اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از تنهایی | علت ترس از تنها ماندن چیست؟

ترس از تنهایی یک اختلال روانشناختی است که باعث کاهش کیفیت و عدم لذت از زندگی است. افرادی که به ترس از تنهایی مبتلا هستند، از تنها زندگی کردن، جدایی، حضور به تنهایی در جمع، تجربه خطر و انزوا هراس دارند. ترس از تنهایی را با نام های دیگری مانند اتوفوبیا، ایزولوفوبیا، ارموفوبیاو مونوفوبیا نیز می‌نامند. این افراد معمولا از یک موقعیت خاص هراس دارند. و در این موقعیت اضطراب بسیار زیادی را تجربه می‌کنند. ترس از تنهایی علائم و دلایل مخصوصی دارد که در این مقاله توضیح داده ایم.

ترس از تنهایی

ترس از تنهایی چیست

همه کودکان در تنهایی واهمه داشتند. احتمالا زمانی که کودک خردسالی بودید، وقتی از خواب بیدار می‌شدید و حضور مادر را حس نمی‌کردید. کل خانه در جستجوی مادر خود بودید. ترس از تنهایی در خانه باعث ایجاد استرس در شما می‌شد. همه ما در دوران کودکی این ترس را در موقعیت های مختلف و در اشکال جداگانه تجربه کرده ایم. اما ترس از تنهایی در برخی افراد تا بزرگسالی با آنها همراه است.

زمانی که ترس از تنهایی بر ما غلبه کند. زمان خود را با دیگران سپری می‌کنیم. حتی با کسانی  وقت گذرانی می‌کنیم که لذتی در کنار آنها بودن نمی‌بریم. به خاطر فرار از تنهایی مجبور به ساعت ها مکالمه می‌شویم. یا هنگامی که وارد خانه می‌شویم، تمام اشیاء صوتی را روشن می‌کنیم تا خلاء تنهایی خود را پر کنیم. حتی مادر شدن و ازدواج برخی افراد به دلیل فرار از تنهایی است.

علت ترس از تنهایی

علت ترس از تنهایی به طور کلی مشخص نیست. اما ترس از تنهایی مدل های گوناگونی دارد. به این منظور که هر فردی به دلایل مختلفی نسبت به تنهایی هراس دارد. این فوبیا باعث کاهش اعتماد به نفس و عدم توانایی در انجام امور روزمره است.

اما ترس از تنهایی به دلیل خطرات آسیب زایی است که در موقعیت های خطرناک گذشته و عدم کفایت در موقعیت های اورژانسی است. گاهی دلایل قانونی نیز در بروز این فوبیا نقش دارد. مثلا اگر شخصی در محل زندگی دائم با دعوا و کشتار روبرو می‌شود، ترس از تنهایی را تجربه می‌کند. اما در ادامه علل این فوبیا را توضیح داده ایم.

? بیماری شدید یکی از اعضای خانواده

? بی توجهی

?طلاق

? خشونت خانگی

?سوء استفاده کردن

? مرگ عزیزان

?مشکلات اقتصادی

? جدایی از والدین

?سوء مصرف والدین

? بیماری روانی پدر یا مادر

نشانه های ترس از تنهایی

ترس از تنهایی مانند تمامی فوبیاهای دیگر شامل علائم است. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که شامل موارد زیر است.

✅ حملات پانیک

✅اضطراب از تنهایی

✅ تمایل به فرار در موقعیت های هراس و تنهایی

✅ترس شدید هنگام تنهایی

✅ نگران تنها ماندن به شکل وسواس گونه

✅هراس شدید از اینکه جه اتفاقی در تنهایی می‌افتد

✅ جدا شدن از بدن هنگام ترس از تنهایی

✅ لرزش

✅تعریق

✅ درد در قفسه سینه

✅ سرگیجه

✅تپش قلب

✅ فشر خون بالا

✅ حالت تهوع

اختلالات همراه با ترس از تنهایی

معمولا مونوفوبیا همراه با اختلالات دیگر همراه می‌شود. که در ادامه توضیح داده ایم.

? اضطراب جدایی که در دوران کودکی شکل می‌گیرد. بنابراین اگر کودکی اضطراب جدایی را تجربه می‌کند باید تحت درمان قرار بگیرد. تا در دوران بزرگسالی با این مشکل مواجهه نشود.

? در دوران کودکی اضطراب دلبستگی نشانه هایی شبیه به ترس از تنهایی دارد. این اضطراب زمانی ایجاد می‌شود که کودک رابطه امنی با مراقب خود نداشته باشد.

? اختلال استرس پس از سانحه که پس از یک اتفاق ناگوار و تروما رخ می‌دهد.

? اختلال اضطراب اجتماعی که به دلیل تماشا یا قضاوت در جمع مشخص می‌شود.

?ترس از ناتوانی در فرار از یک موقعیت ترسناک

? وابستگی افراطی که باعث ترس دوری از شریک احساسی می‌شود.

? اختلال اضطراب فراگیر که نشانه ناراحتی بیش از حد در موقعیت های مختلف است.

درمان ترس از تنهایی

درمان ترس از تنهایی

ترس از تنهایی نیز مانند همه فوبیاها درمان مشخصی دارد. این روش های درمانی باید تحت نظارت روانشناس صورت بگیرد. درمان ترس از تنهایی به شرح زیر است.

? مواجهه درمانی

یکی از روش های درمان ترس از تنهایی، مواجهه درمانی است. مواجهه درمانی شخص مبتلا به ترس از تنهایی را به تدریج با شرایطی که از آن هراس دارد روبرو می‌کند. بر اساس هراسی که دارند با کمک روانشناس یادداشت می‌کنند. روانشناس از موقعیتی که کمترین اضطراب را به فرد وارد می‌کند، مواجهه درمانی را آغاز می‌کند. به تدریج به بالاترین درجه از اضطراب می‌رسند و با مواجهه درمانی فرد را درمان می‌کنند.

? رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی یکی از روش های درمانی ترس از تنهایی است. در این نوع روش درمانی فرد با روش های عملی با تنهایی مقابله می‌کند. افراد مبتلا به فوبیاها با کمک این روش درمانی با درصد بالایی درمان می‌شوند.

? دارو درمانی

زمانی که ترس از تنهایی با کمک روش های روانشناختی به طور کامل بر طرف نشد، دارو درمانی نیز استفاده می‌شود. اما روان درمانی با درصد بالایی به تنهایی در درمان فوبیاها موفق می‌شود. دارو درمانی یک روش کوتاه مدت است که با قطع داروها، علائم باز می‌گردد. این روش درمانی با کمک روان درمانی به طور بهتری پاسخگو است. در دارو درمانی با کمک داروهایی مانند آرام بخش ها و مسدود کننده های بتا، علائم را کاهش می‌دهند.

? روش های مقابله ای

جهت درمان ترس از تنهایی و کاهش اضطراب های ناشی از این فوبیا، روش های مقابله ای نیز بسیار خوب عمل می‌کنند. با کمک روش های روان درمانی و استفاده از روش مقابله ای اشاره شده، در بهبود علائم به خود کمک کنید.

? یوگا

? مراقبه

?نفس عمیق

? آرامش پیشرونده عضلانی

? تجسم

کلام آخر

ترس از تنهایی یکی از فوبیاهایی است که افراد زیادی را به خود درگیر کرده. این افراد معمولا به دلیل تجربه های تلخ گذشته، دوران کودکی، آموزش یا مسائل قانونی دچار این فوبیا شده اند. خوشبختانه این فوبیا به طور قطعی قابل درمان می‌باشد. اما جهت درمان باید از روانشناس و متخصصین در حوزه درمانی کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از تنهایی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره