روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت

چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت شامل موارد زیادی می‌گردند که بهتر است آنها را با هر فردی بیان نکنیم. به طور کلی صحبت کردن در مورد مسائل مختلف و درمیان گذاشتن برخی از موضوعات، کمک بزرگی به افراد می‌کند و حتی ممکن است منجر به رسیدن سریع‌تر به خواسته یا حل شدن مشکل گردد. اما بهتر است قبل از بیان هر مسئله‌ای به پیامدهای آن هم فکر کنیم. در فرهنگ ما ضرب المثل ها و همچنین روایات زیادی در این مورد وجود دارد که افراد به صحبت نکردن در مورد مسائل خصوصی شان دعوت می‌کند. اما برای برخی از افراد این موضوع تبدیل به درس عبرت نشده و همواره در حال صحبت کردن در مورد زندگی خصوصی شان هستند. در این خصوص می‌توانید از مشاوره فردی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت

به طور کلی صحبت کردن در مورد مسائل مختلف با دیگران، تا حدی ما را در مقابل آنها آسیب پذیر می‌کند. البته در مورد چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت، عوامل زیادی موثر هستند. اما باید در حین صحبت طرف مقابل و موضوع بحث را در نظر داشت و طبق آنها با دیگران معاشرت کرد. این به معنی پنهانکاری یا دروغ گفتن نیست. تنها نباید برخی از مسائل را در میان جمع و یا حتی با یک نفر بازگو کرد. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. برای اطلاع از راه های اهمیت ندادن به حرف دیگران کلیک کنید.

چرا نباید در مورد برخی از مسائل با دیگران صحبت کرد؟

این نکته را در نظر داشته باشد که همیشه قصد و نیت ما در مورد چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت؛ تعیین کننده نیستند. شاید ما تنها قصد داریم تا از دیگران مشاوره و راهنمایی بگیریم و یا نیاز به همدردی آنها داریم؛ اما همیشه اینطور برداشت نمی‌شود. دیگران خواسته یا ناخواسته این موضوع را با افراد دیگر مطرح کرده و همه متوجه مسائل و مشکلات شما می‌گردند. و یا حتی احتمال دارد که همان فرد به تنهایی از شما سواستفاده کند.

از طرفی نباید اجازه دهید که این موضوعات شما را نسبت به همه بدبین کرده و یا ارتباطان را محدود کند. بلکه باید با دیگران در ارتباط بوده و تنها در این مورد کمی محتاطانه تر عمل کنید. برای اطلاع از راه های همدردی با دیگران کلیک کنید.

پیامدهای بیان کردن چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت

پیامدهای بیان کردن چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت

همانطور که در قسمت قبلی هم به این نکته اشاره شد؛ شاید صحبت کردن در مورد مسائل مختلف، در شما احساس بهتری را ایجاد کند. اما به هرحال باید پیامدهای آن را نیز در نظر داشته باشید. صحبت کردن در مورد چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت؛ منجر به مورد سواستفاده قرار گرفتن، فاش شدن اصرار و همچنین مورد قضاوت قرار گرفتن می‌گردد. البته همیشه هم این اتفاقات نمی‌افتد؛ اما بهتر است این احتمالات را در نظر گرفته و در این مورد بیشتر فکر کنید.

انواع چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت

انواع چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت

برخی از مسائل در زندگی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار هستند؛ به همین دلیل بهتر است در حرف زدن در مورد آنها و بازگو کردن شان، دقت بیشتری به خرج دهیم. برخی از این موضوعات، شامل موارد زیر می‌گردند. برای آشنایی با راه های ارتباط کلامی و اصول آن کلیک کنید.

🔹آرزوها و اهداف

شاید شما هم این ضرب المثل قدیمی را شنیده باشید که گورخانه راز تو چون دل شود؛ آن مرادت زودتر حاصل شود. برخی از افراد به طور کلی به این موضوع معتقد هستند که وقتی در مورد برنامه ها و آرزوها خود با دیگران صحبت می‌کنند؛ آنها هیچوقت اتفاق نمی‌افتند. البته قانون جذب، هیچ پایه و اساس علمی و منطقی ندارد. اما به هر حال این موضوع برای برخی تبدیل به باور قلبی شده و واقعا اتفاق می‌افتد. به همین دلیل می‌توان از آن جلوگیری کرده و در این مورد صحبت نکرد.

🔸چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت | درآمد

یکی دیگر از چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت؛ میزان درآمد و سرمایه است. صحبت کردن در این مورد و حتی سوال پرسیدن از دیگران، کاردرستی نبوده و نقض حریم شخصی آنان است. میزان درآمد و دارایی ما هیچ تاثیری در زندگی دیگران ندارد پس بهتر است در این مورد با کسی صحبت نکنیم.

🔹فعالیت های خیرخواهانه و کمک کردن به دیگران

از طرفی انجام کارهای خیر و کمک کردن به دیگران نیز مسئله ای است که صحبت کردن در مورد آن با دیگران، آن را بی ارزش می‌کند. بهتر است افراد فعالیت های خیرخواهانه خود را در خفا انجام داده و در این مورد با کسی صحبت نکنند.

🔸مسائل خانوادگی

مشکلات و مسائلی که در فضای خانواده نیز ایجاد می‌شوند هم نباید فاش گردند. در واقع موضوعات خانواده از چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت؛ محسوب می‌شوند. بهتر است اعضای خانواده در این مورد با یکدیگر همفکری کرده و آن را حل نمایند و فرد دیگری را وارد ماجرا نکنند.

🔹مسائل جنسی

از مهم ترین چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت؛ مسائل جنسی در زندگی زناشویی است. به طور کلی بهتر است زوجین در مورد مشکلات خود با فردی غیر از متخصص صحبت نکنند. اما زندگی جنسی افراد یکی از خصوصی ترین مسائل است که با صحبت کردن در مورد آن نه تنها مشکلی حل نمی‌شود؛ بلکه باعث دخالت اطرافیان نیز می‌گردد.

🔸عقاید

عقاید و اعتقادات نیز بسیار شخصی هستند. برخی از افراد نه تنها در این مورد در حضور جمع صحبت می‌کنند؛ بلکه حتی تلاش زیادی برای قانع کردن دیگران و یا ثابت کردن اعتقادات اشتباه آنها، می‌کنند. این مورد کاملا شخصی بوده و نباید به این حوزه وارد شد.

🔹مسائل گذشته

برخی از افراد همواره در حال تعریف کردن از گذشته خود هستند؛ به شکلی که انگار تمام هویت و شخصیت آنها را گذشته شکل می‌دهد. از طرفی در هر مسئله ای اشتباهات گذشته افراد را یادآوری کرده و از این موضوع به عنوان سرکوب استفاده می‌کنند. اما با صحبت کردن و یادآوری گذشته هیچ مشکلی حل نمی‌شود. به همین دلیل لزومی هم برای حرف زدن از آن وجود ندارد.

🔸توانایی ها و قابلیت ها

فراموش نکنید که صحبت کردن در مورد استعدادها و توانایی های خود را نیز در زمره چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت، قرار دهید. با اینکار شما در چشم دیگران یک فرد خودشیفته به نظر می‌رسید که آنها را تحریک می‌کند. در واقع در چنین شرایطی بسیار احتمال دارد که آنها مایل به ادامه ارتباط با شما نباشند.

سخن پایانی

همیشه چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت؛ وجود دارند که باید در صحبت کردن در مورد آنها بسیار مراعات کنیم. همچنین گاهی این موضوع محدود به ما نشده و اینکار دیگران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل قبل از بیان کردن هر موضوعی، به خوبی در مورد آن فکر کنید. همچنین اگر واقعا نیاز دارید که با فردی در مورد مسائل خصوصی تان صحبت کنید؛ از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چیزهای خصوصی که نباید به دیگران گفت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره