انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

هوش بدنی و جنبشی چیست

هوش بدنی جنبشی یا هوش حرکتی جنبشی دسته ای دیگر از انواع هوش گاردنر است که در آن بر روی فعالیت های جسمانی و حرکتی تمرکز می‌شود. شاید شما هم افرادی را در اطرافتان دیده باشید که در این زمینه عملکرد خوبی داشته و حتی از دوران کودکی بدون هیچ گونه آموزشی قادر به انجام برخی از حرکات هستند. البته هوش بدنی جنبشی فقط منحصر به انجام حرکات ورزشی نیست. اما به طور کلی افراد با میزان بالایی از این هوش، در زمینه ورزشی و حرکتی سرآمدتر هستند. با اینکه انجام حرکات مختلف با تمرین و تکرار امکانپذیر است؛ اما نیاز به استعداد و هوش درونی نیز دارد که گاردنر اولین بار آن را مطرح نمود. از این رو والدین باید در مورد آن اطلاعات کافی را کسب کرده و در این مورد از روانشناس نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش بدنی جنبشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اهمیت تقویت هوش بدنی جنبشی

انسان اگر قادر به حرکت کردن نباشد؛ بسیاری از موقعیت های خود را در زندگی از دست می‌دهد. امروزه در دوره ای زندگی می‌کنیم که به لطف تکنولوژی و علم حتی افراد معلول نیز قادر به حرکت و انجام کارهای خود به صورت مستقل هستند. اما با این حال این تمام ماجرا نیست. بهره گیری از توان بدنی به شکل درست نیاز به دانش و هوش داشته که هوش بدنی جنبشی مسئول آن است. جالب است بدانید که همه ما از انواع هوشی که گاردنر آنها را مطرح می‌کند؛ برخوردار هستیم و تنها میزان آنها در هریک از ما متفاوت است. از طرفی تا حدی می‌توانیم که آنها را بالابرده و تقویت کنیم. اما اینکار باید در زمان درست و همچنین با کمک یک متخصص صورت گیرد. برای اطلاع از سن استعدادیابی کودکان کلیک نمایید.

مشخصه های افرادی هوش بدنی جنبشی بالایی دارند

هوش بدنی جنبشی بالا

طبیعی است که افرادی که هوش جنبشی بدنی در آنها بالاتر است؛ نشانه های ظاهری و رفتاری خاصی داشته به شکلی که تا حدی می‌توان متوجه این موضوع شد. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

◀حافظه عضلانی قوی

حافظه عضلانی به معنی به خاطرسپردن حرکات مختلف است. بیشتر انسانها زمانی که شاهد بروز یک حرکت خاص هستند نمی‌توانند آن را به درستی به یاد آورده و انجام دهند. اما افرادی که میزان این نوع هوش در آنها بالاست؛ قادر به انجام اینکار به راحتی هستند.

◀ورزشکار حرفه ای هستند | هوش بدنی جنبشی

طبیعی است که افرادی با هوش بدنی جنبشی بالا، سریعتر و راحت تر تبدیل به یک ورزشکار حرفه ای شوند. چرا که آنان استعداد بالقوه را داشته و با کمی تمرین می‌توانند آن را بالفعل کنند. البته این بدان معنا نیست که آنان حتما باید در مسابقه های جهانی حضور یابند. گاها آنها تمایلی هم به اینکار ندارد؛ اما به صورت ذاتی ورزشکاری حرفه ای محسوب می‌شوند.

◀دست های توانمندی دارند

یکی دیگر از مشخصه های میزان بالای هوش بدنی جنبشی بالا در افراد، قدرت زیاد دستان است. آنان نه تنها در ورزش بلکه در عرصه های دیگری مانند مجسمه سازی، سفالگری، نقاشی، نجاری و… نیز می‌توانند بسیار موفق باشند.

◀درک زبان بدن | هوش بدنی جنبشی

همچنین چنین افرادی توانایی بالایی نیز در درک زبان بدن خودشان و دیگران دارند. آنان می‌توانند معنی حرکات بدنی دیگران فهمیده و خود نیز به شکل درستی حرکت کنند.

◀انرژی زیادی دارند

فردی که هوش بدنی جنبشی بالایی دارد؛ نمی‌تواند یک جا بنشیند. انرژی این فرد به قدری بالاست که باید مدام در حال حرکت بوده و کاری انجام دهد. به این دلیل است که در بیشتر موارد به سراغ ورزش می‌روند. چرا که از این طریق می‌توانند انرژی خود را تخلیه کنند.

◀مرد عمل هستند

معمولا برای چنین افرادی عملی کردن هرچیزی راحت تر است. آنان در مورد افکار خود زیاد صحبت نکرده و بیشتر ترجیح می‌دهند تا آنها را عملی کنند. همچنین منتظر آموزش دیدن و مقدمات و نمانده و سریعا دست به کار می‌شوند.

◀درک مفاهیم انتزاعی | هوش بدنی جنبشی

هوش بدنی جنبشی بالا به درک بیشتر از مفاهیم انتزاعی نیز منجر می‌شود. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ چنین افرادی مفاهیمی که عینی و قابل مشاهده نیستند را بهتر می‌توانند درک کنند.

راه های تقویت هوش بدنی جنبشی

همانطور که گفته شد؛ می‌توان هوش بدنی جنبشی را با استفاده از روش هایی و همچنین با کمک روانشناس تقویت نمود. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

📌داشتن روتین ورزشی

زمانی که افراد روزانه به صورت مرتب زمانی را به ورزش و فعالیت بدنی اختصاص دهند؛ هوش بدنی جنبشی آنها نیز تا حدی تقویت می‌گردد.

📌امتحان کردن ورزش های مختلف

همچنین بهتر است تا افراد ورزش های مختلفی را امتحان کرده تا ببینند که به کدام یک علاقه بیشتری دارند. ورزش هایی که بیشتر در این زمینه موثر هستند شامل یوگا، پیلاتس، ایروبیک و زومبا می‌شود.

📌لمس اشیا

یکی دیگر از راهکارهای موثر در زمینه تقویت هوش بدنی جنبشی لمس کردن اشیای مختلف با چشمان بسته است. همانطور که گفته شد افرادی که میزان بالایی از این هوش را دارند؛ دستانی جادویی دارند. از همین رو افراد باید دست های خود را در این زمینه تقویت کنند.

📌ساختن کاردستی

انجام کارهای دستی و ساختن وسایل مختلف نیز در این مورد بسیار کمک کننده است. در این حالت ارتباط بین دست ها مغز بیشتر شده و افراد می‌توانند خلاقانه تر عمل کنند.

📌انجام حرکات کششی

بهتر است افراد به صورت روزانه فعالیت های کششی انجام داده به طور کلی ساکن نباشند. امروزه به دلیل سبک زندگی های بی تحرک افراد در طول روز فعالیت زیادی ندارند. اما با انجام چند حرکت ساده می‌توان بدن را از حالت کرختی خارج کرد.

بازی های مناسب برای هوش بدنی جنبشی

برای تقویت هوش بدنی جنبشی در بچه ها نیز راهکارهای مختلفی وجود دارد که موثرترین آنها به وسیله بازی کردن است. بازی هایی موثر در این زمینه شامل موارد زیر می‌شوند. ‌

پرتاپ توپ

گدازه های روی زمین

لی لی

مشاغل مناسب برای هوش بدنی جنبشی

مشاغل مناسب برای هوش بدنی جنبشی

با وجود میزان بالای هوش بدنی جنبشی در افراد، آنها در مشاغل مشخصی عملکرد بهتری خواهند داشت. این بدان معنا نیست که افراد دیگر از پس انجام اینکارها برنمی‌آیند. اما به هر حال احتمال موفقیت افراد با این نوع هوش بیشتر است. بازیگری، کارگردانی، رانندگی، کشاورزی، آتش نشانی، معماری، باغبانی و… همگی از این موارد هستند. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که برقراری و تقویت ارتباط مغز با فعالیت های حرکتی، نیازمند هوشیاری و تمرین است. همانطور که در بسیاری از افراد می‌بینیم که هر دو بخش در آنها سالم است اما نمی‌توانند به درستی از آنها استفاده کنند. تغییرپذیری انواع هوش از جمله هوش بدنی جنبشی از دوران کودکی ساده تر است. از این رو بهتر است والدین از این دوران به فرزندان خود کمک کرده و با مشورت یک متخصص این توانایی را در فرزندان بالاتر ببرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش بدنی جنبشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

منظور از هوش بدنی و جنبشی چیست؟

هوش بدنی و جنبشی به معنای توانایی فرد برای کنترل و تنظیم حرکات بدن و همین‌طور ارتباط برقرار کردن با اشیا است.

چه کسانی دارای هوش بدنی و جنبشی بالایی هستند؟

هماهنگی بالا بین اندام‌های مختلف بدن و همین‌طور توانایی در ساختن اشیا مختلف دو نمونه از مهم‌ترین توانایی‌های این افراد است. به‌طورکلی ورزشکاران و هنرمندان دو دسته از افرادی هستند که هوش بدنی و جنبشی بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره