تربیت نوجواناننوجوان

دوستان ناباب | 4 روش برخورد با دوستان ناباب

دوستان ناباب در اطراف هر موجود زنده ای وجود دارند. این موضوع از نگرانی های هر پدر و مادری است. و همیشه والدین قصد دارند تا فرزندان خود را از این موضوع دور کنند. یا آنها را آگاه کنند تا از دوستان ناباب دور بمانند. به طور کل اگر شیوه تربیتی والدین صحیح باشد؛ نگرانی بابت دوستان کاهش می‌یابد. دوستان قسمت مهمی از زندگی ما هستند که نحوه انتخاب آنها شیوه زندگی ما را تغییر می‌دهد. دوستان با حمایت های خود روحیه ما را افزایش می‌دهند و باعث افزایش حال خوب ما می‌شوند.

به همین دلیل انتخاب دوست از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما همه دوستی ها پر فایده نیستند. تعدادی از روابط دوستانه وجود دارند که سمی و استرس زا می‌باشند. دوستی با این افراد به کل زندگی ما را تغییر می‌دهد و آسیب های زیادی را وارد می‌کند. برای انتخاب دوست بهتر است که از روانشناس و مشاور کمک بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوستان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دوستان ناباب چه کسانی هستند؟

 دوستان ناباب چه کسانی هستند؟

از نظر شما دوستان ناباب چه کسانی هستند؟ تا به حال با چنین دوستانی در ارتباط بوده اید؟ دوران نوجوانی و جوانی به واسطه مدرسه و محیط همه ما انسان ها با افراد متفاوتی آشنا می‌شویم. که گاهی آنها را به عنوان دوست صمیمی انتخاب می‌کنیم. انتخاب این دوستان به قدری پر اهمیت است که زندگی ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد. دوست خوب همیشه باعث پیشرفت و ترقی ما می‌شود. اما دوست ناباب با رفتارهایی که دارد ما را در چاه می‌اندازد. برای اینکه دوستان ناباب را شناسایی کنید باید از نشانه ای آنها با خبر باشید. در این مقاله جوانب مختلف چنین دوستانی را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نشانه های دوستان ناباب

به طور کل دوست کسی است که برقراری ارتباط با او زندگی ما را تغییر می‌دهد. حال اگر علاقه دارید که این دوست باعث پیشرفت زندگی شود؛ باید در انتخاب آن دقت کنید. در این بخش مقاله راجع به نشانه های دوستان ناباب توضیح داده ایم.

🔻 شما و دیگران را اذیت می‌کند.

🔻 مستعد شایعات است.

🔻تحقیرتان می‌کند.

🔻 بسیار پرخاش می‌کند و شما را می‌زند.

🔻 غیر قابل اعتماد است.

🔻بیش از اندازه با شما رقابت می‌کند.

🔻 رفتارهای بد شما را تشویق می‌کند.

🔻 سو استفاده گر هستند.

🔻رفتارهای مخرب دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل نوجوان کلیک کنید.

انواع دوستان ناباب

دوستان ناباب انواع مختلفی دارند. و برای شناسایی آنها باید از انواع آن باخبر باشید. در این بخش مقاله راجع به 5 نوع دوست ناباب توضیح داده ایم.

📌 دوستی فراتر از حد

دوستان ناباب دسته ای به عنوان فراتر از حد دارند. شاید آنها نیت خوبی برای رفتار خود داشته باشند اما اعتقادی به مرز ندارند. این افراد بدون اینکه شما بخواهید؛ وارد زندگی شما می‌شوند و به راحتی دخالت می‌کنند.

📌 دوست بیش از حد انتقادی

از دیگر انواع دوستان ناباب، دوستان بیش از اندازه انتقادی هستند. این افراد به صورت عمد یا غیر عمد با رفتارهایشان شما را ناراحت می‌کنند. و اغلب پشت سر شما زیاد انتقاد می‌کنند و حرف می‌زنند.

📌 دوست خودخواه

دوستان خودخواه به عنوان دوستان ناباب شناسایی می‌شوند. این افراد تنها برنامه هایی را که به نفع خودشان باشد تنظیم می‌کنند. و زمان هایی که احساس تنهایی می‌کنند سراغ شما را می‌گیرند. این افراد اغلب به دنبال توجه مداوم و لطف های افراطی هستند. اما زمان هایی که شما به آنها نیاز دارید؛ در دسترس نخواهند بود.

📌 قربانی

یکی از انوع دوستان ناباب، قربانی است. این افراد به طور افراطی به دنبال جلب توجه و دلسوزی از سوی دیگران هستند. و احتمالا ظرفیت دلسوزی شما را از بین می‌برند.

📌 رقابتی

رقابت سالم جایگاه خوبی دارد. اما برخی از دوستان ناباب برای حفظ زندگی خود و کسب موفقیت بیشتر؛ رقابتی ناسالم با چاشنی حسادت دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت نوجوان کلیک کنید.

روش های برخورد با دوستان ناباب

روش های برخورد با دوستان ناباب

اگر با مشاهده نشانه ها و مطالعه مقاله متوجه شدید که در اطراف خود دوستان ناباب دارید؛ بهتر است که از روش های کاربردی استفاده کنید. در این بخش مقاله راجع به روش های برخورد با دوستان ناباب توضیح داده ایم.

➰ دوستی را فورا پایان دهید | دوستان ناباب

شاید این موضوع برای شما سخت باشد که دوستان ناباب خود را کنار بگذارید. اما پایان دادن به این دوستی ها به نفع شماست و زندگی شما را نجات می‌دهد. اگر زندگی و آینده خود را دوست دارید حتما از آنها فاصله بگیرید. این کار بهترین راه برای نجات زندگی است.

➰ ماهیت رابطه را پیدا کنید

اگر در رابطه با دوستان ناباب دچار شک و تردید شده اید؛ به دنبال ماهیت رابطه باشید. برای دریافت ماهیت رابطه به سوالات زیر پاسخ دهید.

🔸 آیا این دوستی باعث می‌شود که احساس ارزشمندی کنم؟

🔸آیا دوست من باعث دلگرمی من است؟

🔸 آیا زمانی که با دوستم هستم، خوشبختی را احساس می‌کنم؟

اگر پاسخ به این سوالات “خیر” بود؛ بهتر است که از دوستان ناباب خود فاصله بگیرید تا پیامدهای آنها را تجربه نکنید.

➰ روابط جدید و سالم پیدا کنید | دوستان ناباب

زمانی که با دوستان ناباب خود خداحافظی کردید؛ زمان رابطه جدید فرا رسیده است. مهم است که این روابط معنا دار و مثبت باشد. با افراد جدید و شبیه به خود ملاقات داشته باشید. در رویداد های مهم شرکت کنید، خود را مشغول سرگرمی کنید، قدم بزنید، دعوت دیگران را قبول کنید و در انتخاب دوست وسواسی عمل کنید.

➰ از روانشناس کمک بگیرید

یکی از کارهایی که حتما باید برای برخورد با دوستان ناباب انجام دهید، کمک از روانشناس است. روانشناسان به شما کمک می‌کنند تا چنین دوستانی را از زندگی خود حذف کنید و راه بهتری را برای انتخاب دوست پیش بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر دوستان در اعتیاد کلیک کنید.

کلام آخر

پدر و مادر در تربیت فرزندان باید نحوه دوری از دوستان ناباب را آموزش دهند. و زمانی که فرزندشان دوست جدید پیدا کرد؛ او را زیر نظر بگیرند. توصیه می‌کنیم اگر متوجه دوستان اشتباه فرزند خود شدید، حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید تا فرزند شما با آسیب های دوستی با چنین افرادی مواجه نشود. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوستان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره