آمادگی بارداریقصد بارداری

بارداری ناخواسته و اقدامات بعد از آن

بارداری ناخواسته به هر شرایطی که افراد آمادگی لازم برای بچه داری را ندارند، گفته می‌شود. در واقع همانطور که از اسم آن هم مشخص است؛ زوجین برای فرزندآوری برنامه ریزی نکرده و یا حتی به این قصد رابطه جنسی نداشته اند. این موضوع بسیاری از افراد را نگران کرده و یا حتی مجبور به انجام برخی از روش‌های نامناسب می‌کند. از این رو بهتر است در حین رابطه جنسی و یا حتی قبل از آن مواردی را رعایت نمود. فراموش نکنید که در این شرایط سقط جنین تنها راه نیست و بهتر است کمی بیشتر در این مورد فکر کنید. چرا که این روش علاوه بر مشکلات جسمانی که برای زنان ایجاد می‌کند؛ بار روانی زیادی نیز برای آنان دارد. باید در این مورد با همسر خود صحبت کرده و بهترین راه را انتخاب نمایید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری ناخواسته می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بارداری ناخواسته

معمولا بارداری ناخواسته به دلیل برقراری رابطه جنسی به صورت محافظت نشده است. همچنین در بیشتر موارد زوجینی ازدواج کرده اند از این موضوع دچار نگرانی و یا مشکل چندانی نمی‌شوند. اما بارداری ناخواسته برای افرادی که در دوره نامزدی و یا عقد قرار دارند و یا همچنین رابطه جنسی خارج از ازدواج داشته اند؛ نگران کننده است.

به طور کلی رعایت نکردن احتیاط در رابطه جنسی، همواره منجر به نتایج بدی می‌گردد. اما به هر حال حضور یک بچه موضوعی نیست که بتوان به راحتی در مورد آن تصمیم گیری نمود. با اینکه احتمالا در این شرایط استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنید؛ اما بهتر است به خوبی فکر کرده و با دیگران نیز مشورت نمایید.

دلایل بارداری ناخواسته

دلایل بارداری ناخواسته

برای بروز بارداری ناخواسته ، معمولا چند دلیل عمده وجود دارد. البته در این مورد استثنائاتی نیز هست. اما در حالت طبیعی، زوجین به دلایل زیر بارداری ناخواسته را تجربه می‌کنند.

💠استفاده نکردن از روش های پیشگیری

اولین و اصلی ترین دلیل بارداری ناخواسته میان زوجین، استفاده نکردن از روش های پیشگیری در حین رابطه جنسی است. برای مثال افرادی که به دلایل مختلف از کاندوم استفاده نکرده و یا حتی قرص های ضدبارداری را به طور منظم مصرف نمی‌کنند. در این حالت بیشتر احتمال بروز چنین شرایطی وجود داشته و تقریبا می‌توان گفت که جای تعجب ندارد.

💠بی نتیجه بودن روش های پیشگیری

در طرفی همه روش های پیشگیری درصدی خطا داشته و به طور کامل موفقیت آمیز نیستند. از همین رو حتی با وجود استفاده از آنان نیز، بازهم احتمال بارداری ناخواسته وجود دارد. این موضوع به معنی انجام ندادن رابطه جنسی با همسر نیست. بلکه باید همواره احتمالات مختلف را در نظر گرفت. برخی از زوجین ب قدری در این مورد دچار استرس می‌شوند که به طور کلی میل جنسی آنها از بین می‌رود.

💠محاسبه نکردن زمان تخمک گذاری

یکی دیگر از دلایل بارداری ناخواسته، محاسبه نکردن زمان تخمک گذاری به صورت دقیق است. در واقع برخی از افراد از روش های پیشگیری طبیعی استفاده کرده و با انجام رابطه جنسی در دوره ای مشخص از ماه، احتمال بارداری را به حداقل می‌رسانند. اما این سیکل قاعدگی نیز همواره منظم نبوده و گاهی دچار تغییراتی می‌شود.

بارداری ناخواسته در دوران عقد و نامزدی

یکی از مواردی که برای بسیاری از افراد مشکل ساز می‌شود؛ بارداری ناخواسته در دوران عقد و نامزدی است. در این دوران افراد به دلیل فشار خانواده ها و یا حتی نداشتن خانه ای مشترک، مجاز به داشتن رابطه جنسی نیستند. البته که در دوران عقد، افراد زن و شوهر محسوب شده و مانعی برای برقراری رابطه جنسی و یا حتی بچه دار شدن وجود ندارد. اما به هر حال تمایل دارند که تا زمان گرفتن جشن عروسی و شروع زندگی مشترک صبر کنند. برای آشنایی بیشتر با شرایط بارداری در دوران عقد کلیک کنید.

تشخیص بارداری ناخواسته

تشخیص بارداری ناخواسته نیز به کمک بی بی چک و یا آزمایش خون امکانپذیر است. افراد می‌توانند با این روش ها در ابتدا از بارداری خود به طور دقیق اطمینان حاصل کرده و در قدم بعدی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. گاهی فرد تنها به دلیل بروز نشانه های قاعدگی و یا تخمک گذاری که بسیار شبیه حاملگی است؛ تصور بارداری دارد. به همین دلیل باید از این موضوع اطمینان حاصل کند. برای اطلاع از نشانه های بارداری کلیک کنید.

نشانه های بارداری ناخواسته

به طور کلی هر نوع بارداری با بروز نشانه های یکسانی در افراد همراه است. در واقع افراد با مشاهده این علائم به بارداری خود پی می‌برند. البته این نشانه ها در همه افراد یکسان نیست و حتی در زمان های مختلفی نیز بروز می‌کند. همچنین هر فردی که این نشانه ها را داشته باشد؛ باردار نیست. به همین دلیل بهتر است با مشاهده این نشانه ها در ابتدا به متخصص مراجعه کرده و آزمایش بارداری دهید. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از دلایل پریود نشدن زنان کلیک کنید.

تاخیر در عادت ماهانه

التهاب پستان ها

حالت تهوع

بیشتر شدن میزان ادرار

خستگی و کمبود انرژی

تفاوت نشانه های بارداری ناخواسته با قاعدگی و یا تخمک گذاری

تشخیص و جا کردن نشانه های بارداری ناخواسته با قاعدگی و تخمک گذاری کمی دشوار است. چرا که افراد تقریبا در هر دو نشانه های یکسانی را تجربه می‌کنند. اما در بیشتر موارد وجه تمایز این موارد با یکدیگر، حالت تهوع و استفراغ و همچنین خون ریزی به دلیل لانه گزینی است. شاید این خونریزی با قاعدگی اشتباه گرفته شود. اما معمولا این دوران کوتاه تر از خونریزی پریود است. حتی گاهی جواب آزمایش های بارداری نیز منفی است؛ اما فرد همواره باردار است. به همین دلیل بهتر است اجازه دهید مدتی از بروز نشانه ها گذشته و سپس آزمایش دهید.

راه های پیشگیری از بارداری ناخواسته

تنها راه پیشگیری از بارداری ناخواسته ، استفاده از روش های پیشگیری و برقراری رابطه جنسی به صورت محافظت شده است. افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید این موضوع را در نظر داشته و همچنین از این روش ها به درستی استفاده نمایند. با اینکه این موارد نیز به طور کامل قطعی نیستند؛ اما تا حد زیادی از بارداری و یا حتی ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز پیشگیری می‌کنند.

بعد از اطلاع از بارداری ناخواسته باید چه کنیم؟

اطلاع از بارداری ناخواسته

بهتر است بعد از اطلاع از بارداری ناخواسته، حتما با همسر و یا شریک جنسی خود در این مورد صحبت کرده و او را در جریان بگذارید. از طرفی به متخصص مراجعه کرده و از وضعیت سلامت خود اطمینان حاصل کنید. اگر این اتفاق در زمان عقد و یا نامزدی افتاده است؛ می‌توانید زندگی مشترک خود را ساده تر آغاز کرده و در این مورد حساس نشوید. حتی اگر قصد سقط جنین را نیز دارید؛ باید قبل از هر اقدامی به خوبی در این مورد تحقیق کرده و همچنین با عوارض آن آشنا شوید. بسیاری از زنان به دلیل انجام این روش به صورت غیراصولی، قدرت باروری و سلامت جسمانی خود را به طور کلی از دست می‌دهند.

سخن پایانی

به طور کلی مطلع شدن هرچه سریع تر از بارداری ناخواسته بسیار مهم و ضروری است. اما به طور کلی بهتر است در این مورد حتما با متخصص مشورت کرده بهترین راه را انتخاب کنید. نباید به نشانه های بارداری و یا حتی نتایج حاصل از بی بی چک اعتماد کرد. افراد باید برای اطمینان بیشتر آزمایش خون داده و بعد از اطلاع از جواب، حتما همسر و یا خانواده خود را در جریان قرار دهند. برای کنترل فشار روانی ناشی از این دوران نیز بهتر است از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری ناخواسته می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره