روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

بی محلی کردن | چگونه سیاست بی محلی را پیاده کنیم؟

بی محلی کردن یکی از ترفند های افراد برای نشان دادن ناراحتی و دلخوری شان است. اما به طور کلی رفتار بالغانه ای نیست. با اینکه بعد از بروز هر مشکلی، افراد به زمانی برای فکر کردن و مواجه شدن با آن نیاز دارند؛ اما با بی محلی کردن انگار مشکل را به طور کلی نادیده می‌گیرند. صحبت کردن در مورد مسائل مختلف با یکدیگر و به شکل موثر، یکی از مهارت‌های لازم برای هر فردی است. امروزه بیشتر شاهد بروز این رفتار در روابط زوجین هستیم. باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد که افراد را وادار به بی توجهی کردن نسبت به دیگران می‌کند. در واقع اینها تنها تصورات افراد بوده و نادیده گرفتن، راه حل دائم یا بلند مدتی برای مشکلات نیست. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی محلی کردن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بی محلی کردن

عده ای معتقدند که بی محلی کردن تنها راه برای کسب احترام از دیگران است. نمی‌توان این جمله را به طور کامل رد کرد و یا حتی نمی‌توان کاملا به آن استناد کرد. چرا که قطعا روش های بهتری برای دریافت احترام از سوی دیگران وجود دارد.

همچنین گاهی شاهد این موضوع هستیم که با نادیده گرفتن دیگران، آنها بیشتر به سمت ما جذب می‌شوند. متاسفانه عوامل فرهنگی و شرایط اجتماعی سبب بروز این باورها می‌گردند. چرا که کم محلی کردن به دیگران مخصوصا اطرافیان ما رفتار صحیحی نیست. همه ما نیاز به توجه و محبت داریم و در صورت عدم وجود آن باید بر روابط خود با دیگران بیشتر کار کنیم.

دلایل بی محلی کردن افراد

دلایل بی محلی کردن به افراد

اینکه چرا به دیگران کم محلی می‌کنیم و یا مورد بی محلی کردن، واقع می‌شویم؛ دلایل مختلفی خواهد داشت. اگر چه این دلایل در بیشتر موارد غیرمنطقی به نظر می‌رسند؛ اما گاهی موثر هستند و افراد از طریق آنها به نتایج دلخواه خود در رابطه می‌رسند. برای مثال دیگران متوجه می‌شوند که کار اشتباهی انجام داده اند و باید در رفتار خود تجدید نظر کنند. در این قسمت به توضیح چند نمونه از دلایل بی محلی کردن می‌پردازیم.

🔶جذاب به نظر رسیدن

معمولا دختران یا پسران در روابط خود برای جذابتر و دست نیافتنی تر به نظر رسیدن، از بی محلی کردن به طرف مقابل خود استفاده می‌کنند. این رفتار شاید برای مدتی باعث تلاش بیشتر طرفین در رابطه شود؛ اما با گذشت مدتی آنها ناامید شده و همچنین دلسرد می‌شوند. اگر این رفتار از قصد انجام شود و برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ مشکلات زیادی را در رابطه ایجاد می‌کند. معمولا چنین افرادی همواره به دنبال گرفتن توجه هستند و باج گیری عاطفی می‌کنند.

🔶ویژگی های شخصیتی

برخی از افراد به طور ذاتی، برای موضوعات مختلف اهمیت کمتری قائل می‌شوند. در واقع آنها به طور عامدانه رفتار بی محلی کردن را از خود نشان نمی‌دهند. احتمالا بعد از مدتی متوجه خواهید شد که چنین افرادی نسبت به همه موضوعات اینگونه هستند و قصد ناراحت کردن شما را ندارند. به طور کلی ویژگی های شخصیتی، نقش زیادی در نحوه برخورد افراد با یکدیگر دارد. برای اطلاع از نشانه های اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

🔶وجود اختلافات و ناراحتی

یکی دیگر از دلایلی که افراد رفتار بی محلی کردن را از خود نشان می‌دهند؛ وجود اختلافات و ناراحتی است. افرادی که نمی‌توانند مشکلات خود را به طور مستقیم با دیگران مطرح کنند؛ سعی می‌کنند با بی محلی کردن آن را نشان دهند. وقتی رفتار افراد به صورت ناگهانی تغییر می‌کند؛ دیگران در این مورد کنجکاو شده و پیگیر موضوع پیش آمده می‌شوند. اما اگر دیگران به این حالت اهمیتی ندهند؛ فردی که در حال بی محلی است؛ بیشتری آسیب را می‌بیند.

اثرات بی محلی کردن

فراموش نکنید که بی محلی کردن به دیگران آثار و نتایجی خواهد داشت که باید انتظار بروز آنها را در روابط خود داشته باشید. همه افراد در مواجهه با این موضوع، یکسان برخورد نکرده و احتمال پدیدایی مشکلات بزرگتر نیز وجود دارد. به همین دلیل باید نسبت به آثار و نتایج کم محلی کردن به دیگران، آگاه باشید.

💠دور شدن افراد از یکدیگر

وقتی افراد به طور مداوم از اطرافیان خود شاهد رفتارهای بی محلی کردن هستند؛ طبیعی است که اعتماد خود را نسبت به آنان از دست داده و از یکدیگر دور می‌شوند. افراد ترجیح می‌دهند با چنین فردی معاشرت نکرده  و برای سلامتر روان خود اهمیت قائل شوند. به همین دلیل کسانی که به طور مداوم از این واکنش استفاده می‌کنند؛ معمولا تنها هستند.

💠کاهش اعتماد به نفس

یکی از آثار بی محلی کردن به دیگران، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس آنهاست. افراد با استفاده از این رفتار، نه تنها به خود آسیب می‌زنند؛ بلکه باعث تخریب روحیه دیگران نیز می‌شوند. وقتی افراد مورد بی محلی قرار می‌گیرند مدام با خود فکر می‌کنند که مشکل از کجاست. آنها در خود به دنبال ایراداتی هستند که سبب بروز این رفتار شده است. همین موضوع به تدریج باعث بروز مشکلات زیادی در سلامت روان آنها می‌گردد.

💠بروز مشکلات بزرگتر

وقتی افراد به جای مطرح کردن مشکلات شان با یکدیگر از بی محلی کردن استفاده می‌کنند؛ مشکلات نیز بزرگتر شده و پیامدهای بیشتری به بار می‌آورند. به همین دلیل شناسایی به موقع و دقیق مشکلات حائز اهمیت است. بی محلی راه حل محسوب نمی‌شود. اینکار باعث خواهد شد تا افراد در مورد اختلافات خود صحبت نکنند و یا آنها را با یکدیگر در میان نگذارند. افراد می‌توانند مشکلات خود را با کمک یکدیگر حل کنند؛ اما با اینکار تنها از هم فاصله می‌گیرند.

روش های جایگزین بی محلی کردن

روش های جایگزین بی محلی کردن

فراموش نکنید که همیشه روش های موثرتری نسبت به بی محلی کردن وجود دارد. بهتر است در روابط خود از این رفتار استفاده نکرده و چالش های پیش آمده را با روش های موثرتری برطرف کنید. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند.

🔷گفت و گوی مستقیم

بهترین راه برای برطرف کردن مسائل، گفتگوی مستقیم است. بهتر است به صورت آرام و محترمانه مشکل خود را بیان کرده و همچنین صحبت های طرف مقابل را بشنوید. حرف زدن با دیگران آدابی دارد که بهتر است برای تاثیر بیشتر سخنان تان از آنها استفاده کنید. بی محلی کردن به دیگران را کنار گذاشته و از روش های منطقی تری بهره گیرید. برای اطلاع از روش های ارتباط کلامی کلیک کنید.

🔷کمک گرفتن از روانشناس

می‌توانید برای پیداکردن علت مشکلات به صورت ریشه ای تر، از روانشناس کمک گرفته و همچنین مهارت های مختلف را برای ارتباط با دیگران بیاموزید. درمانگر به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و بر آنها کار کنید. همچنین برای صحبت کردن با دیگران نیز اعتماد به نفس کافی را کسب کرده و راحت تر با مشکلات خود مواجه می‌شوید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که با بی محلی کردن به دیگران، ضعف های شخصیتی و خلاهای عاطفی خود را به آنان نشان می‌دهید. در واقع اینکار، یکی از رفتارهای کنترلگرانه محسوب می‌شود که با آن به دیگران آسیب های زیادی وارد می‌کنید. این رفتار با نادیده گرفتن متفاوت است و پیامدهای متفاوتی نیز ایجاد می‌کند. با تعیین حد و مرزهایی در روابط خود با دیگران می‌توانید از بروز برخی از مشکلات جلوگیری کرده و از کم محلی کردن نیز استفاده نکنید. همچنین در این زمینه می‌توان از یک مشاور نیز کمک گرفت و از رفتارهای جایگزین استفاده کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی محلی کردن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره