رشد و مراقبتروانشناسی و کودکسلامت کودککودککودک و سبک زندگی

اختلال یادگیری

اختلال یادگیری طیف وسیعی از اختلالات را در برمی‌گیرد که شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است. توانمندی و ظرفیت ذهنی افراد متفاوت است اما گاهی افراد در یادگیری برخی از مسائل دچار مشکلاتی هستند. این موضوع دلایل مختلفی داشته بر بخش های از زندگی فرد نیز تاثیر می‌گذارند. اختلالات یادگیری جزو اختلالات روانشناختی نیز محسوب می‌شوند که بیشتر در دروان کودکی بروز می‌کنند. نکته جالب اینجاست که این موضوع به هوش افراد ارتباطی نداشته و افراد می‌توانند با وجود نبوغ، مبتلا به اختلالات یادگیری باشند. یادگیری به عوامل مختلفی بستگی دارد که مجموعه ای از آنها باعث شکل گیری مفاهیم جدید در کودکان می‌شود. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی و آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال یادگیری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

اختلال یادگیری

اختلال یادگیری میان کودکان، شیوع زیادی دارد اما هنوز به طور کامل میان خانواده ها شناخته شده نیست. حتی گاهی خانواده ها به این دلیل فرزند خود را مورد سرزنش و تحقیر قرار می‌دهند. و یا آن را به عنوان کم هوشی فرزند خود پذیرفته و در این راستا تلاشی نمی‌کنند. اما با ماندگاری این مشکلات، کودکان در موضوعات دیگر نیز دچار چالش خواهند شد. همچنین برخی از این مشکلات پیش رونده بوده و روز بروز باعث بدتر شدن کیفیت سلامت روانی کودکان می‌شوند. به همین دلیل والدین باید نشانه های این اختلال را جدی گرفته و برای درمان آن اقداماتی انجام دهند.

نشانه های اختلال یادگیری

نشانه-های-اختلال-یادگیری

نشانه های اختلال یادگیری بسته به نوع اختلال و همچنین سن کودک، به شکل های مختلفی بروز می‌کنند. برخی از علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

بروز مشکلاتی در زمینه یادگیری حروف الفبا و یا نام رنگ ها

مشکل در استفاده از ابزارهای آموزشی

اختلال در صحبت کردن و یا یادآوری اطلاعات

کندی واکنش ها و یادگیری مهارت های جدید

علاقه نداشتن به ریاضیات و یا خواندن متن های مختلف

گیجی و سردرگمی در مواجهه با مسائل درسی

مشکل در هجی کردن و استفاده از کلمات در زمان مناسب

کمبود اعتماد به نفس و اضطراب زیاد

عوامل زمینه ساز اختلال یادگیری

همانطور که گفته شد؛ عوامل مختلفی در بروز و شکل گیری اختلال یادگیری، موثر هستند. والدین می‌توانند با شناسایی آنها درمان را متناسب با این عامل آغاز کرده و به فرزند خود کمک کنند. برخی از مهم ترین آنها، شامل موارد زیر می‌شوند.

🔷محیطی

محیطی که کودک در آن رشد می‌کند؛ در روند یادگیری او بسیار موثر خواهد بود. برای مثال کودکانی که در محیط های خانوادگی پرتنش زندگی متولد و بزرگ می‌شوند؛ بیشتر در معرض اختلال یادگیری هستند. عواملی مثل تغذیه نامناسب، ابتلای اعضای خانواده به اختلالات روانی، میزان اهمیت و عاطفه والدین، ارتباط موثر با کودک و حتی محیط هایی مثل مدرسه که کودک در آنها قرار می‌گیرد؛ همگی در بروز این مشکل موثر خواهند بود.

🔷ژنتیکی

ژنتیک، یکی از مهم ترین عوامل موثر در شکل گیری اختلال یادگیری است. با وجود ابتلای والدین به اختلالات یادگیری، بسیار احتمال دارد که کودکان نیز به این اختلال دچار شوند. به طور کلی اطلاعاتی که به حافظه و یادگیری مربوط می‌شوند و حتی سیستم عصبی افراد، از ژنتیک خانوادگی نشات می‌گیرند. البته بعد از تولد، مجموعه ای از محیط و ژنتیک برای بروز رفتارها و حتی مشکلات، موثر هستند و می‌توان آنها را تا حدی زیادی کنترل کرد. اما نباید این مورد نادیده گرفته شود.

🔷فیزیولوژیکی

مشکلات جسمانی بعد از تولد نیز از دلایل ایجاد اختلال یادگیری است. آسیب به سر، جمجمه، سیستم عصبی و حتی مشکلات شنوایی و بینایی نیز باعث بروز اختلالات یادگیری می‌شوند. کودکان به دلیل اینکه در سن رشد هستند؛ آسیب های بدنی تا حد زیادی ترمیم شده و از بین می‌رود. اما از طرف دیگر می‌‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد.

انواع اختلال یادگیری

انواع-اختلال-یادگیری

اختلال یادگیری انواع مختلفی داشته و احتمالا کودک با یک و یا چند نوع آن درگیر می‌شود. هرکدام از این انواع، شدت های مختلفی دارند  و همچنین نحوه درمان آنها نیز متفاوت است. در نوع ضعیف آنها، کودکان قادر به انجام کارهای خود به صورت مستقل هستند. اما در موارد شدیدتر آنها نیاز به کمک والدین خود برای مدت زمان طولانی تری دارند. در این قسمت به توضیح برخی از انواع اختلالات یادگیری می‌پردازیم.

⭕نارساخوانی

یکی از شایع ترین انواع اختلال یادگیری، نارساخوانی است. در این نوع، کودک در خواندن و درک مطالب مشکل دارد. آنها برای خواندن مطالب جدید و طولانی، به کندی عمل کرده و یا از آن اجتناب می‌کنند. برای مثال آنها در خواندن متن ها کلمه های راحت تر را جایگزین کلماتی می‌کنند که قادر به خواندن آنها نیستند و یا کلماتی را به متن اضافه می‌کنند. بسیار اهمیت دارد که معلمین اطلاعات کافی در مورد این اختلال وهمچنین نحوه برخورد با این کودکان را داشته باشند.

⭕دیسگرافی

دیسگرافی یا اختلال در نوشتن، به معنی ناتوانی فرد در نوشتن کلمات مختلف است. او معنی کلمات را درک می‌کند اما از نوشتن آنها ناتوان است. آنها مهارت کافی برای به دست گرفتن مداد و یا خودکار را ندارند و در هنگام نوشتن، اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند. آنها نمی‌توانند افکار خود منسجم کنند و یک متن طولانی بنویسند.

⭕مهارت های حرکتی

در انواع اختلال یادگیری، ناتوانی در انجام مهارت های حرکتی نیز دیده می‌شود. برخی از کودکان، مهارت های حرکتی متناسب با سن خود را ندارند. آنها در نشستن، دویدن، انجام فعالیت های ظریف حرکتی مثل بستن بندکفش، بریدن کاغذ به شکل های مختلف و… ناتوان هستند. آنها در انجام برخی از کارهای شخصی خود مثل بستن دکمه های لباس، نیاز به کمک والدین خود دارند.

⭕اختلال یادگیری در ریاضیات

معمولا اکثر کودکان، به ریاضیات علاقه نداشته و آن را پیچیده و سخت می‌دانند. این موضوع در دختران بیشتر دیده می‌شود. اما نوعی از اختلال یادگیری که به طور اختصاصی مربوط به ریاضیات است؛ یادگیری بسیاری از کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این افراد در یادگیری ترتیب اعداد، کوچ ک و بزرگی آنها، انجام محسبات ساده ریاضی و برآورد، نیز مشکل دارند. بروز برخی مشکلات در زمینه درسی طبیعی هستند اما مشکلات این افراد با سن آنها متناسب نبوده وهمچنین برای مدت زمان طولانی ادامه می‌یابد. برای اطلاع از روش های آموزش ریاضی به کودکان کلیک کنید.

درمان اختلال یادگیری

اختلال یادگیری تا حد زیادی قابل درمان و کنترل است. فراموش نکنید که در صورت نادیده گرفتن آن و همچنین عدم درمان، کودک دچار مشکلات مختلف روانی مثل افسردگی، اضطراب فراگیر، کاهش اعتماد به نفس و سرخوردگی می‌شود. اختلالات یادگیری مخصوصا در دوران مدرسه، باعث مقایسه کودک با دیگر همسالان می‌شود؛ و برای او مشکلات زیادی را به ارمغان خواهد آورد.

📌کاردرمانی

از درمان های موثر برای اختلال یادگیری، می‌توان به کاردرمانی اشاره کرد. در این حوزه با کودک در زمینه های مختلفی، کار می‌شود. درمانگر از تکنیک های مختلفی بهره گرفته و همچنین مهارت های زیادی را به کودک می‌آموزد. کاردرمانی در کنار گفتاردرمانی برای درمان این دسته از اختلالات اثربخش هستند.

📌دارو درمانی

در بسیاری از موارد کودک مبتلا به اختلال یادگیری، نیاز به مصرف دارو دارد. بیشتر دارو ها مربوط به کنترل اضطراب، درمان افسردگی و همچنین بیش فعالی هستند. برای دارودرمانی، افراد باید از پزشک متخصص کمک بگیرند و مصرف خودسرانه آنها برای کودک و یا قطع مصرف به صورت ناگهانی، عوارض بدی برای سلامت کودک خواهد داشت. مصرف دارو در کنار کاردرمانی تاثیر مثبتی بر روند درمان اختلالات یادگیری دارد.

سخن پایانی

تشخیص و درمان اختلال یادگیری در کودک، باید توسط متخصص انجام گیرند. در برخی موارد کودک در حال گذراندن مراحل طبیعی رشد است و جای نگرانی نیست. اما والدین با سخت گیری و حساسیت در این مورد، مشکلات زیادی را به وجود می‎آورند. باید در مواجهه با کودکان با صبوری رفتار کرد و آرا بود. اختلالات یادگیری شایع هستند و کودکان زیادی معمولا در سنین پایین آنها را تجربه می‌کنند. بهتر است والدین با توجه به نوع آنها و همچنین عوامل به وجودآوردنده، برای درمان، به کودک خود کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال یادگیری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره