اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از آسانسور | 5 علت ترس از آسانسور

ترس از آسانسور در رده اختلالات اضطرابی قرار دارد و یک فوبیا محسوب نمی‌شود. برخی افراد زمانی که در فضای تنگ مانند آسانسور قرار می‌گیرند؛ دچار استرس و تنش می‌شوند. به دلیل وجود آسانسور در تمامی ساختمان ها، مشکلات فراوانی برای افراد به وجود خواهد آمد که در نتیجه باعث اختلال در زندگی روزمره می‌شود.

افرادی که به ترس ازآسانسور مبتلا هستند از خود علائمی مانند نگرانی شدید، ترس، تپش قلب، تنگی نفس، ضعف و … نشان می‌دهند. حتی برخی از افراد که شدت ترس بیشتری دارند، حملات پانیک نیز از خود بروز می‌دهند. به همین جهت این افراد همیشه از پله به جای آسانسور استفاده می‌کنند. علت بروز این ترس نیز در هر فرد به شیوه متفاوت است که برای درمان ابتدا باید علت شناسایی شود. با کمک روانشناس می‌توانید برای درمان ترس از‌آسانسور اقدام کنید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس ازآسانسور می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

ترس از آسانسور

ترس از آسانسور چیست؟

تعداد افرادی که به ترس از آسانسور مبتلا هستند، کم نیست! این ترس به شیوه رسمی نام فوبیا به خود نگرفته است. اما بسیار رایج است. افرادی که به این ترس مبتلا هستند، هرگز حاضر نیستند که آسانسور سوار شوند. اما حاضرند تا بیشتری طبقه را هم با پله تردد کنند. این ترس در افراد مبتلا اغلب باعث خنده می‌شوند و به همین دلیل حتما باید مورد درمان قرار بگیرد.

افرادی که به ترس ازآسانسور مبتلا هستند، از خود نشانه هایی سختی بروز می‌دهند. حتی موقع حرف زدن راجع به آسانسور نیز این نشانه ها را تجربه می‌کنند. علت بروز این مرض در افراد به شیوه های گوناگون است و درمان نیز باید توسط متخصص صورت بگیرد. در این مقاله به طور کل راجع به ترس از‌آسانسور صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

علائم ترس از آسانسور

افرادی که به ترس از آسانسور مبتلا هستند، نشانه های مشخصی دارند. این نشانه ها در شکل و اندازه متفاوتی قرار دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

🔻 ضعف و بی حالی

🔻 ترس از خفگی

🔻استرس

🔻 وحشت از گیر افتادن در محیط ناامن

🔻 اضطراب

🔻نگرانی

🔻 تنگی نفس

🔻 تپش قلب

علت ترس از آسانسور چیست؟

ترس از آسانسور می‌تواند نشات گرفته از عوامل مختلفی باشد و در هر فردی متفاوت از دیگری است. به طور کلی چند دلیل برای بروز این ترس وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

💢 انزوا طلبی

گاهی دلیل ترس از آسانسور، انزوا طلبی است. افراد مبتلا به این نوع اختلال از قرار گیری در موقعیت های شلوغ دوری می‌کنند. این افراد زمانی که تعداد دیگری داخل آسانسور قرار داشته باشند، ترس به آنها غلبه خواهد کرد. در چنین شرایطی آنها دچار اضطراب و هراس می‌شوند.

💢 ترس از ارتفاع

آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع دلیل دیگر ترس از آسانسور است. افرادی که به این ترس مبتلا هستند، بالا رفتن با آسانسور برای آنها تجربه تلخ است. همچنین حرکت به سمت پایین باعث استرس بیش از اندازه آنها می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از ارتفاع کلیک کنید.

💢 تنگناهراسی

یکی از دلایل ترس از آسانسور، تنگناهراسی است. کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی به منظور ترس از مکان های بسته است. افرادی که به این نوع فوبیا مبتلا هستند از مکان های تنگ مانند آسانسور هراس دارند و هنگام قرار گیری در این موقعیت ها دچار اضطراب و هراس شدید می‌شوند.

💢 تجربیات ناخوشایند

بسیاری از افرادی که به ترس از آسانسور مبتلا هستند، در گذشته تجربه ناخوشایندی داشته اند. در این شرایط، فرد هرگز دوباره از آسانسور استفاده نمی‌کند و تا مدت ها درگیر این موضوع خواهد بود.

💢 عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی دلیل برای ترس از آسانسور می‌باشند. بر اساس تحقیقات، اگر کسی از خویشاوندان به این ترس مبتلا باشد؛ احتمال اینکه شما نیز به آن دچار شوید بسیار زیاد است.

عوارض ترس از آسانسور چیست؟

ترس از آسانسور عوارضی به همراه دارد که باعث بروز مشکلات زیاد در زمینه های مختلف می‌شود. این افراد از سوی جامعه قابل درک نیستند؛ به همین جهت از دید دیگران افراد ناتوان هستند. این طرز رفتار به مرور زمان باعث کاهش عزت نفس افراد مبتلا به ترس از‌آسانسور می‌شود. همچنین اختلال اضطرابی و عوارض موقتی مانند تنگی نفس را همیشه باید دنبال کنید که در دراز مدت باعث مشکلات در زمینه جسمانی و روانی می‌شود.

درمان ترس از آسانسور

درمان ترس از آسانسور

درمان ترس از آسانسور تنها به واسطه متخصصین سلامت روان صورت می‌گیرد. درمانگر با کمک شناسایی علت به شما درمان مناسب را ارائه می‌دهد. این درمان با روش های شناختی رفتاری نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت. اما روش های دیگری وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

🟡 حساسیت زدایی منظم

یکی از روش های درمان ترس از آسانسور؛ حساسیت زدایی منظم است. در روش حساسیت زدایی منظم از مراجعه خواسته می‌شود تا در آرامش و محیط به دور از عوامل استرس زا خود را تصور کند. سپس سوار بر آسانسور شدن را مجسم کند. این روش بار ها تکرار می‌شود تا اضطراب فرد کاهش یافته و به شیوه واقعی این فرایند را انجام دهد.

🟡 غرقه سازی

از روش های درمان ترس از آسانسور، غرقه سازی است. در این روش به مرور از فرد می‌خواهند تا با ترس خود مواجهه شود. مراجعه باید با گذر زمان به ترس خود غلبه کند. در این شیوه بیمار دچار وحشت می‌شود اما به مرور زمان از میزان استرس و اضطراب او کاسته می‌شود.

🟡 دارو درمانی

از روش های دیگر درمان ترس از آسانسور، دارو درمانی است. در این روش درمانی متخصص به بیمار دارو تجویز می‌کند. با توجه به اینکه دارو درمانی اثر بخشی فوری دارد؛ اما در صورت قطع دارو نشانه ها باز می‌گردد. بنابراین برای بهبودی بیشتر باید روان درمانی نیز انجام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیاها کلیک کنید.

کلام‌ آخر

همانطور که گفته شد ترس از آسانسور در دسته فوبیا ها قرار نگرفته است. اما فوبیا ها می‌توانند باعث بروز این ترس شوند. زمانی که خود را مبتلا به چنین ترسی مشاهده کردید؛ حتما از روانشناس برای درمان کمک بگیرید تا سلامت روان شما تضمین شود. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس ازآسانسور می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره