خانوادهزوج و خانواده

قهر با همسر | پیامد های قهر طولانی با همسر

قهر با همسر رفتاری نادرست و بچگانه است. معمولا زوجین به دلایل مختلفی با یکدیگر قهر می‌کنند. اما با این رفتار نه تنها مشکل حل نشده بلکه اوضاع بدتر هم می‌شود. زمان دادن به یکدیگر و ایجاد فضا برای مدتی با قهر و متفاوت است. اگر آنها از مهارت های مختلفی که برای یک زندگی مشترک لازم هستند؛ برخوردار باشند، دیگر نیازی به قهر و آشتی نیست.

همچنین قطعا دعوا و مشاجره میان همه زن و شوهرها اتفاق می‌افتند و کاملا طبیعی است. اما نحوه واکنش آنها نسبت به این موضوع بسیار مهم است. این رفتار نباید به صورت مداوم تکرار شود و زوجین باید در راستای جلوگیری از آن اقداماتی انجام دهند. برای اطلاع از روش های رفتار با همسر کلیک کنید.

قهر با همسر

همیشه نمی‌توان به صورت منطقی با تفاوت ها و اختلافات برخورد کرد. اما در صورت قهر با همسر هم نباید اجازه دهید این زمان طولانی شده و یا اینکار برای شما و یا همسرتان تبدیل به عادت گردد. اگر برای مدت زمان طولانی با همسر خود صحبت نکنید و یا از او فاصله بگیرید؛ دیگر نمی‌توانید مشکل به وجود آمده را حل کنید. از بین بدن چالش ها نیاز به ارتباط و همراهی دو طرف دارد. به همین دلیل زن و شوهر حتی در صورت ناراحتی از یکدیگر نیز باید ارتباط خود را حفظ کنند.

دلایل قهر با همسر

دلایل-قهر-با-همسر

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ قهر با همسر، دلایل مختلفی دارد. معمولا افراد معیار های متفاوتی دارند. و طرز فکر آنان نیز فرق می‌کند. معمولا با گذشت مدت کوتاهی از زمان آشنایی و یا ازدواج  دفعات قهر و آشتی ها بیشتر است. چراکه دو طرف شناخت کمتری نسبت به یکدیگر دارند و بیشتر احتمال دارد که دچار سوتفاهم شوند. برخی از دلایل قهر کردن زوجین با یکدیگر شامل موارد زیر می‌شود.

⭕عدم کنترل هیجانات و احساسات

طبیعی است که برخی از زوجین مهارت کنترل هیجانات و احساسات خود را نداشته باشند. در این صورت آنها احتمالا تمام هیجانات منفی و انرژی های منفی خود را بعد از یک روز سخت و شلوغ، به همسر خود منتقل می‌کنند. باید بدانید که همسر شما مسئول اتفاقات مختلف نیست و یا نمی‌توان او را مقصر همه چیز دانست.

بهتر است احساسات خود را به درستی شناخته و آنها را مدیریت کنید. در اینگونه موارد یکی از طرفین بدون هیچ دلیل خاصی و به صورت ناگهانی تصمیم به قهر با همسر می‌گیرد. این قطعا واکنش درستی نسبت به مسائل نیست.

⭕توقعات غیرواقعی | قهر با همسر

گروهی از زوجین برای اینکه به اهداف خود برسند؛ طرف مقابل را تحت فشار عاطفی قرار می‌دهند. معمولا هم توقعات آنها غیرواقعی است. اما برای رسیدن به آنها دست به هر کاری می‌زنند. این رفتار از کودکی آنها نشات می‌گیرد. احتمالا آنان در دوران کودکی نیز برای رسیدن به خواسته هایشان از قهر کردن استفاده می‌کردند. اما قهر با همسر کاملا متفاوت است و به معنای باجگیری عاطفی خواهد بود.

⭕تنبیه همسر

یکی دیگر از دلایل قهر با همسر، تنبیه او است. آنان خشم و کینه خود را نسبت به همسر به صورت قهر بروز می‌دهند. اما این رفتار نه تنها اثربخش نبوده، بلکه فقط خود آنان اذیت می‌شود. وقتی با همسر خود قهر هستید؛ قطعا با او در مورد دلایل آن صحبت نکرده و سکوت می‌کنید.

پس او نیز هرگز متوجه نخواهد شد که چه کار اشتباهی انجام داده است و یا دلیل عصبانیت شما چیست. اگر اینکار را برای تنبیه و جلوگیری از بروز مجدد این رفتار در همسر انجام می‌دهید؛ باید با او نیز در این مورد صحبت کنید.

⭕بی توجهی به نیازهای دیگری

خودخواهی و بی توجهی به نیازهای دیگری باعث بروز قهر با همسر خواهد شد. برخی در همه شرایط فقط به خود و نیازهایشان توجه می‌کنند. اما در زندگی مشترک، افراد باید دیگری را نیز در نظر گرفته و به خواسته های اونیز احترام بگذارند. اینگونه افراد با کوچک ترین انتقاد و یا حرفی ناراحت شده و قهر می‌کنند. قهر با همسر با اینکه رفتار صحیحی نیست؛ اما دلیل آن نیز بسیار مهم است. برای مثال وقتی شخصی صرفا به دلیل اینکه همسرش از او انتقاد کرده؛ قهر می‌کند، شریک خوبی برای زندگی نیست.

پیامدهای قهر با همسر به صورت مکرر

اگر این قهر وآشتی ها به صورت مکرر در مدت زمانی کوتاه، اتفاق بی‌افتند؛ زنگ خطری برای رابطه خواهد بود. این نشان دهنده عدم بلوغ عاطفی و فکری آنان است. همچنین به این معناست که آنها از مهارت های ارتباطی موثر برخوردار نیستند. قطعا این رفتارها عواقبی خواهد داشت که از زوجین برای آنها اقدامی نکنند؛ رابطه آنها به زودی شکست خواهد خورد.

🔶کم شدن صمیمیت میان دو نفر

وقتی زوجین برای حل مشکلات شان صحبت کنند و یا به طور کلی ارتباط موثری با یکدیگر نداشته باشند؛ عشق و علاقه میان آنها از بین خواهد رفت. یکی از نتایج قهر با همسر، سردی و دوری از یکدیگر است. حرف زدن در مورد مسائل مختلف، یکی از بخش های مهم رابطه است که باید به آن توجه کرد. طلاق عاطفی نیز به همین دلیل رخ می‌دهد. برای اطلاع از روش های محبت به همسر کلیک کید.

🔶عدم حل مشکلات | قهر با همسر

در صورت قهر با همسر، مشکلات حل نشده باقی می‌مانند و احتمال بروز مجدد آنان نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل قهرکردن و یا فاصله گرفتن برای مدت زمان طولانی، راه حل موثری نیست. مشکلات روی هم انباشته شده و آنها دیگر نمی‌دانند که باید به کدامیک رسیدگی کنند. در زندگی مشترک بسیار مهم است که افراد مشکلات را نادیده نگیرند و در مورد آنها با یکدیگر همفکری کنند.

🔶سرکوب شدن احساسات

وقتی فردی که قهر با همسر را انتخاب می‌کند؛ به این معنا است که تمایلی به بروز احساسات خود ندارد. سرکوب احساسات، عوارض بدی برای سلامت روان خواهد داشت و فرسودگی زودتر از موعد را سبب می‌شود. خشم فروخورده و یا نشخوار فکری در مورد مشکل، باعث می‌شود تا حس بدتری نسبت به همسر خود پیدا کنید. همچنین فرصت توضیح دادن و یا جبران را نیز از او می‌گیرید. بهتر است به جای قهرکردن، رفتاری دیگر را جایگزین کنید.

برای جلوگیری از قهر با همسر چه کنیم؟

جلوگیری-از-قهر-با-همسر

قهر با همسر عادت رفتاری مخربی است که بهتر است که جنبه های مختلف زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار خواهد داد. حتی بی میلی جنسی نیز یکی از تبعات قهرکردن با همسر خواهد بود. به همین دلیل زوجین باید در این مورد راهکارهای دیگری را امتحان کنند و این عادت را از بین ببرند. برای اطلاع از دلایل سرد شدن مردان در رابطه کلیک کنید.

✅صحبت کردن با یکدیگر

در شرایط قهر با همسر، به جای سکوت کردن و یا سرکوب احساسات تان، در مورد مشکل به وجود آمده، صحبت کنید. نظرات خود را با لحنی آرام صمیمی بیان کرده و از بی احترامی خودداری کنید. همچنین به همسر نیز اجازه صحبت کردن بدهید و نیازهای اورا هم در نظر بگیرید. صحبت کردن و ارتباط موثر با او، یکی از ملزومات زندگی مشترک است که افراد قبل از ازدواج باید آن را بیاموزند.

✅کمک گرفتن از زوج درمانگر

اگر روش برخورد با قهر با همسر خود را نمی‌دانید و یا قادر به برقراری ارتباط با او نیستید؛ بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. زوج درمانگر با کارکردن بر روی مهارت های ارتباطی و پیدا کردن علت مشکل، راهکارهای بهتری نسبت به قهر کردن به شما ارائه خواهد داد. در این شرایط می‌توانید به تنهایی و یا با همسرتان به مشاور مراجعه کرده و مشکل خود را بیان کنید.

سخن پایانی

قهر با همسر از رفتارهایی است که ریشه در گذشته فرد دارد. به طورکلی عادت سالمی نبوده و مشکلات دیگری را ایجاد خواهد کرد. آسیب به زندگی مشترک و خود فرد از عوارض جبران ناپذیر قهر کردن هستند. که می‌توان از آنها جلوگیری کرد. امروزه مشکل بسیاری از زوجین این است که به جای حل مشکل، صورت مسئله را به کلی پاک کرده و با یکدیگر قهر می‌کنند. اما این رفتار در مدت زمان طولانی برای زندگی مشترک، مشکل ساز خواهد شد. پیشنهاد می‌شود زوجین از یک روانشناس خانواده کمک گرفته و در این زمینه از او کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قهر با همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره