روانشناسی و کودککودک

کوبیدن سر به زمین در کودکان | 5 روش پیشگیری از کوبیدن سر کودک

کوبیدن سر به زمین در کودکان، یک رفتار رایج برای کسب آرامش است. و اغلب قبل از به خواب رفتن از این روش استفاده می‌کنند. چنین رفتاری از ۶ تا ۹ ماهگی آغاز می‌شود و تا معمولا تا ۳ سالگی ادامه می‌یابد. اما اگر این رفتار بیش از ۳ سالگی ادامه داشت، نشان از بیماری جسمی و‌ روانی است.

اما برای کوبیدن سر به زمین در کودکان چه باید کرد؟ راهکارهایی برای کنترل این رفتار وجود دارد و والدین باید نسبت به این روش ها آگاه باشند. اما قبل از استفاده از راهکارها، باید نوع و دلیل این رفتار را بدانید. گاهی کودک به دلیل جلب توجه، نا امیدی، درد و یا بی حوصلگی چنین رفتارهایی را از خود بروز می‌دهد. این رفتارها با وجود اینکه طبیعی هستند؛ اما هشدار دهنده نیز می‌باشند. به همین دلیل ضرورت دارد تا برای بررسی دلیل، از روانشناس و مشاورین‌کودک راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی‌کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

کوبیدن سر به زمین در کودکان

کوبیدن سر به زمین در کودکان چیست؟

تا به حال شاهد کوبیدن سر به زمین در کودکان بوده اید؟ کودکان به دلایل مختلفی چنین رفتاری از خود بروز می‌دهند. دلایلی مانند درد، بی حوصلگی، ناامیدی، آرامش، جلب توجه و … برای انجام چنین رفتاری وجود دارند. و چنین رفتارهایی همیشه باعث نگرانی والدین می‌شود. این رفتار کودک از 6 ماهگی تا 3 سالگی ادامه دارد و طبیعی تلقی می‌شود. اما اگر بیش از 3 سالگی این رفتار ادامه داشته باشد، باید نگران شوید؛ و از متخصص راهنمایی بگیرید.

اما اغلب کوبیدن سربه زمین درکودکان اغلب به دلیل تسکین درد و کسب آرامش انجام می‌شود. برای تشخیص این رفتار باید نشانه های کودک را بدانید و به دنبال راهکار مناسب باشید. در این مقاله به کل راجع به کوبیدن‌ سر به زمین در کودکان صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علائم کوبیدن سر به زمین در کودکان

کودکی که دائم سر خود را به زمین می‌کوبد؛ نشانه هایی را به همراه دارد. کودک اغلب این رفتار را قبل از خواب انجام می‌دهد و دلیل این رفتار، کسب آرامش قبل از خواب است. در این بخش مقاله به رایج ترین علائم زدن سر به زمین در کودکان اشاره کرده ایم.

🔹 دراز کشیدن به پشت و غلتیدن سر از این طرف به پهلو به اندازه کافی برای ضربه زدن به سر

🔹 کوبیدن‌مکرر سر خود به تخت خواب یا تشک

🔹نشستن فقط برای زدن سر به دیوار یا گهواره

🔹 تکان دادن به جلو، عقب و زدن سر در حالی که به جلو تکان می‌خورند.

کوبیدن سر به زمین در کودکان چقدر زمان می‌برد؟

کوبیدن سر به زمین در کودکان اغلب حدود 15 دقیقه زمان می‌برد. این رفتار معمولا بین 6 تا 9 ماهگی آغاز می‌شود و در 3 سالگی متوقف می‌شود. اما برخی از کودکان سالم نیز ممکن است که این رفتار را تا 5 سالگی ادامه دهند. بهتر است که اگر این رفتار بیش از 3 سالگی ادامه داشت؛ از متخصص کمک بگیرید.

دلیل کوبیدن سر به زمین در کودکان چیست؟

دلایل مختلفی برای کوبیدن سربه زمین درکودکان وجود دارد. ما برای افزایش آگاهی شما این بخش مقاله را به دلایل اختصاص داده ایم.

💠 کسب آرامش

💠 پاسخ به کسالت، ناامیدی و اضطراب

💠نوعی تکنیک خود تحریکی

آیا کوبیدن سر به زمین در کودکان نشان از چیست؟

کوبیدن سر به زمین در کودکان واکنش طبیعی است. و به ندرت پیش می‌آید که نشان از بیماری زمینه ای باشد. اما این رفتار ممکن است که به مشکل شناختی، فیزیکی و عاطفی نیز تبدیل شود. در برخی مواقع این رفتارکودک نشان از بیماری هایی است که در ادامه ذکر کرده ایم.

🟣 اختلال حرکتی کلیشه ای

🟡اختلالات عصبی

🔴 اوتیسم

روش های پیشگیری از کوبیدن سر به زمین در کودکان

روش های پیشگیری از کوبیدن سر به زمین در کودکان

کوبیدن سر به زمین در کودکان باعث آسیب به سر او می‌شود. اما روش هایی نیز برای پیشگیری از این رفتار وجود دارد که والدین می‌توانند استفاده کنند. در ادامه روش های جلوگیری از زدن سر در کودک را توضیح داده ایم.

🔶 رفتار نوزاد خود را بررسی کنید

اولین روش برای جلوگیری از کوبیدن سر به زمین در کودکان، بررسی رفتارکودک است. با بررسی می‌توانید دلیل رفتار کودک را شناسایی کنید و به سراغ حل مشکل بروید.

🔶 حواس فرزند خود را پرت کنید

برای جلوگیری از کوبیدن سر به زمین در کودکان، حواس فرزند را پرت کنید. اغلب‌کودکان زمانی که حواسشان پرت می‌شود؛ از این رفتار دست می‌کشند. بنابراین هر بار که فرزند قصد بروز چنین رفتاری داشت؛ با حرف و صدا کردن؛ او را از کار خود منصرف کنید.

🔶 فرزند خود را آرام کنید

یکی از کارهایی که باعث کاهش کوبیدن سر به زمین در کودکان می‌شود؛ آرام سازی‌کودک است. قبل از قرار دادن نوزاد در تخت؛ او را قنداق کنید و تکان دهید. و در عین حال فرزند خود را در آغوش بگیرید. با این کار کودک قبل از خواب به آرامش می‌رسد و دیگر نیازی برای سر کوبیدن نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

🔶 بازی و فعالیت را امتحان کنید

اگر دلیل کوبیدن سر به زمین در کودکان بی حوصلگی است؛ او را مشغول کنید. از اسباب بازی و وسیله های مورد علاقه اش برای آرام سازی کمک بگیرید.

🔶 خطر آسیب را به حداقل برسانید

اگر رفتار کوبیدن سربه زمین درکودکان دائمی است، برای جلوگیری از آسیب اقدام کنید. برای اطراف گهوار بالشت نرم انتخاب کنید. و مکان هایی که کودک برای کوباندن سر انتخاب می‌کند را به حداقل برسانید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در رابطه با کوبیدن سر به زمین در کودکان گاهی لازم است که به پزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکل جلوگیری شود. در این بخش مقاله به نشانه هایی که شما را آگاه می‌کند اشاره کرده ایم.

🔻نوزاد در خوابیدن مشکل دارد یا حتی پس از کوبیدن سرش نمی‌خوابد.

🔻 زدن سر در طول روز زیاد رخ می‌دهد.

🔻کوبیدن سر حتی پس از آسیب نیز ادامه دارد.

🔻 نوزاد حتی پس از ضربه زدن به سرش نمی خوابد.

🔻 کوبیدن سر منجر به هر نوع آسیبی شده یا باعث استفراغ نوزاد شود.

🔻کودک دارای تاخیر در رشد است.

🔻 کودک در حفظ تعادل بدن و هماهنگی حرکات بدن مشکل دارد.

🔻 کوبیدن‌سر بعد از سه سالگی، حتی اگر نوزاد هیچ یک از شرایط ذکر شده در بالا را نشان ندهد.

کلام آخر

زدن سر به زمین در کودکان اگر بیش از 3 سالگی ادامه داشت، حتما به متخصص مراجعه کنید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا روش های پیشگیری از این رفتار را آموزش ببیند. و پزشک به تشخیص بیماری های جسمانی می‌پردازد. بنابراین این مساله را جدی بگیرید و در صورت مشاهده آسیب های جدی روند درمانی را شروع کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی‌کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره