زوج و خانوادهطلاق

ترس از طلاق | از طلاق گرفتن می ترسم

ترس از طلاق یک واکنش طبیعی در مورد این موضوع است. افراد به دلایل مختلفی به طلاق و جدایی فکر می‌کنند؛ اما به طور کلی عملی کردن آن کار ساده ای نیست. برای جدایی از همسر به عوامل مختلفی توجه داشت. همچنین نمی‌توان در این مورد عجولانه تصمیم گرفت. گاهی طلاق روشی موثر تر از ادامه زندگی مشترک است؛ اما به هر حال با مشکلاتی همراه بوده و افراد را می‌ترساند.

جدایی یکی از تصمیات بزرگ و مهم در زندگی محسوب می‌شود که احتمالا تاثیرات آن برای مدت زمان طولانی در زندگی باقی می‌مانند. از طرفی کاملا یک تصمیم شخصی بوده و هیچ کس نمی‌تواند به جای شما و بهتر از شما تصمیم بگیرد. بهتر است در این زمینه تنها از دیگران مشورت گرفته و در نهایت خودتان در این مورد تصمیم بگیرید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از طلاق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از طلاق

همیشه در زندگی مشترک، شرایطی پدید می‌آید که ادامه زندگی مشترک را برای افراد سخت می‌کند. از طرفی ترس از طلاق نیز مانع جدایی آنها می‌گردد. این مورد هم در مردان و هم در زنان وجود دارد؛ ولی افراد، واکنش های متفاوتی نسبت به آن نشان می‌دهند. این موضوع احساسات مختلفی را درون افراد برمی‌انگیزد و حتی گاهی آنها را منصرف می‌کند.

نمی‌توان به راحتی از کنار مشکلات زناشویی گذشت؛ از طرفی گاهی افراد همه تلاش خود را کرده اند؛ اما تلاش های آنان بی فایده بوده است. به همین دلیل شاید جدایی بهتر از ادامه این رابطه باشد. کمک گرفتن از یک مشاور می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک کند. برای جلوگیری از بروز پشیمانی از طلاق کلیک کنید.

علل ترس از طلاق

ترس از طلاق به دلایل مختلفی در افراد بروز می‌کند. تجربه این شرایط اصلا خوشاید و راحت نیست. افراد احتمالا فشار و اضطراب زیادی را در این دوران تحمل می‌کنند. از طرفی باید در این مورد تصمیم گرفته و اوضاع را کنترل کنند. شاید حتی این دلایل برای اطرافیان منطقی به نظر نرسد؛ اما به هر حال موضوعی است که برای فرد اضطراب آور است. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از عوامل موثر بر تصمیم برای طلاق کلیک کنید.

🔷وابستگی از نظر مالی

گاهی افراد به دلیل اینکه از نظر مالی آمادگی کافی برای جدایی از همسر خود را ندارند؛ ترس از طلاق را تجربه می‌کنند. این مورد در میان زنان بیشتر است. گاهی تنها به همین دلیل است که افراد تا پایان عمر به زندگی مشترک خود ادامه داده و شرایط را می‌پذیرند.

مردان نیز به دلیل مهریه ای که باید در هنگام جدایی پرداخت کنند؛ دچار نگرانی می‌شوند. این موضوعات باعث می‌شود گاهی زوجین اصلا برای جدایی اقدام نکنند. مسائل مالی در زندگی مشترک اهمیت داشته؛ اما افراد باید تا حدی استقلال و درآمد کافی نیز داشته باشند.

🔷ترس از مورد قضاوت قرارگرفتن

در برخی از فرهنگ ها، تصور درستی از جدایی و زندگی بعد از طلاق وجود ندارد و همین موضوع سبب ترس از طلاق می‌شود. زنان و مردان از مورد قضاوت قرار گرفتن بعد از طلاق هراس داشته و گاهی نمی‌توانند این موضوع را تحمل کنند. در واقع بعد از طلاق مشکلات اصلی خود را نشان می‌دهند و حتی موجب پشیمانی افراد می‌گردند. این فشار گاهی از طرف خانواده و اطرافیان فرد نیز اعمال می‌گردد. فراموش نکنید که این موضوع فشار روانی بیشتری را به افراد تحمیل کرده و حتی موجب انزوای آنان می‌گردد.

🔷به خاطر فرزندان

فرزندان یکی از اصلی ترین دلایل ترس از طلاق هستند. والدین برای آینده فرزندان خود بسیار نگران بوده و حتی گاهی به این دلیل از طلاق منصرف می‌شوند. در این شرایط نه تنها خود والدین آسیب های زیادی را به بچه ها وارد می‌کنند؛ بلکه جامعه نیز با برچسب فرزند طلاق برای آنها موجب ایجاد فشارهای زیادی می‌شود.

همچنین موضوع حضانت و سرپرستی فرزندان نیز موضوع دیگری است والدین را نگران می‌کند. بهتر است در زمان طلاق به سن بچه ها و همچنین شرایط خود توجه داشته و با توجه به آن تصمیم گیری کنید.

🔷نداشتن حمایت عاطفی

برخی از زوجین تنها به این دلیل ترس از طلاق را تجربه می‌کنند؛ که هیچ کس از آنها حمایت نمی‌کند. در واقع برای جدایی قبل از هر چیز نیاز به یک شبکه حمایتی هست که به فرد در مراحل مختلف کمک کنند. این شبکه متشکل از خانواده و دوستانی هستند که فرد را از جنبه های مختلف برای طلاق آماده می‌کنند. می‌توانید قبل از تصمیم گیری قطعی در این زمینه با اطرافیان خود صحبت کرده و آنها را آماده کنید. از طرفی از حمایت آنان نیز اطمینان حاصل کنید.

راه های غلبه بر ترس از طلاق

اگر تصمیم شما برای این موضوع جدی است و تنها ترس از طلاق مانع شما می‌شود؛ می‌توانید از روش هایی استفاده کرده تا بر این ترس غلبه کرده و راحت تر با این موضوع مواجه شوید. فراموش نکنید که در این مسیر بهتر است از دیگران نیز کمک گرفته و همواره با دیگران همفکری کنید. استفاده از راهکارهای زیر باعث می‌شود تا عوارض جانبی طلاق به حداقل برسد.

🔶فکر کردن در مورد جوانب مختلف طلاق

در ابتدا بهتر است در مورد تمام احتمالات و همچنین جنبه های مختلف طلاق فکر کنید. احتمالا بعد از این تصمیم با اتفاقات زیادی روبرو خواهید شد؛ که بهتر است برای آنها آمادگی داشته باشید. دوراندیشی در این زمان بسیار موثر است اما این به معنی نشخوار فکری و فکر کردن زیاد در مورد آینده نیست. این مورد می‌تواند تا حد زیادی از ترس از طلاق بکاهد.

🔶 غلبه بر ترس از طلاق با کمک مشاور

یکی دیگر از روش هایی که بهتر است برای پیشگیری از بروز ترس از طلاق از آن استفاده کنید؛ کمک گرفتن از مشاور است. طبیعی است که در این شرایط نتوانید به طرز منطقی فکر و یا تصمیم بگیرید. اما روانشناس با پیدا کردن علت این ترس و همچنین ارائه راهکارهای عملی باعث کاهش اضطراب شما می‌شود. حتی می‌توانید با همسر و یا فرزند خود برای مشاوره اقدام کنید.

🔶مشورت با دیگران

طلاق یک تصمیم کاملا شخصی است و معمولا تاثیری بر روابط دیگران نیز ندارد. اما از آنجایی که بعد از جدایی احتمالا نیاز به حمایت اطرافیان خود داریم بهتر است در این مورد با آنها صحبت کرده و در مورد کمک های آنان اطمینان حاصل کنیم. برای مثال از خانواده خود بپرسیم که در صورت جدایی، آیا می‌توانیم برای مدتی در کنار آنها زندگی کنیم! و یا برای مراقبت از فرزند خود شاید به کمک دیگران نیاز داشته باشیم؛ که در این صورت باید از قبل آنها را مطل کنیم.

🔶توانمند سازی خود

برای پیشگیری از ترس از طلاق همچنین می‌توانیم به فکر شغل و مهارتی برای خود باشیم تا نگرانی ما به دلیل مسائل مالی برطرف شود. اما این توانمند سازی تنها به معنی تامین هزینه ها نیست. بلکه باید از لحاظ روانی نیز برای این موضوع آمادگی پیدا کرده و ظرفیت روحی خود را بالا ببریم. همچنین شرایط زندگی خود را به شکلی مدیریت کنیم که تنهایی قادر به انجام کارهای خود باشیم.

سخن پایانی

ترس از طلاق در مواردی در جهت مثبت عمل کرده و باعث می‌شود تا در مورد تصمیم خود بیشتر فکر کنیم و عوامل مختلفی را در نظر بگیریم. جدایی باعث به وجود آمدن شرایط دشواری برای افراد می‌شود. حضور فرزندان نیز در این دوران بسیار موثر بوده و باید آنان را نیز در نظر گرفت. بهتر است در قدم اول آینده نگری داشته و شرایط خود را در نظر بگیرید. در مرحله بعد از دیگرانی مثل یک روانشناس کمک گرفته و شرایط را برای او شرح دهید. او به شما در این زمینه کمک خواهد کرد تا تصمیم بهتری بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از طلاق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره