اختلالات روانیمشکلات خواب

آپنه خواب | 4 عوارض آپنه خواب

‌آپنه خواب به معنی وقفه تنفسی مکرر است که موجب بیدار شدن می‌شود. آپنه به سه نوع دسته بندی می‌شود که شامل انسدادی، مرکزی و مختلط است. افراد مبتلا به این اختلال وقفه های فراوانی را تجربه می‌کنند که هر کدام حدود چند ثانیه زمان می‌برد تا تمام شود. به هر کدام از این دوره ها آپنه گفته می‌شود و اغلب با صدای خر خر، احساس خفگی و پرش از خواب است.

کسی که به آپنه خواب مبتلا است، کیفیت خواب خوبی ندارد و در طول خواب پرش را تجربه خواهد کرد. اگر این اختلال درمان نشود؛ در دراز مدت عواقبی مانند سکته، دیابت نوع دوم، حمله قلبی، چاقی، فشار خون بالا، افسردگی و ضعف حافظه را به دنبال خواهد داشت. برای اینکه آپنه ‌خواب را درمان کنید؛ باید از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آپنه ‌‌خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب به شرایطی گفته می‌شود که فرد هنگام خواب دچار وقفه های تنفسی ۱۰ ثانیه ای شود. افراد مبتلا به این نوع اختلال عوارض خطرناکی را تجربه می‌کنند به همین دلیل درمان این اختلال بسیار مهم است. آپنه انواع مختلفی دارد که شامل انسدادی، مرکزی و ترکیبی (مختلط) می‌شود.

برای درمان آپنه خواب از روش های مختلفی کمک می‌گیرند. این روش ها بر اساس نوع آپنه کاربرد دارد که با کمک متخصص می‌توانید از این درمان ها استفاده کنید. در این مقاله تمامی جوانب آپنه ‌خواب را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب کلیک کنید.

انواع آپنه خواب

همانطور که گفته شد؛ آپنه خواب 3 نوع مختلف دارد. آپنه انسدادی و مرکزی از انواع این نوع اختلال هستند که در این بخش مقاله به طور کامل راجع به آن صحبت کرده ایم.

➰ آپنه انسدادی

یکی از انواع آپنه خواب، آپنه انسدادی است. در این نوع تنفس کم عمق می‌شود و حتی در خواب امکان توقف وجود دارد. در برخی از افراد این اتفاق چند بار طی خواب رخ می‌دهد که علت اصلی آن مسدود یا ناقص بودن مجرای هوایی است. این مسدودیت باعث می‌شود که دیافراگم و عضلات قفسه سینه به سختی عمل کند و هوا با دشواری وارد ریه شود.

به همین جهت تنفس با صدای بلند خرناس و حرکات سریع بدن رخ می‌دهد و شاید در خواب متوجه این حرکات و صدا نشوید. اما آپنه انسدادی جریان اکسیژن به اندام های حیاتی و ریتم قلب را نامرتب می‌کند.

➰ آپنه مرکزی

دومین نوع آپنه خواب، آپنه مرکزی است. در این نوع آپنه تنفس به طور منظم در طول خواب مختل می‌شود و فرد توانایی نفس کشیدن نخواهد داشت. در واقع مغز به عضلات بدن فرمان نمی‌دهد که تنفس را انجام دهد. این آپنه اغلب به دلیل بیماری های آسیب ساقه مغز رخ می‌دهد که کنترل تنفس را در دست دارد. آپنه ‌خواب مرکزی در افراد سن بالا شایع تر است و اغلب در مردان بیشتر مشاهده می‌شود. از دیگر عوامل آن را می‌توان اضافه وزن در نظر گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی خوابی شبانه کلیک کنید.

عوارض آپنه خواب

آپنه خواب به دلیل وقفه های تنفسی که ایجاد می‌کند؛ عوارض بسیار زیادی به همراه دارد. این عوارض اغلب باعث سکته قلبی و مغزی می‌شوند؛ به همین جهت باید جدی گرفته شوند. در این بخش مقاله به این عوارض اشاره کرده ایم.

🔸 مشکلات خلق و خو

🔸 خستگی زیاد در طول روز

🔸سردرد صبحگاهی

🔸 حافظه ضعیف و دشواری در تمرکز

آپنه خواب را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

برای تشخیص آپنه خواب باید نشانه های این اختلال را شناسایی کنید. کسانی که به آپنه‌ خواب مبتلا هستند از خود نشانه هایی مانند دندان قروچه، تعریق زیاد و ضربان نامنظم را بروز می‌دهند. در این بخش مقاله به نشانه های دیگر شناسایی و تشخیص این اختلال اشاره کرده ایم.

🔹 مصرف دارو باید بررسی شود

🔹 حرکات چشم

🔹جریان هوا

🔹 فعالیت الکتریکی مغز

🔹 اکسیژن خون

🔹الگوهای تنفسی

🔹 فعالیت عضلانی

🔹 تعریق زیاد

🔹دندان قروچه

آپنه خواب خطرناک است؟

با مطالعه این مقاله احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که آیا آپنه خواب خطرناک است و نیاز به درمان دارد؟ افرادی که دچار آپنه خواب هستند در طول خواب حرکات بدنی، خروپف و تعریق را تجربه می‌کنند. این رفتار را شاید خود افراد متوجه نشوند؛ اما برای دیگران دچار آزار و مزاحمت می‌شوند. به همین جهت نیاز به درمان دارد. اگر آپنه‌ خواب همراه با بیماری های زمینه ای بود؛ باعث بروز سکته مغزی و قلبی می‌شود که می‌تواند در نهایت مرگ به همراه داشته باشد. به همین جهت درمان را جدی بگیرید.

درمان آپنه خواب

درمان آپنه خواب

آپنه خواب یکی از بیماری هایی است که افراد مختلف به آن دچار هستند. برای اینکه از میزان وقفه های تنفسی کم کنید باید برخی از روش های لازم را انجام دهید که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

🔻 خوابیدن به پهلو

🔻 استفاده از داروهای مخصوص آپنه خواب

🔻عدم مصرف الکل و قرص خواب آور

🔻 استفاده از اسپری بینی یا نوار تنفسی برای جریان هوای خوب

🔻 درمان فشار هوای مثبت

🔻کاهش وزن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص فلورازپام کلیک کنید.

کلام آخر

آپنه خواب اختلالی است که اگر درمان نشود؛ عوارض فراوانی را به همراه خواهد داشت. به همین جهت برای درمان این بیماری باید اقدام کنید و از متخصصین سلامت راهنمایی بگیرید. آپنه خواب هر فردی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و زندگی شخص را مختل می‌کند. به همین جهت درمان روانی را در کنار درمان جسمانی جدی بگیرید. تا مشکلات روانی که عامل بروز این مشکل هستند؛ بررسی شود. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آپنه‌ خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره