اختلالات روانیاضطراب و استرس

قرص کلردیازپوکساید

قرص کلردیازپوکساید با نام تجاری لیبریوم و به شکل قرص‌های ۵ و ۱۰ میلی‌گرمی در داروخانه‌ها در دسترس هستند. کلرودیازپوکساید متعلق به خانواده بزرگ بنزودیازپین‌ها است، هم‌چنین این دارو یکی از طولانی اثرترین داروهای دسته بنزودیازپین‌ها را دارد. قرص کلردیازپوکساید یک ضد اضطرابی، خواب‌آور و آرام‌بخش است. همچنین می‌توان از آن را در ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر نیز استفاده کرد. اما تنها با دستور پزشک باید مصرف و قطع شود. عوارض جانبی دارو را می‌توان با تعیین دوز دارو و در موارد شدیدتر با تغییر نوع دارو، از بین برد. ترک دارو نیز تحت نظر پزشک صورت گرفته و به یاد داشته باشید ترک ناگهانی با خطراتی برای فرد همراه است. برای کسب اطلاعات در این زمینه برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

قرص کلردیازپوکساید

قرص کلرودیازپوکساید در دسته بنزودیازپین‌ها قرار دارد و طولانی اثرترین دارو این دسته به شمار می‌رود. قرص کلردیازپوکساید عملکرد مشابه دیگر داروهای دسته بنزودیازپین‌ها دارد.

کاربرد قرص کلردیازپوکساید

در درمان اضطراب‌های خفیف تا شدید، ترک اعتیاد به الکل، بی‌خوابی، ترک مواد مخدر از کلرودیازپوکساید استفاده می‌شود. جهت جلوگیری از اضطراب قبل از جراحی نیز این قرص را به روش خوراکی و روز قبل از عمل جراحی به بیمار می‌دهند.

مکانیسم اثر قرص کلردیازپوکساید نیز هم‌چون سایر بنزودیازپین‌ها مانند دیازپام، آلپرازولام و … از طریق افزایش انتقال‌دهنده عصبی گابا است. بی‌خوابی، استرس و اضطراب، دست دادن حالت هیجانی در نتیجه کاهش گابا در بدن اتفاق می‌افتد. نتیجه بالا رفتن مقدار گابا در بدن، کاهش استرس و اضطراب و کمک به خواب راحت برای فرد است.

دوزهای تجویز کلردیازپوکساید

دوز تجویز شده دارو در اضطراب‌های خفیف تا شدید ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم و سه یا چهار بار در روز است. البته در اضطراب‌های شدید بالغین می‌توان دوز دارو را تا ۲۰ الی ۲۵ میلی‌گرم افزایش داد.

ترک اعتیاد به الکل با تجویز دوز ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم آغاز شده و می‌توان مقدار آن را تا حداکثر ۳۰۰ میلی‌گرم افزایش داد. جلوگیری از اضطراب قبل از جراحی نیز با دوز ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم، سه یا چهار مرتبه در روز قبل از جراحی برای بیمار تجویز می‌گردد.

عوارض جانبی قرص کلردیازپوکساید

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص کلردیازپوکساید را می‌توان با تعیین دوز مناسب دارو و در برخی موارد تغییر نوع دارو مصرفی از بین برد. برخی عوارض جانبی عبارتند از:

  • خواب‌آلودگی
  • زرد شدن رنگ پوست
  • اختلال در سیکل قاعدگی
  • جوش‌ها پوستی
  • تهوع
  • سرگیجه
  • برادی‌کاردی یا کاهش ضربان قلب
  • یبوست
  • تاری دید
  • ریزش مو
  • مشکلات پوستی مانند راش و کهیر و تورم
  • تغییر در میل جنسی
  • خستگی و بی‌حالی
  • افت فشارخون
  • کاهش اشتها
  • اشکال در تنفس
  • مشکلات کبدی: انجام آزمایشات کبدی در صورت مصرف طولانی مدت از کلردیازپوکساید لازم و ضروری است.

تداخلات دارویی

اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید و دارو مصرف می‌کنید، هنگام مراجعه به پزشک، او را در جریان بیماری‌ها و داروها مصرفی قرار دهید و به این ترتیب می‌توانید از تداخلات دارویی احتمالی پیشگیری کنید.

تداخلات دارویی احتمالی قرص کلردیازپوکساید ممکن است با داروها زیر باشد:

تضعیف‌کننده‌ها سیستم عصبی مرکزی، مشتقات تئوفلین، پرامی‌پکسول، اوکسی‌کدون، الانزاپین، کلوزاپین، زولپیدم، سدیم اکسی‌بات، کانیواپتان، یوهمبین، برومپریدول، متادون و …

علائم مسمومیت با کلردیازپوکساید

مصرف بیش از حد دارو با علائم زیر هم‌راه است:

افزایش فشارخون

افزایش ضربان قلب

خواب‌آلودگی شدید

کما

علائم ترک ناگهانی کلردیازپوکساید

وابستگی دارویی ناشی از مصرف قرص کلردیازپوکساید، ترک ناگهانی آن را با مشکلاتی همراه می‌کند. علائم ایجادشده هنگام ترک ناگهانی و خودسرانه عبارت است از:

تشنج

تعریق شدید

لرزش بدن

بی‌خوابی

گرفتگی عضلات

قطع مصرف قرص کلردیازپوکساید باید طبق برنامه‌ریزی پزشک و با کاهش تدریجی دوز دارو باشد.

نکات مهم استفاده از قرص کلردیازپوکساید

استفاده از آن در کودکان با مشکلات روانی همراه است.

از انجام رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد پس از مصرف دارو خودداری کنید.

الکل می‌تواند شدت عوارض جانبی دارو را افزایش دهد.

مصرف قرص کلردیازپوکساید در سه ماهه اول بارداری ریسک ابتلا به ناهنجاری‌ها مادرزادی، سقط، عقب‌ماندگی، تاخیر در رشد داخل رحمی را افزایش می‌دهد. تجویز در دوران بارداری و شیردهی محدودیت داشته و پس از بررسی شرایط فرد تصمیم‌گیری می‌شود.

کسانی که افکار خودکشی و افسردگی دارند، ممکن است با مصرف قرص کلردیازپوکساید وضعیت بدتری پیدا کنند.

برای پیشگیری از خطراتی مانند احتمال سقوط و افتادن، دوز پایین و کنترل‌شده دارو در افراد مسن و ناتوان تجویز می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص های ضداضطرابی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره