روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی یکی از رفتارهایی است که در بسیاری از روابط دیده می‌شود. باج گیری همانطور که از اسم آن هم مشخص است؛ باعث سواستفاده و حتی روابط یکطرفه می‌شود. در این شرایط یک قربانی با آسیب های متعدد داریم. باج گیر عاطفی معمولا در موضعی برتر و بالاتر نسبت به طرف مقابل رفتار می‌کند. عوامل ایجاد کننده این موضوع ریشه در کودکی و روابط اولیه فرد دارد.

معمولا کسانی که از این روش در روابط خود استفاده می‌کنند؛ چنین رفتاری را انکار کرده و حتی گاهی نقش قربانی را بازی می‌کنند. باج گیری گاهی به صورت خودآگاه و گاهی ناخودآگاه از طرف فرد صورت می‌گیرد. به این معنا که فرد اصلا از رفتارهای مخرب خود در رابطه آگاه نیست. به همین دلیل بهتر است نشانه های باج گیری را شناسایی کرده و از بروز آن در روابط پیشگیری کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط عاطفی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

باج گیری عاطفی

بهره کشی یا باج گیری عاطفی امروزه در بسیاری از روابط سبب بروز خیانت یا حتی جدایی می‌گردد. معمولا کسانی که از این روش استفاده می‌کنند؛ در حال پنهان کردن نقص های درونی خود هستند. فراموش نکنید که سواستفاده از احساسات دیگران تاثیرات بدی بر سلامت روان و حتی آینده آنان دارد.

این موضوع احتمالا در موقعیت های مختلفی مانند محل کار، خانواده و حتی مدرسه و دانشگاه اتفاق می‌افتد. اما در مورد روابط عاطفی، تاثیرات گسترده تری داشته و باعث بروز مشکلات بیشتری می‌شود. در واقع باج گیری نوعی از استثمار محسوب می‌شود که مانند یک چرخه بی پایان عمل می‌کند. برای اطلاع از پیامدهای بی محلی کردن کلیک کنید.

انواع مختلف باج گیری عاطفی

انواع مختلف باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی انواع مختلفی داشته و به شکل های مختلفی بروز می‌کند. از طرفی موقعیتی که در آن از باج گیری استفاده می‌شود نیز در این مورد موثر است. برخی از انواع این رفتار، شامل موارد زیر می‌شود.

📌تهدید کننده

در باج گیری عاطفی تهدید کننده، همانطور که از اسم آن مشخص است؛ افراد از تهدید کردن دیگران به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند. فردی که از تهدید برای پیشبرد کارهایش استفاده می‌کند؛ بی مسئولیت بوده و تمام تقصیرات خود را به دوش دیگری می‌اندازد. او قادر به حل مسائل و مشکلات خود نیست و پیامدهای کارهای خود را به عهده نمی‌گیرد. در این شرایط شروع به تهدید دیگران کرده و از آنها استفاده می‌کند.

📌تنبیهی

گاهی افراد برای تنبیه طرف مقابل از باج گیری عاطفی استفاده می‌کنند. برای مثال بعد از هر مشکلی از برقراری رابطه جنسی با همسر خود سر باز می‌زنند که حالت تنبیهی داشته و نوعی باج گیری نیز محسوب می‌شود. این مورد در روابط والد فرزندی نیز بسیار دیده می‌شود. برای مثال خانواده ها به فرزند خود می‌گویند که اگر این رفتار را انجام دهی دوستت دارم. در این حالت دوست داشتن افراد نسبت به دیگری مشروط می‌شود. برای اطلاع از دلایل قهر با همسر کلیک کنید.

📌وسوسه کننده

گاهی برخی از افراد برای رسیدن به اهداف خود از وعده های وسوسه کننده به دیگران استفاده می‌کنند. اما بعد از رسیدن به خواسته خود، دیگر به فرد اهمیت نداده و یا حتی او را رها می‌کنند. این مورد نیز نوعی باج گیری عاطفی است که در شرایط مختلفی بروز می‌کند.

📌سرزنش کننده

در حالت باج گیری عاطفی سرزنش کننده، یک نفر همواره در حال منت گذاشتن بر دیگری است. اما در واقع این موارد وظایف او در رابطه هستند و همه افراد باید آنها را انجام دهند. برای مثال فردی به همسرش می‌گوید که من به خاطر تو به خانواده ات احترام می‌گذارم. در صورتی که احترام گذاشتن به خانواده همسر، یکی از مواردی است که زوجین باید هر دو آن را انجام دهند.

نشانه های باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی از دیگران همواره با نشانه هایی همراه است که با شناسایی آنها می‌توان از رابطه خارج شد و یا از بروز آنها جلوگیری کرد. به طور کلی افرادی که از باج گیری در روابط خود استفاده می‌کنند؛ از شکست متنفرند، اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند؛ کنترل گر هستند، خود پسند و مغرور بوده و دلبستگی ناایمن دارند.

از طرفی نمی‌توانند به راحتی احساسات خود را به طرف مقابل نشان دهند. آنها به هیچ عنوان به رفتارهای خود توجه نکرده و همواره در حال ایراد گرفتن از دیگران هستند.

افراد مهرطلب در مقابل باج گیری عاطفی

گروهی که در مقابل چنین افرادی قرار می‌گیرند؛ افراد مهرطلب هستند. همانطور که مشخص است؛ چنین افرادی همواره به دنبال گرفتن محبت از دیگران بوده به همین دلیل در معرض باج گیری عاطفی قرار می‌گیرند. افراد مهرطلب از دعوا و درگیری با دیگران خودداری کرده؛ همواره خود را در هر زمینه ای مقصر می‌داند؛ خشم خود را سرکوب کرده و در نهایت احساس عذاب وجدان زیادی در مقابل اطرافیان دارد. همین موارد او را مستعد سواستفاده می‌کند. برای آشنایی با نشانه های رابطه تاکسیک کلیک کنید.

روش های پیشگیری از باج گیری عاطفی

پیشگیری از باج گیری عاطفی

از آنجایی که باج گیری عاطفی آسیب های زیادی را به رابطه وارد می‌کند؛ به همین دلیل باید نشانه های آن را شناسایی کرده و از بروز آن جلوگیری شود. در این قشمت به توضیح برخی از این روش ها پرداخته ایم.

✅شناسایی نقاط ضعف

وقتی افراد بتوانند نقاط ضعف خود را شناسایی کنند؛ از بروز سواستفاده دیگران از این موضوع جلوگیری می‌شود. افرادی که باج گیری عاطفی می‌کنند؛ دقیقا از این موضوع بهره می‌گیرند. در این حالت آنها دیگر دست آویزی برای سرزنش و استفاده از دیگران ندارند. شناسایی نقاط قوت و ضعف خودمان، کار آسانی نیست؛ اما افراد با خودشناسی و همچنین کمک دیگران می‌توانند این کار را انجام دهند.

✅آموختن نه گفتن

یکی دیگر از راه های جلوگیری از باج گیری عاطفی در رابطه، نه گفتن است. نه گفتن یکی از مهارت های ارتباطی مهم است که افراد باید آن را آموخته و در موارد مختلف از آن استفاده کنند. بهتر است هر زمان که احساس کردید مورد فشار قرار می‌گیرید؛ صریحا مخالفت کنید.

✅کنترل احساسات

در این شرایط احتمالا احساسات مختلفی را تجربه می‌کنید. شاید حتی از اینکه به خواسته های دیگری تن نمی‌دهند؛ دچار عذاب وجدان شوند. اما باید احساسات و هیجانات را کنترل کرده و منطقی فکر کنید. این افراد دقیقا از انتقال احساسات منفی برای استفاده از دیگران استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل بهتر است در این مورد اقداماتی انجام دهید.

✅تسلیم نشدن

باید در مواجهه با باج گیری عاطفی زود تسلیم نشوید. شما نیز بر خواسته های خود پافشاری کرده و حتی به صورت دوستانه صحبت کنید. برخی به دلیل ویژگی های شخصیتی خود به راحتی در مقابل خواسته های دیگران کوتاه آمده و هیچ ارزشی برای خود قائل نیستند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که پیامدهای ناشی از باج گیری عاطفی احتمالا تا مدت ها باقی مانده و سلامت روان افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این شرایط افراد باید سریعا در این مورد با دیگری صحبت کرده و اگر استفاده از روش های بالا موثر نبود؛ از یک متخصص کمک بگیرند. افرادی که به این رفتار متوسل می‌شوند احتمالا خود دارای مشکلات زیادی در زمینه های رفتاری و حتی روانی هستند. به همین دلیل در ابتدا باید درمان شده و در قدم بعدی برای بهبود رابطه تلاش کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه باج گیری عاطفی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره