اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

نشخوار فکری | 6 عوارض نشخوار فکری

نشخوار فکری نام دیگر تله های ذهنی است که ما را در خود درگیر می‌کند و خروج از آنها کار آسانی نیست. همه ما حداقل یکبار در زندگی درگیر افکار شده ایم که تمام نشدنی بوده اند و مدام تکرار شده اند. امروزه، نشخوار‌فکری یکی از اختلالاتی است که بسیاری از افراد به آن دچار شده اند. حجم اطلاعات و اخباری که در یک روز دریافت می‌کنیم بسیار زیاد است که این خود یکی از دلایل انباشت اطلاعات در مغز و نشخوارفکری است. 

نشخوار فکری به مرور زمان افراد را به فرسودگی دچار می‌کند حتی آنها را از فعالیت های روزانه باز می‌دارد. اگر شما نیز به این تله دچار شده اید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید تا بتوانید راه خروج را پیدا کنید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه نشخوارفکری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

نشخوار فکری چیست؟

نشخوار فکری چیست؟

نشخوار فکری به معنی تکرار وسواس گونه افکار در مغز است. این کار به این دلیل حالت وسواس برای افراد پیدا می‌کند که هیچ کنترلی بر روی آن ندارند و از این کار لذت نمی‌برند. فقط اجبارا این تصورات را برای خود تکرار می‌کنند. این افکار معمولا منفی هستند و هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد. در ضمن توجه داشته باشید که این اختلال با وسواس فکری، متفاوت است.

نشخوار فکری، زندگی فرد را مختل می‌کند و آن را در معرض طیف وسیعی از اختلالات روانی قرار می‌دهد. در این بیماری در واقع فرد محتوای یک تصویر، فیلم یا گفتگو را مدام در ذهن خود مرور می‌کند. این مقاله را به نشخوارفکری اختصاص داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

علت بروز نشخوار فکری چیست؟

افراد معتقدند فکر به مشکل بهتر از دست روی دست گذاشتن و کاری نکردن است. غافل از اینکه با این رفتار خودشان را در معرض نشخوار فکری قرار می‌دهند. با دوباره فکر کردن به مشکلات نه تنها حل نمی‌شوند بلکه فقط تکرار می‌شوند. حتی نمی‌توان به جنبه های دیگر آن نیز فکر کرد. از علل بروز نشخوارفکری به عوامل زیر می‌توان اشاره کرد.

🔸 سابقه اختلالات روانی مثل افسردگی، اضطراب و وسواس

🔷کمال گرایی

🔸 قرارگیری در شرایط پر استرس

عوارض روانی نشخوار فکری

شاید شما هم به اثر لاستیک روی گلی که در جاده خشک شده است؛ توجه کرده باشید. آثار چرخ های ماشین حتی ممکن است تا سالها بر روی جاده بماند. نشخوار فکری نیز دقیقا همین کار را با مغز می‌کند. فکری که مدام در سر خودمان می‌چرخانیم؛ تغییرات جبران ناپذیری در سیستم عصبی ما ایجاد می‌کند. پیامدهای دیگری برای نشخوارفکری وجود دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم. 

برای جلوگیری از بروز علائم خودکشی کلیک کنید.

📌 درگیر شدن با محیط

از پیامدهای نشخوار فکری می‌توان به درگیری با محیط اشاره کرد. افکاری که در سر داریم؛ مانع از درگیری موثر با محیط می‌شوند. به این معنا که آنقدر درگیر افکار خود هستیم؛ متوجه تغییرات در محیط نمی‌شویم و به جزئیانت توجه نمی‌کنیم. در انجام کارهای روزمره دچار خلل می‌شویم وممکن است تغییرات را نبینیم. 

📌 فرایند حل مسئله را مختل می‌کند

یکی از معضلات نشخوار فکری؛ مختل کردن مساله است. ذهن ما به طور پیش فرض دارای مهارت های پایه حل مسئله است. اما با نشخوارفکری این فرایند مختل می‌شود. برای حل مسائل و مشکلات همه ما نیاز به تمرکز و دقت داریم اما با مرور افکار مختلف، پرداختن به مسائل دشوار می‌شود.

📌 ایجاد بیماری های روان تنی

نشخوار فکری وقتی حالت مزمن پیدا می‌کند؛ به جسم نیز آسیب میزند. این اختلال با ایجاد استرس مداوم سطح کورتیزول را پایین آورده و سیستم ایمنی ضعیف می‌شود. سردرد های میگرنی، فشار خون بالا و تحریک پذیری از عوارض نشخوارفکری است. علاوه بر بیماری های سایکوسوماتیک، نشخوارفکری بعد از مدتی باعث اختلالات روانی متفاوتی مثل فوبیاهای مختلف، اسکیزوفرنی و … می‌شود.

📌 اختلال در تمرکز و حواس پرتی

یکی از عوارض نشخوار فکری، اختلال در تمرکز است. وقتی مدام به یک موضوع فکر می‌کنیم و آن را مرور می‌کنیم؛ تمرکز بر مسائل دیگر پایین می‌آید و حواسمان به راحتی پرت چیز دیگری می‌شود. شاید شما هم راجع به پرش افکار شنیده باشید؛ افرادی که به راحتی فراموش می‌کنند مشغول چه کاری بوده اند!

📌 ایجاد حس حق به جانبی

افراد معتقدند با فکر مداوم به مشکل، دنبال راه حل هستند. خروجی نشخوار فکری، حل مشکلات نیست بلکه تشدید آنهاست. افراد با این تصور که در حال کار مفیدی هستند؛ حس حق به جانبی دارند و این کار را مفید می‌دانند.

📌 فرق نشخوار فکری با حل مسئله

نشخوار فکری با فرایند حل مسئله و فکر کردن موثر به یک موضوع، متفاوت است. این اختلال مبهم است و فرد نمی‌داند به چه چیزی دقیقا فکر می‌کند. فرایند نشخوار متراکم است به این معنی که در یک زمان بسیار کوتاه به دفعات زیادی فکر در ذهن شما تکرار می‌شود. اما برای حل مسئله شما به یک موضوع در یک تایم مشخص، می‌اندیشید و راه حل را پیدا می‌کنید. یا حداقل موضوع را از زوایای دیگری می‌توانید مشاهده کنید. در واقع نشخوار غیر کارکردی است و چیزی را حل نمی‌کند.

تفاوت میان نشخوار فکری با وسواس فکری

گرچه این دو شباهت های زیادی با یکدیگر دارند اما نشخوار فکری به طور کلی، یک اختلال نیست. اما وسواس فکری جزو دسته اختلالات وسواس فکری عملی دسته بندی می‌شود. نشخوار یک فرایند ذهنی است که شاید به اختلال هم تبدیل شود. معمولا وسواس فکری یک نتیجه عملی به همراه دارد؛ اما نشخوار این گونه نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم وسواس فکری کلیک کنید. 

راه های درمانی نشخوار فکری

راه های درمانی نشخوار فکری

نشخوار فکری گاهی به قدری شدید می‌شود که افراد تصور می‌کنند که هیچ راه گریزی از آن نیست و با اینکه یک اختلال محسوب نمی‌شود اما درمان پذیر و قابل کنترل است. در ادامه روش های کاهش نشخوارفکری را به شما توضیح داده ایم.

✅ بنویسید

نوشتن افکار با تمام جزئیات و حتی علائم نگارشی، سرعت فکر را کند تر می‌کند و افراد مجبورند برای به یادآوری خاطرات با دقت تر فکر کنند. قطعا سرعت نوشتن ما از فکر کردن، آهسته تر خواهد بود؛ به همین دلیل جریان تفکر نیز کند تر می‌شود.

✅ فعالیت خوشایند فعال

برای درمان نشخوار فکری، فعالیت های بدنی خود را افزایش دهید. به سراغ ورزش هایی بروید که نیاز به فعالیت بیشتری دارند. برای مثال دویدن سریع یا شنا کردن پرسرعت، فرصت فکر را از شما می‌گیرد و فقط مجبور هستید که به تنفس و هدف خود فکر کنید.

✅ محدود کردن شروع کننده ها

با شناسایی این موضوع که با چه چیزی شروع به نشخوار فکری می‌کنید؛ می‌توان این عمل را کنترل کرد. برای مثال شخصی که مشکل بی خوابی دارد؛ به محض اینکه به رختخواب می‌رود، افکار خود را آغاز می‌کند. یا مثلا شخصی که با قرارگرفتن در یک موقعیت خاص یا رفتاری، دچار این تله می‌شود.

✅ نگاه سوم شخص به مسائل

یکی از روش های درمان نشخوار فکری، نگاه سوم شخص است. هر موضوعی که ذهن شما را درگیر خودش کرده است را از دید یک شخص دیگر بنگرید. برای مثال فکر کنید که مشکل برای فرد دیگری به وجود آمده است و شما باید آن را حل کنید. برای کمک به او با تمرکز بیشتری فکر خواهید کرد و به دنبال راه حل هستید.

✅ یوگا و مدیتیشن

برای درمان نشخوار فکری از یوگا و مدیتیشن کمک بگیرید. چنین فعالیت هایی باعث دقیق شدن شما نسبت به محرک های حسی می‌شوند. به مدیریت احساسات و افکار منجر می‌شوند و تنش را کاهش می‌دهند. شروع مراقبه برای شخصی که نشخوارفکری می‌کند در ابتدا دشوار خواهد بود اما به مرور زمان روش این کار را یاد خواهد گرفت.

✅ دارو درمانی

برای درمان نشخوار فکری، علاوه بر انجام روش های فوق، حتما به یک متخصص مراجعه کنید. مصرف دارو به کاهش استرس شما کمک خواهد کرد و فشار های روانی را کاهش خواهد داد. همچنین مصرف دارو برای درمان اختلالات همزمان و افزایش تمرکز نیز موثر است. روان درمانی به همراه دارو درمانی موثر ترین روش برای درمان نشخوارفکری است.

روش های غیر دارویی برای درمان نشخوار فکری

عده ای گوش کردن به موسیقی با صدای بلند یا بیان کردن افکار را با دیگران توصیه می‌کنند؛ که شاید موثر باشند اما درمان قطعی نیستند. امروزه شاهد روش های جایگزینی برای درمان اختلالات روان، مثل طلسم و جادو هستیم. این روش ها نه تنها علمی و دقیق نیستند؛ بلکه تاثیر معکوس بر روی روان فرد دارند. البته روشی مثل معاشرت با نزدیکان قطعا پیشنهاد خوبی خواهد بود اما به شرط آنکه موضوع نشخوار فکری را در جمع مطرح نکنید. در این صورت با صحبت اطرافیان در مورد آن، افکار شما نیز بیشتر خواهد شد.

سخن پایانی

برای متوقف کردن این چرخه معیوب، راه های زیادی وجود دارد. عده ای سالها با این مشکل درگیر هستند اما برای درمان اقدام نمی‌کنند. این افراد در این صورت آثار منفی برای خود و خانواده خواهد داشت. برای تشخیص و درمان نشخوار فکری حتما به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید و از خود درمانی پرهیز کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه نشخوارفکری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

نشخوار فکری چیست؟

تکرار محتوای یک گفت وگو، تصویر یا فیلم در ذهن، به شکل وسواس گونه نشخوار فکری نام دارد. این عمل کاملا غیر ارادی است و بهمرو باعث ایجاد اختلالات دیگر نیز می‌گردد.

درمان نشخوار فکری به چه صورت است؟

نوشتن افکار، معاشرت با نزدیکان، روان درمانی و دارودرمانی، ورزش و… روش هایی موثر برای درمان نشخوارفکری هستند که در مقاله بهتوضیح آنها پرداخته ایم.

ریشه نشخوار فکری در چیست؟

افسردگی، اضطراب، قرارگیری در موقعیت های پر استرس و کمالگرایی از علل نشخوار فکری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره