روابط زناشوییزوج و خانواده

شستشوی واژن با کدام مواد بهتر است؟

شستشوی واژن از رفتارهای بسیار ضروری برای زنان محسوب می‌شود. در واقع از آنجایی که ناحیه تناسلی، بسیار عضو حساسی بوده و همچنین نقش مهمی در زندگی جنسی افراد بازی می‌کند. از این بسیار اهمیت دارد که افراد نسبت به آن حساس بوده و همچنین نکات بهداشتی را به درستی در این زمینه به کار بگیرند. البته روش های نامناسبی نیز برای شستشوی این ناحیه وجود دارد که به صورت برعکس عمل کرده و سلامت این ناحیه را به خطر می‌اندازد. اما در این مقاله در مورد بایدها و نبایدهای این موضوع صحبت کرده و همچنین روش های مناسبی را به زنان پیشنهاد می‌دهید. البته بهتر است افراد حتما با متخصص زنان و همچنین مشاور جنسی نیز مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شستشوی واژن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

شسشتوی واژن

برخی از افراد همواره شستشوی واژن را معادل با دوش واژینال می‌دانند. اما اینطور نیست. این دو روش می‌توانند کاملا متفاوت از یکدیگر باشند. در دوش واژینال و مقعدی، معمولا از دستگاهی استفاده می‌شود که سر آن داخل بدن رفته و به وسیله آن افراد این ناحیه را تمیز می‌کنند. اما در بیشتر موارد زنان در اثر استفاده از این روش دچار عفونت شده و مشکلات مختلفی را تجربه می‌کنند. از این رو بهتر است برای اینکار از روشهای غیرمعمول استفاده نکرده و نکات بهداشتی را رعایت نمایید. برای اینکار معمولا راه های زیادی پیشنهاد می‌شود که حتی برخی از آنها گیاهی هستند. اما بهتر است همه این روش ها را استفاده نکرده و از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

لزوم انجام شستشوی واژن

لزوم شستشوی واژن

به طور کلی شسشتوی واژن از جمله فعالیت های ضروری برای زنان محسوب می‌شود. مخصوصا اگر از نظر جنسی فعال نیز هستند. چرا که در صورت ابتلا به هرگونه بیماری، شریک خود را نیز مبتلا کرده و همچنین در این حالت در معرض مشکلات بیشتری هستند. از این رو بسیار اهمیت دارد که نکات بهداشتی را در این زمینه رعایت کنند. البته شسشتوی واژن و اهمیت دادن به این عضو از بدن تنها مختص زنانی نیست که رابطه جنسی دارند. بلکه سایر دختران نیز باید از سن بلوغ به بهداشت شخصی خود بیشتر اهمیت دهند. برخی از موضوعات، شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از راه های از بین بردن بوی بد واژن کلیک کنید.

رفع بوی نامطبوع این ناحیه

پیشگیری از بارداری

رفع خون قاعدگی بعد از دوران پریود

از بین بردن مایع منی بعد از رابطه جنسی

پیشگیری از بروز عفونت

شستشوی واژن روشی ایمن است؟

معمولا متخصصین استفاده از دوش واژینال را برای شستشوی واژن پیشنهاد نمی‌کنند. اما تمیز نگه داشتن این ناحیه به روش اصولی بسیار مهم است و حتی متخصصین آن توصیه نیز می‌کنند. چرا که این روش منجر به بروز عفونت و حساسیت در این ناحیه شده و مشکلات بیشتری را برای زنان ایجاد می‌کند. همچنین به طور کلی به یاد داشته باشید که واژن اندامی است که با ترشحات، محیط خود را تمیز نگه می‌دارد. اما با بر هم زدن تعادل PH و همچنین ترشح ترشحات، این ناحیه آسیب پذیر می‌گردد. از این رو اگر از روش های ایمن برای تمیز نگه داشتن این ناحیه استفاده نمایید؛ مانعی ندارد. برای آشنایی با راه های جلوگیری از بروز عفونت واژن کلیک کنید.

پیامدهای شستشوی واژن به شکل نامناسب

برخی از زنان با شستشوی واژن به شکل نامناسب، نه تنها از بیماری های مختلف جلوگیری نمی‌کنند؛ بلکه مشکلات جدیدی را نیز سبب می‌شوند. طبیعی است که با انجام اینکار به شکل نادرست، افراد به مشکلات مختلفی مانند ناباروری، ابتلا به عفونت های مختلف، بیماری های التهابی لگن، سرویست و… مبتلا می‌شوند. فراموش نکنید که شستشوی واژن، شاید به ظاهر بی اهمیت و پیش پا افتاده به نظر برسد؛ اما در واقع در سلامت جنسی زنان بسیار اهمیت داشته و زنان باید نکاتی را در این زمینه رعایت کنند.

اشتباهات رایج بانوان در مورد شستشوی واژن

اشتباهات شسشتوی واژن

معمولا اشتباهاتی که زنان در زمینه شستشوی واژن مرتکب می‌شوند؛ شامل چند مورد است. در واقع به دلیل باورهای اشتباهی که در این مورد رایج شده است و یا گاهی موثر بوده اند؛ زنان دیگر نیز از این روش ها استفاده کرده و دچار بیماری های مختلف می‌گردند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

📌دوش واژینال

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ استفاده از دوش واژینال به طور کلی ابزارهای خارجی برای شستشوی واژن، روش مناسبی محسوب نمی‌شود. این روش حتی باکتری های مفید در ناحیه واژن را نیز از بین برده در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های مختلف و همچنین خشکی واژن، به شدت افزایش می‌یابد.

📌استفاده از دستکش

برخی از زنان برای رعایت بهداشت بیشتر و جلوگیری از انتقال باکتری های دست به واژن و یا برعکس، از دستکش استفاده می‌کنند. اما به دلیل اینکه دستکش ها از پلاستیک و لاتکس هستند؛ بسیار احتمال دارد که برای فرد ایجاد حساسیت پوستی نمایند.

📌شستشو با مواد شیمیایی قوی و یا روش های گیاهی

استفاده از برخی از مواد شیمیایی قوی، منجر به از بین رفتن فلور طبیعی واژن شده به همین دلیل بسیار آسیب زننده است. از طرفی برخی از افراد از روش های نامناسب دیگر مانند سرکه، بتادین، آب و نمک و یا جوش شیرین استفاده می‌کنند. که این مواد می‌توانند منجر به بروز عفونت های مختلف در این ناحیه گردند.

شستن واژن با جوش شیرین می تواند باعث به هم ریختن ph ناحیه واژن شود. در نتیجه احتمال رشد باکتری ها افزایش پیدا می کند. بی توجهی به این مساله باعث بروز مشکلات دیگری مثل نازایی، سرطان دهانه رحم و… می شود.

روش درست شستشوی واژن

بهتر است برای شستشوی واژن از روش های مناسب و بی خطر استفاده نمایید. همچنین برای استفاده از هر روش دیگری در این مورد، حتما با متخصص خود مشورت نمایید.

استفاده از آب گرم: بهتر است در حین شستشوی واژن، حتما از آب ولرم و گرم استفاده کنید. همچنین به ناحیه مورد نظر چندین بار آب بپاشید.

لمس این ناحیه به آرامی: همچنین در حین شستشوی واژن، این ناحیه را به آرامی لمس کرده از ابزارهای خارجی استفاده نکنید.

استفاده از صابون ملایم: برای شستشوی واژن از صابونی استفاده کنید که نه اسیدی باشد و نه باز تا تعادل شیمیایی این ناحیه برهم نخورد.

خشک کردن: بعد از شستشوی واژن حتما با یک لوحه تمیز این ناحیه را خشک کرده و یا حتی تا مدتی لباس زیر خود را نپوشید.

رعایت بهداشت شخصی: به طور منظم موهای زائد این ناحیه را از بین برده و همچنین لباس های زیر خود را به طور منظم عوض کرده و آنها را به خوبی بشویید.

سخن پایانی

به طور کلی شستشوی واژن اگر به درستی انجام گیرد؛ بسیار مفید بوده و حتی ضروری است. از طرفی کار سختی محسوب نشده و بهتر است زنان اینکار را به صورت منظم انجام دهند. البته قبل از هر چیز اطلاعات لازم را در این مورد کسب کرده و همچنین از یک متخصص و با مشاور جنسی در مورد نحوه درست انجام آن سوال نمایید. این موضوع نه تنها برای سلامت خودتان اهمیت دارد؛ بلکه بر روابط جنسی با دیگری نیز موثر است. از این رو بهتر است افراد در این مورد از یک متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شستشوی واژن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره