ازدواجزوج و خانواده

عاشقی قبل از ازدواج

تجربه عشق و عاشقی قبل از ازدواج با انچه که بعد از شروع زندگی در انتظار زن و مرد است تفاوت زیادی دارد. خواسته یا ناخواسته بین دختر و پسر میلی غریزی وجود دارد که با رسیدن به سن بلوغ این میل دچار تحولات زیادی می‌شود. در دنیای امروزی که همه چیز به سمت آسودگی و رفاه پیش می‌رود، دختران و پسران نیز برای ازدواج دیگر تنها به نیازهای اولیه توجه نمی‌کنند؛ آن ها انتظار دارند که علاوه بر نیازهای جسمانی شان نیازهای روانی شان از ازدواج برآورده شود. تجربه حس عاشقی هم جذاب بوده و هم دارای سختی ها و مشقاتی است که اگر از آن ها اطلاع کافی نداشته باشید، به راحتی شما را دچار دردسر و آسیب خواهد کرد. در ادامه به طور خلاصه توضیحات لازم ارائه شده است. شما اگر در شرف شروع رابطه عاشقانه هستید، کلیک کنید.

 

پر رنگ شدن عشق و عاشقی قبل از ازدواج

امروزه افراد بیشتر از آنکه به دنبال تشکیل زندگی مشترک باشند، به دنبال عشق واقعی هستند. این نسل معتقدند تا عاشق نشوند زندگی مشترک را با هیچ کس آغاز نمی‌کنند. اولین نکته در این راه، فهم و تعریف درست از عشق می‌باشد. متاسفانه همه افراد درک درستی از تعریف عشق ندارند. عشق معانی مختلفی دارد؛ در معنای اولیه عشق به معنای خواستن و دوست داشتن است. در معنای دوم عشق یعنی دوست داشتن و محبت اغراق آمیز که با وابستگی همراه است و این امر می‌تواند ناشی از اشکال در شناخت و تفکر باشد.

معنای اولیه عشق برای ازدواج مفید است. اما احتمال ضرر داشتن عشق در معنای دوم بیشتر از فایده آن است. عشق در معنای دوم ممکن است افراد را به ازدواج هایی با تصمیم گیری هیجانی بکشاند. این گونه ازدواج‌ها بدون توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دو طرف انجام می‌شود. اینکه قبل از ازدواج عشق را تجربه کرده باشید لزوما باعث بهتر شدن زندگی پس از ازدواج شما نمی‌شود. اما اگر بتوان عشق را در معنای واقعی آن دید و زندگی کرد، رابطه پایدار و موثری را با شریک زندگی‌تان خواهیم داشت.

 

عشق و عاشقی قبل از ازدواج چه فوایدی دارد؟

در ابتدا خوب است بدانید پدیده عشق از سه عنصر اصلی تشکیل شده است. این سه عنصر شامل شهوت، تعهد و صمیمیت می‌شود. عاشقی قبل از ازدواج زمانی می‌تواند به زندگی بعد از ازدواج کمک کند که این سه عنصر اصلی را شامل شود. در ادامه به مطالعه هر یک از این سه جزء می‌پردازیم:

1. فرق شهوت و عشق در چیست

چه زمانی می‌توان از عاشقی مطمئن شد؟ بسیاری از افراد در رابطه‌های مختلف احساس می‌کنند که عاشق فرد مقابل خود شده‌اند. اما در واقع آنچه آن‌ها را به سمت خواستن فرد دیگری سوق داده، نیرو و کشش جنسی بوده است. روابط عاشقانه‌ای که تنها بر پایه مسائل جنسی شکل می‌گیرد شیدایی نام دارد. شیدایی نوعی از رابطه عاشقانه با شدت زیاد است که تنها بر پایه شهوت دو طرف برپا شده است. اگر دوستی‌ها و روابط قبل از ازدواج بر خط درستی پیش نروند، بیشترین زمینه را برای بروز شیدایی فراهم می‌کنند.

عشقی که بر پایه مسائل جنسی و شهوت بنا شده باشد، بعد از ازدواج به سرعت رنگ می‌بازد. این عشق با کم شدن جذابیت دو طرف برای هم کمتر شده و رفته رفته از بین می‌رود. بدون این عنصر که تنها عامل و پایه زندگی مشترک آن‌ها بوده، زندگی مشترک در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد. در این نوع ازدواج چون دو عنصر دیگر عشق یعنی تعهد و صمیمیت وجود ندارد، با از بین رفتن شهوت دیگر دلیلی برای ادامه دادن رابطه وجود نخواهد داشت. بعد از این مرحله اغلب اختلافات و چالش‌های ناشی از تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی و… خود را نشان می‌دهند.

البته باید این را بدانید که شهوت عنصر منفی نیست بلکه برای تداوم رابطه زناشویی و زندگی مشترک الزامی است. اما شهوت همیشه باید همراه دو عنصر دیگر یعنی تعهد و صمیمیت باشد.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل از ازدواج

2. عاشقی و صمیمیت قبل از ازدواج

روابط عاشقانه‌ای که بر پایه صمیمیت شکل می‌گیرند، روابط دوستانه‌ای هستند که شهوت در آن‌ها وجود ندارد. در واقع خیلی از روابط افراد در زندگی شامل این نوع رابطه می‌شود. این روابط به دلیل نبود تعهد در رابطه دوام چندانی پیدا نمی‌کنند. عدم وجود تعهد با عدم وجود شهوت همراه شده و این رابطه را به سوی یک رابطه کوتاه مدت می‌کشاند. فارغ از همه این‌ها، عدم وجود صمیمیت در رابطه تاثیر منفی و جبران ناپذیری می‌گذارد. نبود صمیمیت در زندگی مشترک باعث کمتر شدن علاقه افراد به یکدیگر می‌شود.

3. شکل گیری تعهد و عشق

تعهد در زندگی مشترک از مسائل بسیار مهم است و از معیارهای اصلی ازدواج به شمار می‌رود. همه افراد دوست دارند که شریک زندگیشان در زندگی مشترک همیشه به آن‌ها متعهد باشد. دوست دارند تمام عشق فرد مقابل برای خودشان باشد و فرد مقابل آن عشق را برای کس دیگری خرج نکند.

اگر در یک رابطه بدون وجود دو عنصر دیگر، تنها عنصر تعهد وجود داشته باشد، به این رابطه عشق پوچ می‌گویند. رابطه‌ای بدون دو عنصر شهوت و صمیمیت که تنها بر پایه تعهد استوار باشد، یک رابطه بی معنی است. وقتی زن و شوهر هیچ علاقه و کشش جنسی به یکدیگر نداشته باشند، رابطه حالت سرد و بی روحی به خود می‌گیرد. متعهد بودن در چنین رابطه‌ای درست مانند رفع تکلیف کردن است. برای آشنایی با نشانه های عاشق شدن کلیک کنید.

 

کلام آخر

در کل نمی‌توان گفت عاشقی قبل از ازدواج بهتر است یا عشقی که بعد از ازدواج شکل می‌گیرد. هر کدام از این دو مورد ممکن است در بعضی مواقع مثبت و و در بعضی مواقع منفی باشند. بهتر است توجه داشته باشید که معنای واقعی عشق چیست. همچنین سه عنصر بوجود آورنده عشق حتما باید در رابطه وجود داشته باشند تا یک رابطه کامل محسوب شود. با کمک گرفتن از یک روانشناس می‌توانید این سه عنصر را در رابطه خود به وجود آورید و عشق را به معنای واقعی تجربه کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره