اختلالات جنسیاختلالات روانی

مالش دوستی (فروتریسم) | علت و نشانه های اختلال تن مالی

 مالش دوستی یا دستمالی کردن بدون رضایت طرف مقابل به منظور کسب لذت جنسی، یک انحراف جنسی محسوب می‌شوند. بسیاری از افراد در جامعه اینکار را انجام می‌دهند؛ و یا در معرض این رفتار قرار می‌گیرند، اما به دلیل اینکه واکنش درستی از خود نشان نمی‌دهند، این موضوع تکرار می‌شود. طبیعتا افراد در ابتدا گیج شده و یا به دلیل احساس شرم، واکنشی از خود نشان ندهند. اما گاهی این مورد به قدری واضح اتفاق می‌افتد که نمی‌توان به آن اهمیتی نداد. فراموش نکنید که اینکار یک اختلال محسوب شده و فردی که اینکار را انجام می‌دهد؛ از لحاظ روانی و جنسی، بیمار است. این بدان معنا نیست که این موضوع را جدی نگیرید. بلکه باید به طور جدی در مورد آن اقدام نمایید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مالش دوستی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مالش دوستی

مالش دوستی از انواع اختلالات پارافیلیا محسوب می‌شود. در واقع در این نوع اختلال افراد از اینکه بدون اجازه به بدن دیگری دست بزنند؛ دچار برانگیختگی جنسی می‌گردد. آن‌ها تنها از این طریق به لذت جنسی و یا حتی ارگاسم می‌رسند. آنان از طرق دیگر نمی‌توانند رابطه جنسی داشته باشند.

تفاوت اختلالات پارافیلیا و اختلالات دیگر در همین است. این روش برای آنان در حد یک فانتزی جنسی نیست؛ بلکه تنها راه تجربه ارضای نیاز جنسی است. این موضوع تعرض جنسی محسوب شده و باید حتما در مورد آن کاری انجام داد. شاید عجیب باشد اما این اختلال در زنان نیز دیده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع انحرافات جنسی کلیک نمایید.

نشانه های ابتلا به مالش دوستی

افرادی که مبتلا به مالش دوستی هستند؛ از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که می‌توان آنها را تشخیص داد. اما در بیشتر موارد سعی در پنهان کردن این علائم دارند. در واقع در بیشتر موارد بسیار طبیعی رفتار کرده و وجه تمایزی با افراد عادی ندارند. نگاه کردن بیش از حد به دیگران، مخصوصا نواحی جنسی آنها، صحبت کردن و خیالپردازی در این مورد، اعتیاد به پورن و یا خودارضایی و… همگی علائمی از این اختلال محسوب می‌شود.

دلایل ابتلا به مالش دوستی

دلایل مالش دوستی

دلیل مشخصی برای ابتلا به مالش دوستی را مطرح کرد. اما مجموعه ای از عوامل و موضوعات زمینه ساز بروز چنین رفتاری در یک فرد می‌شوند. نکته حائز اهمیت آنکه این اختلال تقریبا در زنان وجود نداشته و بیشتر مبتلایان، مردان هستند. در ادامه عوامل شناخته شده در بروز مالش دوستی را شرح داده‌ایم.

💠آسیب های دوران کودکی

طبق تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است؛ در بیشتر موارد افرادی که به مالش دوستی مبتلا هستند؛ دچار سواستفاده جنسی در کودکی واقع شده اند. این رفتار خود یک سواستفاده جنسی محسوب می‌شوند. این موضوع در ضمیرناخودآگاه کودکان ثبت شده به شکل رفتارهای مختلفی، خود را نشان می‌دهد. از طرفی این موضوع یعنی تجاوز آنها را دچار اضطراب زیادی کرده و گاهی به دلیل تخلیه استرس و هیجانات خود این کار را انجام می‌دهند.

💠عملکرد مغزی و شناختی

برخی دیگر معتقدند که افرادی به مالش دوستی روی می‌آورند که با ابراز رفتارهای محبت آمیز و صمیمی با دیگران مشکل دارند. آنها همچنین نمی‌توانند در رابطه جنسی نیز عملکرد خوبی داشته باشند. به همین دلیل به اینکار روی می‌آورند. این موضوع از ساختار و عملکرد مغزی آنها نشات می‌گیرد. در واقع این اختلال در آنها تکانه ایجاد کرده و منجر به بروز چنین رفتارهایی می‌شود.

💠تجربه در گذشته

برخی از افراد به دلیل اینکه اینکار را یکبار در گذشته انجام داده اند و لذت جنسی را تجربه کرده اند؛ تمایل به تکرار مکرر آن پیدا می‌کنند. حتی در مواردی دیگر مالش دوستی منجر به برانگیختگی نیز در آنان نمی‌شود؛ تنها به اینکار عادت کرده اند.

💠ابتلا به مشکلات روانی

یکی دیگر از دلایل بروز مالش دوستی، همزمان شدن برخی از مشکلات روانی با این اختلال است. برای مثال افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی، اختلال سلوک، افسردگی و اضطراب، سومصرف مواد و همچنین مشکلات مغزی هستند، بیشتر احتمال دارد که این رفتار را از خود نشان دهند. از همین رو درمان اختلالات روانی بسیار حائز اهمیت است.

💠ابتلا به انحرافات جنسی

دیگر اختلالات پارافیلیا نیز منجر به بروز مالش دوستی می‌شوند. در واقع انحرافات جنسی دیگر زمینه ساز این موضوع بوده و حتی این رفتار را تشدید می‌کند. افرادی به دیگر انحرافات جنسی مبتلا هستند نیز بیشتر در معرض بروز این رفتار قرار دارند.

تشخیص مالش دوستی

به طور کلی تشخیص اختلالات طیف پارافیلیا از جمله مالش دوستی دشوار است. در واقع این افراد به ندرت برای درمان و کنترل مراجعه و همچنین از این موضوع احساس نارضایتی نمی‌کنند. اما به طور کلی برای اینکه بتوان این تشخیص را به طور قطعی انجام داد؛ فرد باید نشانه های این اختلال را حداقل برای شش ماه بدون وقفه داشته باشند و همچنین در زندگی شخصی و کاری آنها اختلالاتی ایجاد کرده باشد. تشخیص مالش دوستی با استفاده از معیارهای دقیق و مشخصی توسط متخصص صورت می‌گیرد. متخصص از معاینه بالینی، بررسی سابقه پزشکی فرد و حتی تست ها و آزمایشات برای رسیدن به نتیجه استفاده می کند.. برای اطلاع از نشانه های تماشاگری جنسی کلیک کنید.

روش های درمان مالش دوستی

از طرفی می‌توان با روش های مختلفی مالش دوستی را درمان و کنترل کرد. البته این مستلزم اراده و انگیزه افراد برای درمان شدن است. راه های مختلفی در این زمینه وجود دارد که در این قسمت به توضیح آنها می‌پردازیم.

📌روان درمانی

از آنجایی که بخش اعظمی از عوامل موثر بر مالش دوستی تحت تاثیر مسائل روانی است. به همین دلیل فرد برای درمان باید قطعا از یک رواندرمانگر کمک بگیرد. روانشناس در ابتدا کودکی و گذشته فرد را به دقت بررسی کرده و با توجه به شدت این موضوع و حتی مدت زمان ابتلا به این اختلال، راهکارهایی را به فرد ارائه می‌دهد.

📌دارودرمانی

از طرفی چنین فردی حتما باید در کنار روش های روانشناختی از دارودرمانی نیز استفاده کند. چرا که گاهی منشا مالش دوستی از مشکلات مغزی و یا هورمون هاست که تنها با روش رواندرمانی، کنترل نمی‌شود. فراموش نکنید که دارودرمانی حتما باید تحت نظر متخصص صورت گیرد.

پیامدهای ابتلا به مالش دوستی

پیامد مالش دوستی

مالش دوستی در بسیاری از جوامع جرم انگاری شده و برای آن مجازات های سنگینی در نظر می‌گیرند. این موضوع زندگی جنسی فرد را مختل کرده و آسیب های زیادی را به دیگران وارد می‌کند. چرا که مصداق کامل تجاوز جنسی است. همچنین می‌تواند به اختلالات جدی تری در فرد نیز منجر شود. از همین رو بهتر است افراد هرچه سریعتر برای درمان اقدام نمایند.

در مقابله با مالش دوستی چه باید کرد؟

از طرفی همانطور که در ابتدا به این موضوع اشاره شد؛ برخی از افرادی که در معرض مالش دوستی قرار می‌گیرند؛ در ابتدا نمی‌دانند که باید چه واکنشی از خود نشان دهند. اما درست ترین کار گزارش کردن این موضوع به مسئولین  و مراجع غذایی است. سکوت در این مورد منجر به ادامه و تشدید آن می‌شود. شما در این مورد مقصر نیستید؛ تنها باید هرچه سریعتر این موضوع را با یک فرد مطمئن در میان بگذارید.

سخن پایانی

از آنجایی که مالش دوستی می‌تواند زمینه ساز رفتارهای منحرفانه دیگر هم باشد؛ به همین دلیل بهتر است افراد در این مورد کمک های تخصصی دریافت کرده و همچنین آن را نادیده نگیرند. دیگران در این مورد بسیار موثر هستند و باید به فرد مبتلا در این مورد کمک کنند. همچنین بهتر است روش های روانشناختی با دارودرمانی به طور همزمان انجام شوند. در این مورد حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مالش دوستی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره