپین‌ها نیست؛ اما می‌توان در موارد مسمومیت با این دارو از آنتی‌دوت بنزودیازپین‌ها یعنی “فلومازنیل” استفاده کرد.

هشدار‌ها برای مصرف زولپیدم

+ پس از مصرف دارو از انجام رانندگی و فعالیت‌ها نیازمند به هوشیاری خودداری کنید.

+ کودکان و سالمندان بهتر است از قرص زولپیدم استفاده نکنند.

+ همراه با غذاها چرب از زولپیدم استفاده نکنید.

+ مادران باردار و شیرده باید تحت نظر پزشک و با احتیاط از قرص زولپیدم استفاده نمایند.

+ اگر سابقه مصرف دارو خاص یا مبتلا به بیماری‌ها کبد و کلیه و هر بیماری دیگری دارید، پزشک را در جریان بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص زولپیدم می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره