روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

چگونه با دیگران همدردی کنیم ؟

همدردی با دیگران کار ساده نبوده و نیاز به مهارت زیادی دارد. احتمالا برای شما هم پیش آمده که با افرادی برخورد داشته باشید که قدرت همدردی بالا و جذابیت خاصی دارند. و همین عامل بر بلوغ رفتاری آنها افزوده است. نکته ی قابل توجهی که درمورد قدرت همدلی و همدردی وجود دارد ظرفیت رشد دادن این ویژگی می باشد. شرایط سخت برای همه افراد پیش خواهد آمد و یکی از اقدامات در این دوران همدردی خواهد بود. احساسات دیگران بسیار مهم است و باید در برخورد با آنها محتاطانه عمل کرد. در ماهیت این مقاله سعی شده است در مورد همدردی و همدلی با دیگران و تکنیک های افزایش این مهارت ارتباطی بحث شود. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

معنای همدردی با دیگران

معنای-همدردی-با-دیگران

اگر بخواهیم همدردی با دیگران را تعریف کنیم باید بیان کنیم که همدردری همان نیروی قدرتمندی است که به استحکام نظم و ارتباط اجتماعی کمک می کند. این مهارت رفتاری به شما امکان می دهد دیگران را درک کنید و با آنها ارتباط مناسب و درخوری برقرار کنند. افزایش همدردی باعث افزایش احساس اعتماد، تعلق و صمیمیت می شود. بر اساس تحقیقات افراد همدل شادترند. همدردی نوعی رفتار انسان دوستانه است. این مولفه در دراز مدت باعث افزایش حس همکاری و بخشش و کاهش پرخاشگری و قضاوت نا به جا و بهبودسلامت روانی می شود. برای آشنایی با روش های مختلف ارتباط کلامی کلیک کنید.

چرا همدردی مهم است ؟

همدردی با دیگران  نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که دیگران را درک کنید، بلکه می‌تواند انگیزه لازم برای کمک به خودتان و دیگرن را نیز برایتان به ارمغان آورد. این انگیزه می تواند به معنای دلداری دادن به یک دوست، خرید یک هدیه کوچک برای کسی که نیازمند است، یا کمک مالی برای کمک به قربانیان بلایای طبیعی باشد، در واقع همدردی زمانی مؤثرتر می شود که از آن به عنوان انگیزه ای برای رفع مشکلی استفاده کنید. برای آشنایی با روش های همدردی در زمان مرگ همسر کلیک نمایید.

وقتی خبردار می شوید که شخصی دوران سختی را سپری می کند، حتما برای او وقت بگذارید و با همدردی کنید و به این فکر کنید که چگونه می توانید به او کمک کنید. همدردی به معنای آغاز تغییرات مثبت در زندگی خودتان و دیگران است. نکته ی  جالب در مورد همدردی این است که وقتی دیگران با کمک شما شروع به خودشکوفایی می کنند، کیفیت زندگی شما نیز به شکل قابل توجهی بهبود می یابد.

تکنیک هایی برای همدردی با دیگران

تکنیک-هایی-برای-همدردی-با-دیگران

همدردی با دیگران اصول و روش هایی دارد که با کمک آنها می‌توان بهتر اطرافیان را یاری داد. برخی که با این نکات پایبند نیستند؛ شاید حتی تاثیر معکوس بر حال فرد گذاشته و شرایط او را سخت تر کنند. بهتر است در همدردی عوامل زیر را در نظر گرفته و با از آنان حمایت کنید.

🔶بر احساسات طرف مقابل تمرکز کنید

قبل از اینکه بتوانید با احساس دیگران ارتباط برقرار کنید، باید تشخیص دهید که ماهیت احساس آنها چیست؟ هنگامی که یک دوست خوب با شما تماس می گیرد و نیاز دارد که در مورد شکست عاطفی اخیر خود و شرایط سختی که تجربه کرده است با شما صحبت کند، معمولاً در وهله اول آنچه جلب توجه می کند انعکاس احساساتی ست که در صدای او وجود دارد.

در واقع همدردی زمانی شروع می شود که شما قصد گوش دادن و توجه کردن به برون ریزی های احساسی طرف مقابل را داشته باشید. سعی کنید به علائمی که افراد می‌دهند و می‌تواند نشان دهنده احساس آنها باشد، توجه کنید. اگر هنگامی که در حال گفتگو هستید و فقط به احساسات خود و نحوه برقراری ارتباط با آنها نگاه می کنید، ممکن است توجه کافی را برای درک آنچه در طرف مقابل می گذرد در دسترس نداشته باشید. پس مراقب باشید احساسات خودتان سد راه همدردی با دیگران نشود.

🔶گوش دادن فعال را تمرین کنید

گوش دادن در عین اینکه بسیار ساده به نظر می آید فنون و روش های مخصوص به خود را دارد. مثلا برای تمرین گوش دادن فعال باید سعی کنید به موقع و به جا از عبارات مشوق و حتی سکوت استفاده کنید. درضمن تلاش نکنید سریع به طرف مقابل راه حل ارائه کنید. اجازه بدهید تمام داستان را برای شما تعریف کند و سپس سعی کنید ماجرا را از دیدگاه او ببینید و احساسات عمیق او را درک کنید.

به حرکات بدن و چشمان خود دقت کنید مبادا این حس را به طرف مقابل القا کنید که حرفایش اهمیتی ندارد و حوصله ی شما را سر می برد. به لحن صدا و تغییرات ظریف تن صدا طرف مقابل توجه کنید و سعی کنید تن صدایتان را متناسب با شرایط و جملات متفاوت تغییر دهید. همدردی با دیگران بیش از اینکه به به صحبت کردن وابسته باشد؛ نیاز به گوش کردن فعالانه دارد.

🔶گاهی احساسات منفی خود را به اشتراک بگذارید

ارتباطات همدلانه و همدردی با دیگران یک تعامل کاملا دوطرفه است. اگر دوست دارید طرف مقابل شما احساسات خود را بیان کند شما نیز باید گاها احساسات خود، حتی گاهی احساسات منفی خود را ابراز کنید. وقتی تجربیاتی از احساسات چالش برانگیز خود مانند احساس گناه، اضطراب و شرم به اشتراک می گذارید، فرصت هایی را برای دیگران ایجاد می کنید تا با شما همدردی کنند. این نوع از اشتراک احساسات از دو جهت باعث تقویت همدردی شما می شود. اول، می تواند تعهد شما را به همدلی با دیگران عمیق تر کند و دوم باعث می شود در گفت و گو با دیگران از احساسات دردناک راحت تر عبور کنید.

🔶دنیا را از دریچه ی نگاه دیگران ببینید

برای اینکه همدردی بیشترین تأثیر را داشته باشد و رفاه را به حداکثر برساند، مهم است که درد دیگران را احساس کنید. و برای درک احساسات طرف مقابل باید از دریچه ی نگاه او به جهان بنگیرید و به اصطلاح با کفش های او راه بروید تا بتوانید درک خود را از آنچه تجربه کرده است بالا ببرید. همدردی با دیگران قطعا نیاز به درک بالایی خواهد داشت. چراکه باید شرایط طرف مقابل را تصور کرده و از این طریق به او کمک کنید. اگر فکر کنید که این شرایط هرگز برای شما پیش نخواهد آمد؛ نمی‌توانید به درستی او را راهنمایی کنید.

🔶تعاملات اجتماعی خود را افزایش دهید

بیشتر با دیگران صحبت کنید. شروع مکالمه با افرادی که در تعاملات روزمره خود ملاقات می کنید می تواند هدف گذاری مناسبی باشد. تلاش کنید در حین گفتگو، به نشانه های زبان بدن طرف مقابل توجه کافی را داشته باشید. این موضوع در هنگام همدردی با دیگران به کارتان خواهد آمد. همچنین باعث می‌شود تا ارتباط موثرتری با دیگران داشته باشید.

🔶دیگران را قضاوت نکنید؛ آنها را بپذیرید

پایه ی مهم همدردی با دیگران و همدلی، پذیرش کامل دیگران و سرزنش نکردن آنهاست. حتی اگر با عقایدی که دیگران بیان می کنند موافق نیسیتد لازم نیست سریعا مخالفت خود را بیان کنید. اجازه بدهید طرف مقابل به صحبت خود ادامه دهد و صرفا شنونده ی خوبی برای او باشید نه منتقد او.

به مرور و با افزایش کیفیت همدردی خود با دیگران می توانید در جایگاه فردی حمایت کننده و حامی برای دوستان خود قرار بگیرید. و با تمرین های افزایش همدردی کیفیت روابط تان با آنها را به شکل قابل توجهی بالا ببرید. به یاد داشته باشید که انسان ها به دنبال برقراری ارتباط با افراد همدل هستند و افزایش توانایی همدلی و همدردی شما می تواند به شکل قابل توجهی در رشد جایگاه اجتماعی تان موثر باشد.

سخن پایانی

هنگامی که فردی در شرایطی سخت قرار دارد؛ بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیر بوده و نیاز به مراقبت دارد. افراد روش های مختلفی برای محافظت از دیگران و یا خودشان دارند. بهتر است با هر روشی که می‌شناسید به اطرافیان خود کمک کنید. با ادامه دار شدن شرایط بحرانی، افراد پیامدهای منفی را تجربه خواهند کرد. حتی حضور شما به عنوان یک دوست و اعضای خانواده موثر است. در این زمینه می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک گرفته و یا دوست خود را تشویق به گرفتن مشاوره کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همدردی با دیگران می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره