خصوصیات روانی نوجواننوجوان

زودرنجی در نوجوانان | علت، نشانه ها و درمان

زودرنجی در نوجوانان یکی از رفتارهای شایع در آنان است که او و خانواده را دچار مشکلات مختلفی می‌کند. در واقع نوجوان به دلیل احساس غرور در این دوران و تغییرات اساسی، بسیار حساس و آسیب پذیر شده و حتی در مورد موضوعات پیش پا افتاده نیز احساس ناراحتی می‌کند. با اینکه این موضوع تا حدی طبیعی است؛ اما گاهی مانع از برقراری ارتباط نوجوان با دیگران می‌شود. از این رو او را تنها و منزوی کرده و منجر به پیچیده‌تر شدن شرایط می‌گردد. او خود را مرکز جهان دانسته به همین دلیل نسبت به حرف ها و انتقادهای دیگران حساس شده و واکنش های شدیدی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل والدین و اطرافیان باید در این مورد به نوجوان کمک کرده وهمچنین از مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زودرنجی نوجوانان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

زودرنجی در نوجوانان

در دوران نوجوانی همزمان با تغییرات جسمانی، تغییرات اساسی در اخلاقیات نوجوان نیز ایجاد می‌گردد که آنها را در شرایط سختی قرار می‌دهد. زودرنجی در نوجوانان منجر به بروز مشکلات بیشتری برای آنان می‌گردد. در واقع همین علائم همزمان است که تحمل این شرایط را برای نوجوانان دشوار می‌کند.

این زودرنجی گاهی به شکل تغییرات خلقی خود را بروز داده و با خشم و عصبانیت نیز همراه است. فراموش نکنید که این دوران موقت بوده و با گذر از دوران بلوغ این اخلاق نیز برطرف می‌شود. اما بهتر است والدین و اطرافیان در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و به فرزند خود کمک کنند. برای اطلاع از مراحل شکل گیری هویت در نوجوان کلیک کنید.

دلایل زودرنجی در نوجوانان

دلایل زودرنجی در نوجوانان

زودرنجی درنوجوانان به دلایل مختلفی رخ می‌دهند. از طرفی اطلاع از دلایل این موضوع می‌تواند تا حد زیادی در درک کردن رفتارهای نوجوان و همچنین کمک کردن به او موثر باشد. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل می‌پردازیم.

◀بی توجهی والدین دلیلی بر زودرنجی در نوجوانان

یکی از دلایل اصلی زودرنجی در نوجوانان، بی توجهی والدین نسبت به آنان است. برخی از والدین در این شرایط رفتار درستی با والدین خود ندارند. به همین دلیل آنها احساس خلا کرده و واکنش های شدیدی از خود نشان می‌دهند. فراموش نکنید که در این سنین نوجوانان نیاز به محبت و توجه داشته و در صورتی که نتوانند این نیاز را با خانواده خود برطرف کنند؛ از روش های نادرستی استفاده می‌کنند.

◀تعییرات خلقی و جسمانی

از اصلی ترین دلایل زودرنجی نوجوانان تغییرات خلقی و جسمانی در این دوران است. از آنجایی که در این دوران آنان تغییرات هورمونی زیادی را تجربه می‌کنند؛ این موضوع بر روحیات آنان نیز تاثیر داشته و منجر به زودرنجی می‌گردد. در واقع آنان اعتماد به نفس خود را در مورد ظاهرشان از دست داده و به همین دلیل در این مورد حساس می‌شوند.

◀ زودرنجی در نوجوانان به دلیل توقعات والدین

همچنین توقعات والدین نیز در این دوران بسیار زیاد شده و به نوجوانان فشار زیادی وارد می‌کنند. به همین دلیل زودرنجی نوجوانان تشدید شده و آنان دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. معمولا والدین فرزند خود را با دیگران مقایسه کرده و انتظار دارند که به راحتی با این شرایط کنار بیایند. اما همین موضوع شرایط را برای آنان دشوار تر می‌کند.

◀احساس تبعیض و عدم احترام به حریم خصوصی

یکی دیگر از دلایل زودرنجی در نوجوانان، حس کردن تبعیض در مقایسه با دیگر فرزندان و حتی عدم احترام به حریم خصوصی آنان است. در این سنین آنان به فضای خصوصی نیاز داشته و دیگران نیز باید به آن احترام بگذارند. چرا که والدین در این مورد احساس نگرانی کرده و به همین دلیل نیاز دارند که مدام نوجوان خود را چک کنند. برای اطلاع از راه های احترام به حریم خصوصی نوجوان کلیک نمایید.

نشانه های زودرنجی در نوجوانان

همچنین زودرنجی در نوجوانان با نشانه های مختلفی همراه است. علائمی که آنان از خود بروز می‌دهند بستگی به شرایط و محیط آنان دارد. آنان حتی از وضعیت خود نیز راضی نبوده و نسبت به کوچک ترین مسائل نیز واکنش نشان می‌دهند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

نوجوان همواره در تنش و اضطراب است

خود را با دیگران مقایسه کرده و همچنین احساس پیری می‌کنند

بیش از حد به دیگران اهمیت می‌دهند

گوشه گیر و منزوی هستند

احساس ناراحتی کنترل نشده ای دارند

در شلوغی احساس امنیت نمی‌کنند

تمایلی به وقت گذرانی با خانواده خود ندارند

انتقاد پذیر نیستند

حتی در جمع دوستان نیز احساس شرم می‌کنند

روش های برخورد با زودرنجی در نوجوانان

روش های برخورد با زودرنجی در نوجوانان

بهتر است والدین و اطرافیان بعد از اطلاع از دلایل زودرنجی در نوجوانان، در این مورد اقداماتی انجام داده و به او کمک کند تا از این دوران راحت تر عبور کند. برخورد با این موضوع بسیار اهمیت دارد. چرا که در صورت ادامه دار شدن و یا تشدید، نوجوان در آینده نیز زودرنج خواهند ماند.

📌مسخره نکردن او

بهتر است در مواجه با زودرنجی نوجوانان ، احساسات آنان را به سخره نگیرید. در واقع وقتی احساسات آنان را غیر منطقی دانسته و به آنها اهمیتی نمی‌دهید؛ این رفتار در آنان تشدید می‌شود.

📌حمایت کردن از او

بهتر است در مقابل زودرنجی نوجوانان، از آنها حمایت کرده و پشتیبانی نمایید. با آنان در مورد مسائل مختلف صحبت کرده و همچنین به آنان نیز اجازه بیان کردن نظراتشان را بدهید. به طور کلی برقراری ارتباط موثر در این دوران، می‌تواند در این مورد بسیار موثر باشد.

📌همدردی با نوجوان

فراموش نکنید که آنان در حال تحمل شرایط سختی هستند. پس با آنان همدردی کرده و مشکلات شان را دست کم نگیرید. برای مثال به آنان بگویید که درک می‌کنید که در چه شرایطی هستند و در کنارشان هستید.

📌مساعده و محبت کردن به او

برخی از والدین تصور می‌کنند که نوجوان دیگر وارد دنیای بزرگسالی شده اند و دیگر نیازی به محبت آنان ندارند. اما اینطور نیست. در واقع بسیاری از رفتارهایی که نوجوان از خود نشان می‌دهد؛ در اعتراض به کمبود محبت و بی توجهی است.

📌برآوردن نیازهای واقعی نوجوان

علاوه بر تمام بهانه گیری ها و مسائل حاشیه ای، نوجوانان نیاز ها و حق و حقوقی نیز دارند. باید این موارد را شناخته و برای نوجوان آن را برطرف نمود. برطرف کردن این نیازها در روند شکل گیری شخصیت آنها موثر است. برای آشنایی بیشتر با نیازهای نوجوان کلیک کنید.

📌کمک گرفتن از مشاور

کمک گرفتن از مشاور برای برخورد با زودرنجی نوجوانان یکی از اقدامات اساسی محسوب می‌شود. والدین باید در این دوران با فرزند خود به روانشناس مراجعه کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

سخن پایانی

به طور کلی با توجه به دلایل و راهکارهایی که در مورد زودرنجی نوجوانان بیان شد؛ والدین و حتی خود نوجوان بهتر است این رفتار را کنترل کرده و همچنین در مورد آن اطلاعات لازم را داشته باشند. درک نوجوانان و داشتن رفتار درست با آنان در این سنین بسیار اهمیت داشته و همچنین تاثیر گذار است. افراد باید در این مورد با نوجوان صحبت کرده و همچنین از روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه زودرنجی نوجوانان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره