اختلالات روانیاضطراب و استرس

قرص نیترازپام | عوارض و جایگزین های داروی نیترازپام

قرص نیترازپام با دوز ۵ میلی‌گرم در بازار دارویی موجود بوده و در گروه بنزودیازپین‌ها قرار می‌گیرد. این دارو اثرات خواب‌آوری و آرام‌بخشی دارد و به طور معمول در درمان اختلالات خواب و گاهی درمان تشنج استفاده می‌شود. استفاده از دارویی مانند نیترازپام ممکن است با عوارض جانبی بسیاری همراه باشد و هم‌چنین وابستگی دارویی و تحمل دارویی، دو عارضه جانبی مهم قرص نیترازپام محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم برای درمان اختلالات خواب و دوری از عوارض جانبی داروها از همان ابتدا سراغ درمان‌های دارویی و استفاده از قرص نیترازپام نروید. به کار گرفتن روش‌ها دیگر مانند کمک گرفتن از مشاور و یافتن علت زمینه‌ای مشکلات خواب، درمان‌های روان‌شناختی و … در درمان ناهنجاری‌های مربوط به خواب موثر هستند. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

قرص نیترازپام

بنزودیازپین‌ها یک خانواده بزرگ دارویی هستند که داروها موجود در این دسته اثراتی مانند خواب‌آور، شل‌کننده عضلات، آرام‌بخش، ضد تشنج دارند. نیترازپام نیز به عنوان یک بنزودیازپین به عنوان آرام‌بخش و خواب‌آور استفاده می‌شود. گاهی پزشک در برخی موارد آن را برای درمان‌های تشنجی تجویز می‌کند.

اختلالات و ناهنجاری‌ها مربوط به خواب انواع متعددی دارند. برخی افراد نمی‌توانند بخوابند، برخی دیگر چندین بار طی خواب بیدار می‌شوند، در حالی که عده‌ای صبح خیلی زود از خواب برمی‌خیزند. می‌توان برای درمان این مشکلات ابتدا به مشاور مراجعه کنید و علت‌یابی زمینه‌ای انجام دهید، از درمان‌های روان‌شناختی و سایر درمان‌های غیر دارویی بهره ببرید.

تجویز قرص نیترازپام برای درمان‌های کوتاه مدت است و به این طریق از بروز عوارض جانبی، وابستگی و اعتیاد به دارو، تحمل دارویی تاحدودی می‌توان جلوگیری کرد. تعیین دوز دارو به عهده پزشک یا روان‌پزشک است و اغلب دوز ۵ میلی‌گرم کمی قبل از خواب برای بالغین تجویز می‌شود و در صورت نیاز تا ۱۰ میلی‌گرم نیز افزایش می‌یابد.

مصرف قرص نیترازپام در تشنج میوکلونیک نیز دیده می‌شود. طی حمله تشنج میوکلونیک شاهد پرش‌های عضلانی هستیم. دوره‌های بیهوشی و سفتی عضلات در خلال این نوع تشنج دیده نمی‌شود.

نحوه مصرف قرص نیترازپام

تنها شکل دارویی نیترازپام قرص‌های ۵ میلی‌گرمی است که تعیین دوز و تجویز آن فقط به عهده پزشک یا روان‌پزشک است. هرگز این دارو را خودسرانه مصرف نکنید یا دوز آن را افزایش ندهید.

شما می‌توانید قرص‌ نیترازپام را به صورت خوراکی و شب‌ها کمی قبل از خواب (مثلا حدود نیم ساعت قبل از رفتن به رخت‌خواب) استفاده کنید. اگر پس از مدتی استفاده از قرص نیترازپام متوجه شدید بدن شما نسبت به آن مقاومت و تحمل پیدا کرده، پزشک خود را در جریان بگذارید. به هیچ وجه دوز قرص را خودسرانه افزایش ندهید.

عوارض جانبی مصرف قرص نیترازپام

لزوما همه کسانی که نیترازپام مصرف می‌کنند، عوارض جانبی دارو را تجربه نخواهند کرد و تنها برخی افراد درگیر عوارض می‌شوند. بروز عوارض جانبی برای هر فرد ناخوشایند بوده و به دنبال راهی برای برطرف کردن آن‌ها است.

اگر نشانه‌های عوارض جانبی دارو را مشاهده کردید، حتما موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. راه ساده‌تر مبتلانشدن به عوارض دارو به کارگیری روش‌های غیر دارویی درمان بی‌خوابی مانند مشاوره و … به جای استفاده از داروها است. پس دارودرمانی اولین خط درمان نیست. در صورت شدت بالا و ناتوانی در مقابله با مشکل به کمک روش های غیردارویی از قرص استفاده کنید.

بعضی از رایج‌ترین عوارض جانبی قرص نیترازپام به شرح زیر هستند.

احساس سبکی سر

خواب‌آلودگی

افسردگی

سردرد و سرگیجه

کابوس دیدن

دوبینی و تاری دید

تپش قلب و سایر مشکلات قلبی

تحمل دارویی: یعنی بدن به دوز معمول دارو که فرد روزانه مصرف میکرده، جواب نمی‌دهد. حتما در چنین مواردی با پزشک مشورت کنید و از افزایش خودسرانه دوز دارو خودداری نمایید.

وابستگی به دارو: معمولا ریسک اعتیاد و وابستگی به داروهای دسته بنزودیازپین‌ها مانند قرص نیترازپام، دیازپام، کلونازپام و … بالا است. ترک این داروها سخت است و نباید ناگهانی باشد. قطع این داروها زیر نظر پزشک و با کاهش تدریجی دوز مصرفی امکان‌پذیر است.

بیشتر عوارض جانبی وابسته به دوز مصرفی هستند و با کاهش دوز تاحدودی برطرف خواهند شد. هم‌چنین افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به عوارض هستند، بنابراین قرص نیترازپام در سالمندان به صورت کنترل‌شده و با کمترین دوز موثر تجویز می‌شود.

برای آشنایی با روش های غیر دارویی درمان اضطراب کلیک کنید.

تداخلات دارویی نیترازپام

از مصرف همزمان نیترازپام با داروهای تضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی مانند دیازپام، کلونازپام و … خودداری کنید.

سایمتیدین می‌تواند شدت عوارض جانبی نیترازپام را افزایش دهد، لذا از مصرف همزمان آن‌ها پرهیز نمایید.

الکل، آنتی‌هیستامین‌ها و سایر خواب‌آورها منجر به تضعیف بیشتر سیستم عصبی شده و اثر نیترازپام را بالا می‌برند.

نکات و موارد احتیاط مصرف نیترازپام

پس از مصرف قرص نیترازپام از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز و هوشیاری کامل دارند. مانند رانندگی بپرهیزید و تا زمانی که اثرات دارو باقی مانده و هوشیاری کامل خود را به دست نیاورده‌اید، فعالیت‌های ذکر شده را انجام ندهید.

حتما داروهای مصرفی و بیماری‌هایی که به آن‌ها مبتلایید و هر مشکل دیگری که دارید را به اطلاع پزشک برسانید. زیرا بعضی بیماری‌ها یا داروهای خاص ممکن است با قرص نیترازپام تداخل داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و استرس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره