روابط زناشوییزوج و خانواده

دلزدگی زناشویی | علائم دلزدگی مردان و زنان چیست؟

دلزدگی زناشویی و کمرنگ شدن احساسات نسبت به همسر برای هر زوجی اتفاق می‌افتد. زندگی مشترک، فراز و فرود های زیادی دارد که پشت سر گذاشتن آن‌ها شاید تغییرات بزرگی را در روند زندگی ایجاد کند. این تغییرات گاهی خوب و گاهی مخرب هستند. سرد شدن نسبت به رابطه زناشویی به دلایل مختلفی اتفاق افتاده و عوامل زیادی بر آن موثر هستند.

به طور کلی این موضوع به معنای نداشتن هیچ گونه اختلاف و دعوایی میان زوجین نیست. شاید آنها زوج کاملی هم به نظر برسند؛ اما در واقع دیگر علاقه ای به یکدیگر نداشته و یا هیچ نقطه اشتراکی ندارند. در این شرایط زوجین با همکاری یکدیگر باید رابطه را بهبود بخشند.

دلزدگی زناشویی

دلزدگی زناشویی معمولا در زوجینی که سال های زیادی از زندگی مشترک شان می‌گذرد؛ بیشتر دیده می‌شود. اما به طور کلی شاید حتی با گذشتن مدت زمانی کوتاه از ازدواج، زوجین به طور ناگهانی از شرایط موجود احساس سردی و فرسودگی کنند. در مواردی این احساس گذرا و کوتاه مدت استو فقط به دلیل بروز یک تعارض ایجاد می‌شود. اما اگر این حس ادامه دار شود؛ قطعا تبعات بدی در رابطه خواهد داشت. واکنش زوجین نیز نسبت به این موضوع، بسیار حائز اهمیت است. برخی با کوچک ترین نشانه این تصور می‌کنند که زندگی مشترک شان به پایان رسیده و دیگر هیچ تلاشی نمی‌کنند. برای بالا بردن رضایت زناشویی کلیک کنید.

نشانه های دلزدگی زناشویی

نشانه های دلزدگی زناشویی

معمولا در روابط زناشویی، برخی از نشانه ها هشداردهنده هستند. به این معنا که با وجود آنها، زن و شوهر باید تلاش بیشتری برای رابطه بکنند. دلزدگی زناشویی نیز با نشانه هایی همراه است. زوجین باید آنها را جدی گرفته و در جهت برطرف کردن آنها تلاش کنند. برخی از این علائم، شامل موارد زیر می‌شوند.

🔸بی توجهی و اهمیت ندادن به زندگی مشترک

🔸نداشتن برنامه ای برای آینده رابطه

🔸بی علاقگی نسبت به وقت گذرانی با همسر و یا حتی فرزند

🔸بی احترامی به یکدیگر به بهانه های مختلف

🔸نداشتن ارتباط موثر و دعواهای دائمی

🔸از بین رفتن جذابیت او برای شما و یا برعکس

🔸نداشتن رابطه جنسی و تماس فیزیکی برای مدت زمان طولانی

🔸بی قراری و تحریک پذیری

علل دلزدگی زناشویی

زوجین با توجه به شرایط زندگی خود و انتظاررات و توقعات شان، دچار دلزدگی زناشویی می‌شوند. همانطور که گفته شد؛ برای این موضوع، علت های زیادی وجود دارد. اما برخی از آنها میان زن و شوهر ها رایج تر هستند. این دلایل، شامل موارد زیر می‌شوند.

📌از خودگذشتگی افراطی

وقتی یکی از زوجین بیش از اندازه در مقابل خواسته های دیگری سکوت کرده و از خودگذشتگی می‌کند؛ طبیعی است که بعد از مدتی احساس ناامیدی و خستگی کند. چنین فردی تصور می‌کند که هیچ گاه به نیازهای او توجه نشده و هیچکس او را نمی‌بیند. گذشت و ایثار در زندگی مشترک بسیار مهم است. اما نباید در آن افراط کرد. برای مثال برخی از زنان در طول زندگی مشترک خود همیشه خواسته همسر و فرزند خود را رفع می‌کنند و هیچ اهمیتی به نیازهای خود نمی‌دهند. همین مورد بعد از مدتی باعث دلزدگی زناشویی خواهد شد.

📌ابراز احساسات نکردن | دلزدگی زناشویی

افراد نیاز دارند تا مورد محبت و ابراز علاقه دیگران قرار گیرند. در زندگی مشترک نیز زن و شوهر باید به روش های مختلف، عشق خود را به دیگری نشان دهند. در واقع وجود و دوام احساسات است که باعث ایجاد یک رابطه پویا و موفق می‌شود. پس اگر زوجین اینکار را انجام ندهند و یا حتی در مورد آن تظاهر کنند؛ دلزدگی زناشویی ایجاد شده و اثرات بدی خواهد داشت. برای آشنایی با روش های محبت به همسر کلیک کنید.

📌خیانت

یکی از بدترین دلایل برای دلزدگی زناشویی، خیانت است. طبیعی است که وقتی فرد سومی در رابطه حضور پیدا می‌کند؛ زوجین علاقه خود را نسبت به یکدیگر از می‌دهند. همچنین بی اعتمادی جای خود را به دوست داشتن می‌دهد. حتی اگر همسر از این موضوع باخبر نشود و یا گذشت کند؛ بازهم تاثیرات آن در رابطه مشهود خواهد بود. هیچ دلیل خوبی برای خیانت وجود ندارد و نمی‌توان آن را توجیه کرد. برای اطلاع از راه های کشف خیانت همسر کلیک کنید.

📌تفاوت زیاد میان زوجین

وقتی تفاوت میان علایق و نظرات شما با همسرتان خیلی زیاد باشد؛ دلزدگی زناشویی نیز زودتر بروز خواهد کرد. تفاوت از هر نظر تاثیر خود را بر رابطه خواهد داشت. به همین دلیل قبل از ازدواج می‌گویند: کبوتر با کبوتر، باز با باز. افراد باید به ویژگی های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی همسر و حتی  خود توجه کرده و مطابق با آن تصمیم گیری کند. قطعا همیشه تفاوت هایی میان افراد وجود دارد. اما اگر این اختلاف ها فاحش باشند؛ سبب بروز مشکلات بیشتری خواهند شد.

📌نداشتن فعالیت های مشترک | دلزدگی زناشویی

داشتن فعالیت های مشترک با همسر و حتی سرگرمی با او یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از دلزدگی زناشویی محسوب می‌شود. در جوامع امروزی که در بیشتر موارد، زن و مرد، هر دو شاغل بوده و در طول روز همدیگر را نمی‌بینند؛ بسیار مهم است تا فعالیت هایی را با هم انجام داده و با یکدیگر وقت بگذرانند. اما بی حوصلگی و بی علاقگی افراد در این مورد، نشانه خوبی در زندگی مشترک نیست.

برای برطرف کردن دلزدگی زناشویی چه کنیم؟

برطرف کردن دلزدگی زناشویی

اگر ادامه یافتن زندگی مشترک برای شما مهم است؛ باید اقداماتی را در این زمینه انجام دهید. فراموش نکنید که از بین رفتن دلزدگی زناشویی، نیاز به تلاش و خواست هردوی شما دارد. همچنین احتمالا بعد از مدتی این موضوع، تاثیرات بدی بر سلامت روان و حتی سلامت جسمانی شما خواهد داشت. به همین دلیل در این زمینه با کمک یکدیگر اقدام کنید.

🔷بکارگیری روش های جدید

امتحان کردن کارها و روش های جدید در رابطه، ابعاد تازه ای از شخصیت همسر و همچنین رابطه به شما نشان خواهد داد. برای این تغییرات نیاز به هزینه و انرژی زیادی نیست. مثلا سعی کنید برای تزیین غذای خود و همسر، سلیقه بیشتری به خرج دهید. برای گذراندن تعطیلات، به مکان های جدیدی رفته و یا لباس هایی با سبک های متفاوت را امتحان کنید. به کارگیری روش های تازه در رابطه جنسی نیز در جلوگیری از دلزدگی زناشویی موثر خواهد بود.

🔷کمک گرفتن ازمشاور | دلزدگی زناشویی

قطعا یکی از موثرترین راهکارها برای جلوگیری و یا از بین بردن دلزدگی زناشویی، کمک گرفتن از روانشناس است. اگر قادر به صحبت کردن با همسر خود نیستید و یا حتی روش درست آن را نمی‌دانید؛ بهتر است از مشاور کمک بگیرید. مراجعه به روانشناس به تنهایی و یا همراه با همسر تاثیر بزرگی در جهت بهبود رابطه دارد. بهتر است به طور کامل و دقیق در مورد رفتارهای خود و همسر با درمانگر صحبت کرده و تمرینات توصیه شده را انجام دهید.

🔷صحبت کردن با همسر

شاید اولین قدم و موثر ترین راه برای بازسازی رابطه با همسر، صحبت کردن با خود او باشد. گرچه در صورتی که این امکان فراهم نیست؛ حتما روش های دیگر را نیز امتحان کنید. در مورد احساسات خود و همچنین اتفاقاتی که رخ داده اند صادقانه صحبت کرده و به حرف های او نیز گوش دهید. دلزدگی زناشویی شاید به طور کامل با حرف زدن برطرف نشود. اما تا حد زیادی در آن موثر است. برای اطلاع از راهکارهای موثر بر ارتباط کلامی کلیک کنید.

سخن پایانی

دلزدگی زناشویی اگر به صورت موقت باشد؛ جای نگرانی ندارد. اما گاهی زوج هایی که کمالگرا هستند و یا برحسب هیجانات رفتار می‌کنند؛ از این موضوع دچار استرس شده و اوضاع را بدتر می‌کنند. حتی برخی در این مورد دچار وسواس شده و همیشه دنبال راهی هستند تا از دلزدگی همسر خود جلوگیری کنند. اما فراموش نکنید که گاهی همین رفتارهاست که سردی که سبب می‌شود. بهتر است در مورد دغدغه ها و اضطراب خود با همسرتان صحبت کرده و منطقی فکر کنید. همچنین از یک زوج درمانگر نیز در این زمینه کمک گرفته و همسر خو را نیز برای اینکار ترغیب نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلزدگی زناشویی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره