اختلالات روانیاضطراب و استرس

خنده های عصبی | علت و درمان

خنده های عصبی به دلایل مختلفی بروز می‌کنند. برخی از افراد در واکنش به برخی از شرایط شروع به خندیدن را غیرطبیعی می‌کنند که به آنها خنده عصبی می‌گویند. همانطور که از اسم این نوع از خنده ها مشخص است؛ در بیشتر موارد به دلیل مشکلات روانی و فشارهای عصبی بروز می‌کند؛ اما بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مسائل جسمانی نیز در این مورد موثر هستند. از این رو بهتر است افراد برای برطرف کردن این مشکل هم به شرایط روانی و هم شرایط جسمانی توجه داشته باشند. از آنجایی که گاهی این موضوع برای افراد مشکل ساز می‌شود؛ درمان آن ضروری بوده و افراد باید در این مورد اقدام کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خنده های عصبی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

خنده های عصبی

خنده های عصبی در مواردی گاهی به قدری شدید می‌شوند؛ زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. چرا که افراد مبتلا در موقعیت هایی که نباید شروع به خندیدن کرده و کنترلی روی این موضوع ندارند. از طرفی بعد از مدتی با نشانه های دیگری همراه می‌شوند که این افراد را در نظر دیگران دیوانه جلوه می‌دهد. فراموش نکنید که این واکنش کاملا غیرعادی بوده و غلبه بر آن برای افراد دشوار است. از این رو بهتر است در مراحل اولیه آن را کنترل نمایند. گاهی افراد تصور می‌کنند که خنده های عصبی تنها به معنی شروع خندیدن با صدای بلند است. اما اگر افراد در شرایط استرس زا سعی در لبخند زدن برای کنترل فشار روانی نیز داشته باشند؛ به معنی خنده عصبی است.

علل بروز خنده عصبی

علت خنده های عصبی

همانطور که گفته شد؛ علت بروز خنده عصبی در افراد مختلف، متفاوت هستند. برای درمان این موضوع، افراد باید این موارد را بررسی کرده و سپس با توجه به آنها عمل کنند.

✨نوعی مکانیسم دفاعی

برای برخی خنده های عصبی نوعی مکانیسم دفاعی در مقابل مشکلات است. ماهیت مکانیسم های دفاعی برای محافظت از افراد در مقابل اضطراب و فشار روانی است. در واقع در شرایط بحرانی افراد اینکار را انجام می‌دهند تا به خود نشان دهند که اوضاع آنقدرها هم بد نیست.

✨تطابق با شرایط

علت دیگری خنده عصبی تطابق با شرایط است. افراد برای اینکه بتوانند در یک محیط جدید و یا با افراد تازه احساس راحتی بیشتری کنند؛ بدون دلیل شروع به خندیدن می‌کنند. در واقع این واکنشی برای رویارویی با تغییرات ناگهانی در زندگی است. در برخی موارد، حقه ای از طرف مغز است تا شرایط را بهتر نشان دهد.

✨عدم خویشتن داری

خویشتن داری عاطفی تاثیر زیادی در مورد واکنش ها در شرایط بحرانی دارد. این موضوع گاهی به قدری شدید می‌شود که افراد کنترل خود را بر احساسات از دست می‌دهند. معمولا این نوع از واکنش بسیار کوتاه بوده و بعد از مدتی فرد به حالت عادی برمی‌گردد

✨ابتلا به اختلال اوتیسم و آسپرگر

افرادی که به اختلالاتی مانند سندروم آسپرگر و اوتیسم هستند نیز بیشتر احتمال دارد که خنده عصبی را از خود بروز دهند. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید که این افراد راه های متفاوت تری برای بروز احساسات خود دارند. به همین دلیل در هنگام تجربه استرس و اضطراب به صورت غیرطبیعی می‌خندند.

✨فشار روانی

در هنگام فشار روانی بیشتر احتمال دارد افراد دچار خنده های عصبی شوند. حتی افراد عادی نیز به دنبال راهی برای تخلیه هیجانات خود می‌گردند که در مواقعی گریه و در شرایط دیگر می‌خندند.

✨خندیدن دیگران

این موضوع گاهی تحت تاثیر دیگران نیز اتفاق می‌افتد. در واقع زمانی که افراد در مکانی حضور دارند که همه در حال خندیدن هستند؛ بدون اینکه دلیل آن را بدانند شروع به خندیدن می‌کنند. خنده عصبی در چنین شرایطی آغاز شده و بعد از مدتی فرد به دلیل احساس خجالت از جمع فاصله می‌گیرد.

✨تاثیر تیروئید

یکی دیگر دلایل خنده های عصبی پرکاری تیروئید است. ترشح بیش از حد هورمون ها به دلیل پرکاری تیروئید؛ واکنش های احساسی را مختل کرده و منجر به بروز خنده های عصبی می‌شود.

✨ابتلا به بیماری کورو

در بیماری کورو پروتیئن ها حالت طبیعی خود را از دست و مولکول هایی در بافت مغز تجمع می‌یابند. به همین دلیل بافتی که مربوط به واکنش های احساسی در مغز است آسیب دیده و افراد در شرایط مختلف دچار خنده های عصبی می‌شوند.

درمان خنده عصبی

درمان خنده عصبی

برای درمان خنده عصبی و غلبه بر این موضوع راه های مختلفی وجود دارد. افراد باید در ابتدا علت این موضوع را متوجه شده و در قدم بعدی با کمک متخصص این اختلال را درمان نمایند. برخی از راه های درمانی شامل موارد زیر می‌شوند.

🔷تمرین تنفسی

در برخی موارد افراد در حین خنده های عصبی نفس کم آورده و حتی به دلیل کمبود اکسیژن شروع به خندیدن می‌کنند. از این رو بهتر است بر ریتم تنفسی خود کار کرده و این موضوع را مدیریت نمایند.

🔷انجام مدیتیشن و مراقبه

انجام مدیتیشن و مراقبه نیز تاثیر زیادی در کاهش خنده های عصبی دارد. چرا که در این شرایط افراد نه تنها تمرکز بیشتری داشته بلکه استرس و فشار روانی کمتری را نیز تجربه خواهند کرد.

🔷روان درمانی

اصلی ترین راه درمان خنده های عصبی ، کمک گرفتن از روانشناس است. چرا که در بیشتر موارد علت این موضوع روانی است. از این رو افراد می‌توانند عامل استرس و اضطراب را پیدا کرده و در قدم بعدی با کمک درمانگر با استفاده از راهکارهایی بر این موضوع غلبه کنند.

🔷حضور در جمع ها و بالابردن مهارت های اجتماعی

گاهی افراد به این دلیل در مواجهه با دیگران دچار استرس و فشار روانی می‌شوند که بسیار کم در جمع های مختلف حضور می‌یابند. از این رو با بالابردن مهارت های اجتماعی و همچنین حضور در جمع های مختلف افراد می‌توانند بر این موضوع غلبه کنند.

تاریخچه خنده های عصبی

تاریخچه مطالعات در زمینه خنده های عصبی به سال 2015 می‌رسد که در آن مشخص شد که افراد احساساتی که به افراد در دیدن یک نوزاد تجربه می‌کنند منجر به بروز احساساتی در مورد نیشگون گرفتن لپ او و یا صحبت کردن با صداهای عجیب و غریب می‌شود. از این رو مشخص گردید که برخی شرایط ما را وادار به بروز برخی از واکنش های غیرطبیعی می‌کند. تا قبل از این تاریخ، قطعا افرادی بوده اند که در حین بحران دچار خنده های عصبی می‌شوند. اما تا قبل از آن تحقیقی در این مورد انجام نشده بود. از طرفی هنوز هم نمی‌توان علت دقیقی برای آن مشخص کرد. چرا که مجموعه ای از عوامل بر آن موثر هستند.

سخن پایانی

غلبه بر خنده های عصبی به طور کامل شاید امکانپذیر نباشد؛ اما تا حدی می‌توان این موضوع را کنترل نمود. همچنین بهتر است افراد در ابتدا با کمک متخصص دلیل این موضوع را شناسایی کرده و در قدم بعدی به فکر درمان باشند. با اینکه ما هیچ کنترلی بر واکنش های عصبی خود نداریم؛ اما به هر حال بر زندگی ما تاثیراتی داشته که باید بر آنها غلبه کنیم. در این زمینه افراد حتما باید از روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خنده های عصبی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره