خانوادهزوج و خانواده

رفتار با سالمندان | 6 نکته در رفتار با سالمندان

رفتار با سالمندان اصول و قوانین خاص خود را دارد. باتوجه‌به بیشترشدن جمعیت سالمندان و همین‌طور مشکلات جسمی و روحی که این گروه سنی را درگیر می‌کند برای بسیاری از ما این سؤال پیش می‌آید که واقعا بهترین راه برای ارتباط با سالمندان چیست؟ اینکه شما نتوانید راهی برای این ارتباط پیدا کنید باعث می‌شود که هم پدر یا مادر پیرتان تنها باشد و هم خودتان از نعمت حضور آنها محروم بشوید. پس بهتر است به فکر پاسخ مناسبی برای این سؤال باشید.

روان‌شناسان معتقدند محبت‌کردن به سالمندان، صحبت با آنها و همین‌طور احترام‌گذاشتن به استقلال و حریم خصوصی این افراد از مهم‌ترین نکاتی است که در رفتار با سالمندان باید به آن توجه کنید. اما اگر به دنبال اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع می‌گردید بهتر است در ادامه این متن همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با سالمندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

اهمیت نوع رفتار با سالمندان

رفتار با سالمندان چگونه است؟

قبل از اینکه بخواهیم بگوییم رفتار مناسب با سالمند کدام است باید به این سؤال پاسخ بدهیم که اصلا پیداکردن رفتار مناسب چه اهمیتی دارد؟ اگر شما در حال خواندن این موضوع هستید احتمالا از آن گروه افرادی باشید که با پدر یا مادر پیر خودتان به چالش خورده‌اید و واقعاً نمی‌دانید که باید با او چطور رفتار کنید. در اولین قدم یادتان باشد که فقط شما درگیر این موضوع نیستید. فکر نکنید شما یا پدر و مادرتان موجوداتی عجیب و متفاوت از دیگران هستید. رفتار با سالمندان چالشی است که این روزها بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خودش کرده است.

ارتباط و رفتار با سالمندان، درست مانند هر ارتباط دیگری قوانین خاص خودش را دارد. وقتی بر اساس این قوانین جلو نمی‌روید طبیعتا رابطه شما هم درست کار نمی‌کند و با هم به مشکل می‌خورید. اما اگر قاعده‌های صحیح ارتباط را بلد باشید نه‌تنها به مشکل نمی‌خورید بلکه از ارتباط با پدر یا مادر پیرتان لذت نیز خواهید برد. علاوه بر این سالمندان در مرحله سنی قرار دارند که بسیار حساس هستند. بدرفتاری یا بی‌توجهی به آنها می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیر روحی مثل افسردگی، سریع‌تر شدن روند بیماری‌هایی مثل آلزایمر یا حتی خودکشی را به همراه داشته باشد. به همین خاطر است که تأکید می‌کنیم در برخورد با سالمندان قوانین ارتباط صحیح را یاد بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرخاشگری در سالمندان کلیک کنید. 

در رفتار با سالمندان به این نکات دقت کنید

همانطور که گفته شد، رفتار با سالمندان نیازمند رعایت برخی از قوانین است. به همین جهت برای آشنایی شما با این قوانین؛ این بخش مقاله را به نکات مهم رفتار با سالمندان اختصاص داده ایم.

➰ صبور باشید | رفتار با سالمندان

در رفتار با سالمندان باید صبور باشید. روان‌شناسان معتقدند سالمندی دوره‌ای است که ما یک بار دیگر کودکی را تجربه می‌کنیم. این جمله به معنای آن است که سالمندان اخلاق‌هایی دارند که درست مثل کودکان است. برای مثال آنها بسیار حساس یا لجباز می‌شوند. گاهی ممکن است رفتاری بکنند یا حرفی بزنند که انتظار نداریم یک انسان بالغ این برخورد را داشته باشد. طبیعتاً در این لحظه‌ها ممکن است هرکدام از ما ناراحت، مضطرب و یا عصبانی شویم. احتمالاً تحمل لجبازی‌های کسی که حرفمان را گوش نمی‌کند به‌خصوص وقتی که هزاران مشغله دیگر داریم و یا دیدن پرخاشگری و بددهنی از جانب سالمندان برای ما بسیار غیرقابل‌تحمل خواهد بود. در این شرایط باید چه برخوردی داشته باشیم؟

واقعیت این است که می‌بایست این رفتارها را به‌عنوان چالش‌های ارتباط با یک فرد مسن بپذیرید. تفاوت سالمند با کودک این است که شما نمی‌توانید سالمند را تربیت کنید. پس فکر اینکه به او تذکر بدهید یا دعوایش کنید را از سرتان بیرون کنید. شما با این رفتارها تنها اوضاع را خراب‌تر خواهید کرد. در این شرایط بهتر است صبور باشید. آرامش خودتان را حفظ کنید و سعی کنید فضا را تغییر بدهید. برای مثال اگر مادر یا پدرتان عصبانی شده با یک معذرت‌خواهی ساده بحث را خاموش کنید تا اینکه صحبت برای یک زمان و مکان مناسب‌تر باقی بماند.

➰ اجازه بدهید خودشان تصمیم بگیرند

یکی از کلیدی‌ترین نکات در رفتار با سالمندان این است که شما نباید استقلال آنها را از بین ببرید. یادتان باشد همه ما به‌عنوان انسان استقلال عمل و حریم خصوصی خودمان را دوست داریم. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد در شرایطی قرار بگیرد که مجبور باشد استقلالش را از دست بدهد. متأسفانه سالمندی دوره‌ای از زندگی است که ما درگیر بعضی از ناتوانی‌ها خواهیم شد. همین موضوع باعث می‌شود از نظر مالی یا برای انجام کارهای روزانه به فرزندانمان وابسته شویم. اگر شما و والدینتان در این وضعیت قرار گرفته‌اید حتما شرایط را طوری فراهم کنید که تاحدامکان پدر یا مادرتان احساس کند استقلال عمل زندگی‌اش حفظ شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی سالمند کلیک کنید. 

➰ یادآوری کنید که دوستشان دارید

علاوه بر استقلال یا حتی بیشتر از آن، سالمندان به محبت نیاز دارند. در واقع می‌توان گفت که اولین و مهم‌ترین نیاز آنها دریافت عشق و محبت است. تحقیقات نشان می‌دهد که با بالارفتن سن میزان حساسیت به طرد هم بالاتر می‌رود. در واقع سالمندان فکر می‌کنند به این خاطر که پیر شده‌اند و از جامعه فاصله گرفته‌اند دیگر کسی آنها را دوست ندارد. حتی شاید گاهی احساس کرده باشید که آنها به‌شدت روی ساده‌ترین مسائل راجع به محبت حساس شده‌اند. به همین خاطر مشاوران خانواده همیشه توصیه می‌کنند که در رفتار با سالمندان هر روز به آنها یادآوری کنید که دوستشان دارید و برای شما باارزش هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران بازنشستگی کلیک کنید. 

➰ نظرشان را بخواهید | رفتار با سالمندان

در رفتار با سالمندان حتما از آنها نظر بخواهید. بازنشستگی، عقب ماندن از تکنولوژی با این سرعت رشد و شکاف نسلی همگی از جمله مواردی هستند که باعث می‌شود یک سالمند از جامعه فاصله بگیرد. به‌تدریج و با این فاصله‌گرفتن سالمندان باور می‌کنند که از جامعه کنار گذاشته شده‌اند؛ و این باور می‌توانند تأثیرات مخرب بسیاری روی روحیه آنها داشته باشد. برای مبارزه با این مشکل بهتر است از آنها بخواهید در کارها کمکتان کنند یا به شما مشورت بدهند. مثلاً در مورد برخی مسائل نظر و تجربه آنها را بپرسید یا بعضی از کارها مثل وقت گذراندن با فرزندتان را به آنها بسپارید. اگر سالمندان بتوانند زمان‌هایی را هم به‌عنوان داوطلب درگیر کارهای ساده در خارج از منزل باشند برای آنها بسیار مفید خواهد بود.

➰ تمرین‌های روزانه را جدی بگیرید

یکی از نکاتی که باید در رفتار با سالمندان به آن توجه کرد تمرین های روزانه است. سالمندی دوره سنی است که ما از نظر خیلی از توانایی‌هایمان به سمت ضعف و ناتوانی حرکت می‌کنیم. به همین خاطر بهتر است تمرین‌های جسمی و ذهنی را برای سالمند در نظر بگیرید و در انجام آنها جدی باشید. برای مثال یک پیاده‌روی نیم‌ساعته یا انجام یک بازی فکری می‌توانند تمرین‌های ساده‌ای باشند که تأثیرات بسیار خاصی دارند. این تمرین‌ها شاید در رشد استعدادهای سالمند تأثیری نداشته باشند اما حداقل باعث خواهند شد که روند پیری و ازدست‌دادن توانایی‌ها کندتر بشود.

➰ به اوقات فراغت خودتان اهمیت بدهید

توجه به اوقات فراغت در رفتار با سالمندان بسیار مهم است. در نهایت می‌خواهیم راجع به این موضوع صحبت کنیم که اگر با یک سالمند و به‌خصوص سالمندی که درگیر ناتوانی‌های جسمی یا ذهنی شده است سروکار دارید زمان‌هایی را هم به‌عنوان اوقات فراغت برای خودتان در نظر بگیرید. شما احتیاج دارید ساعت‌هایی را برای مهمانی یا تنهایی خودتان داشته باشید تا بتوانید برای ارتباط دوباره با فرد سالمند تجدید قوا کنید. پس حتماً برای جلوگیری از فرسودگی روانی خودتان این موضوع را جدی بگیرید.

چه زمانی برای رفتار با سالمندان از یک مشاور کمک بگیریم

چه زمانی برای رفتار با سالمندان از یک مشاور کمک بگیریم

توصیه کلی ما این است که با ورود فرد به دنیای سالمندی حتما استفاده از خدمات مشاوره را شروع کنید. ورود به این دوره سنی چالش‌هایی را به همراه دارد که سالمند باید با آنها سازگار شود. برای مثال ازدست‌دادن توانایی‌ها، بازنشستگی، ترس از مرگ و مسائلی ازاین‌دست همگی عواملی هستند که سالمند می‌بایست با آنها دست‌وپنجه نرم کند و درست به همین خاطر است که افسردگی یا حتی خودکشی آمار بسیار بالایی در میان سالمندان دارد. به همین جهت رفتار با سالمندان اصول خاصی دارد که باید رعایت شود. اما اگر به هر دلیلی این امکان برایتان وجود ندارد در موارد زیر حتما از یک مشاور کمک بگیرید:

🔹 تغییر در خلق‌وخو و احساسات بیمار به شکلی که قبلا وجود نداشته یا شدیدتر شدن حالت‌های گذشته

🔹 صحبت‌کردن دائم از گذشته و افسوس خوردن بابت فرصت‌هایی که ازدست‌رفته‌اند

🔹ترس از تنها ماندن

🔹 صحبت‌کردن دائم از مرگ، مراسم تشییع و موضوعاتی ازاین‌قبیل

🔹 کم‌حرف و گوشه‌گیر شدن

🔹هرگونه تغییر در الگوی خواب‌وخوراک

🔹هر زمانی که احساس می‌کنید توانایی‌های ذهنی یا کارهای روزانه سالمند به کیفیت سابق انجام نمی‌شود.

کلام آخر

در این مقاله راجع به رفتار با سالمندان صحبت کرده ایم. به طور کلی سالمندان بعد از گذراندن عمر و فاصله زیاد سنی، شاید برای افراد کم سن خسته کننده باشند. اما زمانی که نحوه رفتار و برخورد با آنها را بدانید؛ به راحتی می‌توانید ارتباط برقرار کنید. برای آگاهی از روش های برخورد با این افراد؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با سالمندان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

وقتی سالمندی به دیگران تهمت می‌زند که وسایلش را برداشته‌اند باید چه‌کار کرد؟

این موضوع در بعضی موارد می‌تواند به دلیل شروع آلزایمر یا سایر بیماری‌های زوال عقل باشد. در واقع سالمندان وسایلشان را جایی می‌گذارند و سپس فراموش می‌کنند. به همین خاطر فکر می‌کنند که کسی آنها را برداشته. بهترین راه این است که هرگز با آنها درگیر نشوید و در اولین فرصت از یک متخصص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره