خودشناسیروانشناسی فردی

دلم گرفته و حالم خوب نیست …

دلم گرفته ، انگار فلج شدم و نمی‌تونم هیچ کاری انجام بدم. احتمالا این عبارت را بارها از زبان اطرافیان خود شنیده و یا حتی خودتان آن را تجربه کرده اید. به طور کلی طبیعی است که برای مدت زمان کوتاهی احساس کنید که کاملا بدون دلیل ناراحت هستید و همچنین عملکرد خوبی ندارید. اما این حالت پایدار نیست و به زودی برطرف می‌شود. تنها باید آن را پذیرفته و در مقابل آن مقاومت نکنید. زمانی که بتوانید احساس ناراحتی و غم خود را بپذیرید؛ این حالت کمتر شما را اذیت خواهد کرد. بسیاری تصور می‌کنند که همیشه باید خوب و سرحال باشند و اصلا ناراحتی معنی ندارد. چنین افرادی در هنگام ناراحتی و مود پایین فشار بیشتری را تحمل می‌کنند. از همین رو بهتر است افراد حتی برای این شرایط نیز خود را آماده کرده و برخورد درستی نسبت به حال بد خود داشته باشند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وقتی میگید دلم گرفته می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دلم گرفته

فراموش نکنید که تفاوت زیادی میان دل گرفتن و افسردگی وجود دارد. روزهایی از خواب پا می‌شویم و احساس می‌کنیم که انرژی مان نسبت به روزهای دیگر کمتر است؛ اما این به معنی افسردگی نیست. معمولا کاملا بدون دلیل دلمان می‌گیرد. حتی گاهی تا ساعتی پیش کاملا خوب و خوشحال بوده ایم اما به طور ناگهانی احساس می‌کنیم که حوصله هیچ چیز و هیچ کسی را نداریم.

همچنین افراد واکنش های مختلفی نسبت به این موضوع نشان می‌دهند. این موضوع را در نظر بگیرید؛ پاسخی که نسبت به این احساس نشان می‌دهید؛ بیشتر از دلیل آن اهمیت دارد. افراد می‌توانند در این مورد از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های افسردگی نهفته کلیک کنید.

وقتی دلم گرفته چه کارهایی بکنم؟

راهکارهای مقابله با دل گرفتن

در شرایطی که دلمان گرفته است؛ باید چه کنیم؟ همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد، قدم اول در این مورد پذیرش است. در مرحله بعدی راه هایی در این زمینه وجود دارند که بسیار کمک کننده هستند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با راه های درمان افسردگی کلیک کنید.

🔽درد و دل کردن با دوستان

یکی از راهکارهای موثر در زمان دل گرفتگی، درد و دل کردن یا حرف زدن با دیگران است. در این شرایط احساسات شما تخلیه شده و همچنین می‌توانید پیشنهادهای دیگری نیز در این مورد دریافت کنید. برخی از افراد از انجام اینکار خجالت کشیده و یا احساس ضعف می‌کنند. اما دوستان و خانواده باید در شرایط شادی و ناراحتی در کنار یکدیگر بوده و حمایتگر باشند.

🔽 دلم گرفته | گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی نیز راه دیگری برای خارج شدن از حال بد است. موسیقی احساسات مختلفی را در ما برانگیخته کرده و حتی منجر به برقراری اتصالات عصبی جدیدتری در مغز می‌گردد. بنابراین خلق افراد بعد از گوش کردن به موسیقی تغییر کرده و حتی احساسات منفی آنان نیز تا حدی تخلیه می‌گردد.

🔽پیاده روی کردن

داشتن فعالیت بدنی در هنگام ناراحتی بسیار کمک کننده است. مخصوصا زمانی که افراد از خانه خارج شده و با محرک های جدیدی مواجهه می‌شوند. در واقع نه تنها حواس آنها برای مدتی از عامل ناراحتی پرت شده؛ بلکه احساسات بهتری را نیز تجربه خواهند کرد. حتی می‌توانند در حین پیاده روی با یکی از اعضای خانواده و دوستان خود نیز صحبت کنند.

🔽 وقتی دلم گرفته مطالعه می کنم

مطالعه همیشه یکی از بهترین راه های برای مقابله با حال بد است. در واقع با مطالعه نه تنها حال افراد بهتر می‌شود؛ بلکه اطلاعات آنها نیز در زمینه های مختلف افزایش پیدا می‌کند. شاید تصور کنید که در این شرایط اصلا تمرکز نداشته و نمی‌توانید چیزی متوجه شوید. اما با شروع خواندن به طور ناخودآگاه داستان را دنبال کرده و دیگر به ناراحتی خود فکر نمی‌کنید.

🔽صحبت کردن با خدا

روش هر فردی در مورد مقابله با ناراحتی متفاوت است. برخی از افراد زمانی که با خدا و یا یک انرژی بزرگتر از خودشان صحبت کنند؛ آرامش می‌گیرند. با کمک خواستن از خدا و یا تنها صحبت کردن با او، احساس اطمینان خاطر بیشتری در مورد مشکلات پیدا خواهید کرد.

🔽 وقتی دلم گرفته احساساتم را یادداشت می کنم

بسیاری از پژوهش ها حاکی از آنند که نوشتن احساسات و یا حتی خاطرات روزانه بسیار موثرتر از صحبت کردن با دیگران است. افراد می‌توانند در این شرایط ترس ها و نگرانی های خود را نوشته و به راهکارهای آنها نیز فکر کنند. این روش یکی از موثرترین راهکارها محسوب می‌شود.

🔽گریه کردن

در صورتی که نیاز به گریه کردن دارید؛ حتما اینکار را انجام دهید. برخی تصور می‌کنند که گریه کردن نشانه ضعف است. اما اینطور نیست. با گریه کردن احساسات منفی تخلیه شده و بعد از آن افراد حال بهتری را تجربه می‌کنند.

🔽دلم گرفته استراحت باید بکنم

در مواقع ناراحتی بسیار اهمیت دارد که به اندازه بخوابید و استراحت کنید. در این زمان مغز خود را باید در حالت امن قرار دهید. در حین خواب سلول های مغزی خود را ترمیم کرده و به طور کلی مغز می‌تواند در بیداری عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

🔽فیلم دیدن

اگر قصد استفاده از روش فیلم دیدن را دارید؛ می‌توانید از فیلم های طنز و یا روانشناسی کمک بگیرید. در حین فیلم دیدن افراد نه تنها می‌توانند خود را سرگرم و حواسپرت کردن بلکه می‌توانند راهکارهایی را نیز یاد بگیرند. همچنین توصیه می‌شود که در هنگام ناراحتی بیشتر فیلم های تکراری را تماشا کنید که بیشتر با موضوع و داستان آنها آشنایی دارید.

🔽وقتی دلم گرفته خرید میرم

یکی از راه های دیگری که به افراد زیادی مخصوصا زنان کمک می‌کند تا با ناراحتی خود کنار بیایند؛ خرید کردن است. خرید کردن منجر به ترشح هورمون های دوپامین و سروتونین شده و برای مدتی نیز حواس ما را پرت می‌کند.

🔽داشتن تغذیه مناسب

جالب است بدانید که حتی چیزی که می‌خوریم نیز در روحیه ما موثر است. از این رو باید در هنگام ناراحتی بیشتر از هر زمان دیگری به تغذیه خود توجه داشته باشیم. برای مثال زعفران شادی آور است و خوردن آن به صورت دمنوش می‌تواند در بهتر کردن حال ما بسیار موثر باشد.

تفاوت ناراحتی با ابتلا به افسردگی

باید به این موضوع توجه داشته باشید که ناراحتی و احساسی مانند گرفتن دل، با ابتلا به افسردگی متفاوت است. در همه روزها نمی‌توان حال یکسانی داشت و همواره خوشحال بود. همچنین گاهی عوامل هورمونی نیز بر این شرایط تاثیر گذاشته و منجر به بی ثباتی خلق می‌شود. اگر این ناراحتی و موود پایین برای مدت زمان زیادی ادامه یافت و همچنین با نشانه های دیگری نیز همراه شد؛ باید احتمال افسردگی را در نظر گرفت و برای درمان و یا کمک گرفتن تخصصی اقدام نمود. برای اطلاع از علائم افسردگی کلیک کنید.

چرا انقدر دلم میگره ؟

عوامل موثر بر بروز ناراحتی

در بیشتر موارد دقیقا نمی‌دانیم که دلیل حال بدمان چیست. اما به طور کلی عواملی ایجاد کننده حال بد هستند و یا آن را تشدید می‌کنند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند.

شیمی مغز و هورمورن ها

عوامل غیرقابل تغییر

خستگی

مصرف مواد مخدر و الکل

سخن پایانی

از آنجایی که رهایی از دل گرفتگی و ناراحتی نیاز به زمان و همچنین تلاش افراد دارد؛ نباید نسبت به این موضوع بی توجه بود و یا به آن اهمیتی نداد. در صورتی که افراد ناراحتی خود را جدی نگیرند؛ این حالت طولانی تر شده و افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. از این رو بهتر است افراد در این مورد حتما از یک روانشناس کمک گرفته و به شکل درستی مشکل خود را حل نمایند.

برای دریافت مشاوره وقتی میگید دلم گرفته می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره