خصوصیات روانی نوجواننوجوان

شکل گیری هویت در نوجوان | مراحل و عوامل موثر بر شکل گیری هویت در نوجوان

شکل گیری هویت در نوجوان یکی از مراحل مهم در زندگی فرد بوده که با چالش های زیادی همراه است. در واقع نوجوانان بعد از سن بلوغ ، وارد دنیای بزرگسالی شده و باید هویت مستقلی کسب نمایند. آن‌ها در دوران نوجوان با مسائل مختلفی روبرو شده و به خودشناسی بیشتری می‌رسد. در واقع بسیاری از مسائل هویتی و مشکلاتی که افراد در دوران بزرگسالی با آن روبرو می‌شوند؛ ناشی از همین موضوع است. اما آنها می‌توانند با انجام روش های مختلفی و همچنین کمک گرفتن از دیگران از این مرحله به سلامت عبور کرده و هویت کاملی را در خود رشد دهند. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

شکل گیری هویت در نوجوان

شکل گیری هویت نوجوان، به قدری حائز اهمیت است که بسیاری از دانشمندان در این مورد نظریه پردازی کرده و همچنین محقیقن نیز در حال بررسی این موضوع به طور مفصل تر هستند. این مفهوم در گذر زمان دچار تغییرات مختلفی شده و به همین دلیل به طور مداوم باید مورد پژوهش قرار گیرد.

عوامل مختلفی در این مورد موثر که خود نوجوان و اطرافیان او باید به آنها توجه داشته باشند. از طرفی فراموش نکنید که تغییر در این دوره آسان تر بوده و افراد می‌توانند اشتباهات را جبران نمایند. پس جای نگرانی نیست و نباید فشار زیادی به نوجوان وارد نمود. برای اطلاع از انواع نیازهای نوجوان کلیک کنید.

مراحل شکل گیری هویت در نوجوان

مراحل شکل گیری هویت در نوجوان

معمولا شکل گیری هویت در نوجوان، به شکل های مختلفی صورت می‌گیرد. این موضوع برای همه افراد یکسان نبوده و با توجه به شرایط متفاوت است. در این قسمت به توضیح اساسی ترین دوره ها در این زمان می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با نیاز به حریم خصوصی نوجوان کلیک نمایید.

💠فاصله گرفتن

در مرحله اول نوجوان تا حدی از خانواده خود فاصله گرفته و به طور کلی نیاز به فضای بیشتری دارد. در واقع خواستار حریم خصوصی بیشتری از سمت خانواده است. برخی از خانواده ها به طرز صحیحی نسبت به این موضوع پاسخ نداده و نسبت به رفتارهای نوجوان خود حساس می‌شوند. اما این موضوع کاملا طبیعی است و باید نوجوان را کمی به حال خود گذاشت.

💠جدایی اولیه

در این مرحله که تقریبا در سنین 15 تا 17 سالگی رخ می‌دهد؛ نوجوان تا حدی از خانواده خود مستقل شده و از آنها جدا می‌شود. این جدایی بیشتر از نظر روانی و عاطفی است. گرچه در بسیاری از کشورهای غربی، نوجوانان از سنین 16 سالگی حق کارکردن نیز دارند. اما به طور کلی آنان همچنان به خانواده ها خود وابسته بوده و به اطرافیان خود نیازمند هستند.

💠ورود به مناسبات اجتماعی

در آخرین مرحله می‌توان گفت که شکل گیری هویت نوجوان انجام شده و او دوباره به صورت مجدد به مناسبات اجتماعی باز می‌گردد. در واقع تا قبل از این نوجوان کمی گوشه گیر و منزوی شده و تمایلی به حضور در جمع ها ندارد. اما در این زمان در حوزه های مختلفی مانند تحصیلی، کاری و… فعال تر می‌شود.

انواع مختلف شکل گیری هویت در نوجوان

شکل گیری هویت نوجوان باید در حوزه های مختلفی صورت گیرد. در واقع هویت متشکل از بخش های فردی و اجتماعی است. افراد تصور می‌کنند همین که نوجوان از دوره بلوغ عبور کند و به پایداری خلق و خو برسد؛ کافی است. اما هویت یابی در زمینه های فردی، خانوادگی و همچنین فرهنگی صورت می‌گیرد. در صورت نبود هریک از این بخش ها فرد دچار خلا می‌شود.

شکل گیری هویت در نوجوان به صورت فردی

در فرایند شکل گیری هویت در نوجوان، فرد با سوال من کیستم مواجه می‌شود. پاسخ به این سوال آسان نیست. اما نوجوان به روش های مختلفی به این سوال پاسخ می‌ دهد. در واقع افراد با توجه به شرایط و همچنین علایق خود تمایل دارند تا شخصیت خود را شکل دهند. این موضوع بیشتر به هویت فردی در نوجوان برمی‌گردد. اما نوجوان باید بر بخش های دیگر نیز تمرکز کرده به بخش های دیگر هویت نیز توجه داشته باشند.

شکل گیری هویت در نوجوان در روانشناسی

در زمینه شکل گیری هویت نوجوان، جیمز مارسیا نظریه های مختلفی را ارائه داده است. او چهار نوع هویت را تعریف کرد که در هریک نوجوان شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند.

هویت کسب شده: در این حالت، نوجوان بحران هویتی را به طور کامل و با موفقیت پشت سر گذاشته و اهداف مشخصی برای زندگی خود دارد.

هویت پیش رس: نوجوانان دارای هویت پیش رس، به شدت تحت تاثیر اطرافیان خود بوده و انعطاف پذیری زیادی ندارند.

شکل گیری هویت خویشتن یاب: این دسته از نوجوانان معمولا موفق به کسب هویت مشخصی نشده اند؛ به همین دلیل استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند.

ابهام هویت: چنین افرادی هیچ بحران و یا تجربه ای را سپری نکرده اند از طرفی بسیار منزوی بوده و به دنبال هیچ هدف خاصی نیستند.

عوامل موثر بر شکل گیری هویت در نوجوان

برخی از مسائل محیطی و حتی شخصیتی در فرایند شکل گیری هویت در نوجوان، موثر هستند. در واقع این موارد بر نحوه عملکرد نوجوان و همچنین روحیات او را تاثیر گذاشته و در هویت او نقش دارند. برخی از این مسائل، شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با نشانه های نوجوانان موفق کلیک نمایید.

مسائل شناختی

ترتیب تولد

مسائل اقتصادی

عوامل اجتماعی و فرهنگی

تفاوت های جنسیتی

همسالان و خانواده

رسانه ها

پیامدهای ناشی از عدم شکل گیری هویت نوجوان

اگر نوجوان نتواند به خوبی از مرحله شکل گیری هویت گذر کند. دچار مشکلات زیادی در آینده نزدیک خواهد شد. از طرفی بعد از این دوران، دیگر به راحتی نمی‌توان بر این شرایط غلبه کرد. به همین دلیل پشت سر گذاشتن شکل گیری هویت نوجوان بسیار اهمیت داشته وباید به درستی صورت گیرد. نوجوانان اگر نتوانند به خوبی از این مرحله گذر کنند؛ دچار از خود بیگانگی، اعتیاد به مواد مخدر، بزهکاری، واکنش های اضطرابی، افسردگی و حتی خودکشی می‌شوند.

موفقیت در شکل گیری هویت در نوجوان

روش های شکل گیری هویت در نوجوان

شکل گیری هویت در نوجوان به طرز موفقیت آمیز، به عواملی مانند خودآگاهی در نوجوانان، یادگیری مهارت تصمیم گیری و تربیت والدین بستگی دارد. نقش والدین در این زمینه بسیار پررنگ و مهم است. از این رو آنان باید در این مورد اطلاعات کافی را داشته و به نوجوان خود کمک کنند.

سخن پایانی

به طور کلی شکل گیری هویت نوجوان، از اساسی ترین مراحل در نوجوانی محسوب شده که به مسائل مختلفی بستگی دارد. در واقع افراد در این دوران به قدری درگیر تغییرات و مسائل مختلف می‌شوند که رسیدگی به این مهم را از یاد می‌برند. در این زمان والدین باید مداخله کرده و با کمک یک متخصص به فرزندان خود کمک کنند. بهتر است به نوجوان تا حدی آزادی و استقلال عمل دهید تا بتوانند خود نیز کمی کاوشگری و تلاش کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره