خودشناسیروانشناسی فردیمشاوره تحصیلیمشاوره شغلی

استعدادیابی بزرگسالان چه مزایایی دارد؟

استعدادیابی در بزرگسالان از جمله خدماتی است که توسط مرکز مشاوره تخصصی روانشناسی آواژه ارائه می‌شود. متاسفانه به دلیل نبود بستری مناسب خیلی از افراد بدون توجه به توانایی های ذاتی‌شان وارد دنیای کار و تحصیل می‌شوند. خیلی اوقات شکست های پی در پی و نبود رغبت برای حرکت شما ریشه در انتخاب های شما دارد. این که ندانید چه چیزی شما را خشنود می‌کند و یا ندانید چگونه باید به ثروت مادی و روانی برسید، روزبه‌روز باعث پسروی و یا درجا زدن تان می‌شود. البته همیشه این وضعیت همراه با نداری و فقر نیست، بلکه نداشتن رضایت شغلی از جمله پیامدهای عدم توجه به استعدادهای ذاتی شماست. در ادامه به اهمیت استعدادیابی در بزرگسالی و چگونگی انجام این کار پرداخته‌ایم. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی کلیک کنید.

منظور از استعداد و استعدادیابی بزرگسالی چیست؟

استعداد به معنای توانایی‌هایی شما است. بعضی‌ها درزمینه کارهای هنری و بعضی دیگر در ورزش یا فهم احساسات دیگران استعداد دارند. در یک تعریف ساده روانشناسان معتقدند استعداد به معنای این است که موضوعی را سریع‌تر از دیگران یاد می‌گیرید و یا در آن بهتر از بقیه هستید. این توانایی یا استعدادها در هرکس متفاوت هست و درواقع هرکسی استعدادهای خاص خود را دارد.

نکته بسیار مهمی که در مورد استعدادها وجود دارد این است که نمی‌توانید با تمرین استعدادی را ایجاد کنید، بلکه تنها می‌توانید آن را بهتر کنید. به همین خاطر از آزمون‌های استعدادیابی استفاده می‌کنیم. درواقع این آزمون‌ها می‌گویند که بهتر است روی کدام موضوعات تمرکز کنیم و با تمرین آن‌ها را بهبود ببخشیم.

ضرورت استعدادیابی در بزرگسالان

کمک گرفتن از آزمون‌های استعدادیابی چه اهمیتی دارد؟ در جواب این سؤال باید گفت اگر در یک زمینه استعداد داشته باشید، سریع‌تر و بهتر از دیگران آن را یاد خواهید گرفت؛ پس بهتر است زمان و انرژی خود را صرف کاری کنید که احتمال موفقیت‌تان در آن بیشتر است. اما از کجا بفهمیم که در چه کاری استعداد داریم؟

تا به امروز بیشتر آدم‌ها در جریان اتفاقات زندگی متوجه می‌شدند که در بعضی کارها توانایی خوبی دارند، اما این روش تمام استعدادها را مشخص نمی‌کند و حتی ممکن است به اشتباه سال‌ها بر روی استعدادی تلاش شود. پس بهتر است که با استفاده از آزمون‌های استعدادیابی تمامی استعدادها و میزان استعداد در هرکدام از آن‌ها را بیابیم.

احتمالاً با کسانی آشنا هستید که در رشته‌ای درس می‌خوانند یا کار می‌کنند که در آن توانایی ندارند و این موضوع به‌تدریج باعث می‌شود اعتمادبه‌نفسشان را از دست بدهند یا از زندگی خود راضی نباشند. در مقابل آدم‌هایی هستند که با پیشرفت در کار خود روزبه‌روز اعتمادبه‌نفس و احساس رضایت بیشتری از توانایی‌های خود به دست می‌آورند. اگر می‌خواهید جزء دسته دوم باشید بهتر است به پیدا کردن استعدادهایتان توجه داشته باشید. استعدادها کمک می‌کنند تا باکمی دقت و توجه بتوانید بیشتر از دیگران پیشرفت کنید یا به‌عبارت‌دیگر در رقابت با دیگران برنده باشید.

نتایج استعدادیابی تنها به خودتان کمک نمی‌کند، مدیری که پیش از انتخاب کارمندان به استعدادهای آن‌ها توجه می‌کند و یا مربی و معلمانی که به این موضوع توجه دارند می‌توانند بهترین عملکرد را از دانش آموزان و یا کارمندان خود داشته باشند.

مناسب ترین زمان برای استعدادیابی بزرگسالان

شاید فکر کنید استعدادیابی از آن دسته کارهایی است که باید در کودکی انجام شود و وقتی سن بالاتر رفته نمی‌توان از آن استفاده کرد. درست است که استعدادیابی هرچه در سن پایین‌تری انجام شود فایده بیشتری دارد، اما بزرگ‌سالان هم می‌توانند در زمینه‌های مختلف از این روش استفاده کنند.

متخصصان به طور دقیق سن خاصی را به‌عنوان بهترین زمان برای استعدادیابی بزرگ‌سالان در نظر نگرفته‌اند، اما می‌توان گفت زمان‌هایی مثل انتخاب رشته دبیرستان، ورود به دانشگاه و  انتخاب شغل از مهم‌ترین زمان‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از استعدادیابی احتمال موفقیت خودتان را افزایش دهید.

آزمون های مورد استفاده برای استعدادیابی بزرگسالان

آزمون هالند

هالند نام روانشناسی است که معتقد بود برای اینکه یک نفر بهترین بهره‌وری را در محیط کار داشته باشد باید شرایط کاری و ویژگی‌های شخصیتی او با یکدیگر تناسب داشته باشند. برای مثال شخصیت‌های درون‌گرا معمولاً می‌خواهند کارهایش را به‌تنهایی انجام دهد. بر اساس همین دیدگاه آزمونی به نام استعدادیابی هالند ساخته شد که برای استعدادیابی 12سال به بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد و در انتخاب شغل یا رشته تحصیلی بسیار رایج است.

آزمون اوکانر

جان اوکانر معتقد بود همه ما با مجموعه‌ای از استعدادها به دنیا می‌آییم. کار کردن یا تحصیل در زمینه‌هایی که با استعدادهایمان هماهنگی دارد باعث می‌شود احساس رضایت و آرامش داشته باشیم و کار کردن در شرایطی که استعدادهایمان را نادیده می‌گیرد، باعث می‌شود به‌تدریج دچار احساس پوچی شویم. به همین خاطر او آزمونی را طراحی کرد که 12 استعداد مختلف ازجمله کار با انگشتان دست، ایده پردازی و استعداد محاسباتی را موردبررسی قرار می‌دهد.

آزمون گاردنر (هوش‌های هشت‌گانه)

نظریه هوارد گاردنر راجع به استعداد تا حد زیادی شبیه به دیدگاه اوکانر است. ازنظر گاردنر همه ما به‌صورت فطری با هشت توانایی یا هوش به دنیا می‌آییم و بر اساس مسائلی مانند ژنتیک، شرایط زندگی و تربیت والدین بعضی از این توانایی‌ها بیشتر رشد می‌کنند. از آزمون گاردنر بیشتر برای استعدادیابی کودکان استفاده می‌شود اما این تست را می‌توان در هر سنی انجام داد. ازجمله انواع هوش‌های گاردنر می‌توان به هوش درون فردی، برون فردی، هنری و همین‌طور بدنی اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام
    من یک دختر مجرد 54 ساله هستم حدود بیست سال در شرکت خصوصی کار میکردم و شرکت بخاطر تعدیل نیرو از کار بیکار شدم و متاسفانه بعد از اون بخاطر سن بالا نتونستم جایی استخدام بشم و خودم بابیست سال بازنشسته کردم و الان بیکار هستم و هر دفعه به کلاسهای مختلف مثل زبان یا باشگاه ورزشی میرم ولی دیگه خسته شدم ایا توی این سن من کاری می تونم پیدا کنم در حالی که نشاط کار کردن را دارم.

    1. سلام برای شروع دوباره دیر نیست. شما میتونید مجدد در یک شغلی که مورد علاقه تان هم هست حتما فعالیت داشته باشید. کافیه که خودتون بخواهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره