زوج و خانوادهطلاق

افسردگی بعد از طلاق | راهکارها و پیامدها

افسردگی بعد از طلاق در بسیاری از افراد بعد بروز می‌کند. طبیعی است که زوجینی که برای مدت زمان طولانی با یکدیگر زندگی کرده اند و حال به دلیل مشکلات مختلف از یکدیگر جدا شده اند؛ دچار ناراحتی و حتی افسردگی شوند. حتی در مواردی که جدایی بهترین راه و به نفع هر دو طرف باشد؛ بازهم بعد از آن افراد احساسات ناخوشایندی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است هم خود زوجین و هم اطرفیان آنها، در این مورد سخت گیری نکرده و اجازه دهند؛ آنها سوگواری کنند. اما فراموش نکنید که این مدت زمان نباید خیلی طولانی شود. چرا که با بروز مشکلات بیشتری همراه است. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی بعد از طلاق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

افسردگی بعد از طلاق

طلاق یکی از سخت ترین وقایع زندگی هر فردی محسوب می‌شوند. این موضوع با اینکه بسیار رایج است؛ اما چالشی پیچیده محسوب می‌شود که هر فردی به شکلی متفاوت با آن برخورد می‌کند. مدیریت این وضعیت بسیار ضرورت داشته که با کمک روانشناس امکانپذیر است. اما تا جایی که افراد بتوانند دوباره خود را پیدا کنند و به زندگی عادی برگردند کمی زمان می‌برد. تجربه این شکست در زنگی مشترک، می‌تواند زمینه ساز بسیاری از مسائل دیگر در زندگی شخصی و اجتماعی آنان باشد. اما در بیشتر موارد موقت بوده و بعد از مدتی دوباره افراد می‌توانند به زندگی عادی خود برگردند و حتی دوباره زندگی مشترک دیگری را آغاز نمایند. برای آشنایی بیشتر با انواع مشکلات طلاق کلیک کنید.

علائم افسردگی بعد از طلاق

علائم افسردگی بعد از طلاق

معمولا افسردگی بعد از طلاق با بروز نشانه های مختلفی همراه است. در واقع با توجه به این نشانه ها، دیگران می‌توانند به فرد کمک بیشتری کرده و یا حتی خود او از ابتلا به افسردگی مطلع می‌شود. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

تداوم احساسات بد در شرایط مختلف

احساس ناکافی بودن و بی ارزشی

انزوا و گوشه گیری

لذت نبردن از مسائلی که در گذشته برای فرد خوشایند بودند

نداشتن تمرکز

اختلال در خواب و اشتها

گریه کردن بیش از اندازه

داشتن افکار خودکشی

افسردگی بعد از طلاق در زنان و مردان

فراموش نکنید که افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان متفاوت بوده و به دلایل مختلفی نیز بروز می‌کند. چرا که مشکلات آنها در این شرایط متفاوت هستند. زنان در چنین شرایطی به دلیل وجود فرزندان، ننگ های اجتماعی و فرهنگی، مشکلات مالی و… دچار فشار روانی می‌شوند. از طرفی مردان نیز با اینکه کمتر ناراحتی خود را ابراز می‌کنند؛ اما مشکلات مختلفی را در زندگی شخصی و اجتماعی خود دارند. در واقع برای آنان سازگاری با تنهایی دشوار است و همچنین توانایی کنترل احساسات خود را ندارند. واکنش زنان و مردان در مورد طلاق متفاوت بوده و به سلامت روانی آنها و حتی عوامل محیطی شان بستگی دارد.

تست و تشخیص افسردگی بعد از طلاق

برای تشخیص افسردگی بعد از طلاق، راه های مختلفی وجود دارد. در واقع این موضوع در بیشتر موارد از علائم ظاهری آنان مشخص است. اما برای شروع درمان و مقابله با این وضعیت، آنان باید تشخیص دقیقی دریافت کرده و زیر نظر متخصص باشند. در این شرایط روانشناس در ابتدا وضعیت بالینی فرد را مورد بررسی قرار داده و در قدم بعدی از تست های مختلفی استفاده می‌کند. یکی از تست ها یا آزمون هایی که در مورد تشخیص افسردگی بعد از طلاق مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ پرسشنامه افسردگی بک است. در این پرسشنامه شدت افسردگی فرد نیز تعین می‌شود. برای اطلاع از دلایل ترس از جدایی کلیک کنید.

راه های مقابله با افسردگی بعد از طلاق

مقابله با افسردگی بعد از طلاق

از آنجایی افسردگی بعد از طلاق می‌تواند پیامدهای بسیار بدی برای افراد داشته باشد؛ بهتر است هرچه سریعتر آن را شناسایی کرده و برای درمان آن اقدام نمایند. در این قسمت به بررسی این اقدامات می‌پردازیم. برای اطلاع از شرایط زندگی بعد از طلاق کلیک کنید.

🔘نجگیدن با احساسات

در قدم اول در مورد افسردگی بعد از طلاق ، بهتر است افراد با احساسات خود نجنگند. در واقع بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا احساسات متناقض خود را در این مورد سرکوب کرده و یا آنها را بروز ندهند. اما این وضعیت را برای آنان پیچیده تر می‌کند. باید این موضوع را در نظر داشته باشید؛ داشتن احساسات و هیجانات مختلف در این شرایط، کاملا طبیعی بوده و بهتر است آنها را بپذیرید.

🔘صحبت کردن با فردی مطمئن و کمک گرفتن از مشاور

همچنین حتما در مورد افسردگی بعد از طلاق و شرایطی که در حال تجربه کردن آن هستید؛ با فردی مطمئن حرف بزنید. کمک گرفتن از دیگران در این شرایط می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. حتما با یک روانشناس مشورت کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید.

🔘نوشتن افکار

نوشتن یکی از روش های بسیار موثر در مورد کنترل افسردگی بعد از طلاق است. حتی برخی از پژوهش ها حاکی از آنند که نوشتن می‌تواند موثر تر از صحبت کردن واقع شود. از این رو بسیار مهم است که اینکار را برای خود تبدیل به یک عادت کنید.

🔘ورزش کردن

به طور مرتب ورزش کرده و فعالیت بدنی داشته باشید. با اینکار میزان هورمون ها در بدن تنظیم شده و افراد روحیه بهتری پیدا می‌کنند.

🔘خوردن غذای سالم

تغذیه سالم نیز یکی دیگر از راه های کنترل افسردگی بعد از طلاق است. در این دوران افراد از داشتن سبک زندگی سالم غافل می‌شوند. اما اینکار وضعیت بد روانی آنان را تشدید می‌کند. به همین دلیل باید در این دوران به تغذیه خود اهمیت داده و بیشتر از هر زمان دیگری رژیم غذایی سالمی داشته باشند.

🔘حضور در جمع های مختلف

فراموش نکنید که انزوا و گوشه گیری راهکار مناسبی برای مقابله با افسردگی بعد از طلاق نیست. این بدان معنا نیست که خود را مجبور به حضور در جمع هایی کنید که به آن علاقه ندارید. اما به هر حال ارتباط گرفتن با دیگران و حتی معاشرت با دوستان در این دوران بسیار مهم است.

پیشگیری از افسردگی بعد از طلاق

با اینکه بعد از طلاق احتمالا احساسات و هیجانات بسیار بدی را تجربه خواهید کرد؛ اما می‌توان از بروز افسردگی بعد از طلاق پیشگیری کرد. برای اینکار باید تاب آوری روانی خود را بالا برده، به فکر آینده باشید و همچنین روحیه خود را تقویت نمایید. در واقع با انجام چنین کارهایی، اصلا مبتلا به افسردگی نشده و پیامدهای ناشی از آن را نیز تجربه نخواهید کرد.

پیامدهای ابتلا به افسردگی بعد از طلاق

اگر افراد نتوانند افسردگی بعد از طلاق را در خود درمان کنند و یا با آن کنار بیایند؛ دچار مشکلات مختلفی در زندگی شخصی و اجتماعی می‌گردند. در واقع در چنین حالتی دیگر نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقراری کرده و حتی رابطه ای جدید را آغاز کنند. در صورت حضور فرزندان نیز، آنان به دلیل افسردگی والدین خود آسیب های زیادی می‌بینند. از همین رو بهتر است هر چه سریعتر در این مورد اقدام کرده و از آن پیشگیری کنند.

سخن پایانی

افسردگی بعد از طلاق ، شرایط سختی را برای افراد ایجاد می‌کند. اما نباید این موضوع را فراموش کنید که تجربه چنین حالتی کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. تنها بهتر است افراد اقدامات لازم را در این مورد انجام داده و اجازه ندهند تا آن برای مدت زمان طولانی ادامه یابد. کمک گرفتن از روانشناس اقدام مهمی است؛ که تا حد زیادی در این مورد موثر است. افراد می‌توانند از یک متخصص کمک گرفته و همچنین خود نیز برای بیرون آمدن از این وضعیت تلاش کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی بعد از طلاق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره