ازدواجزوج و خانواده

ازدواج با همسن

ازدواج با همسن علاوه بر مزایایش می‌تواند دارای معایبی هم باشد. اما سن نمی‌تواند معیار مناسبی برای سنجش درستی ازدواجی باشد و برای تصمیم گیری حتما باید به سایر ملاک‌ها توجه داشته باشید. کم بودن اختلاف سنی با همسر به شما کمک می‌کند تا درک بهترین نیست به او داشته باشید. اما گاه سن عقلی و ویژگی های شخصیتی طرفین متناسب با سن عددی آن ها نیست. در این زمان احتمال بروز تعارض بیشتر خواهد شد. در ادامه توضیحات تکمیلی درباره ازدواج با همسن آورده‌ایم. پیشنهاد میکنیم حتما از خدمات مشاوره ازدواج نیز استفاده کنید.

 

ازدواج با همسن

تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهد کسانی که از زندگی مشترک خود رضایت دارند فاصله سنی بین 3 تا 4 سال داشته‌اند. به این صورت که مرد از خانم 3 یا 4 سال بزرگ‌تر است. با این حال تنها عامل موثر در زندگی زناشویی سن نیست. عوامل مختلفی در جنبه‌های متفاوت دست در دست هم می‌دهند تا دو طرف کنار همدیگر خوشبخت باشند. در صورتی که ویژگی‌های شخصیتی دو طرف با یکدیگر سازگار باشد، می‌توانند بدون داشتن تفاوت سنی به این میزان با یکدیگر زندگی خوبی را تجربه کنند.

 

آیا ازدواج دختر و پسر با اختلاف سنی کم درست است؟

در جلسات مشاوره‎ای که افراد در آن حضور پیدا می‌کنند، می‌پرسند ازدواج با همسن درست است یا غلط. جواب دادن به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌تر از همه در نظر گرفتن سن به طور تقویمی می‌باشد. ممکن است فرد مطابق تقویم در سن کمی باشد اما ویژگی‌های شخصیتی، محیط و تجارت او به نحوی باشد که شخصیت پخته‌تری نسبت به سن خودش داشته باشد. برعکس این اتفاق هم می‌تواند رخ دهد؛ بعضی افراد علی رغم بالا رفتن سنشان به دلیل نداشتن هوش هیجانی در روابط ضعیف عمل می‌کنند. نباید این افراد را با هم سن و سالان‌شان هم ردیف دانست.

این مسئله نشان می‌دهد که لزوماً نباید زوجین دارای فاصله سنی خاصی باشند بلکه آنچه اهمیت دارد این است که از نظر سن عقلی و هوشی به یکدیگر نزدیک باشند و بتوانند ارتباط درستی باهم برقرار کنند. برای اینکه اطلاعات بیشتری از شخصیت فرد مقابل به دست آورید و اطمینان داشته باشید که به شناخت درستی رسیده‌اید، کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس توصیه می‌شود. همچنین تست‌های روانشناسی می‌توانند کمک شایانی در جهت شناخت دو طرف از یکدیگر به عمل آورند.

 

شرایط لازم برای ازدواج با هم سن

بعضی افراد دارای ویژگی‌های شخصیتی‌ای هستند که نمی‌توانند در هیچ زمینه‌ای برتری طرف مقابل را بپذیرند. این گونه افراد چه زن باشند و چه مرد، در زمینه ازدواج به دنبال فردی هم سن با خودشان می‌گردند یا اینکه فرد مقابلشان از آن‌ها کوچک‌تر باشد. معقوله ازدواج با همسن برای این افراد که به اصطلاح شخصیت برتری طلب نامیده می‌شوند، مناسب‌تر از ازدواج با افراد بزرگ‌تر است. همچنین هر چقدر تفاوت سنی بالاتر برود، این افراد احساس سختی بیشتری می‌کنند. این سختی باعث می‌شود که روابط آن‌ها دچار چالش‌ها و مشکلات بیشتری شود. برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی بهتر است به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید.

 

مزایای ازدواج با همسن

ازدواج با همسن یا فردی که اختلاف سنی بسیار کمی دارد، فوایدی با خود به همراه دارد که عبارتند از:
-درک و همدلی بیشتر میان زن و شوهر
-سطح بدنی یکسان 
-سازگاری و انعطاف پذیری بالا
-دوستی و صمیمیت میان زن و شوهر

معایب ازدواج همسن

تجربیات یکسانی: وقتی در شرایط اجتماعی و فرهنگی یکسان با تجربیات مشابه باشید نمی توانید در رشد همسرتان زمینه لازم را فراهم کنید.

جابجایی نقش ها: زن و شوهر همسن ممکن است صمیمیت بیشتری داشته باشند اما در مقابل هم این احتمال هست که اقتدار و نقش مردانه خانواده از دست برود.

کم شدن شادابی و سلامت خانم: با پیشرفت علم و تغذیه سالم می توان از این موضوع چشم پوشی کرد، با این حال خانم ها پس از بارداری و زایمان بیش از مردان دچار شکستگی می شوند و این موضوع می تواند بر روی روحیه آن ها تاثیر منفی بگذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج و اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

ازدواج با همسن موجب صمیمیت بین زوجین می‌شود؟

صمیمیت از فاکتورهای مهم در عشق است که وجود آن در زندگی مشترکی لازم است. آنچه صمیمیت بیشتری را بین زوجین فراهم می‌کند، رفاقت و دوستی بین آن‌هاست. معمولا افراد با همسن خود بیشتر احساس صمیمیت می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت ازدواج با همسن احتمال داشتن یک زندگی صمیمانه را بیشتر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره