اختلالات روانیاضطراب و استرس

استرس مالی

استرس مالی یکی از شایع ترین انواع اضطراب بوده که امروزه زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی در دنیا و همچنین نحوه مصرف افراد، مشکلات مالی زیادی بروز کرده است. وقتی افراد برنامه ریزی مالی نداشته و از سبک زندگی مصرف گرایی پیروی کنند؛ مشکلات زیادی پدید خواهد آمد. در واقع این نوع از اضطراب در زندگی مدرن طبیعی است و طبق تحقیقات انجام شده 72 درصد افراد با آن روبرو هستند. به طور کلی این نوع از استرس فقط منحصر به افرادی با سطح پایین یا متوسط مالی نیست؛ بلکه حتی افراد میلیونر نیز آن را تجربه می‌کنند. مشکلات مالی، عوارض زیادی برای سلامت جسمانی و روانی خواهد داشت. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

استرس مالی

همه افراد برای ادامه زندگی نیاز به درآمد و پول دارند. پول همه چیز نیست؛ اما مشکلات زیادی را حل خواهد کرد. برخی در درآمدزایی افراط کرده و بیش از حد خود را با مسائل مالی درگیر می‌کنند. در چنین شرایطی بروز استرس مالی نیز طبیعی است. اما از طرف دیگر افرادی که در بحران اقتصادی قرار داشته یا قادر به درآمدزایی به قدر کافی نیستند؛ نیز این اضطراب را تجربه خواهند کرد. به هر حال مقدار کمی از ین نوع استرس، لازم بوده و افراد مجبور می‌کند تا تلاش بیشتری کنند؛ اما فراموش نکنید که عوامل زیادی در مسائل مالی موثر هستند.

تاثیرات استرس مالی بر سلامتی

تاثیرات استرس مالی

هر نوعی از استرس برای بدن عوارض جسمانی و روانی، خواهد داشت. استرس مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع این اضطراب به دلیل اینکه بخش بزرگی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ تاثیرات مخرب تری خواهد داشت. شاید شما هم شاهد افول وضعیت جسمانی و روانی فردی که دچار ورشکستگی شده است؛ بوده اید. برخی از عوارضی که اضطراب برای مسائل مالی، ایجاد خواهد کرد؛ به شرح زیر است.

🔹بی خوابی

🔹اختلال در اشتها

🔹افسردگی

🔹اختلال در رابطه جنسی و عاطفی

🔹انزوا و گوشه گیری

🔹مشکلات قلبی

برخی از افراد برای کنترل این استرس به راه هایی مثل نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر روی می‌آورند. اعتیاد به قمار نیز، عادت مخرب دیگری است که جایگزین استرس مالی می‌شود. برای آشنایی با دلایل اعتیاد به الکل کلیک کنید.

ارتباط بین استرس مالی و سلامت روان

بین استرس مالی با سلامت روان و سومصرف مواد مخدر، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. در واقع اضطراب از هر نوعی بهداشت روانی را به خطر می‌اندازد. هرچه کیفیت سلامت روان افراد بالاتر باشد؛ بهتر می‌توانند در مورد مسائل مالی خود تصمیم گیری کرده، و کمتر دچار استرس می‌شوند. از طرفی خود مشکلات و اختلالات روانی، باعث بروز مشکلات مالی خواهد شد. گاهی افراد بدون هیچ دلیلی دچار استرس بدهی یا ورشستگی هستند؛ که همین عامل در آنها سبب شکل گیری افسردگی خواهد شد. این مانند یک چرخه معیوب است؛ که افراد باید خود را از آن خارج کنند.

راهکارهایی برای از بین بردن استرس مالی

از بین بردن استرس مالی

توجه داشته باشید که مسائل مالی فقط بخشی از زندگی بوده و باید بر بخش های دیگر نیز تمرکز کرد. استرس مالی نیز در شرایط بحرانی اثربخش است اما اگر این اضطراب مزمن شود؛ باید برای درمان آن اقدام کرد. در این قسمت راهکارهای موثر برای مقابله با استرس مالی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

🟢هزینه های خود را در طول یک ماه یادداشت کنید.

با نوشتن همه هزینه در طول یک ماه، می‌توان میزان درآمد را با مخارج مقایسه کرد و بر این اساس به تصمیم گیری پرداخت. در این حین می‌توانید خرج های اضافی را شناسایی کرده و از ماه بعد از آنها جلوگیری کنید. همچنین اقلام مورد نیاز خود یا خانواده را اولویت بندی کرده و برنامه ریزی داشته باشید. احتمالا با اینکار دچار استرس مالی خواهد شد؛ اما به مرور برایتان تبدیل به عادت شده و وضعیت اقتصادی تان را نیز بهبود می‌بخشد.

🟢نوشتن دارایی ها و بدهی های خود

اگر بر مشکل مالی برخوردید یا دچار استرس مالی شدید؛ این روش را امتحان کنید. با لیست کردن دارایی ها و همچنین بدهی هایتان می‌توانید بهتر در این مورد فکر کنید. گاهی افراد در مواقع مشکلات مالی تصور می‌کنند که با نادیده گرفتن طلبکاران یا قبض های پرداخت نشده؛ مشکل حل می‌شود. اما این قطعا راه حل خوبی نخواهد بود. قطعا صرف نظر کردن از دارایی هایتان کار آسانی نخواهد بود؛ اما به هر حال باید با آن روبرو شوید.

🟢از دیگران کمک بگیرید.

برای کاهش استرس مالی خود، با دیگرانی مثل خانواده یا شرکا و همکاران خود صحبت کنید. آنها احتمالا راه حل های موثری را پیش رویتان قرار خواهند داد یا حتی به شما کمک مالی خواهند کرد. برخی از افراد در مواقع مشکلات همه فشار را برخود وارد می‌کنند و از دیگران کمک نمی‌گیرند. اما حتی درمیان گذاشتن مشکلات نیز استرس مالی را کاهش خواهد داد. اگر شما دچار مشکلات اقتصادی شوید؛ اطرافیان شما نیز درگیر این موضوع خواهند شد؛ پس آنان نیز باید در جریان همه چیز باشند.

🟢برنامه ریزی داشته باشید.

برای دخل و خرج خود برنامه ریزی داشته باشد؛ تا از استرس مالی جلوگیری کنید. برنامه ریزی برای مسائل مالی کارسختی خواهد بود چرا که گاهی خرج های ناگهانی پیش می‌آید که باید به آنها هم پرداخت. اما خود را مجبور کرده که تا حد امکان به این برنامه پایبند بمانید. پیشرفت خود را پیگیری کرده و برای خود اهداف کوچک تعیین کنید. برای مثال برای ماه اول مقدار کمی از درآمد خود را پس اندازه کرده و هر ماه این مقدار را افزایش دهید.

🟢با یک مشاور مالی صحبت کنید.

صحبت کردن و کمک گرفتن از یک مشاور مالی فقط مختص به سازمان ها و شرکت های بزرگ نیست. بلکه هر فردی با هر میزان درآمدی می‌تواند از مشاورینی در این زمینه کمک بگیرد. صحبت با مشاوران، نه تنها استرس مالی را کاهش می‌دهد؛ بلکه راه حل هایی موثری نیز در این زمینه پیشنهاد خواهد شد. مشاوران مالی در زمینه های مختلفی مثل مقابله با مشکلات مالی، مدیریت بدهی ها، ایجاد پایبندی به بودجه، پیدا کردن شغل، ارتباط موثر با طلبکاران و یا مطالبات  مزایا و کمک مالی، به افراد کمک خواهند کرد.

🟢روش های دیگر

با توجه به مشکلاتی که استرس مالی برای فرد ایجاد خواهد کرد؛ باید به مسائل دیگری نیز پرداخت. برای مثال خوابیدن به اندازه، تغذیه مناسب، مراقبه، ارتباط موثر با خانواده و حتی بالابردن عزت نفس در مورد کنترل و حتی پیشگیری از اضطراب، موثر خواهند بود. مشکلات مالی حل خواهند شد؛ اما تاثیرات استرس، گاهی برای مدت زمان طولانی باقی خواهند ماند.

سخن پایانی

مدیریت مسائل مالی نیاز به آرامش و سلامت روانی دارد. همانطور که در متن هم به آن اشاره کردیم؛ بین سلامت روان و مسائل روانی ، ارتباط وجود دارد و باید به هردوی آنها اهمیت داد. در این زمینه ها حتما از یک مشاور کمک بگیرید و خود نیز اقدامات لازم مثل بودجه بندی را انجام دهید. از کمک گرفتن از دیگران نترسید و بدانید که ارزش شما با قدرت مالی تان تعریف نمی‌شود. همچنین بخش های مختلف زندگی خود را تفکیک کرده و اجازه ندهید استرس مالی بر همه بخش ها تاثیربگذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس مالی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چگونه از استرس مالی رها شویم؟

برای رهایی از استرس مالی از یک مشاور کمک گرفته و اقداماتی مثل یادداشت هزینه های ماهانه، بدهی ها و دارایی ها، کمک گرفتن از دیگران و بودجه بندی را انجام دهید. به برنامه ریزی مالی خود پایبند مانده و پیشرفت خود را نیز پیگیری کنید.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره