انتخاب مهد و مدرسهکودککودک و سبک زندگی

انواع هوش کودکان

انواع هوش در کودکان توسط متخصصین روانشناسی در دهه‌های اخیر یافت و معرفی شده است. آشنایی با طیف گسترده هوش به ما کمک می‌کند تا بتوانیم تفاوت های آدم ها را درک کرده و بر اساس آن برای برقراری ارتباط، آموزش، اعطای شغل، تربیت و… تصمیم گیری نماییم. برای اندازه گیری انواع هوش ابزارهای مختلفی وجود دارد، که شما با دریافت خدمات مشاوره از موسسه آواژه می‌توانید برای ارزیابی هوشبهر خود یا عزیزتان اقدام کنید. شاید این مباحث بیش از هر کس برای والدین و معلمان اهمیت داشته باشد، چرا که آن ها بیش از هر کس با کودکان در ارتباط هستند و می‌توانند تاثیر چشمگیری در بهره هوشی آن‌ها داشته باشند. در ادامه به معرفی انواع هوش کودک پرداخته‌ایم. شما می‌توانید برای آشنایی با راه های شناسایی و پرورش‌آن‌ها مشاوره کودک دریافت نمایید.

انواع هوش در کودکان را بشناسید

هوارد گاردنر یکی از اولین روانشناسانی بود که راجع به انواع هوش کودک صحبت کرد. او معتقد بود یک کودک ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران، انجام فعالیت‌های هنری یا شناخت احساسات خود توانمند باشد و بر این اساس نظریه‌ای را مطرح کرد که به آن نظریه هوش‌های چندگانه گفته می‌شود. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید. با توجه به این نظریه انواع هوش در کودکان عبارت است از:

هوش درون فردی

کودکانی که هوش درون فردی بالایی دارند به‌خوبی احساسات و افکار خود را می‌شناسند و می‌توانند آن‌ها را کنترل کنند. این کودکان باورها و اهداف مشخصی دارند و به دنبال رسیدن به آن‌ها هستند. برخلاف کودکانی که هوش بین فردی بالایی دارند این گروه ترجیح می‌دهند زمان‌هایی را به‌تنهایی بگذرانند. برای تقویت هوش درون فردی کودک کلیک کنید.

هوش اجتماعی یا بین فردی

هوش بین فردی همان‌طور که از نام آن پیداست به معنی توانایی در برقراری ارتباط با دیگران است. کودکانی که هوش بین فردی بالایی دارند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و دوستان بسیاری دارند. آن‌ها به‌راحتی وارد یک جمع ناآشنا مثل مهدکودک یا کلاس درس می‌شوند و خیلی زود با سایر کودکان ارتباط برقرار می‌کنند. به فعالیت‌ها و بازی‌های گروهی علاقه بسیاری دارند و به همین اندازه اگر تنها باشند احساس ناراحتی می‌کنند. قدرت درک احساسات دیگران و همدلی با آن‌ها یکی دیگر از توانایی‌های کودکانی است که هوش بین فردی بالایی دارند. برای تقویت هوش برون فردی کودک کلیک کنید.

انواع هوش کودکان | هوش کلامی

این کودکان توانایی کلامی بالایی دارند. آن‌ها خزانه لغات بسیار قوی دارند و به‌راحتی می‌توانند موضوعات مختلف یا افکار و احساسات خود را برای دیگران توضیح دهند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کودکان علاقه به کتاب است. آن‌ها حتی در بازی‌هایشان هم دوست دارند چیزی را برای دیگران توضیح بدهند و به همین خاطر معلم بازی یکی از بازی‌های موردعلاقه آن‌هاست. کودکانی که هوش کلامی بالایی دارند معمولاً زمان زیادی را با اطرافیان صحبت می‌کنند و این می‌تواند برای دیگران خسته‌کننده باشد. برای آشنایی با روش‌های تقویت هوش کلامی کودک کلیک کنید.

هوش ریاضی و منطقی

هوش منطقی یا ریاضی بالا به کودک کمک می‌کند تا نسبت به موضوعات مختلف کنجکاو باشد. این کودکان معمولاً دوست دارند از همه‌چیز سر دربیاورند و ممکن است گاهی از سؤالات آن‌ها خسته شوید. توانایی دسته‌بندی اشیا و شمارش آن‌ها در این کودکان بالاست. بازی با اعداد یا بازی‌های انتزاعی مثل حل کردن معماها برایشان لذت‌بخش است. برای تقویت هوش منطقی ریاضی کودک کلیک کنید.

هوش موسیقی

هوش موسیقی همان‌طور که از نام آن پیداست به کودک کمک می‌کند تا استعداد خاصی درزمینهٔ کار کردن با ابزار موسیقی داشته باشد. آن‌ها به‌راحتی ریتم‌های مختلف آهنگ‌ها را تشخیص می‌دهند و به شعر و آهنگ علاقه خاصی دارند. به‌طورکلی می‌توان گفت صداهای مختلف آن‌ها را جذب می‌کند و حساسیت خاصی روی تفاوت صداها دارند. آن‌ها به‌خوبی می‌توانند حتی صداهای بسیار شبیه به هم را نیز تفکیک کنند. برای تقویت هوش موسیقیایی کودک کلیک کنید.

هوش دیداری-فضایی یا تصویری

هوش دیداری-فضایی بیش از هر چیز با جزئی‌نگری و دقت توصیف می‌شود. کودکانی که هوش دیداری-فضایی بالایی دارند معمولاً پدیده‌های مختلف را با تمام جزئیات در ذهنشان نگه می‌دارند و به همین خاطر اگر به نقاشی آن‌ها نگاه کنید کامل بودن آن‌ شما را شگفت‌زده می‌کند. این کودکان از نقاشی، تماشای عکس‌ها یا ساختن پدیده‌های مختلف لذت می‌برند و هنرمندان بسیار خوبی هستند. برای تقویت هوش دیداری فضایی کودک کلیک کنید.

هوش جنبشی-حرکتی

این هوش می‌تواند از فرزند شما یک ورزشکار قوی بسازد. کودکانی که هوش جنبشی-حرکتی بالایی دارند خیلی زود از یک جا نشستن خسته می‌شوند و علاقه چندانی به فعالیت‌های کم‌تحرک مثل کتاب خواندن یا نقاشی کشیدن ندارند. آن‌ها دوست دارند آزادانه بدوند و بازی کنند. هماهنگی اندام‌های مختلف در این کودکان بالاست و آن‌ها به‌خوبی از پس انجام دادن فعالیت‌های بدنی برمی‌آیند. برای آشنایی با روش های تقویت هوش جنبشی کودک کلیک کنید.

انواع هوش کودکان | هوش طبیعت‌گرا

کودکانی که هوش طبیعت‌گرایی بالایی دارند معمولاً رابطه بسیار قوی با محیط‌ زیست خود برقرار می‌کنند. آن‌ها به گیاهان و حیوانات یا حتی پدیده‌های بی‌جان محیط اطرافشان مثل سنگ‌ها علاقه دارند. این کودکان به دسته‌بندی و داشتن مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعی علاقه نشان می‌دهند و به‌خوبی می‌توانند تفاوت میان پدیده‌های طبیعی مختلف را متوجه شوند. یادگیری آن‌ها در محیط باز بسیار راحت‌تر اتفاق می‌افتد و فضاهای سربسته معمولاً آن‌ها را کسل می‌کند. برای آشنایی با راه های پرورش هوش طبیعت گرا کودک کلیک کنید.

روش های شناسایی انواع هوش کودک

پس از آشنایی با انواع هوش این سؤال برای والدین پیش می‌آید که چطور توانایی کودک خود را شناسایی کنند یا این هوش‌ها را در او پرورش دهند؟ برای این کار باید از یک مشاور برای انجام تست‌های استعدادیابی کمک بگیرید تا میزان توانایی فرزندتان در هرکدام از این زمینه‌ها را مشخص کند. پس از مشخص شدن توانایی‌های کودک در هر زمینه‌ای مشاورین با آموزش بازی‌های مختلف کمک می‌کنند تا این توانایی‌ها را در کودک تقویت کنید. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 
 
 

سؤالات متداول

آیا کودک من همه انواع هوش را دارد؟

بله همه ما آدم ها دارای هوش های یکسانی هستیم، اما هر کس در یک یا چند تا از انواع هوش دارای برتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره