ارتباط با جنس مخالفزوج و خانواده

روانشناسی عشق | 5 نظریه درباره روانشناسی عشق

روانشناسی عشق به زوج ها برای برقراری و حفظ رابطه ای مملو از آرامش کمک می‌کند. این شاخه مطالعاتی به تحلیل عواطف، روابط و رفتارهای عاطفی انسان‌ می‌پردازد. این حوزه مطالعاتی تلاش دارد تا به فهم بهتری از نحوه شکل‌گیری، تاثیرات و ابعاد مختلف عشق و علاقه‌ مندی‌ های عاطفی بین افراد بپردازد. روانشناسان عشق به دنبال درک عمیق‌ تر پیچیدگی‌ها، تاثیرات عشق و ارتباطات عاطفی بر روابط افراد هستند.

موضوعاتی که در حوزه روانشناسی عشق مورد بررسی قرار می‌گیرند شامل مسائلی مانند عشق و پایداری روابط عاطفی، تاثیرات عشق بر سلامت روانی و جسمی، عوامل موثر بر شکل‌ گیری و حفظ روابط عاطفی، الگوهای رفتاری در روابط عاطفی، اثرات خانواده و فرهنگ بر نگرش‌ ها نسبت به عشق و روابط عاطفی و مسائل دیگر مرتبط با این زمینه می‌باشند. اگر به موضوع روانشناسی‌ عشق علاقه مند هستید؛ حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

روانشناسی عشق مربوطه به چه حوزه ای است؟

روانشناسی عشق چیست؟

عشق در منظر روانشناسی مفهومی برای صرف زندگی است. این موضوع به قدری غیر قابل توضیح است که برای بیان آن نیازمند بررسی های علمی است. و روانشاسی عشق وارد میدان شد تا این موضوع مهم و اساسی که در زندگی همه افراد وجود دارد را بررسی کند.

روانشناسان عشق با استفاده از روش‌ های مختلف تحقیقاتی از جمله مطالعات میدانی، مصاحبه‌ ها، آزمایش‌ های رفتاری و … سعی در درک عمیق‌ تر از پدیده‌ های مرتبط با عشق و روابط عاطفی دارند. تا بتوانند به فهم بهتر و بهبود کیفیت روابط انسانی کمک کنند. در این مقاله موضوع روانشناسی حوزه عشق را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع عشق از نظر روانشناسی

از دیدگاه روانشناسی، عشق به شکل‌ های مختلفی بروز می‌کند و انواع مختلفی دارد. در این بخش مقاله به برخی از این نوع عشق ها اشاره کرده ایم.

📌 عشق عاطفی

عشق عاطفی یکی از انواع روانشناسی عشق است. این نوع عشق مرتبط با احساسات عمیق و پر شور عاطفی است که به شکل نزدیکی و ارتباط عمیق با دیگران منجر می‌شود. عشق عاطفی شاید به شکل عشق زناشویی، عشق والدین به فرزندان یا روابط دوستانه بروز کند.

📌 عشق عاقلانه | روانشناسی عشق

این نوع عشق از انواع روانشناس عشق، بر پایه انتخاب و تصمیمات منطقی و عقلانی برای ایجاد رابطه‌ های عاطفی بنا شده. در عشق عاقلانه، افراد با دقت و توجه به مزایا و معایب رابطه، تصمیم‌ می‌گیرند.

📌 عشق همزمان

عشق همزمان از دیگر انواع روانشناسی عشق می‌باشد. این نوع عشق به معنای تجربه عشق و ارتباطات عاطفی با چند نفر همزمان است. عشق همزمان شاید به صورت روابط چندگانه یا ارتباط با افراد گوناگون بروز کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه همزمان عاشق دو نفر شدم کلیک کنید.

📌عشق خود به خود

این نوع عشق از روانشناسی عشق، به معنای تمرکز بر خود، تامل، پذیرش و دوست داشتن خود است. این نوع عشق به توسعه شخصیت و رشد فردی منجر می‌شود.

📌 عشق پایدار

یکی از انواع روانشناسی عشق، عشق پایدار است. این نوع عشق به معنای تصمیم به حفظ رابطه و پایداری در آن است. افراد در این عشق تلاش می‌کنند تا با مسئولیت‌ پذیری و تعهد، رابطه خود را حفظ کنند.

نظریه روانشناسی عشق

5 نظریه در روانشناسی درباره عشق وجود دارد که در ادامه راجع به این موضوع صحبت کرده ایم.

➰ مدل چرخ رنگ عشق

در روانشناسی عشق، جان لی در کتاب خود در سال 1973 عشق را به 3 سبک تبدیل کرد. اروس (پرشور)، لودوس (بازی) و استورگ (عاطفه طبیعی) 3 سبک عشق از نظر لی بود.

➰ نظریه مثلث عشق | روانشناسی عشق

یکی از نظریه های روانشناسی عشق، نظریه مثلث است که رابرت استنبرگ در سال 1986 مطرح کرد. این مثلث دارای سه ضلع تعهد، شور و صمیمیت است.

➰ نظریه دوست داشتن در مقابل عاشق شدن

یکی از نظریه های روانشناسی عشق، نظریه دوست داشتن در مقابل عاشق شدن است. در سال 1970 زیک روبین توضیح داد که ما از گذراندن وقت با شخصی لذت می‌بریم و قصد داریم که در کنار او باشیم. این دوست داشتن است و لزوما واجد شرایط عشق نیست. عشق بسیار شدید تر و عمیق تر است. و شامل میل به صمیمیت فیزیکی و تماس شدید است. او معتقد بود که عشق از سه عنصر زیر تشکیل شده است.

🔻 یک استعداد برای کمک کردن

🔻یک احساس انحصار و جذب

🔻 یک پیوند نزدیک و نیازهای وابسته

➰ دلسوزانه در مقابل عشق پر شور

یکی از نظریه های روانشناسی عشق در سال 1988 بنا شد. الین هتفیلد عشق را به دو نوع اساسی تقسیم کرد. که شامل عشق پر شور و عشق دلسوزانه می‌شود. عشق پر شور گذرا است و بین 6 تا 30 ماه ادامه دارد.

➰ تئوری دلبستگی عشق

در سال 1987 هازان و شیور نظریه عشق رمانتیک را بیان کردند. آنها سبک دلبستگی افراد با رابطه ای که با والدین شکل می‌دهند، سپس تا بزرگسالی ادامه می‌یابد و بخشی از روابط عاشقانه آنها می‌شود.

نحوه تمرین عاشق شدن

تمرین عاشق شدن از دیدگاه روانشناسی عشق یک مساله پیچیده است. زیرا عشق یک احساس عمیق و پیچیده است که نمی‌توان آن را به دستور و تمرین‌ های خاصی به دست آورد. با این حال، در این بخش مقاله چند تمرین و روش برای افزایش احساس عشق توضیح داده ایم.

✨ تمرین توجه به خود | روانشناسی عشق

اولین گام برای نحوه عاشق شدن در روانشناسی عشق، تجربه عشق به خود است. تمرین‌ هایی مثل مدیتیشن، تمرکز بر روی خود، تامل در احساسات و نیازهای شخصی می‌تواند به شما کمک کند تا به خودشناسی برسید. و در نهایت احساسات خود را بهتر درک کنید.

✨تمرین توجه به دیگران

یکی از راه‌ های نحوه تمرین عشق در روانشناسی عشق، توجه به دیگران و ایجاد ارتباطات عمیق و صادقانه با آنهاست. تمرین‌ هایی مثل گوش دادن فعال، اظهار همدردی و حضور ذهنی در رابطه با دیگران می‌تواند کمک کننده باشد.

✨ تمرین توجه به مثبت بودن

برای تمرین عشق در روانشناسی عشق، فکر کردن به جنبه‌های مثبت و قابل دوست داشتن افراد و روابط می‌تواند به شما کمک کند تا عشق و احساس مثبت نسبت به دیگران را تجربه کنید. در واقع با تمرین توجه به مثبت بودن شرایط می‌توانید عشق سالم تری را تجربه کنید.

✨ تمرین قبول کردن

در روانشناسی عشق تمرین قبول کردن به شما نحوه عاشقی را آموزش می‌دهد. قبول کردن خود و دیگران با تمام وجود و بدون قضاوت می‌تواند به شما کمک کند تا احساس عشق و پذیرش نسبت به خود و دیگران را تقویت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عشق یک طرفه کلیک کنید.

✨ تمرین اظهار عشق

یکی از روش های عاشقی در روانشناسی عشق؛ تمرین اظهار علاقه است. اظهار عشق و احساسات عمیق خود نسبت به دیگران می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات عشق خود را بروز داده و درک بهتری از احساسات خود پیدا کنید. لازم به ذکر است که هیچ گونه تمرین صد درصدی موثر برای عاشق شدن نیست و همچنین عشق یک فرآیند پیچیده است که نمی‌توان آن را با دستور و تمرینات خاص به دست آورد.

مراحل عشق از منظر روانشناسی عشق

مراحل عشق از منظر روانشناسی عشق

در روانشناسی عشق مراحل مختلفی برای عاشق شدن در نظر گرفته شده است. در این بخش مقاله راجع به مراحل عشق توضیح داده ایم.

🎀 شهوت

اولین مرحله از نظر روانشناسی حوزه عشق، شهوت است. در این مرحله از نظر جسمی به شریک احساسی جذب خواهید شد.

🎀 جاذبه | روانشناسی عشق

دومین مرحله از نظر روانشناسی عشق، جاذبه بود. در این مرحله شما شروع به وسواس در رابطه با شریک احساسی می‌کنید. عدم حضور او شما را آزار می‌دهد و توانایی تصور زندگی بدون او را ندارید.

🎀 پیوست

پیوست سومین مرحله از روانشناسی درباره عشق است. در این مرحله تعهد به شریک احساسی پایدار تر می‌شود و عشق موندگار می‌ماند.

کلام آخر

روانشناسی عشق به موضوع عاشقی و علاقه پرداخته است. در این مقاله موضوعات مختلفی را من باب عشق بررسی کرده ایم. به دلیل اینکه موضوع عشق برای همه انسان ها رخ می‌دهد، اطلاع از اتفاقاتی که در بدن رخ می‌دهد از واجبات است. برای کسب اطلاعات بیشتر و جلوگیری از آسیب های عاشقی حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره