ازدواجزوج و خانواده

ازدواج در 18 سالگی

ازدواج در 18 سالگی از نظر برخی سن مناسب و از نظر برخی دیگر زمان مناسبی نیست. مسائلی مثل ادامه تحصیل و توانایی تامین مخارج زندگی بیشتر از هر چیز ذهن جوانان و خانواده ها را برای ازدواج در هجده سالگی درگیر می کند. اما جدا از همه این ها، آمادگی روحی و روانی دختر و پسر بیش از همه بر آینده آن ازدواج تاثیر خواهد داشت. شما به عنوان کسی که قرار است درباره چنین ازدواجی تصمیم گیری نمایید باید بدانید که ازدواج پیش نیازهایی دارد و برای به دست آوردن آن ها نیاز به زمان ویا دریافت آموزش هایی است. یکی از راه های کسب این پیش نیازها مطالعه و دریافت کمک از متخصصین ازدواج و خانواده می‌باشد. در ادامه نکات ارزنده درباره ازدواج در 18 سالگی را شرح داده ایم.

ازدواج در 18 سالگی

در اکثر کشورها 18 سالگی سن قانونی است و افراد در این سن می‌توانند به طور رسمی برای شروع زندگی مشترک اقدام کنند. در کشور ما منع قانونی برای ازدواج زیر 18 ساله‌ها وجود ندارد اما به طور کل بازهم بسیاری از خانواده‌ها تا قبل از آن از ازدواج فرزندشان ممانعت می‌کنند. همچنین در سن 18 سالگی نیز بسیاری از والدین نگران ازدواج فرزندشان هستند و نمی‌دانند این تصمیم کار درستی است یا خیر. برای آشنایی با پیامدهای ازدواج زودهنگام کلیک کنید.

حقیقت امر این است که صرفا رسیدن به یک سن خاص افراد را برای آغاز زندگی مشترک آماده نمی‌کند. بلکه زوجین باید از نظر عقلانی و روانشناختی به بلوغ برسند و مهارت‌های لازم برای اداره زندگی را تمرین نمایند. برای اطمینان یافتن از این مسئله که آیا دختر و پسر واقعا برای ازدواج آماده هستند و تصمیم‌شان صرفا یک تصمیم احساسی نیست، مراجعه به یک روانشناس و دریافت مشاوره پیش از ازدواج تا حد زیادی موثر است. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

نکاتی خواندنی برای ازدواج در 18 سالگی

بسیاری از افراد در 18 سالگی هنوز در حال و هوای نوجوانی هستند و برای پذیرفتن مسئولیت‌های دوران بزرگسالی آمادگی لازم را ندارند. همین مسئله باعث می‌شود که در صورت تصمیم گیری برای ازدواج با چالش‌های مضاعفی روبه‌رو شوند. برای اینکه بتوانید در این برهه زمانی خاص انتخاب مناسبی داشته باشید، توجه به توصیه‌ها و نکات زیر به شما کمک می‌کند.

1- چقدر عواطف شما در تصمیم گیری هایتان تاثیر دارد؟

یکی از ویژگی‌های دوران نوجوانی شدت گرفتن عواطف و احساسات است. این موضوع می‌تواند در تصمیم گیری‌های مهم زندگی نیز تاثیر بگذارد و باعث شود که ما احساساتی عمل کنیم. برای پیشگیری از این مشکل از خود بپرسید که اگر عشق و علاقه‌ای‎ وجود نداشت، آیا بازهم دلیلی برای ازدواج در این سن داشتید؟ آن دلایل چه چیزهایی هستند و تا چه حد به واقعیت نزدیک‌اند؟

2- برای ازدواج در 18 سالگی عجله نکنید

یکی دیگر از علائمی که نشان می‌دهد هنوز دوره نوجوانی را به طور کامل پشت سر نگذاشته‌اید شتابزدگی و تمایل به تصمیم‌گیری فوری است. چرا که نوجوانان تکانشگری بالاتری دارند و کمتر می‌توانند برای رسیدن به خواسته‌های خود صبر و حوصله به خرج دهند. آگاهی از این ویژگی به شما کمک می‌کند تا هنگامی که می‌خواهید برای ازدواج تصمیم بگیرید کمی تامل کرده و شرایط را بیشتر ارزیابی نمایید. در این شرایط مراجعه به یک روانشناس به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید بر تکانشگری خود غلبه نمایید.

3- آینده را با جزئیات آن ترسیم کنید

بسیاری ار کسانی که هنوز در حال و هوای نوجوانی به سر می‌برند هیچ چشم اندازی در مورد آینده ندارند. آن‌ها فقط به نیازهای خود در همین لحظه کنونی فکر می‌کنند و این طور به نظرشان می‌رسد که ازدواج بهترین تصمیم برای حل و فصل نیازهایشان است. اما یک انسان بالغ می‌تواند ازدواج را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهد، در ذهن خود آینده را با شریک زندگی‌اش تجسم کند و خود را برای جزئیات مختلف زندگی مشترک نظیر همسرداری، به دنیا آوردن فرزند، کسب درآمد کافی برای خانواده، تربیت فرزندان، ارتباط با خانواده همسر و … آماده نماید.

بیشتر بخوانید : سن ازدواج

4- خودشناسی لازمه ازدواج در 18 سالگی

بسیاری از زوجین هنگامی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، بیش از هرچیز بر شناخت یکدیگر تمرکز می‌کنند. این در حالی است که مقدمه شناخت همسر رسیدن به شناخت کافی در مورد خود است. زیرا آن‌هایی که خودشناسی بالایی دارند، ملاک‌ها و معیارهای زندگی‌شان را به دقت می‌شناسند و به این ترتیب می‌توانند بررسی کنند که آیا فرد مقابل با ارزش‌ها و معیارهایی که در ذهن پرورانده‌اند تطابق دارد یا نه. برای شناخت ملاک های انتخاب همسر کلیک کنید.

اگر زوجین در 18 سالگی هنوز درگیر چالش‌های نوجوانی باشند، در شناخت خود و دیگری با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. در این شرایط آن‌ها نوعی بحران هویت حل نشده را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود علایق و خواسته‌های خود را نشناسند و ندانند که از زندگی چه می‌خواهند. مسلما کسی که در این زمینه‌ها مشکل دارد نمی‌تواند رفتار با ثباتی با همسر خود نیز داشته باشد که این مسئله زمینه بروز انواع تعارض‌ها و مشکلات زناشویی را فراهم می‌کند.

5- دریافت کمک از متخصص کمک

بررسی این مسئله که آیا از آمادگی لازم برای ازدواج برخوردار هستم یا خیر کار چندان آسانی است. اکثر کسانی که تصمیم می‌گیرند زندگی مشترک را به طور رسمی آغاز کنند، این آمادگی را در خود می‌بینند در حالی که بسیاری از آن‌ها از ضعف‌های خود آگاهی ندارند. مراجعه به یک روانشناس و دریافت مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بدانید پیش نیازهای اساسی ازدواج چه چیزهایی هستند و آیا شما از این پیش نیازها بهره برده‌اید یا خیر. همچنین روانشناس می‌تواند روی مهارت‌های لازم برای شروع زندگی مشترک کار کند و به شما یاری برساند تا با دید بازتر و توانمندی بیشتر برای ازدواج اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره