خانوادهزوج و خانواده

کنترل شوهر

کنترل شوهر خانواده‌های زیادی را به خطر انداخته است. امروزه بسیاری از خانم‌ها حتی به دنبال برنامه و نرم‌افزارهای گوناگون برای کنترل تماس‌ها و پیام‌های گوشی شوهرشان هستند. این تلاش‌ها برای کنترل شوهر و حساس شدن به او دلایل مختلفی دارد. مانند شک و ترس ناشی از خاطره‌های بدتان از تاثیر شبکه‌های اجتماعی، رفتارهای همسر، اطرافیان، حتی علاقه بیش از حد شما به همسرتان و ارزشمند بودن او برای شما. اما برای نگهداری و کنترل هر چیزی روش‌های اصولی و صحیحی وجود دارد. شاید شوهرتان خوشش نیاید مدام به شما جواب پس دهد و کنترل شود. چک کردن مداوم شوهر و کنترل و محدود کردن او به نتایج بدی در روابطتان منتهی می‌گردد. پس بهتر است از طریق مشورت با روانشاس یا مشاور مشکل‌تان را بررسی و اگر کنترلی لازم بود به شیوه درست عمل کنید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

آیا کنترل کردن شوهر کار درستی است ؟

بعضی خانم‌ها روی شوهرشان بسیار حساس‌اند و تلاش در کنترل او دارند، این را هم کاملا کار درستی می‌دانند. اما آیا این کار درست است یا خیر؟ طبق آمار حاصل از دادگاه‌ها خانواده، هر قدر به شوهر خود حساسیت بیشتری نشان دهید و بیشتر چِکش کنید، بدبینی‌تان نسبت به او بیشتر و در دام یک سیکل باطل گرفتار خواهید شد.

از طرفی هم حساسیت زیاد نسبت به شوهرتان، او را نیز ناراحت و دلخور می‌کند و نتیجه عکس از کارتان خواهید گرفت. حساسیت و بدبینی رابطه مستقیم با هم دارند و یکدیگر را افزایش می‌دهند. وقتی در دام این دور باطل گیر بیافتید، اوضاع زندگی بدتر خواهد شد. پس از بدبینی دست بکشید و اعتماد کنید تا آرامش در خانه حاکم شود.

ریشه های کنترل شوهر

با یافتن علل کنترل شوهر و بدبینی نسبت به او، می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید. اگر دیدید شک شما علت موجهی ندارد، برای درمان و اصلاح این رفتارتان قدمی بردارید. معمولا ریشه‌های کنترل‌گری زنان عوامل زیر است.

1- تجربیات بد

گاهی علت کنترل‌گری تان به اتفاقات بدی مربوط می‌شود که در گذشته تجربه کردید. مثلا اگر همسرتان قبلا خیانتی به شما کرده و یا دروغی گفته باشد؛ موجب می‌شود شما دائم گذشته را به خاطر آورید و نگران باشید. در این مواقع بنشینید و با اون صحبت کنید، نگرانی و دلیل شک خود را بگویید. مطمئنا این‌گونه شوهرتان هم کاری برای اطمینان خاطر شما انجام می‌دهد و از نگرانیتان کم خواهد شد.

2- کنترل شوهر  و بدبینی ذاتی

همیشه هم علت درستی برای شک به شوهرتان وجود ندارد و ریشه بدبینی و میل به کنترل شوهر به خودتان بر می‌گردد. به این معنی که شما خودتان ذاتا آدم بدبین و شکاکی هستید. شاید هم تجربه تلخی از کودکی دارید، یا جایی توسط کسی ترک شدید. در این موارد باید بر احساسات خودتان آگاه باشید، و به دنبال راه حلی برای این مشکل بگردید.

3- کنترل شوهر و دوست داشتن زیاد

بسیای از زنان هم به خاطر دوست داشتن بیش از حد شوهرشان، نسبت به او حساس می‌شوند. می‌ترسند کسی او را از دستشان بگیرد. بنابراین ممکن است شما از روی عشق زیاد به شوهرتان مدام او را کنترل کنید که مبادا رابطه‌تان به هم بخورد. ولی این کار کاملا اشتباه و روش غلطی است. بجای آن سعی کنید راه‌های درست محفاظت از رابطه را آموزش ببینید.

4- رفتارهای مشکوک شوهر

مردانی هم هستند که واقعا در حال خیانت به همسرشان هستند. این مردان با تغییر در رفتارها و آمد و شدهای‌شان در خانه، حس بدبینی و شک را در وجود خانم‌شان به وجود می‌آورند. در این مواقع زنان حق دارند او را کنترل کنند و مطمئن شوند رابطه‌شان چگونه است. مطمئنا با کنترل شوهر و یافتن مدرک قطعی علیه او بهتر می‌توانند از خود دفاع کنند و تصمیم درستی بگیرند. برای یافتن‌حقیقت حتما مقاله نشانه های خیانت مردان را بخوانید.

نتایج منفی کنترل شوهر

کنترل بی‌دلیل و یا افراطی شوهر نتایج منفی بسیاری بر زندگی‌تان می‌گذارد. به موارد زیر توجه کنید. چرا که به راحتی با استفاده از خدمات مشاوره می‌توانید از آن‌ها جلوگیری کنید.

_ فراری دادن شوهر

تاکنون حتما پسران نوجوانی که از مادرشان فراری‌اند را دیدید. به نظرتان آن‌ها چرا فرار می‌کنند؟ جواب ساده است؛ زیرا مردان در هر سنی که باشند از کنترل شدن و تحت نظر کسی بودن بدشان می‌آید. فرقی ندارد که چند سال‌شان باشد، شما با چک کردن مداوم کمد، وسایل، گوشی و سرک کشیدن‌های بی‌مورد در وسایل و کارهای شوهرتان، درست مانند یک مادر سختگیر با او رفتار می‌کنید. پس اگر او از خانه و رابطه با شما فراری شد، نباید تعجب کنید.

_ لجبازی

از اثرات دیگر کنترل شدن شوهر تان، لجبازی و انتقام‌جویی است. شوهرتان وقتی ببیند شما با او مثل بچه‌ها رفتار می‌کنید، ممکن است او هم رفتارهای بچگانه‌ای مانند لجبازی با شما نشان دهد یا حتی برای انتقام‌جویی در روابط به شما بسیار سخت بگیرد.

_ دروغگویی و پنهان‌کاری شوهر

به طوری کلی، سختگیری نسبت به افراد موجب می‌شود که او هم به دنبال راه‌هایی برای دروغگویی و پنهان کاری باشد. مثلا اگر به شوهرتان شکایت کنید که چرا تنها به خانه مادرت رفتی، این رفتار گله‌مندانه کوچک می‌تواند شروعی برای پنهان‌کاری‌های او باشد.

_ پرخاشگری

همیشه داشتن احساسات منفی همچون بدبینی در یک رابطه، زمینه‌ای برای بروز جنگ و دعواها می‌شود و نهایتا موجب دوری دو طرف از هم می‌گردد. به دنبال جنگ و دعوا و پرخاشگری در روابط نیز، آسیب‌ها و مشکلات دیگری در خانواده ایجاد خواهد شد.

_ خیانت

همان‌طور که گفتیم، کنترل‌گری نه تنها جلوی خیانت را نمی‌گیرد، بلکه گاهی دلیل خوبی می‌شود برای خیانت شوهرتان. زیرا شوهرتان با خود فکر خواهد کرد که چه من کاری انجام دهم چه نه! همسرم به من شک دارد! پس کم کم به طرف روابط فرازناشویی می‌رود. مشاجره‌ها و کنترل های زیاد از حد شما، او را وادار می‌کند تا برای آرامش به شخص دیگری پناه ببرد.

راه‌های صحیح برای کنترل شوهر

برای حفظ و مراقبت از رابطه خود با همسرتان، روش‌های اصولی و صحیحی وجود دارند که بهتر است از آن‌ها استفاده کنید. برخی از این روش‌ها را در این قسمت مرور می‌کنیم.

1- بهترین دوست شوهرتان باشید

مردان افرادی را که بدون قضاوت، جبهه‌گیری و عصبانیت پای حرفشان بنشیند را بهترین دوست خود می‌دانند. اگر می‌خواهید بهترین دوست شوهرتان شوید، فعالیت‌های مورد علاقه‌ او را دنبال کنید؛ مثلا با او فوتبال نگاه کنید، از ماشین‌ها و اقتصاد مباحث مورد علاقش صحبت کنید. اگر بتوانید بهترین دوست همسرتان شوید؛ او همه حرف‌هایش را همیشه به شما خواهد گفت.

2- حرف‌های‌تان را مستقیم بگویید

هر موقع حس کردید همسرتان رفتار مشکوکی دارد، یا اشتباه می‌کند و شما را به شک انداخت، بهترین روش این است که با لحنی خوب و محترم و مستقیم موضوع را به او بگویید. با قهرکردن و دعوا راه انداختن، هرگز نمی‌توانید مردان را متوجه اشتباه در رفتارشان کنید.

3- با سیاست باشید

این را بدانید که هر زمانی برای حرف زدن با شوهرتان مناسب نیست، وقتی او تازه از سرکار آمد و یا وقتی سر شام است، یا بیمار و درگیری ذهنی دارد، با او راجب مشکلات صحبت نکنید. اینجور مواقع او نه تنها متوجه حرف‌تان نمی‌شود و واکنش درستی نشان نمی‌دهد؛ بلکه فقط کلافه و عصبانی خواهد شد.

4- به موقع حساس شوید

زمانی که شوهرتان به مادر یا خواهر خود زیاد توجه می‌کند و با آن‌ها صحبت می‌کند، نباید حساس شوید. بلکه شما هم با مادر شوهر و خواهر شوهر خود بیشتر ارتباط برقرار کنید تا آن‌ها هم به نفع شما رفتار کنند. ولی اگر دیدید همسرتان با همکاران خانومش زیاد صمیمی می‌شود و گرم می‌گیرد، اینجاست که باید حساس باشید و برخورد جدی ولی درست از خود نشان دهید.

5- به او محبت کنید

به جای اینکه مدام او را کنترل کنید و رفت وآمد و گوشی‌اش را زیر نظر بگیرید، سعی کنید کنترل قلب او را به دست گیرید. این روش مطمئنا جواب خواهد داد. با رفتار محبت‌آمیز، توجه و رسیدگی به او می‌توانید شوهرتان را بیشتر به خود وابسته کنید و خانواده‌ای شاد و سالم برای هر دو ایجاد کنید.

6- زمانی برای تنها بودن به او بدهید

هر انسانی زمان‌هایی نیاز دارد که تنها باشد. از ایجاد فاصله گهگاهی بین خود و همسرتان نترسید؛ چون اگر به مدت مناسبی تنها باشد، موجب نزدیکی بیشتر در روابط‌تان نیز خواهد شد. وقتی همسرتان تنها شد مدام به این فکر نکنید که او الان کجاست و چه می‌کند. در عوض سعی کنید در این مدت حال خودتان خوب باشد. ولی یادتان باشد این مدت تنهایی نباید زیاد شود چون ممکن است نتیجه عکس دهد.

سخن آخر

‌کسی از شما توقع ندارد و یا توصیه نمی‌کند که نسبت به زندگی، رفتار و روابط شوهرتان بی‌تفاوت باشید. می‌دانیم که نمی‌شود گفت برایم فرقی ندارد که همسرم با چه کسانی ارتباط صمیمی دارد. اتفاقا این نظر بر خلاف قداست خانواده و تعهد زوجین نسبت به یکدیگر است. ولی خب مسلما کنترل و چک کردن بیش از حد شوهر هم، روش مناسبی برای نشان دادن توجه و حسن نیت نیست. تعهد و کنترل‌ باید درونی باشد. بهتر است شما با محبت، عشق، اعتماد، احترام، صمیمیت، گذشت، اعتماد به نفس، داشتن مهارت‌های زندگی و… کنترل را به یک نیروی درونی تبدیل کنید تا آرامش هر دو و خانواده تامین شود.

برای دریافت مشاوره خانواده تلفنی از طریق تلفن 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره