کودککودک و سبک زندگی

والدین سهل گیر | 8 خصوصیات والدین سهل گیر

والدین سهل گیر به والدینی گفته می‌شود که به فرزندان خود بسیار آسان می‌گیرند. این والدین باب میل فرزندان هستند؛ و تقریبا همه افراد علاقه دارند که در زندگی چنین والدینی را داشته باشند. اما اطلاعی ندارند که این شیوه تربیتی چه عواقب و پیامدهایی را برای خود فرد به همراه دارد. در این شیوه تربیتی والدین اعتقاد دارند که فرزندان باید آزادانه زندگی کنند و هر کاری که علاقه داشته باشند را انجام دهند. آنها با تنبیه کودک مخالف هستند و آنها را غرق در محبت خود می‌کنند.

کودکانی که با این سبک فرزند پروری رشد می‌کنند؛ به هیچ قانون و هدفی پایبند نیستند. اما اگر به خواسته های آنها پاسخ مناسبی داده نشود؛ با جیغ، داد و فریاد اعتراض خود را نشان می‌دهند. به طور کلی این والدین به عنوان فرزندان پر توقع و سرکش شناخته می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

والدین سهل گیر

والدین سهل گیر کیستند؟

به طور کلی 4 سبک فرزند پروری داریم که 3 نوع ناسالم و یک نوع سالم است. والدین سهل گیر در سبک فرزند پروری ناسالم قرار دارند. حالا منظور از سبک فرزند پروری ناسالم والدین سهل گیر چیست؟ والدین سهل گیر تمایل دارند که رفتار سرشار از محبت و علاقه داشته باشند.

این والدین از فرزندان خود انتظار رفتارها بالغانه ندارند و مانند یک دوست رفتار می‌کنند. اعتقادی به تنبیه ندارند و همیشه طبق خواسته فرزندان خود رفتار می‌کنند. افرادی که با سبک فرزند پروی سهل گیرانه رشد کرده اند؛ هیچ قوانین مشخصی ندارند و بسیار پرتوقع هستند. این شیوه تربیتی آسیب های زیادی را به فرزندان وارد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ویژگی والدین سهل گیر و خصوصیات افراد با این سبک تربیتی صحبت کرده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه کودک کلیک کنید.

ویژگی والدین سهل گیر

والدین سهل گیر ویژگی هایی دارند که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

🔻 به ندرت برای رفتارهای نامناسب فرزندان، تنبیه در نظر می‌گیرند.

🔻 برنامه ریزی، ساختار و اصول کمی ارائه می‌دهند.

🔻بیشتر شبیه به یک دوست هستند تا والدین.

🔻 از رشوه دادن مانند اسباب بازی، هدایا و غذا به عنوان وسیله برای وادار کردن کودک به رفتار استفاده می‌کنند.

🔻 قوانین و معیارهای رفتاری کمی تعیین می‌کنند. و هر قواعدی که دارند؛ با موقعیت های واقعی گاهی ناسازگار است.

🔻بر آزادی فرزندان به جای مسئولیت پذیری تاکید می‌کنند.

🔻 نظر فرزندان خود را در مورد تصمیمات مهم می‌پرسند.

🔻 معمولا نسبت به فرزندان خود بسیار مراقب و با محبت هستند.

🔻از فرزندان خود توقعی ندارند.

🔻 فرزندان خود را کنترل نمی‌کنند.

🔻 در کارهای خانه هیچ نظم و ترتیبی وجود ندارد.

🔻استقلال ندارند.

🔻 بیش از حد دموکراتند و اجازه می‌دهند فرزندان هر کاری را که می‌خواهند؛ انجام دهند.

🔻 فرزندانشان را به حال خود رها می‌کنند.

🔻در خانه آنها آزادی کامل حاکم است.

🔻 والدین از فرزندان خود انتظار رفتار معقول و متناسب با سن ندارند.

🔻 والدین در نظم و ترتیب یا تنبیه و تشویق جدی نیستند.

خصوصیات فرزندان با والدین سهل گیر

خصوصیات فرزندان با والدین سهل گیر

افرادی که با شیوه تربیتی والدین سهل گیر رشد کرده اند، خصوصیات و ویژگی های دارند. که نشات گرفته از رفتار والدین با آنها می‌باشد. این بخش مقاله را به خصوصیات فرزندان با والدین سهل گیر اختصاص داده ایم.

📌 هوش هیجانی پایین دارند

افرادی که با شیوه تربیتی والدین سهل گیر رشد کرده اند، هوش هیجانی پایینی دارند. هوش هیجانی به منظور درک و کنترل هیجانات و احساسات است. هوش هیجانی باعث می‌شود تا فرزندان بتوانند با یکدیگر همدلی کنند و به خود انگیزه بدهند. با هوش هیجانی پایین افراد برای رسیدن به اهداف سخت تلاش نمی‌کنند و رفتارهای تکانشی و ناگهانی دارند. هوش هیجانی بالا بسیار در در موفقیت، کار و تحصیل کاربرد دارد.

📌 مهارت های اجتماعی ضعیف

مهارت های اجتماعی ضعیف یکی از خصوصیات افراد با سبک تربیتی والدین سهل گیر است. این افراد از مهارت های اجتماعی کمی برخوردار هستند. همیشه خواسته های خود را مقدم می‌شمارند و در همدلی با دیگران بسیار ضعیف هستند. اگر شرایط بر خلاف میل آنها پیش بروند؛ توانایی کنترل و مدیریت هیجانات خود را ندارند. حتی دوستان زیادی ندارند و روابط خوبی با همسالان نخواهند داشت.

📌 پرخاشگری

از دیگر ویژگی های سبک تربیتی والدین سهل گیر، پرخاشگری فرزندان است. به دلیل اینکه این فرزندان کنترل هیجانی ندارند، نحوه برخورد با مشکلات را نمی‌دانند؛ و به همین دلیل با هر چالشی به صورت پرخاشگرایانه رفتار می‌کنند. این فرزندان در محیط خانه، شرایط اجتماعی و مدرسه بسیار سرکشی می‌کنند. حتی مشکلات اجتماعی عدم رعایت قوانین گریبان گیر این افراد می‌شود.

📌 اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین از دیگر خصوصیات افراد با سبک تربیتی والدین سهل گیر است. این افراد رفتار درست با مشکلات و اجتماع را ندارند. و به همین دلیل بخاطر عدم توانایی در برقراری ارتباط و حل مشکل؛ از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. و در نهایت دچار سرخوردگی می‌شوند. این افراد زود تسلیم می‌شوند و اشتباهات خود را توجیه می‌کنند. یا اینکه به گردن دیگران می‌اندازند. والدین باید برای افزایش اعتماد به نفس این افراد حتما به دنبال راه چاره باشند.

📌 پیشرفت تحصیلی کم

یکی از خصوصیات و پیامدهای سبک تربیتی والدین سهل گیر، پیشرفت کم در حوزه تحصیلی است. به دلیل اینکه والدین از این افراد انتظاری نداشته اند؛ این فرزندان نحوه تلاش و کوشش را نمی‌دانند. به همین دلیل با افت تحصیلی مواجهه می‌شوند.

📌 خود برتر بینی

خود برتر بینی از دیگر خصوصیات تربیتی افراد با والدین سهل گیر است. این والدین به دلیل اینکه همیشه فرزندان خود را برتر دانسته اند و به آنها گفته اند که در اولویت هستید؛ خودشان را برتر از دیگران می‌دانند.

📌 انتقاد پذیری

از دیگر خصوصیات افراد با سبک تربیتی والدین سهل گیر، انتقاد پذیری است. این افراد انتقاد از سوی دیگران را نمی‌پذیرند و خودشان را برتر از دیگران می‌دانند. اگر اشتباهی از آنها سر بزند نمی‌پذیرند و گردن دیگران می‌اندازند. و به دلیل اینکه انتقاد پذیر نیستند، رشد فردی نیز نخواهند داشت.

📌 عدم همدلی

افرادی که باوالدین سهل گیر رشد کرده اند، همدلی را آموزش ندیده اند. این افراد درکی از دنیای اطراف ندارند. و همین عدم درک و همدلی باعث کاهش ارتباطات و ضعف در مهارت های اجتماعی است.

روش های بهبود نحوه فرزند پروری والدین سهل گیر

به دلیل اینکه فرزندان تربیت شده با والدین سهل گیر، مشکلات و عواقب زیادی را در زندگی تجربه خواهند کرد، بهتر است که برای بهبود شیوه فرزند پروری تلاش کنیم. در این بخش مقاله راجع به روش های بهبود نحوه فرزند پروری والدین سهل گیر توضیح داده ایم.

🔹 سعی کنیم از روش های صحیح و مناسب برای تنبیه و تشویق استفاده کنید. تا فرزندان بین درست و نادرست تفاوت را متوجه شوند.

🔹 شنونده خوبی برای فرزندان خود باشید. اگر فرزند مشکلی را مطرح می‌کند؛ با او همدلی کنیم و به صحبت هایش به خوبی گوش دهیم.

🔹 در خانه قوانین مشخص کنید و به آنها نحوه اجرای این قوانین را توضیح دهید.

🔹 در رابطه با مشکلاتی که با فرزند دارید، صحبت کنید. و دلایل آنها را بپرسید.

🔹 در بحث و نظر سنجی های خانوادگی با یکدیگر شرکت کنید.

🔹 زمانی را برای تعامل درست و مثبت به فرزندان بدهیم. و سعی کنیم که رابطه صمیمی و با اقتداری برای فرزندان داشته باشیم.

کلام آخر

برای تربیت کودک والدین باید از روش های مناسبی استفاده کنند. شیوه تربیتی سالم را استفاده کنند تا کودک در تمامی زمینه ها پیشرفت کند. اما والدین سهل گیر به دلیل شیوه تربیتی ناسالمی که دارند، هرگز نمی‌توانند فرزندان خوبی را تربیت کنند. به همین دلیل باید این شیوه تربیتی را تغییر دهند. برای تغییر حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین سهل گیر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره