خیانتزوج و خانواده

برخورد با خیانت زنان | زنم بهم خیانت کرده چیکار کنم؟

برخورد با خیانت زنان شاید دردناک‌تر جلوه کند. اما خیانت در زندگی همه ما تجربه بسیار تلخیست. خیانت موجب ایجاد احساس مقصربودن، بی‌اعتمادی، ترس، خشم و … می‌شود. و شاید مدت‌ها طول بکشد تا از اثرات منفی آن رها شویم. شاید بسیاری از شما در پی تلافی خیانت باشید یا نخواهید دوباره وارد آن‌رابطه شوید. هر چقدر یک رابطه برای‌تان باارزش‌تر باشد، آسیب‌های بعد از آن هم بیشتر خواهد بود. امروزه بسیاری از مردان از زنانی که دوست‌شان دارند، خیانت می‌بینند و در تلاشند تا برخورد مناسبی با موضوع داشته باشند. غالبا مردان در برخورد با خیانت زنان، احساسی و بدون منطق عمل می‌کنند، ولی نحوه برخورد با زن خیانتکار راهکارهایی دارد که بهتراست در جلسات مشاوره درمان خیانت به کمک روانشناسان آنها را بیاموزید. برای دریافت مشاوره خیانت کلیک کنید.

زن خیانتکار کیست؟

آدم خیانتکار فردی است که ارزشی برای رابطه فعلی‌اش قائل نیست و به دنبال روابط (در هر سطحی) مشابه در کنار رابطه فعلی خود است. زنان خیانتکار در اغلب مواقع ویژگی رفتاری یکسانی دارند، زیرا همه آن‌ها رفتاری هنجارشکنانه انجام داده‌اند و در نتیجه نشانه‌های رفتاری‌شان نیز یکسان است. از نگاه روانشناسی، علل خیانت زنان بسیار شخصی است و باید بطور فردی بررسی شود. اگر فرد بااصالت باشد و حس کند در رابطه بدی قرار دارد، به جای خیانت، ترجیحا از رابطه خارج می‌شود تا اینکه به روابط خارج از رابطه فعلی روی آورد. هیچ توجیهی برای خیانت وجود ندارد، ولی شما هم نباید ذهنتان را از افکار منفی و شک و تردید نسبت به خانم‌تان پر کنید. ابتدا باید از خیانت مطمئن شوید و سپس عاقلانه و منطقی برخورد نمایید.

علت خیانت زنان چیست؟

برای خیانت زنان، اختلالات درون فردی و تبیین‌های بین فردی مختلفی مطرح است. مشکلات و اختلالات جنسی می‌تواند محرک خیانت باشد، اختلافات زناشویی و مشکلاتی که تلاش کافی برای حل آن‌ها صورت نگرفته است نیز دلایلی برای شروع خیانت به شمار می‌آیند. از همه مهم‌تر انواع اختلالات شخصیتی چون اختلال شخصیت نمایشی، هیستریانیک و خودشیفتگی در زنان، هم می‌توانند دلیل خیانت شوند. به هر حال چه با دید درون فردی و شخصیتی به این موضوع نگاه کنیم و چه با نگاهی بین فردی به بررسی آن بپردازیم، روشن می‌شود که بین زنان و مردان در مواجهه با این پدیده تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. تقسیم‌بندی خیانت در زنان و مردان، نوع واکنش زنان و مردان، تصمیمات متفاوتی که زنان و مردان در برخورد با خیانت می‌گیرند، هر یک نشان می‌دهد که ابعاد این پدیده بسیار گسترده و متنوع است.

برخورد با خیانت زنان 

بیشتر مردان وقتی از همسران‌شان خیانت ببینند، بسیار خشمگین می‌شوند و به دلیل لطمه به غرورشان، امکان دارد به فکر انتقام بیافتند. ولی به نظر شما بهترین برخورد با خیانت زنان چیست؟ مردان در برابر این اتفاق چه رفتاری باید نشان دهند؟ تلافی و انتقام، جدایی یا بخشش و شروع دوباره رابطه؟ از آنجا که ازدواج رابطه‌ای دو طرفه‌ است و ویژگی مهم آن تعهد و پایبندی همسران به یکدیگر می‌باشد؛ باید نیازهای یکدیگر را در درون خانواده برطرف نمایند. مشکل از جایی شروع می‌شود که برخی مواقع دلایلی چون عدم توجه به نیازهای عاطفی و زناشویی، عدم علاقه، هوسرانی و … موجب شکستن تعهد و خیانت به همسر می‌گردد.

برخورد با چنین خیانتی از همسر خود، کار بسیار سختی خواهد بود؛ زیرا شما در حالت دل شکستگی و وضعیتی هستید که درگیری ذهنی و عاطفی نمی‌گذارد تصمیم درست بگیرید. ابتدا از خیانت همسر خود مطمئن شوید، زیرا اگر از روی شک و اشتباه زن خود را متهم به خیانت کنید، موجب ناراحتی و بی‌اعتمادی خانم‌تان می‌شوید و رابطه‌تان به خطر خواهد افتاد. پس نشانه‌های خیانت را در زنان خود به خوبی بررسی کنید و اگر مدارک کافی یافتید بهترین گزینه صحبت با زن تان است. هر قدر هم برایتان سخت و ناراحت‌کننده باشد، حرف‌هایتان را به او بگویید و به او نیز گوش دهید تا ابهامات برطرف شود. سپس می‌توانید راهکارهایی که در این مقاله پیشنهاد می‌کنیم را اجرا کنید.

چگونگی برخورد با خیانت زن از دید روانشناسی

عده‌ای نظرات متفاوتی راجع به چگونگی برخورد با خیانت زنان دارند؛ به نظر آنان در برخورد با انواع گوناگون خیانت، بسته به شرایط زندگی و حالات روحی شما، واکنش‌های متفاوتی نیز انتظار می‌رود. برای برخی حتی انجام خیانت احساسی هم می‌تواند غیرقابل تحمل باشد. در صورتی که برای عده‌ای دیگر این نوع خیانت طبیعی و ناچیز است. در هر حال اگر بعد از مواجهه با خیانت همسر تصمیمات عجولانه بگیرید، ممکن‌است عواقبی مثل پشیمانی به دنبال داشته باشد. بعضی‌ها بعد از خیانت زنان به سرعت به فکر طلاق می‌افتند، برخی نیز به خاطر وجود فرزندان، حفظ آبرو و یا مشکلات مالی در جستجوی راهکاری برای بخشش و جلوگیری از تکرارخیانت هستند. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم اگر از خانم‌تان خیانت دیدید، موارد زیر را در نظر بگیرید.

1- حفظ آرامش و پرهیز از خشونت

شما شاید از قبل به همسر خود مشکوک باشید و یا یک دفعه متوجه‌شدید که او به شما خیانت کرده است، در هر حال این موضوع برایتان خیلی آزاردهنده خواهد بود. از این رو احتمالا اولین واکنش شما احساسی و خشن باشد که موجب بدترین تصمیمات برای شما می‌شود. بنابراین بهتراست به خودتان وقت دهید تا کمی آرام شوید و با بررسی جوانب مختلف تصمیم عاقلانه بگیرید.

2- اطمینان از خیانت و پرس و جوی دلیل خیانت از همسر خود

برخی رفتارها می‌تواند مشکوک به خیانت باشد، ولی نمی‌شود با مشاهده رفتار مشکوک به کسی اتهام خیانت زد. مراقب‌باشید اگر مدارک محکمی دال بر خیانت همسر خود ندارید، نگذارید شک و بد دلی باعث‌شود که چشمان‌تان را روی واقعیت ببندید. ولی اگر با دلیل و مدرک از خیانت همسر خود اطمینان حاصل کردید، سعی کنید از دلیل خیانت او مطلع شوید. این کار کمک‌می‌کند که اگر مشکلی قابل حل‌بود بهتر تصمیم بگیرید. البته اطلاع از دلیل خیانت هم نمی‌تواند توجیهی برای خیانت همسرتان باشد، ولی با ریشه‌یابی خیانت، شما می‌توانید درک‌کنید که چرا دچار چنین وضعی شده‌اید و راه حل چیست.

3- احساسات منفی خود را به طور سالم تخلیه کنید

سعی در مدیریت احساسات خود داشته باشید و روشی مناسب و سالم برای تخلیه احساس‌تان بیابید. مثلا مسافتی طولانی بدوید تا قسمتی از آدرنالین و خشمی که در وجودتان انباشته است بسوزد. واکنش شما به خیانت همسرتان، تعیین‌کننده اتفاقات بعدی و آینده زندگی مشترک‌تان خواهد بود. شما با در برخورد با خیانت زنان و تخلیه احساسات بدون تفکر  و از روی خشم، همسر خود را برای ادامه خیانتش به شما مصمم‌تر می‌کنید. بهتراست در این راه یک پشتیبان هم برای خود انتخاب کنید تا با درد و دل و هم فکری با او منطقی‌تر فکر کنید. البته فقط با کسی صحبت‌کنید که مورد اعتمادتان باشد؛ آبروداری را از یادنبرید و خیانت همسرتان را نزد هر کسی بازگو نکنید.

4-  به خودتان فرصت دهید

اجازه‌دهید کمی وقت بگذرد تا بتوانید موضوع را هضم کنید؛ یادتان‌باشد هر خیانتی به معنای پایان رابطه نیست. چه بسا همسرتان هم قلبا راضی نباشد به شما خیانت کند و مشکلاتی او را به اشتباه کشانده باشند. پس به دنبال دلیل این کار او باشید تا در صورت ممکن رابطه‌تان را ترمیم کنید. زیرا شما بی‌دلیل ازدواج نکرده‌اید و در ابتدا به هم علاقه داشتید، بنابراین ارزشش را دارد که به یکدیگر فرصت دهید. در برخورد با خیانت زنان تصمیم و واکنش شما بسیار مهم و حیاتی است. و نباید در اوج ناراحتی، عجولانه و بدون فکر تصمیم بگیرید. مشورت با یک مشاور خانواده نیز برای مقابله با این موضوع توصیه می‌شود.

5- حقوق قانونی خود را بشناسید

اگر مطمئن هستید که همسرتان به شما خیانت کرده است،  جدای از میل به ترمیم رابطه یا تصمیم به جدایی؛ باید با حقوق قانونی خود کاملا آشنا باشید. چرا که اگر تصمیم بر طلاق دارید و زندگی‌تان رو به نابودی است، باید بدانید حق و حقوقتان چیست و در این وضعیت چگونه باید از خود و اموال مشترک‌تان دفاع کنید.

نقش زوج‌درمانی در برخورد با خیانت زنان

تجربه خیانت برای همه، چه مردان و چه زنان دشوار است. ولی وجود باورهای اجتماعی سفت و سخت در ارتباط با روابط فرازناشویی زنان و اینکه خیانت در آن‌ها یک تابو است، قبول چنین رفتاری را برای مردان دشوارتر می‌کند. شاید زوج درمانی توسط یک روانشناس متخصص راه نجاتی برای شما باشد. این روش درمانی به بررسی ریشه مشکلات بین زوجین می‌پردازد، احساسات آسیب‌دیده شما را ترمیم می‌کند و کمک می‌نماید تا یک قرارداد درمانی برای جلوگیری از تکرار خیانت و… تدوین کنید. چنین تلاش‌هایی تأثیر زیادی در بهبود شرایط روانی و ارتباط عاطفی‌ شما خواهد داشت. حتی اگر تصمیم شما جدایی باشد، درمانگر کمک می‌کند تا شرایط بعد از طلاق، آسیب‌ها و مشکلات احتمالی آن را بهتر بسنجید.

از طرفی هم شما در چنین شرایطی که با بحران خیانت از سوی شریک‌‌عاطفی خود روبرو هستید، احتیاج دارید تا با کسی در موردش صحبت کنید. شاید در اطرافیان، افرادی باشند که به خوبی از شما حمایت کنند، ولی هم‌صحبتی با آن‌ها با قضاوت‌های جانبدارانه یا احساس خجالت‌تان همراه خواهدبود. از این رو بهترین کار، استفاده از کمک‌های متخصص خانواده است. مراجعه به مشاور خانواده، مشکل اعتماد شما را نیز حل خواهد کرد؛ زیرا او متخصص در این امور و رازدار شماست.

سخن پایانی

دانستید که در برخورد با خیانت همسرتان قبل از هر کاری باید آرامش خود را حفظ کنید و با کمک راهنمایی‌های مشاور حقوقی و خانواده در مورد آن تصمیم  بگیرید. شاید همسرتان به دلیل برخی رفتارهای نامعقول خود شما، مرتکب خیانت شده باشد که باید حل شوند. از این رو مشورت با فرد متخصص در این موضوع اولین اقدام لازم از سوی شما در مواجهه با خیانت از سوی همسرتان است. آن‌ها بعد از بررسی دقیق شرایط شما، پیشنهادات ویژه‌ای برای نحوه برخورد با خیانت زنان و تصمیم‌گیری ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره تلفنی خیانت در زمینه برخورد با خیانت زنان می توانید از طریق تلفن 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره