ارتباط با جنس مخالفزوج و خانواده

دوستی دختر و پسر | فواید و معایب انواع دوستی دختر و پسر

دوستی دختر و پسر یکی از دغدغه‌ها برای هر دو جنس است. با بالارفتن سن و رسیدن به دوران بلوغ کشیده‌شدن به سمت جنس مخالف یکی از موضوعاتی است که همه ما خواه‌ناخواه با آن روبه‌رو می‌شویم. دوستی دختر و پسر از همین زمان تا هنگامی که شما ازدواج می‌کنید موضوعی است که باید برای آن برنامه مشخص داشته باشید. برخلاف بسیاری از کشورها ارتباط میان دو جنس (قبل‌ازدواج) در کشور ما مسئله پسندیده‌ای نیست. همین موضوع تصمیم‌گیری راجع به این مسئله را تبدیل به یک دغدغه برای بسیاری از جوانان کرده است. اما هر دیدگاهی که درباره این مسئله دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. به‌علاوه این موضوع را به‌خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از مشاور متخصص بهترین کاری است که می‌توانید برای تصمیم‌گیری راجع به رابطه با جنس مخالف انجام دهید.

دوستی دختر و پسر

گرایش هر دختر یا پسر جوان به سمت جنس مخالف موضوعی طبیعی است. اما دوستی دختر و پسر همیشه در کشور ما نگاه‌های ناخوشایند بسیاری را به همراه داشته است. به همین خاطر اگر می‌خواهید از مشکلات و پیامدهای منفی این مسئله دور بمانید بهتر است تصمیم‌گیری درستی راجع به این موضوع داشته باشید. متخصصان معتقدند که دوستی دختر و پسر به‌خودی‌خود موضوع بد و اشتباهی نیست. اما همان‌طور که گفتیم شما می‌بایست کمی سنجیده در این مسیر قدم بردارید. در ادامه کمی بیشتر راجع به دلایل دوستی دختر و پسر و آنچه در این زمینه باید موردتوجه قرار دهید صحبت خواهیم کرد.

دلایل دوستی دختر و پسر

دوستی یک فرایند طبیعی است

کشش و تمایل هرکدام از ما به جنس مخالف موضوعی طبیعی است. همان‌طور که گفتیم از زمان بلوغ به بعد هر دختر یا پسری نسبت به جنس مخالف خود از درون تمایلی را احساس می‌کند که برخلاف تصور بسیاری از ما همه آن نیز تمایلات جنسی نیست. به همین خاطر اولین موضوعی که راجع به دوستی دختر و پسر باید در نظر داشته باشید این است که گرایش به سمت جنس مخالف یک موضوع طبیعی است.

دشوار یا دیر شدن ازدواج

فرهنگ کشور ما ازدواج را به‌عنوان راه‌حلی برای کشش و تمایل طبیعی دختر و پسر به سمت یکدیگر می‌داند. بااین‌حال این روزها فاصله زیادی بین سنین بلوغ تا ازدواج افتاده است؛ و دوستی دختر و پسر راه‌حل جایگزینی است که بسیاری از جوانان برای پرکردن این فاصله زمانی انتخاب کرده‌اند. در حقیقت می‌توانیم نتیجه بگیریم هرچقدر شرایط برای ازدواج سخت‌تر باشد ما بیشتر شاهد روابط آزاد دختران و پسران خواهیم بود.

مسئولیت‌ناپذیری

دوستی دختر و پسر همیشه هم یک موضوع طبیعی و به دلیل ناتوانی در ازدواج نیست. بعضی از دختران و پسران به سراغ این رابطه می‌روند زیرا در جنس این رابطه‌ها نسبت به ازدواج تعهد کمتری وجود دارد. در این روابط شما در هر زمانی این خطر را احساس می‌کنید که طرف مقابل به دلایلی مثل ازدواج، مهاجرت یا هر موضوع دیگری رابطه را برای همیشه تمام کند. و متأسفانه در این شرایط هیچ مسئولیت اجتماعی و قانونی نیز برای فرد وجود ندارد.

معایب دوستی دختر و پسر

چرا فرهنگ کشور ما دوستی دختر و پسر را قبول ندارد؟ مگر این روابط چه مشکلی دارند؟ این سؤالی است که برای بسیاری از جوانان پیش می‌آید. در جواب این سؤال باید از یک قانون صحبت کنیم. آن هم این است که هر پدیده‌ای جنبه‌های مثبت و منفی بسیاری دارد. دوستی دختر و پسر نیز مانند هر موضوع دیگر جنبه‌های منفی دارد. و همین مسئله می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما و به‌خصوص برای دختران به همراه داشته باشد. از جمله معایب دوستی با جنس مخالف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

هماهنگ نبودن این دوستی‌ها با شرایط فرهنگی کشور

درست یا غلط، فرهنگ کشور ما دوستی دختران و پسران را قبول ندارد. این موضوع مشکلات بسیاری را برای شما به همراه می‌آورد. ساده‌ترین آنها قضاوت شدن از سوی اطرافیان است. این مشکل شاید بیشتر از آقایان، خانم‌ها را درگیر خودش کند. وقتی از جانب اطرافیان نگاه مطلوبی نسبت به شما وجود نداشته باشد، در بسیاری از ابعاد زندگی خود با مشکل مواجه خواهید شد. ازدواج در آینده شاید یکی از مسائلی باشد که این دید منفی در آینده خودش را نشان می‌دهد. بسیاری از خانواده‌ها، پسران و دختران نگاه خوبی نسبت به کسی که در گذشته روابط متعدد را تجربه کرده ندارند. و این مساله مشکلات بسیاری را بر سر راه ازدواج شما قرار دهد.

نبود تعهد

همان‌طور که گفتیم نبود تعهد یکی از مشکلاتی است که در دوستی‌های آزاد وجود دارد. این موضوع ماهیت رابطه را برای شما ناامن می‌کند. و همین مسئله طبیعتاً مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

شکست‌های عاطفی

یکی از بدترین بخش‌های دوستی دختر و پسر شکست‌های عاطفی هستند. اگرچه بعضی از روابط میان دختران و پسران به ازدواج ختم می‌شود، بااین‌حال بسیاری از آن‌‎ها نیز محکوم به پایان یافتن هستند. در این شرایط شما شکست عاطفی و احساسات ناخوشایند مربوط به آن را تجربه خواهید کرد. این شکست‌ها می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری مثل بی‌اعتمادی نسبت به جنس مخالف، ترس از ورود به رابطه جدید یا حتی مشکلات جدی‌تری مثل افسردگی را به همراه داشته باشد.

نبود حمایت اجتماعی

نداشتن حمایت اجتماعی یکی دیگر از معایب دوستی دختر و پسر است. وقتی شما با جنس مخالف وارد رابطه می‌شوید باید این را بدانید که خانواده و اطرافیانتان مخالف این موضوع هستند؛ و به همین خاطر طبیعتاً نمی‌توانید روی کمک هیچ‌کس حساب کنید. این درحالیست که خیلی از ما حداقل در بعضی مواقع به حمایت‌های عاطفی و همفکری دیگران نیاز داریم.

فواید دوستی دختر و پسر

همان‌طور که در ابتدا گفتیم دوستی دختر و پسر نیز مانند هر موضوع دیگری جنبه‌های مثبت و منفی خودش را دارد. اینکه از بخش‌های منفی این مسئله صحبت کردیم به این معنی نیست که دوستی با جنس مخالف هیچ نکته مثبتی ندارد. برای مثال بسیاری از افراد از طریق دوستی شناخت بهتری نسبت به جنس مخالف خود به دست می‌آورند. این موضوع می‌تواند در آینده و هنگامی که می‌خواهید ازدواج کنید به شما کمک کند تا انتخاب عاقلانه‌تری داشته باشید.

یکی دیگر از خوبی‌های دوستی با جنس مخالف این است که بعضی از این دوستی‌ها در صورت تمایل هر دو طرف به ازدواج ختم می‌شود. این به معنای آن است که شما می‌توانید دوستی را به‌عنوان پلی ببینید که شما را به یک ازدواج می‌رساند. آن هم ازدواجی که با آشنایی بیشتر اتفاق افتاده باشد.

دوستی دختر و پسر خوب است یا بد؟

دوستی با جنس مخالف خوب است یا بد؟ با دختر/پسر دوست بشوم یا خیر؟ اینها سؤالاتی هستند که بسیاری از جوانان مطرح می‌کنند. باید گفت که برای این سؤال‌ها هیچ جواب قطعی وجود ندارد. در حقیقت قرار نیست هیچ‌کس به غیر از خودتان به این سؤال جوابی بدهد. شما می‌بایست مزایا و معایب یک ارتباط را در کنار هم قرار دهید و به این سؤال پاسخ دهید که کفه ترازو به کدام سمت سنگینی می‌کند. بااین‌حال بهترین کار این است که برای رسیدن به یک جواب عاقلانه مشورت کردن با یک مشاور را نیز در برنامه خود قرار دهید.

نکات خواندنی درباره دوستی دختر و پسر

1- حد و مرزهای‌تان را مشخص کنید

اولین و مهم‌ترین قاعده‌ای که در رابطه ‌با جنس مخالف باید به آن توجه کنید این است که حدوحدود مشخصی داشته باشید. یادتان باشد که نباید اجازه بدهید این روابط همه چیز زندگی شما را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد. در این صورت می‌توانید با منطق قوی‌تری رابطه را مدیریت کنید و احتمال آسیب‌دیدن‌تان نیز کمتر خواهد شد.

2- هدفمند باشید

از خودتان سؤال کنید که هدف شما از این رابطه چیست؟ آیا صرفاً می‌خواهید زمانی را با یک نفر بگذرانید یا به قصد ازدواج وارد رابطه شده‌اید؟ وقتی هدف‌تان از دوستی مشخص شد این موضوع را با طرف مقابل نیز در میان بگذارید و سعی کنید با یکدیگر به یک هدف مشترک برسید. این کار باعث می‌شود که شما احساس بهتری در رابطه داشته باشید و با کمک هم برای رسیدن به آن هدف تلاش کنید.

3- بگذارید زمان بگذرد

یک اشتباه رایج در بسیاری از ما این است که رابطه‌هایمان را با احساس و هیجان بسیار زیادی شروع می‌کنیم. و پس از مدتی به این نتیجه می‌رسیم که رابطه دیگر شبیه روزهای اول نیست. این موضوع به این خاطر است که شما مسیر را اشتباه رفته‌اید. واقعیت این است که باید اجازه بدهید مرور زمان طرف مقابل را به شما بشناساند. و سپس بر اساس شناختی که در زمان پیش می‌آید انرژی و زمان خود را برای او هزینه کنید. پس اگر می‌خواهید در یک رابطه موفق باشید قبل از هر چیز اجازه بدهید که زمان طرف مقابل را به شما بشناساند.

دوستی دختر و پسر و اهمیت مشاوره

روابط عاطفی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آنها می‌توانید از کمک مشاور استفاده کنید. اگر نمی‌دانید رابطه با جنس مخالف کار صحیحی است یا خیر؛ نمی‌دانید وارد یک رابطه بشوید یا خیر؛ و یا درصورتی‌که در ارتباط خود با شریک عاطفی‌تان دچار مشکل شده‌اید می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند می‌توانند به شما در شناخت بهتر جنس مخالف و همین‌طور تصمیم‌گیری راجع به روابطتان کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوستی دختر و پسر از طریق تلفن 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا دوستی با پسر برای ازدواج آینده من مشکلی به وجود می‌آورد؟

برای پاسخ به این سؤال بهتر است به فرهنگ و محیطی که در آن هستید توجه کنید. اگر فرهنگ محل زندگی شما این روابط را نمی‌پسندد احتمال اینکه این شکل از رابطه مشکلاتی را برای ازدواجتان فراهم کند وجود دارد.

یک دیدگاه

  1. سلام بنده به دنبال راهی برای ازدواج هستم لطف بهم بگید که برای اشنایی باید چی بگم و چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره